Kto może prowadzić dom pomocy społecznej ?
REKLAMA
REKLAMA
Dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających.
Konieczne zezwolenie
Aby możliwe było prowadzenie domu pomocy społecznej, konieczne jest uzyskanie odpowiedniego zezwolenia na taką działalność. Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej wydaje wojewoda właściwy ze względu na położenie domu. Wojewoda wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot o nie występujący m.in.:
n spełnia warunki i standardy określone dla domów pomocy społecznej określone w ustawie o pomocy społecznej,
n przedstawi dokumenty potwierdzające: tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom, oraz regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt.
Zezwolenie wydaje się po przeprowadzeniu wizytacji obiektu, w którym usytuowany jest dom pomocy społecznej. Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej wydaje się na czas nieokreślony.
Wojewoda prowadzi rejestr domów pomocy społecznej.
Obowiązki domu pomocy
Wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom oraz zaspokajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych w całości pokrywa dom pomocy społecznej. Dom ten umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów. Dom pomocy społecznej pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Ponadto dom pomocy społecznej może pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
KTO MOŻE PROWADZIĆ DOM POMOCY
Domy pomocy społecznej mogą prowadzić, po uzyskaniu zezwolenia wojewody:
n jednostki samorządu terytorialnego;
n Kościół katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia;
n inne osoby prawne;
n osoby fizyczne.
Skierowanie do domu
Do domów pomocy społecznej prowadzonych przez podmioty niepubliczne, czyli m.in. przez firmy prywatne, jeżeli nie są one prowadzone na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego, nie stosuje zasad obowiązujących przy wydawaniu skierowań do domów pomocy społecznej oraz ustalaniu odpłatności, które obowiązują w publicznych domach pomocy.
W przypadku braku miejsc w domu pomocy społecznej o zasięgu gminnym lub powiatowym gmina może kierować osoby tego wymagające do domu pomocy społecznej, który nie jest prowadzony na zlecenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub starosty. W takim przypadku wysokość opłaty za pobyt określa umowa zawarta przez gminę z podmiotem prowadzącym dom.
DOKUMENTY PRZY WNIOSKU O ZEZWOLENIE
Wraz z wnioskiem o zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej trzeba wojewodzie właściwemu ze względu na miejsce położenia domu przedstawić:
n poświadczony odpis z właściwego rejestru albo zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej oraz informacje zawierające następujące dane osobowe: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, numer telefonu osoby kierującej placówką - w przypadku wniosku np. osoby fizycznej lub osoby prawnej,
n zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacji statystycznej REGON i NIP;
n dokument potwierdzający następujące dane osobowe: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, numer telefonu osoby kierującej placówką - w przypadku gdy z wnioskiem występuje osoba fizyczna,
n wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku ich braku zaświadczenie właściwego organu gminy o zgodności lokalizacji obiektu, w którym będzie prowadzony dom, z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Standard usług
Dom pomocy społecznej musi funkcjonować w sposób zapewniający właściwy zakres usług, zgodny ze standardami określonymi dla danego typu domu, w oparciu o indywidualne potrzeby jego mieszkańców. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca domu oraz zakresu usług konieczne jest powołanie zespołu terapeutyczno-opiekuńczego składającego się w szczególności z pracowników domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem jego mieszkańców. Indywidualny plan wsparcia powinien być przygotowany w terminie sześciu miesięcy od dnia przyjęcia danej osoby do domu pomocy społecznej.
Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca domu koordynuje z tzw. pracownikiem pierwszego kontaktu.
Strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań określa opracowany regulamin organizacyjny, ustalony, w przypadku prywatnych domów pomocy, przez podmiot prowadzący taki dom.
KATARZYNA WILKO
gp@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
n Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. nr 64, poz. 593 ze zm.).
n Rozporządzenie ministra polityki społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. nr 217, poz. 1837).
REKLAMA
REKLAMA