REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie postępowania o ustalenie warunków zabudowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Legat
Agata Legat
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Organ administracyjny może zawiesić postępowanie w sprawie ustalenia warunków zabudowy na okres 12 miesięcy. Jeżeli jednak w tym czasie nie zostanie uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego zawieszenie postępowania okazuje się nie tylko bezcelowe ale i szkodliwe dla inwestora, który poświęca czas lecz nie otrzymuje w zamian rozstrzygnięcia.

Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym („upzp”), podstawową formą kształtowania przestrzeni w gminie jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku planu, co w większości gmin jest zjawiskiem powszechnym, inwestycję można zrealizować na podstawie decyzji administracyjnej w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli zamierzenie inwestycyjne objęte wnioskiem o wydanie takiej decyzji spełnia ustawowe wymogi, organ nie może odmówić jej wydania. Jeśli jednak uzna, że dany teren lepiej byłoby zagospodarować w planie miejscowym, może na podstawie art. 62 ust 1 upzp zawiesić postępowanie w sprawie ustalenia warunków zabudowy i to na okres aż 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

W przypadku nieuchwalenia planu w tym terminie organ jest obowiązany podjąć postępowanie i rozstrzygnąć sprawę. Wynika z tego, zawieszenie postępowania ma sens procesowy tylko wtedy gdy w jego okresie zostanie uchwalony plan miejscowy. Problem w tym, że korzystając z możliwości wydania postanowienia na podstawie art. 62 ust 1 upzp, organy często nie biorą pod uwagę jakie są realne szanse na uchwalenie planu w okresie zawieszenia .

 

Zawieszenie zależy od uznania organu

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z brzmienia art. 62 ust 1 upzp, który przyznaje organowi kompetencję do zawieszenia postępowania wynika, że rozstrzygnięcie o zawieszeniu ma charakter fakultatywny i zależy od uznania organu. Przepisy nie wymagają, aby w momencie zawieszenia procedura planistyczna była zaawansowana czy też aby w ogóle była wszczęta.

Z drugiej strony, mając na uwadze zawiłość tej procedury i lokalne uwarunkowania, organ zazwyczaj z dużym prawdopodobieństwem może stwierdzić czy istnieje jakakolwiek szansa aby w maksymalnym dopuszczalnym 12- miesięcznym okresie zawieszenia został uchwalony plan miejscowy. Kluczowym staje się w tej sytuacji pytanie czy postanawiając o zawieszeniu postępowania w sprawie ustalenia warunków zabudowy, organ ma obowiązek brać tę okoliczność pod uwagę.

 

Uznanie nie oznacza dowolności

           

W orzecznictwie sądów administracyjnych podnosi się, iż konstrukcja prawna zawieszenia postępowania zastosowana w przepisie art. 62 ust. 1 upzp daje organowi podstawę zawieszenia postępowania z urzędu, nie stanowiąc żadnych dodatkowych wymagań co do przesłanek zawieszenia (Por. np. wyrok WSA w Białymstoku z dnia 8 listopada 2007 r., II SA/Bk 593/07, LEX nr 340453). Podkreśla się jednak, iż brak sformułowania w upzp wymagań, od których prawodawca uzależnia dopuszczalność zawieszenia postępowania nie oznacza, że organ ma pełną swobodę decydowania czy zawiesić postępowanie. Użyty w analizowanym przepisie zwrot „może zawiesić” oznacza, że organ ma obowiązek działać w granicach tzw. uznania administracyjnego. Granice te wyznaczają zasady ogólne postępowania administracyjnego (Por. np. wyrok WSA w Łodzi z dnia 30 maja 2008 r., II SA/Łd 216/08, niepubl.).

 

Zawieszenie nie może służyć przewlekaniu postępowania

 

REKLAMA

Wykładnia art. 62 ust 1 upzp w powiązaniu z ogólnymi zasadami postępowania administracyjnego jakimi są wyrażona w art. 7 k.p.a. zasada uwzględniania słusznego interesu strony oraz wyrażona w art. 12 k.p.a. zasada szybkości postępowania, prowadzi do wniosku, że ratio legis analizowanego przepisu jest umożliwienie organom wykonawczym gminy zawieszenia postępowania tylko wtedy, gdy realnym jest, że w okresie zawieszenia rada gminy uchwali plan. Przyjęcie odmiennej interpretacji prowadziłoby do bezcelowego zawieszania spraw w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy. Nie po to prawodawca udzielił organom kompetencji do zawieszania postępowań (ale nie zobowiązał ich do tego), aby czyniły z niej użytek w każdym przypadku złożenia wniosku o warunki zabudowy w sytuacji braku planu lub przystąpienia do jego opracowania. (wyrok WSA w Łodzi z dnia 30 maja 2008 r., II SA/Łd 216/08, niepubl.).

W konsekwencji zawieszając postępowanie na podstawie art. 62 ust 1 upzp organ każdorazowo powinien zbadać czy realnym jest, że w okresie zawieszenia rada gminy uchwali plan miejscowy. Czyniąc to, ma obowiązek przewidywany termin uchwalenia planu miejscowego, a  prognoza ta powinna wynikać ze szczegółowej kalkulacji zaplanowanych czy potencjalnych czynności w procedurze planistycznej (wyrok WSA w Krakowie z dnia16 stycznia 2008 r., II SA/Kr 781/07, niepubl.). W/w okoliczności powinny zostać szczegółowo opisane w uzasadnieniu postanowienia w przedmiocie zawieszenia postępowania celem umożliwienia jego instancyjnej i sądowej kontroli.

 

 Czytaj Także: Nabycie komórki jako części przynależnej>>

Na postanowienie o zawieszeniu służy zażalenie

 

Zwlekając z uchwaleniem planu dla danego terenu gmina powinna liczyć się z tym, że polityka przestrzenna na tym terenie będzie prowadzona w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy. Negatywnych konsekwencji zaniechań organów gminy w tym przedmiocie nie należy przerzucać na inwestorów. Inwestor, który nie godzi się z zawieszeniem postępowania w sprawie wnioskowanych przez niego warunków zabudowy, może zaskarżyć postanowienie w tym przedmiocie w ciągu 7 dni od jego doręczenia. Zażalenie należy złożyć do właściwego Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu, który zawiesił postępowanie.  

 

Agata Legat - prawnik w Kancelarii

Dr Krystian Ziemski & Partners

Kancelaria Prawna w Poznaniu

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA