REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie postępowania o ustalenie warunków zabudowy

Agata Legat
Agata Legat
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Organ administracyjny może zawiesić postępowanie w sprawie ustalenia warunków zabudowy na okres 12 miesięcy. Jeżeli jednak w tym czasie nie zostanie uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego zawieszenie postępowania okazuje się nie tylko bezcelowe ale i szkodliwe dla inwestora, który poświęca czas lecz nie otrzymuje w zamian rozstrzygnięcia.

Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym („upzp”), podstawową formą kształtowania przestrzeni w gminie jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku planu, co w większości gmin jest zjawiskiem powszechnym, inwestycję można zrealizować na podstawie decyzji administracyjnej w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli zamierzenie inwestycyjne objęte wnioskiem o wydanie takiej decyzji spełnia ustawowe wymogi, organ nie może odmówić jej wydania. Jeśli jednak uzna, że dany teren lepiej byłoby zagospodarować w planie miejscowym, może na podstawie art. 62 ust 1 upzp zawiesić postępowanie w sprawie ustalenia warunków zabudowy i to na okres aż 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

W przypadku nieuchwalenia planu w tym terminie organ jest obowiązany podjąć postępowanie i rozstrzygnąć sprawę. Wynika z tego, zawieszenie postępowania ma sens procesowy tylko wtedy gdy w jego okresie zostanie uchwalony plan miejscowy. Problem w tym, że korzystając z możliwości wydania postanowienia na podstawie art. 62 ust 1 upzp, organy często nie biorą pod uwagę jakie są realne szanse na uchwalenie planu w okresie zawieszenia .

 

REKLAMA

Zawieszenie zależy od uznania organu

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z brzmienia art. 62 ust 1 upzp, który przyznaje organowi kompetencję do zawieszenia postępowania wynika, że rozstrzygnięcie o zawieszeniu ma charakter fakultatywny i zależy od uznania organu. Przepisy nie wymagają, aby w momencie zawieszenia procedura planistyczna była zaawansowana czy też aby w ogóle była wszczęta.

Z drugiej strony, mając na uwadze zawiłość tej procedury i lokalne uwarunkowania, organ zazwyczaj z dużym prawdopodobieństwem może stwierdzić czy istnieje jakakolwiek szansa aby w maksymalnym dopuszczalnym 12- miesięcznym okresie zawieszenia został uchwalony plan miejscowy. Kluczowym staje się w tej sytuacji pytanie czy postanawiając o zawieszeniu postępowania w sprawie ustalenia warunków zabudowy, organ ma obowiązek brać tę okoliczność pod uwagę.

 

Uznanie nie oznacza dowolności

           

W orzecznictwie sądów administracyjnych podnosi się, iż konstrukcja prawna zawieszenia postępowania zastosowana w przepisie art. 62 ust. 1 upzp daje organowi podstawę zawieszenia postępowania z urzędu, nie stanowiąc żadnych dodatkowych wymagań co do przesłanek zawieszenia (Por. np. wyrok WSA w Białymstoku z dnia 8 listopada 2007 r., II SA/Bk 593/07, LEX nr 340453). Podkreśla się jednak, iż brak sformułowania w upzp wymagań, od których prawodawca uzależnia dopuszczalność zawieszenia postępowania nie oznacza, że organ ma pełną swobodę decydowania czy zawiesić postępowanie. Użyty w analizowanym przepisie zwrot „może zawiesić” oznacza, że organ ma obowiązek działać w granicach tzw. uznania administracyjnego. Granice te wyznaczają zasady ogólne postępowania administracyjnego (Por. np. wyrok WSA w Łodzi z dnia 30 maja 2008 r., II SA/Łd 216/08, niepubl.).

 

Zawieszenie nie może służyć przewlekaniu postępowania

 

Wykładnia art. 62 ust 1 upzp w powiązaniu z ogólnymi zasadami postępowania administracyjnego jakimi są wyrażona w art. 7 k.p.a. zasada uwzględniania słusznego interesu strony oraz wyrażona w art. 12 k.p.a. zasada szybkości postępowania, prowadzi do wniosku, że ratio legis analizowanego przepisu jest umożliwienie organom wykonawczym gminy zawieszenia postępowania tylko wtedy, gdy realnym jest, że w okresie zawieszenia rada gminy uchwali plan. Przyjęcie odmiennej interpretacji prowadziłoby do bezcelowego zawieszania spraw w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy. Nie po to prawodawca udzielił organom kompetencji do zawieszania postępowań (ale nie zobowiązał ich do tego), aby czyniły z niej użytek w każdym przypadku złożenia wniosku o warunki zabudowy w sytuacji braku planu lub przystąpienia do jego opracowania. (wyrok WSA w Łodzi z dnia 30 maja 2008 r., II SA/Łd 216/08, niepubl.).

W konsekwencji zawieszając postępowanie na podstawie art. 62 ust 1 upzp organ każdorazowo powinien zbadać czy realnym jest, że w okresie zawieszenia rada gminy uchwali plan miejscowy. Czyniąc to, ma obowiązek przewidywany termin uchwalenia planu miejscowego, a  prognoza ta powinna wynikać ze szczegółowej kalkulacji zaplanowanych czy potencjalnych czynności w procedurze planistycznej (wyrok WSA w Krakowie z dnia16 stycznia 2008 r., II SA/Kr 781/07, niepubl.). W/w okoliczności powinny zostać szczegółowo opisane w uzasadnieniu postanowienia w przedmiocie zawieszenia postępowania celem umożliwienia jego instancyjnej i sądowej kontroli.

 

 Czytaj Także: Nabycie komórki jako części przynależnej>>

Na postanowienie o zawieszeniu służy zażalenie

 

Zwlekając z uchwaleniem planu dla danego terenu gmina powinna liczyć się z tym, że polityka przestrzenna na tym terenie będzie prowadzona w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy. Negatywnych konsekwencji zaniechań organów gminy w tym przedmiocie nie należy przerzucać na inwestorów. Inwestor, który nie godzi się z zawieszeniem postępowania w sprawie wnioskowanych przez niego warunków zabudowy, może zaskarżyć postanowienie w tym przedmiocie w ciągu 7 dni od jego doręczenia. Zażalenie należy złożyć do właściwego Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu, który zawiesił postępowanie.  

 

Agata Legat - prawnik w Kancelarii

Dr Krystian Ziemski & Partners

Kancelaria Prawna w Poznaniu

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA