Kategorie

Mieszkania

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Budowa mieszkań to kosztowne przedsięwzięcie, na które wiele miast nie może sobie pozwolić. Ale są i takie, które radzą sobie całkiem nieźle. Sprawdziliśmy, czy ich władze myślą o potrzebach mieszkaniowych mniej zamożnych mieszkańców?
Mieszkanie bez wkładu własnego - nowy program przewidziany w Nowym Ładzie miałby stanowić swoiste uzupełnienie dla już prowadzonych przez rząd działań. To m.in. Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe (przewidują dofinansowanie do budownictwa czynszowego oraz komunalnego) czy ustawa „lokal za grunt” (na jej mocy inwestorzy mogą nabywać grunty od gmin w zamian za mieszkania lub inne lokale służące wspólnotom samorządowym). Kto będzie mógł skorzystać z dofinansowania na mieszkanie?
Spółdzielnie mieszkaniowe nie muszą zajmować się tylko budową i utrzymaniem mieszkań. Wyjaśniamy, jak powinny być dzielone dodatkowe zyski z działalności takich instytucji.
W ramach rządowego pakietu mieszkaniowego, zmienią się przepisy dotyczące KZN. Teraz Krajowy Zasób Nieruchomości ma bardziej pomagać w budowie mieszkań na wynajem.
Bezzwrotne granty na pokrycie do 35% kosztów inwestycji, dodatkowe wsparcie z puli 1,5 mld zł oraz możliwość zasilania co roku Funduszu Dopłat kwotą do 1 mld zł, a także dostęp do gruntów z zasobu KZN. To nowe instrumenty wsparcia samorządów, które we współpracy z SIM lub TBS realizować będą inwestycje w formule społecznego budownictwa czynszowego. Projekt ustawy jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie oraz na etapie prac w komisjach sejmowych.
Do tej pory, po czterech latach funkcjonowania programu Mieszkanie plus, wybudowanych zostało jedynie 1017 mieszkań. Czy to fiasko programu?
Połączenie lokali może stwarzać nie tylko problemy czysto techniczne. Wyjaśniamy, dlaczego w przypadku takiej czynności potrzebna będzie zgoda wspólnoty mieszkaniowej.
Ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, zwana potocznie ustawą deweloperską, niebawem będzie obchodzić już ósmą rocznicę swojej misji. Stanowi ją wszechstronna pomoc w bezpiecznym przeprowadzeniu „transakcji życia”, jaką dla przeciętnego klienta firmy deweloperskiej zazwyczaj jest kupno mieszkania. Czy dotychczas spełniła pokładane w niej nadzieje zapewniając 100-procentowe bezpieczeństwo?
Nie tylko osoby fizyczne oraz deweloperzy sprzedają swoje mieszkania. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl sprawdzili, jak wygląda sprzedaż „M” realizowana przez różnego rodzaju instytucje (np. gminy i spółdzielnie). 
Pieniędzy pochodzących ze sprzedaży mieszkania dotyczy specjalna ochrona na wypadek upadłości banku lub SKOK-u. Wyjaśniamy na czym dokładnie ona polega.
W życie weszła uchwalona przez Sejm ustawa z 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (dalej: ustawa spisowa). Zatem w kolejnych latach na obszarze Polski zostaną przeprowadzone dwa obowiązkowe spisy powszechne. Pierwszy, o którym pisaliśmy szerzej w poprzednim numerze GSiA, odbędzie się już w roku 2020 i będzie powszechnym spisem rolnym. Drugi, zaplanowany do przeprowadzenia w roku 2021, będzie dotyczył pozyskania aktualnych informacji o liczbie ludności i charakterystyce gospodarstw domowych oraz warunków mieszkaniowych i stanie zasobów mieszkaniowych i budynkowych na wszystkich szczeblach podziału terytorialnego kraju. Choć temat spisu powszechnego planowanego na rok 2021 wydaje się odległy, już niebawem gminy powinny zacząć planować przeprowadzenie działań umożliwiających sprawne przeprowadzenie tak dużego przedsięwzięcia.
W kontekście zabezpieczeń związanych z zakupem nowego mieszkania, często mówi się o rachunkach powierniczych. Warto pamiętać, że bardzo ważny jest także wpis do księgi wieczystej zabudowywanej działki.
Brak przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami jednostki pomocniczej poprzedzających podjęcie uchwały w sprawie nadania jednostce pomocniczej statutu stanowi istotne naruszenie art. 35 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i skutkuje stwierdzeniem nieważności takiej uchwały w całości.
W sejmie trwa procedowanie noweli ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości. W powszechnej opinii to akt prawny o fundamentalnym znaczeniu dla realizacji i powodzenia sztandarowego rządowego programu Mieszkanie Plus (Mieszkanie  Plus). Pytanie, czy rodzima mieszkaniówka doczeka się wreszcie w ramach obecnej kadencji sejmu regulacji będącej przysłowiowym strzałem w dziesiątkę.
Lokatorzy mieszkań komunalnych już od dawna słyszą o ważnych zmianach dotyczących najmu „M” od gminy. Te zmiany weszły w życie wraz z dniem 21 kwietnia 2019 r. Pozwalają one gminom między innymi na znaczącą podwyżkę czynszu pobieranego od bardziej zamożnych najemców. Właśnie dlatego pojawiło się sporo artykułów prasowych i komentarzy utrzymanych w dość alarmistycznym tonie.
Ustawa o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących obowiązuje od kilku miesięcy. Rady gmin podejmują pierwsze uchwały w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej, a także w przedmiocie lokalnych standardów urbanistycznych. Na tym tle pojawiają się nowe dylematy dotyczące sposobu stosowania przepisów specustawy mieszkaniowej, a sygnalizowane w procesie legislacyjnym wątpliwości - pogłębiają się.
Rok 2019 ma szansę zapisać się w historii rodzimej mieszkaniówki jako czas swoistej ustawodawczej rewolucji, wyznaczającej zupełnie nowe standardy w obszarze rynkowych ram prawnych. W bieżącym roku rozpoczną swą misję nieruchomościowe ustawy uchwalone w roku ubiegłym oraz kolejne, których proces legislacyjny dobiegnie końca w najbliższych miesiącach.
Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu: 18.12.1985 r. została wpłacona kaucja na lokal komunalny przez najemcę, po wykupie mieszania 7.11.2018 r. wpłynął wniosek o zwrot kaucji. Pytanie proszę o pomoc jaką kwotę jesteśmy zwrócić?
Czy przepisy ustawy z 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących dopuszczają możliwość wywłaszczenia z nieruchomości?
Problem: Za pośrednictwem gminnego ośrodka pomocy społecznej (dalej: GOPS) gmina prowadzi tzw. mieszkania chronione. Osoby wymagające wsparcia polegającego na pobycie w tego rodzaju mieszkaniu są do niego kierowane na podstawie decyzji administracyjnej, w której jest również określona wysokość opłaty, którą taka osoba musi ponieść za pobyt (jest ona uzależniona od wysokości osiąganego przez daną osobę dochodu). Czy zapewnienie miejsca w mieszkaniu chronionym jest wyłączone z zakresu opodatkowania VAT, a co za tym idzie, czy nie należy wykazywać w składanej deklaracji VAT kwot wpłaconych przez uprawnionych jako zwolnionych z podatku?
Wojewoda Mazowiecki stwierdził nieważność w części warszawskich lokalnych standardów urbanistycznych.
Zasób mieszkań komunalnych zmniejsza się z roku na rok, a czas oczekiwania na takie lokale w niektórych miastach wynosi nawet 10 lat. Trudno się dziwić, że w opisywanej sytuacji wiele osób jest zainteresowanych przejęciem gminnego „M” po śmierci swojego krewnego (będącego równocześnie najemcą lokalu).
W sierpniu weszła w życie ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz.U. z 2018r., poz. 1496) zwana dalej także „specustawą mieszkaniową”. Można się spodziewać, iż na podstawie przepisów tej ustawy w najbliższym czasie do urzędów miast i gmin zaczną wpływać wnioski inwestorów zainteresowanych skorzystaniem z nowego trybu realizacji inwestycji.
Na początku sierpnia bieżącego roku Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą dopłaty do czynszów (ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania). Oznacza to, że już w I kw. 2019 r. najemcy będą mogli otrzymać rządową dopłatę obniżającą koszt utrzymania lokum. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że liczba beneficjentów nowego programu na razie nie będzie duża. Przyczyną są istotne ograniczenia, które wprowadza ustawa z 20 lipca 2018 r.
Aktualna wersja tak zwanej specustawy mieszkaniowej, znacząco różni się od pierwotnych propozycji rządu. Mimo tego, wspomniana specustawa nadal wzbudza spore kontrowersje. Istnieją bowiem obawy, że ubocznym skutkiem nowych regulacji będzie jeszcze większy chaos urbanistyczny w polskich miastach. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili zatem sprawdzić, czy na podstawie aktualnej wersji specustawy mieszkaniowej można formułować takie pesymistyczne prognozy.
Umowy rezerwacyjne w przypadku obrotu nowymi mieszkaniami są często spotykanym rozwiązaniem. Przydatność wspomnianych umów wzrasta w warunkach dobrej koniunktury rynkowej, z jaką obecnie mamy do czynienia. Dzięki umownej rezerwacji, osoba zainteresowana danym mieszkaniem, może zyskać czas na podjęcie ostatecznej decyzji i wyeliminować ryzyko „podkupienia” lokalu lub domu przez kogoś innego. Znaczenie umowy rezerwacyjnej wynika również z faktu, że czasem taki kontrakt stanowi podstawę do uzyskania kredytu mieszkaniowego. Pomimo ważnej roli umowy rezerwacyjnej, jest ona stosunkowo rzadko analizowana w branżowych mediach. Dlatego eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili przybliżyć zasady umownego rezerwowania mieszkań.
Spis powszechny jest badaniem statystycznym obejmującym całą populację ludności oraz mieszkań. Pierwszy spis odbędzie się już w 2019 r.
Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu „Dostępność plus”. Program powstał we współpracy ze środowiskiem osób niepełnosprawnych.
Od 1 stycznia 2019 r. mają być wypłacane pierwsze dopłaty do najmu. Mają one obowiązywać przez 15 lat. Na dopłaty w 2019 r. ma być przeznaczone 200 mln zł.
Ustawa o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, tzw. specustawa mieszkaniowa uchwalona przez Sejm. Cel specustawy mieszkaniowej to skrócenie czasu przygotowania inwestycji z pięciu lat do roku.
Sejm uchwalił specustawę mieszkaniową. Specustawa ma skrócić czas przygotowania inwestycji z pięciu lat do roku. Standardy urbanistyczne są zróżnicowane ze względu na liczbę mieszkańców: dla gmin, w których liczba nie przekracza 30 tys., od 30 tys. do 100 tys. i powyżej 100 tys. mieszkańców – co odpowiada stopniom zurbanizowania miast i gmin. Samorząd będzie miał prawo zwiększyć lub zmniejszyć w uchwale wymagane od inwestora standardy, ale tylko do 50 proc. założonych wskaźników.
W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o proponowanej przez UOKiK nowelizacji ustawy deweloperskiej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już drugi raz podjął próbę wprowadzenia znaczących zmian w zasadach zakupu lokali i domów na rynku pierwotnym. Największe kontrowersje wzbudza proponowany zakaz korzystania przez deweloperów z otwartych mieszkaniowych rachunków powierniczych bez gwarancji (OMRP). Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że w nowelizacji ustawy deweloperskiej proponowanej przez UOKiK, znalazło się kilka innych ciekawych rozwiązań. Wszystkie te koncepcje zwiększają bezpieczeństwo zakupu nowego mieszkania. Rodzi się jednak pytanie, czy restrykcyjne regulacje nie będą skutkowały bankructwem mniejszych firm deweloperskich i wzrostem cen metrażu.
Ustawa o dopłatach do czynszu ma zacząć obowiązywać już w styczniu 2019 r. Kto otrzyma pomoc?
Mieszkanie Plus (M+), czyli flagowy program rządu z dedykowaną misją wsparcia licznej społeczności mniej zasobnych rodaków w drodze do własnego dachu nad głową, radykalnie zmienił orientację. Pytanie, czy z wystarczająco zadowalającym skutkiem dla swoich przyszłych beneficjentów.
Wysokość dopłat będzie zależała od kosztów budownictwa mieszkaniowego na danym terenie, oraz powierzchni mieszkania. Im liczniejsze gospodarstwo, tym wyższe mają być dopłaty.
Program Mieszkanie plus działa w dwóch obszarach: społeczny realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach programów Społecznego Budownictwa Czynszowego oraz wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego. Za komercyjny zaś odpowiada Bank Gospodarstwa Krajowego Nieruchomości BGKN. Obecnie spółka ta ma w budowie około 2 tys. mieszkań, kolejne 25 tys. jest w przygotowaniu. Budowy trwają m.in. w Białej Podlaskiej, Jarocinie, Katowicach, Wałbrzychu i Gdyni.
5 tys. rodzin otrzyma drewniane domy oraz mieszkania w programie Mieszkanie plus. Pierwsze mieszkania powstaną na południu Polski na gruntach Lasów Państwowych.
Prezydent podpisał nowelę ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych. Nowe prawo ma wspierać samorządy w tworzeniu mieszkań na wynajem. Pozwoli im też ubiegać się o dofinansowanie budowy nowych lokali.
Choć program Mieszkanie dla Młodych zakończył swoją misję z początkiem br. po definitywnym wyczerpaniu środków na dopłaty mieszkaniowe, to wciąż wszyscy jego beneficjenci muszą mieć się na baczności. Chodzi o ryzyko utraty części bądź całości subwencji za sprawą niedotrzymania warunków zapisanych w trzech paragrafach ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.
W ramach Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem” powstanie 113 nowych mieszkań.
Od pewnego czasu było wiadomo, że rząd przy okazji zmian dotyczących najmu lokali komunalnych, zmodyfikuje również zasady eksmisji. Niektórzy wynajmujący mogli oczekiwać zmian ułatwiających pozbycie się kłopotliwego lokatora. Po pewnej liberalizacji przepisów związanej z wprowadzeniem najmu instytucjonalnego, ustawodawca zdecydował się jednak na wzmocnienie pozycji najemców. Mowa o wykluczeniu możliwości przeprowadzenia eksmisji do noclegowni lub schroniska dla bezdomnych. Jeżeli gminy nie zapewnią większej liczby pomieszczeń tymczasowych, to ostatnie zmiany zasad eksmisji, na pewno mogą być kłopotliwe dla wynajmujących.
Do 2025 roku w rezerwie celowej budżetu państwa zostanie zapewnione ponad 6 mld zł na dofinansowanie budowy mieszkań komunalnych, co może wystarczyć na wybudowanie 170 tys. takich lokali; może w nich zamieszkać pół miliona ludzi - wskazał wiceszef MIiR Kazimierz Smoliński.
Z początkiem roku w ramach nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, weszły w życie nowe przepisy wprowadzające minimalną powierzchnię użytkową nowo budowanych mieszkań w wymiarze 25 mkw. Czy tego typu regulacje dobrze służą rodzimej mieszkaniówce?
Najemcy mieszkań komunalnych będą zobowiązani do składania deklaracji o dochodach i majątku już od 1 marca 2018 r.
Dylemat wyboru między lokum spółdzielczym czy własnościowym w dzisiejszych czasach dysponuje już zdecydowanie skromniejszym wymiarem aniżeli jeszcze kilkanaście lat temu. Mimo wszystko jednak, dopóki instytucja spółdzielczego prawa do lokalu w Polsce istnieje w jakiejkolwiek formie, temat będzie pozostawał jak najbardziej aktualny.
Zmiany w polityce mieszkaniowej od 1 marca 2018 r. mają związek z nowelizacją ustaw: o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń, o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy, a także zmiany Kodeksu cywilnego oraz niektórych innych ustaw.
Więcej żłobków, przedszkoli oraz szkół to tylko niektóre plany rządu. Zlikwidowane posterunki policji zostaną przywrócone. Rząd stawia również na rozwój mieszkalnictwa.
Otrzymanie mieszkania komunalnego w praktyce może stanowić pewien problem. Dane GUS-u z końca 2016 r. wskazują bowiem, że wówczas na przydział takiego lokalu od miasta czekało ponad 64 000 gospodarstw domowych. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że dla wielu osób komunalne „M” stanowi jedyne rozwiązanie.
Indywidualne Konta Mieszkaniowe pojawią się zaraz po wygaśnięciu programu Mieszkanie dla Młodych. Program MdM wygasa już w 2018 r.
W dniu 11 września 2017 roku weszła w życie ustawa z dnia 20 lipca 2017 roku – o Krajowym Zasobie Nieruchomości. Jak wskazuje uzasadnienie projektu ustawy, ma ona na celu zwiększenie dostępności mieszkań dla grup społecznych o umiarkowanych dochodach, które w istniejących warunkach rynkowych nie posiadają wystarczających możliwości finansowych.