REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dofinansować inwestycje proekologiczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasinski

REKLAMA

REKLAMA

Największym unijnym źródłem pozyskiwania pieniędzy przez gminy na inwestycje proekologiczne w latach 2007-2013 jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). W przypadku mniejszych inwestycji samorządy mogą korzystać ze środków regionalnych programów operacyjnych (RPO). Do dyspozycji gmin i powiatów są jeszcze inne programy pomocowe.

Gminy oraz inne samorządy mogą starać się o środki na rozwój, rozbudowę i budowę inwestycji proekologicznych nie tylko z PO IiŚ oraz z RPO, ale i z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) oraz z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW). W ostatnim przypadku pomoc obejmuje samorządy tylko z pięciu województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Na inwestycje w ochronę środowiska w ramach PO IiŚ na lata 2007-2013 przeznaczono około 5 mld euro. W ramach tego programu można realizować inwestycje z zakresu gospodarki wodno-ściekowej. Wspierane będą inwestycje prowadzące do zredukowania ilości zanieczyszczeń odprowadzanych ze ściekami do wód i ziemi. Realizowane będą także przedsięwzięcia kompleksowe, a wraz z nimi inwestycje mające na celu zapewnienie odpowiedniej jakości wody pitnej w aglomeracjach.

Samorządy jednak powinny pierwsze kroki przy staraniu się o dotacje postawić u zarządców RPO.

Pierwsze kroki

Pierwszym krokiem, jaki musi podjąć gmina, aby pozyskać środki unijne, jest określenie zakresu rzeczowego inwestycji oraz jej kosztów, a następnie określenie, do którego z programów operacyjnych przedmiotowo inwestycja się kwalifikuje. Nie można bowiem jednocześnie ubiegać się o dofinansowanie z krajowego i regionalnego programu operacyjnego. W tym celu ustalona została tzw. linia demarkacyjna, czyli zestaw kryteriów wskazujących dla określonych projektów miejsce ich realizacji w ramach konkretnego programu operacyjnego. Przykładowo, gmina, która znajduje się w aglomeracji poniżej 15 tys. mieszkańców (dokładnie 15 tys. RLM) i chce ze środków unijnych wybudować system kanalizacji sanitarnej, powinna złożyć wniosek w ramach właściwego regionalnego programu operacyjnego, gdyż przedmiotowa inwestycja nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach programu krajowego, jakim jest PO IiŚ.

REKLAMA

Z zakresu gospodarki odpadami wspierane będą projekty, których realizacja zapobiegnie oraz ograniczy wytwarzanie odpadów komunalnych, przyczyni się do wdrażania technologii odzysku, w tym recyklingu. Refinansowane będą koszty rekultywacji gruntów poprzemysłowych i powojskowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspierane będą przedsięwzięcia ograniczające ryzyka zagrożeń ekologicznych. Jednocześnie preferowane będą projekty dotyczące renaturyzacji, przywracające funkcjonalność przyrodniczą, hamujące odpływ wody, zwiększające naturalną retencję i bezpieczeństwo przeciwpowodziowe.

Dotowane będą działania na rzecz ochrony przyrody na obszarach chronionych, prowadzące do ograniczenia degradacji środowiska naturalnego oraz strat zasobów różnorodności biologicznej.

Refundacja z PO IiŚ

Refundacji podlegają wszystkie koszty, które przyczyniły się do zrealizowania przedsięwzięcia inwestycyjnego w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2015 r. Refundacja poniesionych wydatków jest uzależniona od zawarcia umowy o dofinansowanie. Weryfikacji podlegają również zadania realizowane w ramach poszczególnych priorytetów określone w szczególności w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO IiŚ. Każda instytucja zarządzająca innym programem operacyjnym przygotowuje dodatkowy dokument uszczegóławiający zasady dofinansowania realizacji projektów.

W przypadku PO IiŚ jest to Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nazywany Uszczegółowieniem, będący obecnie jeszcze projektem), który stanowi kompendium wiedzy dla potencjalnych beneficjentów programu operacyjnego na temat możliwości i sposobu realizacji projektów, m.in. proekologicznych.

Zawarte w nim informacje dotyczące typów projektów, listy potencjalnych beneficjentów oraz systemu wdrażania, ułatwią przygotowanie dokumentacji projektu i prawidłowe przygotowanie wniosku o jego dofinansowanie.

Wszystkie właściwe dokumenty dotyczące PO IiŚ (program, uszczegółowienie, wytyczne itd.) umieszczone są na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego www.mrr.gov.pl oraz instytucji zarządzającej PO IiŚ www.pois.gov.pl.

Dofinansowanie

Aby starać się o dofinansowanie przedsięwzięcia, należy spełniać wiele kryteriów, które klasyfikują projekt do danego programu, priorytetu, działania. Przykładowo, aby uzyskać wsparcie dla przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska w ramach PO IiŚ, tj. budowa i modernizacja sieci wodno-kanalizacyjnej bądź ograniczenie wytwarzania odpadów czy rekultywacja składowisk, należy dobrze przestudiować opis priorytetu I. W ramach tego priorytetu wspierane będą głównie przedsięwzięcia zmierzające do zapewnienia skutecznych i efektywnych systemów zbierania i oczyszczania ścieków komunalnych w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM.

Dodatkowo istnieje możliwość włączenia w projekt zadań dotyczących zaopatrzenia w wodę oraz budowy kanalizacji deszczowej. W ramach działania do wsparcia kwalifikują się projekty, które spełniają warunek, w którym ponad 50 proc. kosztów całkowitych dotyczy kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków.

W zakresie gospodarki odpadami (priorytet II PO IiŚ) realizowane będą duże inwestycje, takie jak inwestycje z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi dotyczące instalacji i systemów obsługujących min. 150 tys. mieszkańców.

Aby otrzymać pomoc, niezbędna jest znajomość następujących dokumentów:

• opis konkretnego programu operacyjnego, z którego będziemy starać się o pomoc,

• szczegółowy opis priorytetów, i działań,

• wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków,

• wzór wniosku o dofinansowanie projektu,

• instrukcja wypełniania wniosku,

• zakres studium wykonalności projektu,

• wzór umowy o dofinansowanie projektu,

• na końcu wzór wniosku o płatność.

Wszystkie dokumenty są dostępne na stronie internetowej: www.funduszestrukturalne.gov.pl.

ŚRODOWISKOWE OSIE PRIORYTETOWE PO IIŚ

Priorytet I: Gospodarka wodno-ściekowa

• Działanie 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM

Priorytet II: Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi

• Działanie 2.1 Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych

• Działanie 2.2 Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich

Priorytet III: Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska

• Działanie 3.1 Retencjonowanie wody i zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego

• Działanie 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom

• Działanie 3.3 Monitoring środowiska

Priorytet V: Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych

• Działanie 5.1 Wspieranie kompleksowych projektów z zakresu ochrony siedlisk przyrodniczych (ekosystemów) na obszarach chronionych oraz zachowanie różnorodności gatunkowej

• Działanie 5.2 Zwiększenie drożności korytarzy ekologicznych

• Działanie 5.3 Opracowanie planów ochrony

• Działanie 5.4 Kształtowanie postaw społecznych sprzyjających ochronie środowiska, w tym różnorodności biologicznej.

Źródło: Ministerstwo Środowiska.

Priorytet IV jest adresowany wyłącznie do przedsiębiorstw.

Andrzej Okrasinski

andrzej.okrasinski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA