REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dofinansować inwestycje proekologiczne

Andrzej Okrasinski

REKLAMA

REKLAMA

Największym unijnym źródłem pozyskiwania pieniędzy przez gminy na inwestycje proekologiczne w latach 2007-2013 jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). W przypadku mniejszych inwestycji samorządy mogą korzystać ze środków regionalnych programów operacyjnych (RPO). Do dyspozycji gmin i powiatów są jeszcze inne programy pomocowe.

Gminy oraz inne samorządy mogą starać się o środki na rozwój, rozbudowę i budowę inwestycji proekologicznych nie tylko z PO IiŚ oraz z RPO, ale i z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) oraz z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW). W ostatnim przypadku pomoc obejmuje samorządy tylko z pięciu województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego.

REKLAMA

Na inwestycje w ochronę środowiska w ramach PO IiŚ na lata 2007-2013 przeznaczono około 5 mld euro. W ramach tego programu można realizować inwestycje z zakresu gospodarki wodno-ściekowej. Wspierane będą inwestycje prowadzące do zredukowania ilości zanieczyszczeń odprowadzanych ze ściekami do wód i ziemi. Realizowane będą także przedsięwzięcia kompleksowe, a wraz z nimi inwestycje mające na celu zapewnienie odpowiedniej jakości wody pitnej w aglomeracjach.

Samorządy jednak powinny pierwsze kroki przy staraniu się o dotacje postawić u zarządców RPO.

Pierwsze kroki

REKLAMA

Pierwszym krokiem, jaki musi podjąć gmina, aby pozyskać środki unijne, jest określenie zakresu rzeczowego inwestycji oraz jej kosztów, a następnie określenie, do którego z programów operacyjnych przedmiotowo inwestycja się kwalifikuje. Nie można bowiem jednocześnie ubiegać się o dofinansowanie z krajowego i regionalnego programu operacyjnego. W tym celu ustalona została tzw. linia demarkacyjna, czyli zestaw kryteriów wskazujących dla określonych projektów miejsce ich realizacji w ramach konkretnego programu operacyjnego. Przykładowo, gmina, która znajduje się w aglomeracji poniżej 15 tys. mieszkańców (dokładnie 15 tys. RLM) i chce ze środków unijnych wybudować system kanalizacji sanitarnej, powinna złożyć wniosek w ramach właściwego regionalnego programu operacyjnego, gdyż przedmiotowa inwestycja nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach programu krajowego, jakim jest PO IiŚ.

Z zakresu gospodarki odpadami wspierane będą projekty, których realizacja zapobiegnie oraz ograniczy wytwarzanie odpadów komunalnych, przyczyni się do wdrażania technologii odzysku, w tym recyklingu. Refinansowane będą koszty rekultywacji gruntów poprzemysłowych i powojskowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspierane będą przedsięwzięcia ograniczające ryzyka zagrożeń ekologicznych. Jednocześnie preferowane będą projekty dotyczące renaturyzacji, przywracające funkcjonalność przyrodniczą, hamujące odpływ wody, zwiększające naturalną retencję i bezpieczeństwo przeciwpowodziowe.

Dotowane będą działania na rzecz ochrony przyrody na obszarach chronionych, prowadzące do ograniczenia degradacji środowiska naturalnego oraz strat zasobów różnorodności biologicznej.

Refundacja z PO IiŚ

REKLAMA

Refundacji podlegają wszystkie koszty, które przyczyniły się do zrealizowania przedsięwzięcia inwestycyjnego w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2015 r. Refundacja poniesionych wydatków jest uzależniona od zawarcia umowy o dofinansowanie. Weryfikacji podlegają również zadania realizowane w ramach poszczególnych priorytetów określone w szczególności w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO IiŚ. Każda instytucja zarządzająca innym programem operacyjnym przygotowuje dodatkowy dokument uszczegóławiający zasady dofinansowania realizacji projektów.

W przypadku PO IiŚ jest to Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nazywany Uszczegółowieniem, będący obecnie jeszcze projektem), który stanowi kompendium wiedzy dla potencjalnych beneficjentów programu operacyjnego na temat możliwości i sposobu realizacji projektów, m.in. proekologicznych.

Zawarte w nim informacje dotyczące typów projektów, listy potencjalnych beneficjentów oraz systemu wdrażania, ułatwią przygotowanie dokumentacji projektu i prawidłowe przygotowanie wniosku o jego dofinansowanie.

Wszystkie właściwe dokumenty dotyczące PO IiŚ (program, uszczegółowienie, wytyczne itd.) umieszczone są na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego www.mrr.gov.pl oraz instytucji zarządzającej PO IiŚ www.pois.gov.pl.

Dofinansowanie

Aby starać się o dofinansowanie przedsięwzięcia, należy spełniać wiele kryteriów, które klasyfikują projekt do danego programu, priorytetu, działania. Przykładowo, aby uzyskać wsparcie dla przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska w ramach PO IiŚ, tj. budowa i modernizacja sieci wodno-kanalizacyjnej bądź ograniczenie wytwarzania odpadów czy rekultywacja składowisk, należy dobrze przestudiować opis priorytetu I. W ramach tego priorytetu wspierane będą głównie przedsięwzięcia zmierzające do zapewnienia skutecznych i efektywnych systemów zbierania i oczyszczania ścieków komunalnych w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM.

Dodatkowo istnieje możliwość włączenia w projekt zadań dotyczących zaopatrzenia w wodę oraz budowy kanalizacji deszczowej. W ramach działania do wsparcia kwalifikują się projekty, które spełniają warunek, w którym ponad 50 proc. kosztów całkowitych dotyczy kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków.

W zakresie gospodarki odpadami (priorytet II PO IiŚ) realizowane będą duże inwestycje, takie jak inwestycje z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi dotyczące instalacji i systemów obsługujących min. 150 tys. mieszkańców.

Aby otrzymać pomoc, niezbędna jest znajomość następujących dokumentów:

• opis konkretnego programu operacyjnego, z którego będziemy starać się o pomoc,

• szczegółowy opis priorytetów, i działań,

• wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków,

• wzór wniosku o dofinansowanie projektu,

• instrukcja wypełniania wniosku,

• zakres studium wykonalności projektu,

• wzór umowy o dofinansowanie projektu,

• na końcu wzór wniosku o płatność.

Wszystkie dokumenty są dostępne na stronie internetowej: www.funduszestrukturalne.gov.pl.

ŚRODOWISKOWE OSIE PRIORYTETOWE PO IIŚ

Priorytet I: Gospodarka wodno-ściekowa

• Działanie 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM

Priorytet II: Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi

• Działanie 2.1 Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych

• Działanie 2.2 Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich

Priorytet III: Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska

• Działanie 3.1 Retencjonowanie wody i zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego

• Działanie 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom

• Działanie 3.3 Monitoring środowiska

Priorytet V: Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych

• Działanie 5.1 Wspieranie kompleksowych projektów z zakresu ochrony siedlisk przyrodniczych (ekosystemów) na obszarach chronionych oraz zachowanie różnorodności gatunkowej

• Działanie 5.2 Zwiększenie drożności korytarzy ekologicznych

• Działanie 5.3 Opracowanie planów ochrony

• Działanie 5.4 Kształtowanie postaw społecznych sprzyjających ochronie środowiska, w tym różnorodności biologicznej.

Źródło: Ministerstwo Środowiska.

Priorytet IV jest adresowany wyłącznie do przedsiębiorstw.

Andrzej Okrasinski

andrzej.okrasinski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Już nie 36,6 st. C

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Kalifornijscy lekarze i antropolodzy uznają starą normę, czyli 36,6 st. C za nieaktualną. Na przestrzeni wieków temperatura się obniżyła. Eksperci przeanalizowali przyczyny tej zmiany.

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby. Do takich wniosków doszli autorzy raportu pt. „Jak Polacy mierzą temperaturę ciała podczas choroby?”. Jakie błędy są najczęściej popełniane? Na co trzeba zwrocić szczególną uwagę, zwłaszcza w sezonie zachorowań na grypę?

Wyższe uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Co pyli teraz? Kalendarz pylenia na cały rok

Należy pamiętać, że w Polsce, w niektórych regionach jest cieplej, w innych zimniej, w innym okresie pylić będą rośliny i drzewa w południowo-zachodniej części kraju, a w innym w północno-wschodnim. W Polsce najczęściej uczulają pyłki trwa, chwastów oraz drzew.

REKLAMA

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

REKLAMA

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc i Jarocina pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

REKLAMA