REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są rola i zadania Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych

_ ZK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Za dystrybucję jakich środków pochodzących z funduszy europejskich odpowiada CKPŚ? Za jakie projekty finansowane ze środków unijnych odpowiada obecnie CKPŚ?

PRZEMYSŁAW PRZYBYLSKI

REKLAMA

REKLAMA

Państwowe Gospodarstwo Leśne - Lasy Państwowe

Działalność Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych (CKPŚ) dzieli się na dwa obszary. Jeden z nich to część rządowego systemu rozdziału środków UE na ochronę przyrody. Drugi to zadania wykonywane na rzecz Lasów Państwowych w zakresie pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych.

Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych jest jednostką organizacyjną Lasów Państwowych. Nad jego działalnością czuwa niezależna Rada złożona z przedstawicieli Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Finansów i organizacji pozarządowych.

REKLAMA

Zadania CKPŚ mieszczą się w dwóch niezależnych obszarach: działalność na zlecenie ministra środowiska oraz działalność na zlecenie dyrektora generalnego Lasów Państwowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na mocy porozumienia z ministrem środowiska CKPŚ pełni funkcję instytucji wdrażającej dla V osi priorytetowej Programu Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych. W latach 2007-2013 przewidziano prawie 90 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektów z zakresu: ochrony siedlisk i gatunków, zwiększania drożności korytarzy ekologicznych, opracowania planów ochrony oraz kształtowania postaw ekologicznych.

Rolą CKPŚ jest efektywna dystrybucja tych środków w sposób zapewniający zrealizowanie celu V osi, którym jest: ograniczenie degradacji środowiska naturalnego oraz strat jego zasobów i zmniejszania różnorodności biologicznej.

Do zadań centrum należy m.in. przeprowadzenie naboru wniosków o dofinansowanie w drodze konkursów, ich ocena prowadzona w grupach roboczych wspólnie z niezależnymi ekspertami, monitoring i kontrola realizacji projektów oraz sprawozdawczość z uzyskanych efektów rzeczowych i ekologicznych. W celu uniknięcia konfliktu interesu pracownicy CKPŚ są wyłączeni z oceny wniosków składanych przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych.

Drugi pion działalności CKPŚ skupia się wokół Lasów Państwowych. Decyzją dyrektora Generalnego Lasów Państwowych CKPŚ została powierzona rola koordynatora środowiskowych projektów realizowanych przez Lasy Państwowe przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej.

Obecnie CKPŚ kieruje pracami nad trzema dużymi projektami finansowanymi ze środków Funduszu Spójności. Projekty Retencja nizinna w lasach oraz Ochrona przeciwpowodziowa w górach zostały zidentyfikowane jako kluczowe dla środowiska i wpisane na listę projektów realizowanych w trybie indywidualnym w ramach III osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Trzeci projekt Rekultywacja terenów popoligonowych przygotowywany jest do konkursu w ramach II osi PO IiŚ.

Zadania CKPŚ obejmują m.in. nadzór merytoryczny nad realizacją projektów, prowadzenie postępowania oceny oddziaływania na środowisko oraz przygotowanie dokumen-acji wnioskowej i rozliczeniowej w celu przekazywania jej do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako instytucji wdrażającej dla II i III osi priorytetowej PO IiŚ.

Centrum prowadzi również analizy możliwości pozyskania środków pomocowych pochodzących z funduszy unijnych i krajowych instytucji finansujących oraz koordynuje proces składania przez Lasy Państwowe wniosków o dofinansowanie do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (więcej na stronie www.ckps.pl).

ZK

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA