REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo powinna być reprezentowana gmina przed sądem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Lipińska

REKLAMA

Na co powinien zwracać szczególną uwagę pełnomocnik reprezentujący gminę w postępowaniu eksmisyjnym? W których powstępowaniach bezwzględnie powinien brać udział pełnomocnicy gminy? Jak gmina może zapobiegać konieczności wypłaty odszkodować właścicielom mieszkań?

Lokal socjalny przysługuje osobie eksmitowanej nie we wszystkich okolicznościach. Czasami położenie, w którym znajduje się eksmitowany, nie jest do końca jasne. Sąd ma przecież ograniczone możliwości dowodowe, dlatego priorytetowym zadaniem prawnika reprezentującego gminę będzie ewentualnie dostarczanie dodatkowych informacji na temat osoby pozwanej o eksmisję i pilnowanie, czy rzeczywiście spełnia ona wymagane kryteria. Zdarza się oczywiście, że gmina posiada dokładne informacje na temat przeciwwskazań do przyznania lokalu socjalnego. Może to być utrata możliwości zamieszkiwania w nieruchomości, która nie należy do publicznej gospodarki mieszkaniowej, ze względu na zadłużenie czynszowe. Podobnie jest w przypadku osób, które samowolnie wprowadziły się do lokalu należącego do zasobów gminy. W tej ostatniej sytuacji sąd może jednak powołując się na względy społeczne przyznać to uprawnienie do lokalu socjalnego nawet takiej osobie. Zadaniem prawnika reprezentującego gminę zawsze powinno być poszukiwanie przesłanek, które decydują o takich uprawnieniach i wychwytywanie wszelkich nadużyć ze strony nieuczciwych lokatorów, którzy często, mimo że nie są w ciężkiej sytuacji materialnej albo osobistej, to zalegają z opłatami i żyją na koszt właściciela mieszkania, a następnie gminy.

Mimo że gmina może brać udział w postępowaniu eksmisyjnym przed sądem, to należy pamiętać, że nie jest to jej obowiązek. Rozstrzygnięcie niektórych spraw bywa z góry przesądzone. Jeżeli gmina ma niezbite dowody co do tego, że w rodzinie, która została pozwana o eksmisję znajdują się osoby małoletnie albo niepełnosprawne, to wiadomo, że sąd i tak orzeknie o przyznaniu prawa do lokalu socjalnego. Udział w takich sprawach jest zazwyczaj zbędny. Co innego, gdy wynik sprawy jest wątpliwy. Chodzi tu szczególnie o przypadki samowolnych zajęć lokali lub eksmisji, gdzie nie ma osób małotelnich. W takich postępowaniach pełnomocnik gminy powinien bezwzględnie uczestniczyć. Zdarzyło się, że w jednej z takich wątpliwych spraw sąd bezpodstawnie nałożył obowiązek dostarczenia mieszkania socjalnego. Od razu wniesiona została apelację i sąd wyższej instancji uznał, że lokal eksmitowanemu nie przysługuje.

Realizacja wyroków sądowych z uprawnieniem do lokalu socjalnego jest w naszej gminie Lublin traktowana priorytetowo. Mamy nawet odpowiednie zapisy w uchwale rady miasta w sprawie zasad gospodarowania zasobem mieszkaniowym. Przeznaczanie lokali socjalnych w pierwszej kolejności na realizację wyroków chroni nas przede wszystkim przed koniecznością wypłaty odszkodowań na rzecz prywatnych właścicieli mieszkań, które zajmują osoby z orzeczeniami eksmisyjnymi. Przysługuje im ono jednak tylko, gdy wykażą, że gmina, która jest zobowiązana do dostarczenia lokalu socjalnego, działa niezgodnie z prawem lub zaniechała swoich obowiązków. Z kolei jeżeli udowodnimy, że załatwiamy sprawy rozdzielania lokali socjalnych właśnie w sposób priorytetowy, chociaż nawet nie mamy wystarczającej liczby lokali, to jest to w praktyce skuteczna obrona przed tego rodzaju żądaniami.

WNIOSEK

Jednym z najbardziej kluczowych aspektów związanych z udziałem gminy w postępowaniu eksmisyjnym przed sądem jest wybór odpowiedniego pełnomocnika, który będzie reprezentował jej interesy. Najlepiej by był nim prawnik - radca prawny lub adwokat.


EWA LIPIŃSKA

zastępca dyrektora Miejskiego Inspektoratu Gospodarki Mieszkaniowej w Lublinie

PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2005 r. nr 31, poz. 266 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA