REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nawet zgodna z prawem decyzja o pozwoleniu na budowę, jeśli nie jest wykonywana, traci swą moc obowiązującą.

Stosownie do art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (dalej: „upb”), decyzja o pozwoleniu wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata. Wygaśnięcie pozwolenia na budowę stwierdza w drodze decyzji organ, który to pozwolenie wydał (art. 162 § 3 k.p.a.).

REKLAMA

REKLAMA

 

To organ musi zebrać wystarczająco mocne dowody

Zgodnie ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, wygaśnięcie decyzji wolno stwierdzić tylko wtedy, gdy budowa niewątpliwie została przerwana na czas określony w art. 37 ust. 1 ustawy Prawo budowlane. Czasu przerwy w budowie nie wolno domniemywać. W świetle zgromadzonego materiału dowodowego nie mogą zatem istnieć żadne wątpliwości co do faktu i czasu przerwy w budowie (Wyrok NSA dnia 8 marca 2007 r., sygn. II OSK457/06, LEX nr 328185). 

Powyższe stanowisko w pełni koresponduje z formułowanym w doktrynie zakazem rozstrzygania jakichkolwiek wątpliwości na niekorzyść strony postępowania administracyjnego.

REKLAMA

Z punktu widzenia dowodowego postępowanie o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia na budowę, jest jednym z najtrudniejszych postępowań prowadzonych na gruncie upb.   Stosunkowo łatwy do ustalenia i udowodnienia jest jeszcze fakt nierozpoczęcia przez inwestora robót budowlanych. Art. 41 upb, jednoznacznie określa moment rozpoczęcia budowy, wskazując, iż ma on miejsce z chwilą podjęcia prac przygotowawczych polegających na wytyczeniu geodezyjnym obiektów w terenie; wykonaniu niwelacji terenu; zagospodarowaniu terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów oraz wykonaniu przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy. Organowi pozostaje tylko stwierdzić czy w ciągu 3 lat od nabycia przez decyzję przymiotu ostateczności inwestor podjął którąkolwiek z ww. czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji gdy roboty są już prowadzone, a zwłaszcza wtedy gdy stan ich zaawansowania jest znaczny, mogą pojawić się natomiast ogromne trudności natury dowodowej w ustaleniu czy inwestor przerwał budowę na czas dłuższy niż dopuszczalne trzy lata.

Podstawowym, dowodem na okoliczność długości przerwy w budowie będzie dziennik budowy, który stosownie do art. 45 ust. 1 upb stanowi urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót. W przypadku braku dziennika budowy (np. na skutek jego zagubienia) lub w sytuacji gdy dokonane w nim wpisy budzą wątpliwości co do ich zgodności z prawdą, cennym dowodem w postępowaniu o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia na budowę mogą okazać się zeznania świadków, w szczególności mających najpełniejszą wiedzę o zakresie prowadzonych robót, uczestników procesu budowlanego oraz osób sprawujących na budowie samodzielne funkcje.

 

Sąsiad nie będzie stroną postępowania

Jak we wszystkich postępowaniach prowadzonych na gruncie upb, także i w postępowaniu o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia na budowę, doniosłe problemy praktyczne stwarza ustalenie katalogu jego stron.

Upb nie zawiera żadnych szczególnych regulacji odnośnie statusu strony postępowania w sprawie o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia na budowę. W rezultacie, katalog stron tegoż postępowania organ ma obowiązek ustalić w oparciu o przepis ogólny wyrażony art. 28 k.p.a., zgodnie z którym „stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek”. 

Aby uznać daną osobę za stronę postępowania o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia organ musi wykazać, że interes prawny tej osoby został naruszony poprzez niepodjęcie przez inwestora budowy lub przekroczenie trzyletniej przerwy w realizacji inwestycji od czasu wydania pozwolenia (Por. np. Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 27 października 2007 r., II SA/Gd 195/04, niepubl.). W praktyce oznacza to, iż w przeważającej większości przypadków stroną postępowania o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia na budowę będzie wyłącznie inwestor.

Podkreślić należy, iż błędne jest często praktykowane przez organy administracji ustalanie katalogu stron postępowania prowadzonego w oparciu o art. 37 ust. 1 upb na podstawie art. 28 ust. 2 upb. Zgodnie z tym ostatnim przepisem stronami postępowania o udzielenie pozwolenia na budowę są inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści i zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu. Przepis ten jako szczególny w stosunku do art. 28 k.p.a., podlega wykładni ścieśniającej i znajduje zastosowanie wyłącznie przy ustalaniu katalogu stron postępowań w sprawach wydawania pozwoleń na budowę. Nie wolno go w drodze analogii czy odpowiednio stosować do jakiegokolwiek innego postępowania prowadzonego na gruncie upb, w szczególności nie znajduje on zastosowania w postępowaniu o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia.

 

Czytaj także: Zawieszenie postępowania o ustalenie warunków zabudowy>>


Skutki stwierdzenia wygaśnięcia pozwolenia na budowę

Decyzja stwierdzająca wygaśnięcie decyzji w przedmiocie pozwolenia na budowę ma charakter deklaratoryjny i jako taka wywołuje skutki prawne ex tunc tj. od dnia, w którym powstały przesłanki uzasadniające stwierdzenie jej wygaśnięcia w postaci upływu czasu określonego w art. 37 ust. 1 upb. Stosownie do art. 37 ust. 2 upb, po wydaniu takiej decyzji podjęcie lub kontynuowanie robót budowlanych możliwe jest wyłącznie po uzyskaniu nowego pozwolenia na budowę.

 

 

Agata Legat

Prawnik w Dr Krystian Ziemski & Partners

Kancelaria Prawna w Poznaniu

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA