REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile samorządy wydają na szpitale. Analiza Związku Powiatów Polskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennikarka medyczno-prawna
Ile samorządy wydają na szpitale. Analiza Związku Powiatów Polskich
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ile samorządy wydają na szpitale? W latach 2015-2022 powiaty i  miasta na prawach powiatu wydatkowały na szpitale kwoty kilku miliardów. Dominowały przede wszystkim wydatki majątkowe. Rok 2019 i 2020 to widoczny gwałtowny wzrost wydatków – wskazuje analiza Związku Powiatów Polskich. Jaka jest kondycja szpitali powiatowych? 

rozwiń >

REKLAMA

Związek Powiatów Polskich opublikował kolejną pozycję z cyklu „Warto wiedzieć więcej – Analizy samorządowe”, a w nim stworzony przez ekspertki ZPP: Bernadetę Skóbel i Katarzynę Sekułę raport pn. „Nakłady powiatów i miast na prawach powiatu na szpitale w latach 2015 - 2022”, na podstawie danych ze sprawozdań, składanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Publikacja obejmuje analizę wydatków na szpitale ogólne w latach 2015-2022.

REKLAMA

Na przestrzeni lat będących przedmiotem analizy wybrane JST wydatkowały na szpitale ogólne przeszło 7 mld zł. Jak wskazują ekspertki, powiaty miały te wydatki na nieco wyższym poziomie w porównaniu z miastami na prawach powiatu, tj. ponad 3,6 mln w powiatach i niecałe 3,4 mln zł w miastach na prawach powiatów. 

Wydatki z tendencją wzrostową 

Powiaty i  miasta na prawach powiatu wydatkowały na szpitale kwotę ponad7 mld zł. Z każdym rokiem objętym analizą wydatkowały na szpitale więcej niż poprzednio. W 2015 roku wydatki powiatów na szpitale wyniosły 259 mln zł, w 2022 roku było to już 713 mln zł. 

Miasta na prawach powiatu wykazały wyraźną tendencję wzrostową w zakresie wydatków na szpitale ogólne do 2021 roku, w roku następnym nastąpił wyraźny spadek. W 2015 roku miasta na prawach powiatu wydatkowały na szpitale 347 mln złotych, a sześć lat później był to już kwota 564 mln zł.  W roku 2022 było to już jedynie 485 mln złotych, zatem o 81 mln mniej niż w 2021 roku.

Finansowanie z udziałem środków unijnych w mniejszości 

Jak wskazuje raport, wydatki na programy finansowane z udziałem środków europejskich, a także innych pochodzących ze źródeł bezzwrotnych stanowiły zdecydowaną mniejszość. W temacie powiatów w samym tylko 2022 roku wyniosły one jedynie 2 proc. (15.654.626 zł vs. 697.101.092 zł). Jeżeli chodzi o miasta na prawach powiatu, to w tym samym okresie było to niespełna 3,8 proc. (18.465.682 zł vs. 466.826.029 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dominacja wydatków majątkowych 

Wydatki majątkowe zdecydowanie dominowały w wydatkach zarówno powiatów, jak i miast na prawach powiatu. Trend ten jest widoczny we wszystkich latach, jakie zostały objęte analizą. W 2022 roku powiaty na wydatki majątkowe w rozdziale 85111 – szpitale ogólne wydały przeszło 669 mln złotych, zaś na wydatki bieżące ponad 43 mln zł. Jeżeli chodzi o miasta na prawach powiatu było to odpowiednio – ponad 444 mln i ponad 41 mln zł.

Inwestycje mają znaczenie 

Wśród wydatków majątkowych największe znaczenie mają wydatki odnoszące się do inwestycji. Według raportu w powiatach, a także miastach na prawach powiatu na inwestycje, dotacje celowe na sfinansowanie i dofinansowanie kosztów inwestycji i zakupów inwestycyjnych i pomoc finansową na inwestycje – zostało wydatkowanych w latach 2015-2022 łącznie ponad 4,3 mld zł. W przypadku powiatów, przeznaczyły one ponad 2,5 mld zł; jeżeli chodzi o miast na prawach było to pond 1,8 mld zł.

Wydatki bieżące i pokrycie ujemnego wyniku finansowego oraz zobowiązań szpitali 

REKLAMA

Jeżeli chodzi o wydatki bieżące, to w raporcie rzucają się oczy zwłaszcza wydatki na pokrycie ujemnego wyniku finansowego oraz zobowiązań szpitali. W przypadku powiatów znaczący wzrost miał miejsce w latach 2019-2021 – wydatków na pokrycie ujemnego wyniku finansowego szpitali powiatowych (rekord w 2020 roku wyniósł niemal 128 mln zł). Od 2021 roku zauważalny jest spadek, prawdopodobnie to efekt wejścia w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 20 listopada 2019 roku (sygn. K 4/171).

Miasta na prawach powiatu zachowywały się nieco inaczej – tutaj spadek wydatków i stabilizację zaobserwować można w latach 2017 i 2018 roku, potem jest wzrost w 2019 i 2020 roku i ponownie spadek w latach 2021-2022.

Kondycja szpitali powiatowych pogarsza się

Sytuację finansową szpitali powiatowych i szpitali miast na prawach powiatu obrazuje raport Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych pn. "Sytuacja finansowa szpitali powiatowych w świetle nowelizacji ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych". Z raportu wynika, że sytuacja szpitali powiatowych w 2022 roku pogorszyła się względem roku 2021. Spośród analizowanych 211 szpitali aż 191 odnotowało stratę na działalności podstawowej (wobec 172 w 2021 roku) a 151 stratę netto (wobec 112 w 2021 roku). Przychody ze sprzedaży wzrosły o nieco ponad 1 mld zł, a koszty działalności podstawowej o 1,6 mld zł. O przeszło 2 mld złotych zwiększyły się zobowiązania. W zdecydowanej większości szpitali powiatowych, zmiana zasad wyceny świadczeń wskazana w Rekomendacji nr 65/2022 z dnia 13 lipca 2022 roku Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji nie pozwoliła na zabezpieczenie środków na sfinansowanie obligatoryjnych podwyżek wynagrodzeń oraz pokrycia rosnących cen towarów i usług spowodowanych inflacją. Zdecydowana większość szpitali powiatowych nie osiągnęła wskazanego w Rekomendacji poziomu 22,4 proc. wzrostu wartości umów tj. poziomu, o jaki wzrosły zobowiązania płatnika. Miało na to wpływ wchłonięcie przez nowe wyceny współczynników korygujących, wprowadzanych od 2015 na sfinansowanie podwyżek wynagrodzeń w sektorze ochrony zdrowia w poprzednich latach.

W raporcie czytamy: – „Regulacje w  zakresie zmian finansowania szpitali na 1 lipca 2022 r. są realizowane w  oderwaniu od wyjściowej sytuacji finansowej sektora. Kształtuje ją znaczące niedoszacowanie procedur realizowanych przez szpitale w ryczałcie sieciowym (ryczałt PSZ), szczególnie zakresów pierwszego poziomu zabezpieczenia, który to zakres realizują praktycznie wszystkie podmioty lecznicze zakwalifikowane do sieci objęte niniejszym Raportem. Wskazać należy tutaj zakresy: chorób wewnętrznych, chirurgii ogólnej, ginekologii i położnictwa, ortopedii (szczególnie świadczeń urazowych), pediatrii. Do tej grupy należy jeszcze dołączyć zakres chorób zakaźnych. Z  tego względu nawet te szpitale, które w  ujęciu procentowym odnotowały relatywnie wysoki wzrost wartości kontaktu odnotowały pogorszenie wyniku finansowego. Jak odejmowane w późniejszym czasie przez Ministra Zdrowia i Narodowy Funduszu Zdrowia działania mające na celu złagodzenie skutków wdrożenia Rekomendacji, były niewystarczające.” 

Autorzy raportu podkreślają, że zasady finansowania świadczeń wykonanych ponad limity stawiają szpitale w niekorzystnej pozycji nie tylko względem NFZ, ale także kontrahentów. Szczególne znaczenie miałaby zmiana przepisów odnośnie zasad finansowania świadczeń ponadlimitowych w ryczałcie sieciowym. – „Brak regulacji uwzględniających potrzeby świadczeniodawców mogą wpływać na ograniczenia świadczeń zdrowotnych realizowanych na rzecz świadczeniobiorców” – czytamy w opublikowanym dokumencie.

Konieczne są zmiany w przepisach 

Związek Powiatów Polskich i Związek Województw RP, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Prywatnych, Ogólnopolski Związek Pracodawców Szpitali Powiatowych oraz Stowarzyszenie Menedżerów Opieki Zdrowotnej starają się obecnie o zmiany w przepisach, które pozwolą poprawić pogarszającą się sytuację finansową szpitali powiatowych, ale nie tylko ich – nowe reguły odnosić się mają do wszystkich placówek. 

 

Polecamy: „Pomoc społeczna. Komentarz do ustawy”

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

REKLAMA

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

REKLAMA

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości w 2026 r. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA