REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program Stop Smog - zmiany w 2021 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Program Stop Smog - zmiany w 2021 r.
Program Stop Smog - zmiany w 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Program Stop Smog - czy w 2021 r. będzie działał lepiej? W krajowych mediach pojawiały się negatywne komentarze odnośnie tempa realizacji rządowego programu Stop Smog. Niedawne zmiany mają poprawić sytuację.

W kontekście rządowych działań, które mają na celu walkę ze smogiem, najczęściej mówi się o programie Czyste Powietrze. Jest on skierowany bezpośrednio do właścicieli lub współwłaścicieli domów jednorodzinnych. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że obecnie funkcjonuje jeszcze jeden ciekawy program, którego celem jest poprawa jakości powietrza. Mowa o inicjatywie Stop Smog. Niedawno pojawiły się negatywne opinie dotyczące tempa realizacji wspomnianego programu. Trudno się temu dziwić, bo pod koniec minionego roku okazało się, że przez niecałe dwa lata wydano około 50 mln zł z dostępnej puli 1,2 mld zł. Warto jednak wspomnieć, że rząd niedawno wprowadził istotne zmiany w zasadach inicjatywy Stop Smog. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili wyjaśnić, na czym polegają te modyfikacje. Przy okazji można również przybliżyć samą ideę programu Stop Smog i jego ogólne zasady.

REKLAMA

Stop Smog Czyste Powietrze

REKLAMA

Już na wstępie należy wyjaśnić, jaka jest główna różnica pomiędzy programami Stop Smog oraz Czyste Powietrze. Mianowicie, ta pierwsza inicjatywa wiąże się ze znacznie większym zaangażowaniem samorządów. Program Stop Smog może być realizowany przez gminy, powiaty, związki międzygminne lub związek metropolitalny w województwie śląskim. Najbardziej popularne jest to pierwsze rozwiązanie. Ostatecznym beneficjentem opisywanego programu są osoby ubogie, które z różnych względów nie mogą skorzystać z pomocy dostępnej w ramach „Czystego Powietrza”. Przykładem jest złożoność procedur wnioskowania o bezpośrednie wsparcie, która może stanowić problem np. dla starszych osób.

Program Stop Smog zgodnie ze swoimi założeniami finansuje likwidację uciążliwych ekologicznie źródeł ciepła, ich wymianę na nowoczesne rozwiązania oraz termomodernizację budynku jednorodzinnego. Z punktu widzenia ubogiego właściciela domu atutem jest to, że bezzwrotna dotacja pokrywa nawet 100% kosztów inwestycji. Samorząd wnioskujący o przyznanie środków na realizację opisywanego programu, musi natomiast przygotować min. 30% potrzebnych pieniędzy w ramach wkładu własnego. Budżet państwa finansuje z kolei do 70% kosztów modernizacji budynków. Gminy mogą dodatkowo wnioskować o wsparcie termomodernizacji domów jednorodzinnych wchodzących w skład ich zasobu mieszkaniowego i zawierających lokale komunalne lub socjalne.

Stop Smog zmiany 2021

W kontekście zmian związanych z programem Stop Smog warto nadmienić, że począwszy od 1 stycznia 2021 r. jego realizacją zajmuje się Ministerstwo Klimatu i Środowiska razem z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wcześniej kompetencje w tym zakresie posiadało Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. To oczywiście nie jedyna ważna zmiana. Wraz z dniem 1 stycznia 2021 r. weszła w życie ustawa z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 2127). Ten akt prawny wprowadza między innymi następujące zmiany do programu Stop Smog:

  • rozszerzenie katalogu kosztów kwalifikowanych, na które przysługuje dotacja
  • wprowadzenie możliwości weryfikowania przez samorządy osób, które skorzystają z programu
  • zmniejszenie (do 1% domów lub 20 domów) minimalnej liczby remontowanych budynków jednorodzinnych, która umożliwia gminie wejście do programu
  • zredukowanie wymaganego przez program zmniejszenia zapotrzebowania na ciepło grzewcze (z 50% do 30%)
  • wydłużenie okresu realizacji porozumienia między samorządem oraz NFOŚiGW (zmiana z 3 lat do 4 lat)
  • zwolnienie gmin z obowiązku sporządzania programów niskoemisyjnych
  • umożliwienie związkom międzygminnym oraz powiatom występowania w roli koordynatora działań realizowanych na terenie kilku gmin
  • skrócenie z 10 lat do 5 lat okresu, w którym gmina musi utrzymywać efekty przedsięwzięcia, a właściciel zmodernizowanego domu nie może go sprzedać bez sankcji związanej ze zwrotem wsparcia

Generalnie rzecz biorąc, powyższe zmiany powinny przyczynić się do szybszej realizacji programu Stop Smog. Samorządy obecnie czekają na szczegóły związane z wnioskowaniem o wsparcie, które przedstawi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA