REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logopeda w przedszkolu w roku szkolnym 2017/2018

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Olga Zych
Logopeda w przedszkolu w roku szkolnym 2017/2018./ fot. Fotolia
Logopeda w przedszkolu w roku szkolnym 2017/2018./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Reforma edukacji nie pozostanie bez wpływu na edukację dzieci uczęszczających do publicznych przedszkoli. Wraz ze zmianą podstawy programowej wychowania przedszkolnego zmieni się sposób zatrudniania i zadania nauczycieli specjalistów, w tym logopedów. Na jakie zmiany muszą być przygotowani rodzice najmłodszych?

Zatrudnienie logopedów w przedszkolach reguluje szereg przepisów znajdujących się w różnych aktach prawnych – ustawach, rozporządzeniach i aktach prawa miejscowego. Najważniejsze z nich to:

REKLAMA

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci,
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej,
  4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.

Z początkiem nowego roku szkolnego faktem stała się reforma oświaty. W konsekwencji  Karta Nauczyciela została znowelizowana, a wymienione wyżej rozporządzenia weszły w życie 1 września 2017 rok. Zastąpiły wcześniej obowiązujące przepisy normujące opisane w ich tytułach zagadnienia, w tym zatrudnianie i zadania logopedów w publicznych przedszkolach.

Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji

Zajęcia z logopedą poza podstawą programową

REKLAMA

Logopedzi pracują w publicznych placówkach, gdzie prowadzą zajęcia specjalistyczne jako nauczyciele specjaliści lub rewalidatorzy. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć logopedów, również logopedów pracujących w przedszkolach, określa organ prowadzący placówkę. Decyzja o tym, ile dzieci uczęszczających do przedszkola zostanie objętych pomocą tego specjalisty w ramach zajęć jest podejmowana na poziomie samorządowym, a więc informacji na ten temat szukać należy w uchwałach rady gminy.

Należy mieć na uwadze, że od 1 września 2017 roku zajęcia z logopedą nie są realizowane w ramach podstawy  programowej wychowania przedszkolnego. Dyrektor przedszkola nie ma więc obowiązku zapewnić zajęć z takim nauczycielem wszystkim dzieciom. W praktyce może okazać się, że pieniędzy przeznaczonych przez samorząd na prowadzenie przedszkoli wystarczy tylko na zajęcia ujęte w nowej podstawie, a więc język obcy, język mniejszość narodowej oraz zajęcia umuzykalniające.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Zajęcia z logopedą będą mogły odbywać się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, której zorganizowanie w przedszkolu jest obowiązkiem dyrektora. Kierujący placówką może zatrudnić logopedę w przedszkolu, nawiązać współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, poradnią specjalistyczną lub nawet prowadzić takie zajęcia w porozumieniu z innym przedszkolem.

Ministerstwo zastrzega, że zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych w grupach nie większych niż czteroosobowe. Wykwalifikowany nauczyciel powinien korzystać z aktywizujących metod pracy.

Wczesne wspomaganie

Zgodnie z nowymi przepisami logopeda wejdzie w skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Rozwiązanie takie jest odpowiedzią na potrzeby dzieci o zaburzonym rozwoju psychoruchowym i społecznym. Dzieci powinny być nim objęte od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole. Podstawowym celem zespołu powinno być rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie. Na prowadzenie zajęć z dzieckiem Zespół może poświęcić od czterech do ośmiu godzin miesięcznie.

Na podstawie:

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. Poz. 1635),

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 Nr 3 poz. 19 z późn. zm.),

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Poz. 1591),

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. Poz. 356)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA