REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja dla niepublicznego oddziału przedszkolnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Przemysław Naworol
Adwokat
Dotacja dla niepublicznego oddziału przedszkolnego./ Fot. Fotolia
Dotacja dla niepublicznego oddziału przedszkolnego./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dotacja dla niepublicznego oddziału przedszkolnego udzielana jest na podstawie wydatków bieżących ponoszonych w publicznych oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, a w przypadku braku na terenie gminy oddziału przedszkolnego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie takiego oddziału.

Oddziały przedszkolne w szkole niepublicznej po dniu 1 września 2013 r.

Od dnia 1 września 2004 r. na podstawie art. 14 ust. 1 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. 2004 Nr 256 poz. 2572 z późń. zm.) oddziały przedszkolne zostały wprowadzone do systemu oświaty jako jedna z form wychowania przedszkolnego funkcjonująca obok przedszkoli, punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego. Jednakże nowela w/w ustawy wprowadzająca tę formę wychowania przedszkolnego nie zmieniły brzmienia przepisów dotyczących udzielania dotacji z budżetu gminy dla jednostek oświatowych, tj. art. 80 i 90 w/w ustawy, aby regulowały one udzielanie dotacji również oddziałom przedszkolnym. Stan prawny został zmieniony dopiero ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 827), która weszła w życie w dniu 1 września 2013 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Dotacje dla gmin w zakresie wychowania przedszkolnego

Jak zostało to przedstawione wyżej do dnia 1 września 2013 r., brak było przepisu, który wprost umożliwiałby organowi udzielenie dotacji na rzecz oddziału przedszkolnego w szkole niepublicznej. W związku z powyższym kierując się brakiem konkretnego przepisu prawa dopuszczającego dotowanie oddziałów przedszkolnych w szkołach niepublicznych, udzielanie takich dotacji uznać należałoby za działanie niedopuszczalne z uwagi na brzmienie art. 126 i 218 ustawy o finansach publicznych, Jednakże rozwiązanie to ze względów celowościowych oraz systemowych nie zasługiwało na aprobatę, ze względu na stanowisko MEN (odpowiedź na interpelację nr 2601 z dnia 19 marca 2012 r. – znak: DE-III-JJ-337-14/09), które nakazywało stosować do oddziałów przedszkolnych art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty. Istniało jeszcze trzecie rozwiązanie, które wynikało z uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie nr KI-411/101/12 z 28 marca 2012 r., zgodnie z którym do oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach należało stosować art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty.

Wskazać należy, iż w przeważającej mierze stosowanie przez jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z w/w interpretacją MEN, art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty przed dniem 1 września 2013 r., nie było kwestionowane przez regionalne izby obrachunkowe. Zgodnie ze stanowiskiem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie z dnia 11 września 2012 r., która po przeanalizowaniu stanowisk MEN, przyjęła interpretację, zgodnie z którą „podstawą dotacji udzielanej oddziałom przedszkolnym przy niepublicznych szkołach podstawowych są wydatki bieżące ponoszone w publicznych oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, a w przypadku braku na terenie gminy oddziału przedszkolnego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie takiego oddziału”.

REKLAMA

Uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z dnia 9 sierpnia 2012 r., sygn. akt 384/12 (Lubus.2012/1575), która została wydana w przedmiocie zgodności z prawem uchwały Nr XXIII/162/12 Rady Miejskiej w L. z dnia 27 czerwca 2012 r. stwierdzone zostało, iż: „w § 2 pkt 3 badanej uchwały Rada Miejska w L. wskazała, że „dotacja z budżetu Gminy L. ustalona jest (…) dla przedszkoli (oddziałów przedszkolnych) niepublicznych na każdego ucznia w wysokości 75% ustalonych w budżecie Gminy Lubsko wydatków bieżących, o których mowa w art. 90 ust. 2b ustawy. Nie ustalono natomiast wielkości dotacji na ucznia niepełnosprawnego i nieprawidłowo wypełniono upoważnienie dla organu stanowiącego Gminy, wynikające z art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, poprzez nie wskazanie podstawy obliczenia dotacji przysługującej na ucznia niepełnosprawnego w przedszkolu niepublicznym, naruszając w tym zakresie dyspozycję art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty.” W/w uchwale RIO w Zielonej Górze nie zakwestionowano, iż w badanej uchwale jest zapis, który umożliwia udzielanie dotacji dla niepublicznych oddziałów przedszkolnych na podstawie art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty. Z uchwały tej wprost wynika, iż RIO w Zielonej Górze, aprobuje stanowisko wyrażone w/w stanowisku RIO w Lublinie, iż dotację na rzecz niepublicznego oddziału przedszkolnego winno się udzielać w oparciu o art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty. Albowiem gdyby RIO w Zielonej Górze nie aprobowałoby takiego rozwiązania, to badana uchwała zostałaby również zakwestionowana, w zakresie sposobu udzielania dotacji niepublicznym oddziałom przedszkolnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stan prawny dotyczący oddziałów przedszkolnych został zmieniony ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 827), która weszła w życie w dniu 1 września 2013 r. Zgodnie z art. 6 ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw do dnia 31 sierpnia 2016 r. przepisy art. 3 pkt 22, art. 6 ust. 2a, art. 14 ust. 1, 4b, 4c, 5-5i i 8, art. 14a ust. 4a, art. 14d ust. 4 i 6, art. 20 ust. 2 pkt 1, art. 79a, art. 80 ust. 2, 2a, 2e i 3d ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, art. 80 ust. 3e-3g i 4 ustawy zmienianej w art. 1, art. 90 ust. 1b, 1d-1f, 1h-1k, 1m-1o, 2b, 2c, 2g i 3d ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, art. 90 ust. 3e-3g i 4 ustawy zmienianej w art. 1, art. 12, art. 13, art. 14 ust. 1 i 2 oraz art. 15 stosuje się także odpowiednio do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Wynika z powyższego, iż ustawodawca wprowadził przepisy, które są odzwierciedleniem w/w stanowiska MEN. W wyżej cytowanym przepisie brak jest zapisu, który stwierdzałby, iż do oddziałów przedszkolnych należy stosować art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty. Dodatkowo ustawodawca przewidział, iż oddziały przedszkolne będą istniały jedynie do dnia 31 sierpnia 2016 r.

Polecamy serwis: Oświata

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA