REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakich zasadach gmina może wspierać rozwój sportu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

Z jakich źródeł mogą pochodzić fundusze na rozwój inwestycji sportowych w gminie? Jakie są możliwości wykorzystania przy inwestycjach w sport instrumentów partnerstwa publiczno-prywatnego? Czy systemy wspierania samorządów przy takich inwestycjach są skuteczne?
 
 
Chociaż jesteśmy gminą wiejską, dbamy o rozwój sportu. Mamy cztery kluby piłkarskie oraz klub szachowy Solny Zieleniewo, którego zawodnicy startują nawet w mistrzostwach Europy. Działają też kluby jeździeckie, jest szkoła windsurfingu. Jak na 9 tys. mieszkańców, w gminie jest tego sporo, zwłaszcza że u nas nie ma sponsoringu i sami musimy wszystko finansować.
Mamy ambitne plany wybudowania gminnego centrum sportu i rekreacji w Dźwirzynie.
Dźwirzyno, położne nad brzegiem Bałtyku, liczy niespełna 1000 mieszkańców. Jest tam szkoła podstawowa i gimnazjum. W lecie gości jednak kilkanaście tysięcy wczasowiczów. Są ośrodki wczasowe z lat 60. i 70. Obecnie w większości prywatne i zmodernizowane. Co roku goszczą też zielone szkoły. Coraz częściej interesują się tym miejscem kluby sportowe. Dlatego potrzebna jest baza z prawdziwego zdarzenia.
W I etapie chcemy wybudować halę sportową. Obok boiska do koszykówki, siatkówki, korty tenisowe. W II etapie powstanie pełnowymiarowe boisko piłkarskie ze sztuczną trawą, a nawet miniamfiteatr na 500 widzów. Chcemy też przygotować plac, aby zimą funkcjonowało tam lodowisko.
Całkowita wartość inwestycji wynosi 12 mln zł. Jak na naszą gminę, to sporo, ale jesteśmy już wpisani na listę Ministerstwa Sportu poprzez urząd marszałkowski i liczymy na 1,5 mln zł dotacji. Jest to ważny bodziec do dalszego działania. Zwłaszcza że liczymy też na środki unijne, gdyż mamy w ich wykorzystaniu wprawę przy rozbudowie infrastruktury. W rankingu pozyskanych środków unijnych na 1 mieszkańca znaleźliśmy się na 5 miejscu w woj. zachodniopomorskim, a na 80 w Polsce. Nie korzystamy z usług firm konsultingowych, gdyż mamy własną dobrze wyszkoloną w tych operacjach kadrę. Wnioski przygotowują doskonale, ale czasami przegrywamy z racji niższego bezrobocia lub wyższego dochodu na głowę niż konkurenci.
Zamierzamy również skorzystać z formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Rozmawiamy z firmą Hotel-System z Krakowa, która zagospodarowała już jeden ośrodek wczasowy w Dźwirzynie i buduje apartamentowiec na bazie ośrodka wypoczynkowego fabryki traktorów z Ursusa. Firma, o której mowa, chciałaby przygotować boiska piłkarskie do treningów zespołów nawet I ligi. Zaproponowała więc, że może wybudować taki obiekt, nawet kryty. Prowadzimy więc rozmowy o włączeniu firmy prywatnej do budowy centrum.
Do końca marca 2007 r. mamy mieć pełną dokumentację na halę, korty tenisowe, amfiteatr. Odbyła się już I sesja rady gminy, powstały komisje. Myślę więc, że wiosną ruszymy z budową prostych urządzeń sportowych. Na koniec kadencji rady chcemy mieć już gotowe całe centrum.
Gdy samorząd stara się o wsparcie inwestycji z pieniędzy unijnych, to zawsze wymaga się projektów technicznych. Tak być nie powinno. Projekty techniczne bowiem sporo kosztują. Tymczasem do sfinansowania inwestycji układa się budżet wirtualny i skalkulowane środki są pieniędzmi tylko prawdopodobnymi. Dlatego postuluję, żeby do pierwszych aplikacji, czyli do uzyskania promesy, wystarczyła sama koncepcja, a nie pozwolenie na budowę. Są to często wyrzucone pieniądze, gdyż robi się wszystko w pośpiechu i czasami w sposób wadliwy. Mankamentem jest też brak zdolności przerobu tych środków. My ją mamy, ale wiele gmin w Polsce nie posiada własnych środków. Mają tym samym ograniczony dostęp do unijnej pomocy.
 

TADEUSZ KOWALSKI
wójt gminy Kołobrzeg

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA