REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja dla niepublicznego oddziału przedszkolnego

Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Przemysław Naworol
Adwokat
Dotacja dla niepublicznego oddziału przedszkolnego./ Fot. Fotolia
Dotacja dla niepublicznego oddziału przedszkolnego./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dotacja dla niepublicznego oddziału przedszkolnego udzielana jest na podstawie wydatków bieżących ponoszonych w publicznych oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, a w przypadku braku na terenie gminy oddziału przedszkolnego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie takiego oddziału.

Oddziały przedszkolne w szkole niepublicznej po dniu 1 września 2013 r.

Od dnia 1 września 2004 r. na podstawie art. 14 ust. 1 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. 2004 Nr 256 poz. 2572 z późń. zm.) oddziały przedszkolne zostały wprowadzone do systemu oświaty jako jedna z form wychowania przedszkolnego funkcjonująca obok przedszkoli, punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego. Jednakże nowela w/w ustawy wprowadzająca tę formę wychowania przedszkolnego nie zmieniły brzmienia przepisów dotyczących udzielania dotacji z budżetu gminy dla jednostek oświatowych, tj. art. 80 i 90 w/w ustawy, aby regulowały one udzielanie dotacji również oddziałom przedszkolnym. Stan prawny został zmieniony dopiero ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 827), która weszła w życie w dniu 1 września 2013 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Dotacje dla gmin w zakresie wychowania przedszkolnego

Jak zostało to przedstawione wyżej do dnia 1 września 2013 r., brak było przepisu, który wprost umożliwiałby organowi udzielenie dotacji na rzecz oddziału przedszkolnego w szkole niepublicznej. W związku z powyższym kierując się brakiem konkretnego przepisu prawa dopuszczającego dotowanie oddziałów przedszkolnych w szkołach niepublicznych, udzielanie takich dotacji uznać należałoby za działanie niedopuszczalne z uwagi na brzmienie art. 126 i 218 ustawy o finansach publicznych, Jednakże rozwiązanie to ze względów celowościowych oraz systemowych nie zasługiwało na aprobatę, ze względu na stanowisko MEN (odpowiedź na interpelację nr 2601 z dnia 19 marca 2012 r. – znak: DE-III-JJ-337-14/09), które nakazywało stosować do oddziałów przedszkolnych art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty. Istniało jeszcze trzecie rozwiązanie, które wynikało z uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie nr KI-411/101/12 z 28 marca 2012 r., zgodnie z którym do oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach należało stosować art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty.

Wskazać należy, iż w przeważającej mierze stosowanie przez jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z w/w interpretacją MEN, art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty przed dniem 1 września 2013 r., nie było kwestionowane przez regionalne izby obrachunkowe. Zgodnie ze stanowiskiem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie z dnia 11 września 2012 r., która po przeanalizowaniu stanowisk MEN, przyjęła interpretację, zgodnie z którą „podstawą dotacji udzielanej oddziałom przedszkolnym przy niepublicznych szkołach podstawowych są wydatki bieżące ponoszone w publicznych oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, a w przypadku braku na terenie gminy oddziału przedszkolnego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie takiego oddziału”.

REKLAMA

Uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z dnia 9 sierpnia 2012 r., sygn. akt 384/12 (Lubus.2012/1575), która została wydana w przedmiocie zgodności z prawem uchwały Nr XXIII/162/12 Rady Miejskiej w L. z dnia 27 czerwca 2012 r. stwierdzone zostało, iż: „w § 2 pkt 3 badanej uchwały Rada Miejska w L. wskazała, że „dotacja z budżetu Gminy L. ustalona jest (…) dla przedszkoli (oddziałów przedszkolnych) niepublicznych na każdego ucznia w wysokości 75% ustalonych w budżecie Gminy Lubsko wydatków bieżących, o których mowa w art. 90 ust. 2b ustawy. Nie ustalono natomiast wielkości dotacji na ucznia niepełnosprawnego i nieprawidłowo wypełniono upoważnienie dla organu stanowiącego Gminy, wynikające z art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, poprzez nie wskazanie podstawy obliczenia dotacji przysługującej na ucznia niepełnosprawnego w przedszkolu niepublicznym, naruszając w tym zakresie dyspozycję art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty.” W/w uchwale RIO w Zielonej Górze nie zakwestionowano, iż w badanej uchwale jest zapis, który umożliwia udzielanie dotacji dla niepublicznych oddziałów przedszkolnych na podstawie art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty. Z uchwały tej wprost wynika, iż RIO w Zielonej Górze, aprobuje stanowisko wyrażone w/w stanowisku RIO w Lublinie, iż dotację na rzecz niepublicznego oddziału przedszkolnego winno się udzielać w oparciu o art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty. Albowiem gdyby RIO w Zielonej Górze nie aprobowałoby takiego rozwiązania, to badana uchwała zostałaby również zakwestionowana, w zakresie sposobu udzielania dotacji niepublicznym oddziałom przedszkolnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stan prawny dotyczący oddziałów przedszkolnych został zmieniony ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 827), która weszła w życie w dniu 1 września 2013 r. Zgodnie z art. 6 ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw do dnia 31 sierpnia 2016 r. przepisy art. 3 pkt 22, art. 6 ust. 2a, art. 14 ust. 1, 4b, 4c, 5-5i i 8, art. 14a ust. 4a, art. 14d ust. 4 i 6, art. 20 ust. 2 pkt 1, art. 79a, art. 80 ust. 2, 2a, 2e i 3d ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, art. 80 ust. 3e-3g i 4 ustawy zmienianej w art. 1, art. 90 ust. 1b, 1d-1f, 1h-1k, 1m-1o, 2b, 2c, 2g i 3d ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, art. 90 ust. 3e-3g i 4 ustawy zmienianej w art. 1, art. 12, art. 13, art. 14 ust. 1 i 2 oraz art. 15 stosuje się także odpowiednio do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Wynika z powyższego, iż ustawodawca wprowadził przepisy, które są odzwierciedleniem w/w stanowiska MEN. W wyżej cytowanym przepisie brak jest zapisu, który stwierdzałby, iż do oddziałów przedszkolnych należy stosować art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty. Dodatkowo ustawodawca przewidział, iż oddziały przedszkolne będą istniały jedynie do dnia 31 sierpnia 2016 r.

Polecamy serwis: Oświata

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA