REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wygaśnięcie pozwolenia na budowę

Agata Legat
Agata Legat
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nawet zgodna z prawem decyzja o pozwoleniu na budowę, jeśli nie jest wykonywana, traci swą moc obowiązującą.

Stosownie do art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (dalej: „upb”), decyzja o pozwoleniu wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata. Wygaśnięcie pozwolenia na budowę stwierdza w drodze decyzji organ, który to pozwolenie wydał (art. 162 § 3 k.p.a.).

REKLAMA

 

To organ musi zebrać wystarczająco mocne dowody

Zgodnie ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, wygaśnięcie decyzji wolno stwierdzić tylko wtedy, gdy budowa niewątpliwie została przerwana na czas określony w art. 37 ust. 1 ustawy Prawo budowlane. Czasu przerwy w budowie nie wolno domniemywać. W świetle zgromadzonego materiału dowodowego nie mogą zatem istnieć żadne wątpliwości co do faktu i czasu przerwy w budowie (Wyrok NSA dnia 8 marca 2007 r., sygn. II OSK457/06, LEX nr 328185). 

Powyższe stanowisko w pełni koresponduje z formułowanym w doktrynie zakazem rozstrzygania jakichkolwiek wątpliwości na niekorzyść strony postępowania administracyjnego.

REKLAMA

Z punktu widzenia dowodowego postępowanie o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia na budowę, jest jednym z najtrudniejszych postępowań prowadzonych na gruncie upb.   Stosunkowo łatwy do ustalenia i udowodnienia jest jeszcze fakt nierozpoczęcia przez inwestora robót budowlanych. Art. 41 upb, jednoznacznie określa moment rozpoczęcia budowy, wskazując, iż ma on miejsce z chwilą podjęcia prac przygotowawczych polegających na wytyczeniu geodezyjnym obiektów w terenie; wykonaniu niwelacji terenu; zagospodarowaniu terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów oraz wykonaniu przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy. Organowi pozostaje tylko stwierdzić czy w ciągu 3 lat od nabycia przez decyzję przymiotu ostateczności inwestor podjął którąkolwiek z ww. czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji gdy roboty są już prowadzone, a zwłaszcza wtedy gdy stan ich zaawansowania jest znaczny, mogą pojawić się natomiast ogromne trudności natury dowodowej w ustaleniu czy inwestor przerwał budowę na czas dłuższy niż dopuszczalne trzy lata.

Podstawowym, dowodem na okoliczność długości przerwy w budowie będzie dziennik budowy, który stosownie do art. 45 ust. 1 upb stanowi urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót. W przypadku braku dziennika budowy (np. na skutek jego zagubienia) lub w sytuacji gdy dokonane w nim wpisy budzą wątpliwości co do ich zgodności z prawdą, cennym dowodem w postępowaniu o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia na budowę mogą okazać się zeznania świadków, w szczególności mających najpełniejszą wiedzę o zakresie prowadzonych robót, uczestników procesu budowlanego oraz osób sprawujących na budowie samodzielne funkcje.

 

Sąsiad nie będzie stroną postępowania

Jak we wszystkich postępowaniach prowadzonych na gruncie upb, także i w postępowaniu o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia na budowę, doniosłe problemy praktyczne stwarza ustalenie katalogu jego stron.

REKLAMA

Upb nie zawiera żadnych szczególnych regulacji odnośnie statusu strony postępowania w sprawie o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia na budowę. W rezultacie, katalog stron tegoż postępowania organ ma obowiązek ustalić w oparciu o przepis ogólny wyrażony art. 28 k.p.a., zgodnie z którym „stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek”. 

Aby uznać daną osobę za stronę postępowania o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia organ musi wykazać, że interes prawny tej osoby został naruszony poprzez niepodjęcie przez inwestora budowy lub przekroczenie trzyletniej przerwy w realizacji inwestycji od czasu wydania pozwolenia (Por. np. Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 27 października 2007 r., II SA/Gd 195/04, niepubl.). W praktyce oznacza to, iż w przeważającej większości przypadków stroną postępowania o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia na budowę będzie wyłącznie inwestor.

Podkreślić należy, iż błędne jest często praktykowane przez organy administracji ustalanie katalogu stron postępowania prowadzonego w oparciu o art. 37 ust. 1 upb na podstawie art. 28 ust. 2 upb. Zgodnie z tym ostatnim przepisem stronami postępowania o udzielenie pozwolenia na budowę są inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści i zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu. Przepis ten jako szczególny w stosunku do art. 28 k.p.a., podlega wykładni ścieśniającej i znajduje zastosowanie wyłącznie przy ustalaniu katalogu stron postępowań w sprawach wydawania pozwoleń na budowę. Nie wolno go w drodze analogii czy odpowiednio stosować do jakiegokolwiek innego postępowania prowadzonego na gruncie upb, w szczególności nie znajduje on zastosowania w postępowaniu o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia.

 

Czytaj także: Zawieszenie postępowania o ustalenie warunków zabudowy>>


Skutki stwierdzenia wygaśnięcia pozwolenia na budowę

Decyzja stwierdzająca wygaśnięcie decyzji w przedmiocie pozwolenia na budowę ma charakter deklaratoryjny i jako taka wywołuje skutki prawne ex tunc tj. od dnia, w którym powstały przesłanki uzasadniające stwierdzenie jej wygaśnięcia w postaci upływu czasu określonego w art. 37 ust. 1 upb. Stosownie do art. 37 ust. 2 upb, po wydaniu takiej decyzji podjęcie lub kontynuowanie robót budowlanych możliwe jest wyłącznie po uzyskaniu nowego pozwolenia na budowę.

 

 

Agata Legat

Prawnik w Dr Krystian Ziemski & Partners

Kancelaria Prawna w Poznaniu

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów

Dla pracowników samorządowych to jest rewolucja. Pensja minimalna w urzędach (otrzymują je osoby na najniższych stanowiskach - I grupa zaszeregowania) została zrównana z pensją minimalną dla całej Polski (4666 zł). W poprzednich latach pensja ta zawsze była niższa o 200-400 zł. Samorządy musiały dopłacić z innych źródeł do ustawowej pensji brakujące pieniądze. I grupa zaszeregowania otrzymała 16,65% podwyżki. Grupy najlepszych specjalistów tylko 5%. Stąd niezadowolenie w samorządach.

MEN: Wykaz dokumentów wymaganych do uzyskania dyplomu zawodowego

Od 11 lutego 2025 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie wykazu dokumentów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie wymaganych do uzyskania dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika. Wykaz obejmuje 175 zawodów.

Bezpłatne leki dla seniorów i dzieci. Łatwiejszy dostęp do recept refundowanych i do szczepień. Przepisy już obowiązują

Bezpłatne leki dla seniorów i dzieci. Łatwiejszy dostęp do recept refundowanych i do szczepień. Przepisy weszły w życie w piątek, 14 lutego 2025 r. Nowela rozszerzyła m.in. katalog osób uprawnionych do wystawiania recept na bezpłatne leki dla osób 65 plus oraz poniżej 18 roku życia.

1700 zł dla każdego obywatela w wieku produkcyjnym? Ekonomista: to możliwe [WYWIAD]

A gdyby tak zastąpić 800+, babciowe, zasiłki opiekuńcze, rentę socjalną i inne świadczenia jednym uniwersalnym świadczeniem, które otrzymywałby każdy obywatel w wieku produkcyjnym? O co chodzi o idei dochodu podstawowego i ile by taki program kosztował? Rozmówcą Piotra Nowaka w programie Gość Infor.pl był dr Maciej Szlinder, ekonomista, filiozof, prezes Polskiej Sieci Dochodu Podstawowego.

REKLAMA

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Już nie 36,6 st. C

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Kalifornijscy lekarze i antropolodzy uznają starą normę, czyli 36,6 st. C za nieaktualną. Na przestrzeni wieków temperatura się obniżyła. Eksperci przeanalizowali przyczyny tej zmiany.

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby. Do takich wniosków doszli autorzy raportu pt. „Jak Polacy mierzą temperaturę ciała podczas choroby?”. Jakie błędy są najczęściej popełniane? Na co trzeba zwrocić szczególną uwagę, zwłaszcza w sezonie zachorowań na grypę?

Uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Co pyli teraz? Kalendarz pylenia na cały rok

Należy pamiętać, że w Polsce, w niektórych regionach jest cieplej, w innych zimniej, w innym okresie pylić będą rośliny i drzewa w południowo-zachodniej części kraju, a w innym w północno-wschodnim. W Polsce najczęściej uczulają pyłki trwa, chwastów oraz drzew.

REKLAMA

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

REKLAMA