Logopeda w przedszkolu w roku szkolnym 2017/2018
REKLAMA
REKLAMA
Zatrudnienie logopedów w przedszkolach reguluje szereg przepisów znajdujących się w różnych aktach prawnych – ustawach, rozporządzeniach i aktach prawa miejscowego. Najważniejsze z nich to:
REKLAMA
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej,
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
Z początkiem nowego roku szkolnego faktem stała się reforma oświaty. W konsekwencji Karta Nauczyciela została znowelizowana, a wymienione wyżej rozporządzenia weszły w życie 1 września 2017 rok. Zastąpiły wcześniej obowiązujące przepisy normujące opisane w ich tytułach zagadnienia, w tym zatrudnianie i zadania logopedów w publicznych przedszkolach.
Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji
Zajęcia z logopedą poza podstawą programową
REKLAMA
Logopedzi pracują w publicznych placówkach, gdzie prowadzą zajęcia specjalistyczne jako nauczyciele specjaliści lub rewalidatorzy. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć logopedów, również logopedów pracujących w przedszkolach, określa organ prowadzący placówkę. Decyzja o tym, ile dzieci uczęszczających do przedszkola zostanie objętych pomocą tego specjalisty w ramach zajęć jest podejmowana na poziomie samorządowym, a więc informacji na ten temat szukać należy w uchwałach rady gminy.
Należy mieć na uwadze, że od 1 września 2017 roku zajęcia z logopedą nie są realizowane w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Dyrektor przedszkola nie ma więc obowiązku zapewnić zajęć z takim nauczycielem wszystkim dzieciom. W praktyce może okazać się, że pieniędzy przeznaczonych przez samorząd na prowadzenie przedszkoli wystarczy tylko na zajęcia ujęte w nowej podstawie, a więc język obcy, język mniejszość narodowej oraz zajęcia umuzykalniające.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Zajęcia z logopedą będą mogły odbywać się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, której zorganizowanie w przedszkolu jest obowiązkiem dyrektora. Kierujący placówką może zatrudnić logopedę w przedszkolu, nawiązać współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, poradnią specjalistyczną lub nawet prowadzić takie zajęcia w porozumieniu z innym przedszkolem.
Ministerstwo zastrzega, że zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych w grupach nie większych niż czteroosobowe. Wykwalifikowany nauczyciel powinien korzystać z aktywizujących metod pracy.
Wczesne wspomaganie
Zgodnie z nowymi przepisami logopeda wejdzie w skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Rozwiązanie takie jest odpowiedzią na potrzeby dzieci o zaburzonym rozwoju psychoruchowym i społecznym. Dzieci powinny być nim objęte od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole. Podstawowym celem zespołu powinno być rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie. Na prowadzenie zajęć z dzieckiem Zespół może poświęcić od czterech do ośmiu godzin miesięcznie.
Na podstawie:
Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. Poz. 1635),
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 Nr 3 poz. 19 z późn. zm.),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Poz. 1591),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. Poz. 356)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.