REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile samorządy wydają na szpitale. Analiza Związku Powiatów Polskich

Dziennikarka medyczno-prawna
Ile samorządy wydają na szpitale. Analiza Związku Powiatów Polskich
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ile samorządy wydają na szpitale? W latach 2015-2022 powiaty i  miasta na prawach powiatu wydatkowały na szpitale kwoty kilku miliardów. Dominowały przede wszystkim wydatki majątkowe. Rok 2019 i 2020 to widoczny gwałtowny wzrost wydatków – wskazuje analiza Związku Powiatów Polskich. Jaka jest kondycja szpitali powiatowych? 
rozwiń >

REKLAMA

Związek Powiatów Polskich opublikował kolejną pozycję z cyklu „Warto wiedzieć więcej – Analizy samorządowe”, a w nim stworzony przez ekspertki ZPP: Bernadetę Skóbel i Katarzynę Sekułę raport pn. „Nakłady powiatów i miast na prawach powiatu na szpitale w latach 2015 - 2022”, na podstawie danych ze sprawozdań, składanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Publikacja obejmuje analizę wydatków na szpitale ogólne w latach 2015-2022.

REKLAMA

Na przestrzeni lat będących przedmiotem analizy wybrane JST wydatkowały na szpitale ogólne przeszło 7 mld zł. Jak wskazują ekspertki, powiaty miały te wydatki na nieco wyższym poziomie w porównaniu z miastami na prawach powiatu, tj. ponad 3,6 mln w powiatach i niecałe 3,4 mln zł w miastach na prawach powiatów. 

Wydatki z tendencją wzrostową 

Powiaty i  miasta na prawach powiatu wydatkowały na szpitale kwotę ponad7 mld zł. Z każdym rokiem objętym analizą wydatkowały na szpitale więcej niż poprzednio. W 2015 roku wydatki powiatów na szpitale wyniosły 259 mln zł, w 2022 roku było to już 713 mln zł. 

Miasta na prawach powiatu wykazały wyraźną tendencję wzrostową w zakresie wydatków na szpitale ogólne do 2021 roku, w roku następnym nastąpił wyraźny spadek. W 2015 roku miasta na prawach powiatu wydatkowały na szpitale 347 mln złotych, a sześć lat później był to już kwota 564 mln zł.  W roku 2022 było to już jedynie 485 mln złotych, zatem o 81 mln mniej niż w 2021 roku.

Finansowanie z udziałem środków unijnych w mniejszości 

Jak wskazuje raport, wydatki na programy finansowane z udziałem środków europejskich, a także innych pochodzących ze źródeł bezzwrotnych stanowiły zdecydowaną mniejszość. W temacie powiatów w samym tylko 2022 roku wyniosły one jedynie 2 proc. (15.654.626 zł vs. 697.101.092 zł). Jeżeli chodzi o miasta na prawach powiatu, to w tym samym okresie było to niespełna 3,8 proc. (18.465.682 zł vs. 466.826.029 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dominacja wydatków majątkowych 

Wydatki majątkowe zdecydowanie dominowały w wydatkach zarówno powiatów, jak i miast na prawach powiatu. Trend ten jest widoczny we wszystkich latach, jakie zostały objęte analizą. W 2022 roku powiaty na wydatki majątkowe w rozdziale 85111 – szpitale ogólne wydały przeszło 669 mln złotych, zaś na wydatki bieżące ponad 43 mln zł. Jeżeli chodzi o miasta na prawach powiatu było to odpowiednio – ponad 444 mln i ponad 41 mln zł.

Inwestycje mają znaczenie 

Wśród wydatków majątkowych największe znaczenie mają wydatki odnoszące się do inwestycji. Według raportu w powiatach, a także miastach na prawach powiatu na inwestycje, dotacje celowe na sfinansowanie i dofinansowanie kosztów inwestycji i zakupów inwestycyjnych i pomoc finansową na inwestycje – zostało wydatkowanych w latach 2015-2022 łącznie ponad 4,3 mld zł. W przypadku powiatów, przeznaczyły one ponad 2,5 mld zł; jeżeli chodzi o miast na prawach było to pond 1,8 mld zł.

Wydatki bieżące i pokrycie ujemnego wyniku finansowego oraz zobowiązań szpitali 

REKLAMA

Jeżeli chodzi o wydatki bieżące, to w raporcie rzucają się oczy zwłaszcza wydatki na pokrycie ujemnego wyniku finansowego oraz zobowiązań szpitali. W przypadku powiatów znaczący wzrost miał miejsce w latach 2019-2021 – wydatków na pokrycie ujemnego wyniku finansowego szpitali powiatowych (rekord w 2020 roku wyniósł niemal 128 mln zł). Od 2021 roku zauważalny jest spadek, prawdopodobnie to efekt wejścia w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 20 listopada 2019 roku (sygn. K 4/171).

Miasta na prawach powiatu zachowywały się nieco inaczej – tutaj spadek wydatków i stabilizację zaobserwować można w latach 2017 i 2018 roku, potem jest wzrost w 2019 i 2020 roku i ponownie spadek w latach 2021-2022.

Kondycja szpitali powiatowych pogarsza się

Sytuację finansową szpitali powiatowych i szpitali miast na prawach powiatu obrazuje raport Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych pn. "Sytuacja finansowa szpitali powiatowych w świetle nowelizacji ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych". Z raportu wynika, że sytuacja szpitali powiatowych w 2022 roku pogorszyła się względem roku 2021. Spośród analizowanych 211 szpitali aż 191 odnotowało stratę na działalności podstawowej (wobec 172 w 2021 roku) a 151 stratę netto (wobec 112 w 2021 roku). Przychody ze sprzedaży wzrosły o nieco ponad 1 mld zł, a koszty działalności podstawowej o 1,6 mld zł. O przeszło 2 mld złotych zwiększyły się zobowiązania. W zdecydowanej większości szpitali powiatowych, zmiana zasad wyceny świadczeń wskazana w Rekomendacji nr 65/2022 z dnia 13 lipca 2022 roku Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji nie pozwoliła na zabezpieczenie środków na sfinansowanie obligatoryjnych podwyżek wynagrodzeń oraz pokrycia rosnących cen towarów i usług spowodowanych inflacją. Zdecydowana większość szpitali powiatowych nie osiągnęła wskazanego w Rekomendacji poziomu 22,4 proc. wzrostu wartości umów tj. poziomu, o jaki wzrosły zobowiązania płatnika. Miało na to wpływ wchłonięcie przez nowe wyceny współczynników korygujących, wprowadzanych od 2015 na sfinansowanie podwyżek wynagrodzeń w sektorze ochrony zdrowia w poprzednich latach.

W raporcie czytamy: – „Regulacje w  zakresie zmian finansowania szpitali na 1 lipca 2022 r. są realizowane w  oderwaniu od wyjściowej sytuacji finansowej sektora. Kształtuje ją znaczące niedoszacowanie procedur realizowanych przez szpitale w ryczałcie sieciowym (ryczałt PSZ), szczególnie zakresów pierwszego poziomu zabezpieczenia, który to zakres realizują praktycznie wszystkie podmioty lecznicze zakwalifikowane do sieci objęte niniejszym Raportem. Wskazać należy tutaj zakresy: chorób wewnętrznych, chirurgii ogólnej, ginekologii i położnictwa, ortopedii (szczególnie świadczeń urazowych), pediatrii. Do tej grupy należy jeszcze dołączyć zakres chorób zakaźnych. Z  tego względu nawet te szpitale, które w  ujęciu procentowym odnotowały relatywnie wysoki wzrost wartości kontaktu odnotowały pogorszenie wyniku finansowego. Jak odejmowane w późniejszym czasie przez Ministra Zdrowia i Narodowy Funduszu Zdrowia działania mające na celu złagodzenie skutków wdrożenia Rekomendacji, były niewystarczające.” 

Autorzy raportu podkreślają, że zasady finansowania świadczeń wykonanych ponad limity stawiają szpitale w niekorzystnej pozycji nie tylko względem NFZ, ale także kontrahentów. Szczególne znaczenie miałaby zmiana przepisów odnośnie zasad finansowania świadczeń ponadlimitowych w ryczałcie sieciowym. – „Brak regulacji uwzględniających potrzeby świadczeniodawców mogą wpływać na ograniczenia świadczeń zdrowotnych realizowanych na rzecz świadczeniobiorców” – czytamy w opublikowanym dokumencie.

Konieczne są zmiany w przepisach 

Związek Powiatów Polskich i Związek Województw RP, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Prywatnych, Ogólnopolski Związek Pracodawców Szpitali Powiatowych oraz Stowarzyszenie Menedżerów Opieki Zdrowotnej starają się obecnie o zmiany w przepisach, które pozwolą poprawić pogarszającą się sytuację finansową szpitali powiatowych, ale nie tylko ich – nowe reguły odnosić się mają do wszystkich placówek. 

 

Polecamy: „Pomoc społeczna. Komentarz do ustawy”

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA