REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak podzielone zostały środki na zadania szkolne

Katrzyna Wilko

REKLAMA

REKLAMA

Z subwencji oświatowej gminy otrzymają 18 509 304 tys. zł. Zwiększenie łącznej kwoty subwencji oświatowej w tym roku dla samorządów spowodowane zostało planowanym wzrostem średnich wynagrodzeń nauczycieli.

REKLAMA

Część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2008, podobnie jak w ubiegłych latach, jest dzielona między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zakresu realizowanych przez te jednostki zadań oświatowych określonych w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).

REKLAMA

Zaplanowana w ustawie budżetowej na rok 2008 łączna kwota części oświatowej subwencji ogólnej wynosi 30 910 553 tys. zł. Została ona zwiększona - w porównaniu do kwoty subwencji oświatowej ujętej w ustawie budżetowej na rok 2007 (28 204 949 tys. zł) - o 2 705 604 tys. zł, tj. o 9,6 proc. Zwiększenie łącznej kwoty subwencji oświatowej spowodowane zostało planowanym w roku bieżącym wzrostem średnich wynagrodzeń nauczycieli (z uwzględnieniem skutków awansu zawodowego nauczycieli). W 2008 roku kwota bazowa dla nauczycieli została ustalona w art. 2 ustawy z 6 grudnia 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (Dz.U. nr 247, poz. 1821) w wysokości 2074,15 zł, tj. wyższej o 10 proc. od kwoty bazowej z roku ubiegłego.

Podział subwencji

Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, zgodnie z art. 28 ust. 5 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966 ze zm.), określona w ustawie budżetowej na rok 2008 część oświatowa subwencji ogólnej - po odliczeniu 0,6 proc. rezerwy - podzielona została między samorządy terytorialne.

Podział kwoty 30 725 088 tys. zł na poszczególne rodzaje samorządu kształtuje się następująco:

• gminy 18 509 304 tys. zł,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• powiaty 11 605 780 tys. zł,

• województwa 610 004 tys. zł.

W powyższych kwotach uwzględnione zostały: kwota bazowa części oświatowej subwencji ogólnej według tzw. finansowego standardu A, kwota uzupełniająca na realizację zadań szkolnych, kwota na zadania pozaszkolne.

Z danych przedstawionych przez MF wynika, że z podziału ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej planowanej na 2008 rok - 30 910 553 tys. zł - wyłączona została ustawowa 0,6 proc. rezerwa w wysokości 185 463 tys. zł, która została powiększona o kwotę 2 tys. zł, wynikającą z zaokrąglenia kwot skalkulowanych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Rezerwa części oświatowej subwencji ogólnej na 2008 rok wynosi łącznie 185 465 tys. zł. Kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2008 rok dla poszczególnych gmin, powiatów i województw samorządowych naliczone zostały zgodnie z zasadami przyjętymi w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z 21 grudnia 2007 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2008 (Dz.U. nr 247, poz. 1825).

 

Wyliczanie subwencji

REKLAMA

W wyliczeniach części oświatowej subwencji ogólnej na 2008 rok względniono zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, biorąc pod uwagę zmiany w podziale terytorialnym kraju wprowadzone 1 stycznia 2008 r.

Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że przy naliczaniu jednostkom samorządu terytorialnego kwot części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2008 nie uwzględniono uczniów (wychowanków), a także etatów nauczycieli wykazanych w szkołach rolniczych oraz leśnych, które od 1 stycznia 2008 r. zostały przejęte do prowadzenia - przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi oraz przez ministra środowiska - na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego. Zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia subwencji na 2008 rok, określony został na podstawie danych dotyczących liczby uczniów (wychowanków) w roku szkolnym 2007/2008, wykazanych w systemie informacji oświatowej (według stanu na 30 września 2007 r. i 10 października 2007 r.) oraz danych dotyczących liczby nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, wykazanych w sprawozdaniach EN-3 (wg stanu na 10 września 2007 r.).

Katalog zadań

Podział części oświatowej jest dokonywany w szczególności z uwzględnieniem m.in.:

• finansowania wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek pozaszkolnych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;

• dotowania publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek, prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne;

• finansowania zadań z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, z uwzględnieniem doradztwa metodycznego,

• finansowania wydatków związanych z indywidualnym nauczaniem;

• dofinansowania wydatków związanych z wypłacaniem odpraw nauczycielom;

• finansowania wydatków związanych z realizacją czwartej godziny zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas V i VI szkoły podstawowej oraz uczniów gimnazjum;

• finansowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;

• finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami.

Podział części oświatowej, po odliczeniu 0,6 proc. rezerwy będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych następuje według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 21 grudnia 2007 r. (Dz.U. z 2007 r. nr 247, poz. 1825).

 

ZADANIA SZKOLNE I POZASZKOLNE

Zadania szkolne to zadania związane z prowadzeniem szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych, szkół specjalnych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, zakładów kształcenia nauczycieli, kolegiów pracowników służb społecznych, szkół zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach opiekuńczo-leczniczych i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, szkół artystycznych, a także jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek;

Zadania pozaszkolne to zadania związane z:

• prowadzeniem m.in. przedszkoli specjalnych (w tym oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych), placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, bibliotek pedagogicznych, świetlic szkolnych dla uczniów i wychowanków, kolonii, obozów,

• udzielaniem pomocy materialnej dla uczniów,

• prowadzeniem burs i internatów oraz domów wczasów dziecięcych,

• prowadzeniem szkolnych schronisk młodzieżowych.

KATRZYNA WILKO

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966 ze zm.).

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 grudnia 2007 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2008 (Dz.U. z 2007 r. nr 247, poz. 1825).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Idą Święta. Jak rozliczyć wynagrodzenie nauczyciela w okresie między Świętami? Urząd wyjaśnia

Na pytanie o rozliczenie godzin ponadwymiarowych za okres przerwy świątecznej odpowiedziała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Brak jest bowiem podstaw dla twierdzenia, że w okresie przerwy świątecznej w realizacji zajęć, ustalonej odgórnie przepisami prawa powszechnie obowiązującego (rozporządzeniem w sprawie organizacji roku szkolnego) nauczyciel pozostawał w gotowości do wykonywania pracy, bowiem w okresie jej trwania nie są realizowane zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, a co za tym idzie nie zaistniała realna możliwość do świadczenia pracy. Nie można więc przyjąć, że nauczyciel mógł wyrażać gotowość do świadczenia pracy a niemożność jej wykonania spowodowana została przez pracodawcę.

Premier D. Tusk i min. edukacji B. Nowacka. Podwyżki pensji nauczycieli bez udziału polityków

Mają to być „podwyżki stabilne i niezależne od jakiejkolwiek władzy”. Prawdopodobnie szefowa MEN zapowiedziała wdrożenie rozwiązań podobnych do tych ze słynnego projektu obywatelskiej nowelizacji Karty Nauczyciela - według projektu (prace trwają w Sejmie) wynagrodzenie nauczycieli ma być powiązane z bieżącymi podawanymi przez GUS danymi o wysokości przeciętnego wynagrodzenia w Polsce. Jest kilka miar tego wynagrodzenia, a cały system zależy od tego, jaką Sejm przyjmie relację procentową między wynagrodzeniem przeciętnym w gospodarce (według GUS) a pensją nauczyciela dyplomowanego (100%?, 90%, 80%). 

Samorządy: Strefy płatnego parkowania w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców

Miasta liczące mniej niż 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy płatnego parkowania – taką zmianę przepisów proponują posłowie. Jeśli zmiana wejdzie w życie, to samorządy będą mogły ustalić wyższe opłaty za parkowanie w centrum miejscowości.

Rząd i nauczyciele: W grudniu o losie 14 postulatów ZNP z 2024 r. Czy i co będzie zrealizowane w 2025 r.?

W grudniu 2024 r. zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli zbierze prace z grup roboczych i opracuje harmonogram wdrożenia zmian w przepisach ważnych dla nauczycieli. Wszystko prawdopodobnie w 2025 r. i latach kolejnych.

REKLAMA

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

REKLAMA

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

REKLAMA