Jak podzielone zostały środki na zadania szkolne
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2008, podobnie jak w ubiegłych latach, jest dzielona między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zakresu realizowanych przez te jednostki zadań oświatowych określonych w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
REKLAMA
Zaplanowana w ustawie budżetowej na rok 2008 łączna kwota części oświatowej subwencji ogólnej wynosi 30 910 553 tys. zł. Została ona zwiększona - w porównaniu do kwoty subwencji oświatowej ujętej w ustawie budżetowej na rok 2007 (28 204 949 tys. zł) - o 2 705 604 tys. zł, tj. o 9,6 proc. Zwiększenie łącznej kwoty subwencji oświatowej spowodowane zostało planowanym w roku bieżącym wzrostem średnich wynagrodzeń nauczycieli (z uwzględnieniem skutków awansu zawodowego nauczycieli). W 2008 roku kwota bazowa dla nauczycieli została ustalona w art. 2 ustawy z 6 grudnia 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (Dz.U. nr 247, poz. 1821) w wysokości 2074,15 zł, tj. wyższej o 10 proc. od kwoty bazowej z roku ubiegłego.
Podział subwencji
Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, zgodnie z art. 28 ust. 5 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966 ze zm.), określona w ustawie budżetowej na rok 2008 część oświatowa subwencji ogólnej - po odliczeniu 0,6 proc. rezerwy - podzielona została między samorządy terytorialne.
Podział kwoty 30 725 088 tys. zł na poszczególne rodzaje samorządu kształtuje się następująco:
• gminy 18 509 304 tys. zł,
• powiaty 11 605 780 tys. zł,
• województwa 610 004 tys. zł.
W powyższych kwotach uwzględnione zostały: kwota bazowa części oświatowej subwencji ogólnej według tzw. finansowego standardu A, kwota uzupełniająca na realizację zadań szkolnych, kwota na zadania pozaszkolne.
Z danych przedstawionych przez MF wynika, że z podziału ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej planowanej na 2008 rok - 30 910 553 tys. zł - wyłączona została ustawowa 0,6 proc. rezerwa w wysokości 185 463 tys. zł, która została powiększona o kwotę 2 tys. zł, wynikającą z zaokrąglenia kwot skalkulowanych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Rezerwa części oświatowej subwencji ogólnej na 2008 rok wynosi łącznie 185 465 tys. zł. Kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2008 rok dla poszczególnych gmin, powiatów i województw samorządowych naliczone zostały zgodnie z zasadami przyjętymi w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z 21 grudnia 2007 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2008 (Dz.U. nr 247, poz. 1825).
Wyliczanie subwencji
REKLAMA
W wyliczeniach części oświatowej subwencji ogólnej na 2008 rok względniono zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, biorąc pod uwagę zmiany w podziale terytorialnym kraju wprowadzone 1 stycznia 2008 r.
Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że przy naliczaniu jednostkom samorządu terytorialnego kwot części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2008 nie uwzględniono uczniów (wychowanków), a także etatów nauczycieli wykazanych w szkołach rolniczych oraz leśnych, które od 1 stycznia 2008 r. zostały przejęte do prowadzenia - przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi oraz przez ministra środowiska - na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego. Zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia subwencji na 2008 rok, określony został na podstawie danych dotyczących liczby uczniów (wychowanków) w roku szkolnym 2007/2008, wykazanych w systemie informacji oświatowej (według stanu na 30 września 2007 r. i 10 października 2007 r.) oraz danych dotyczących liczby nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, wykazanych w sprawozdaniach EN-3 (wg stanu na 10 września 2007 r.).
Katalog zadań
Podział części oświatowej jest dokonywany w szczególności z uwzględnieniem m.in.:
• finansowania wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek pozaszkolnych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;
• dotowania publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek, prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne;
• finansowania zadań z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, z uwzględnieniem doradztwa metodycznego,
• finansowania wydatków związanych z indywidualnym nauczaniem;
• dofinansowania wydatków związanych z wypłacaniem odpraw nauczycielom;
• finansowania wydatków związanych z realizacją czwartej godziny zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas V i VI szkoły podstawowej oraz uczniów gimnazjum;
• finansowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;
• finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami.
Podział części oświatowej, po odliczeniu 0,6 proc. rezerwy będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych następuje według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 21 grudnia 2007 r. (Dz.U. z 2007 r. nr 247, poz. 1825).
ZADANIA SZKOLNE I POZASZKOLNE
Zadania szkolne to zadania związane z prowadzeniem szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych, szkół specjalnych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, zakładów kształcenia nauczycieli, kolegiów pracowników służb społecznych, szkół zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach opiekuńczo-leczniczych i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, szkół artystycznych, a także jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek;
Zadania pozaszkolne to zadania związane z:
• prowadzeniem m.in. przedszkoli specjalnych (w tym oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych), placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, bibliotek pedagogicznych, świetlic szkolnych dla uczniów i wychowanków, kolonii, obozów,
• udzielaniem pomocy materialnej dla uczniów,
• prowadzeniem burs i internatów oraz domów wczasów dziecięcych,
• prowadzeniem szkolnych schronisk młodzieżowych.
KATRZYNA WILKO
gp@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966 ze zm.).
• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
• Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 grudnia 2007 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2008 (Dz.U. z 2007 r. nr 247, poz. 1825).
REKLAMA
REKLAMA