REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informatyzacja usług publicznych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźnik poziomu zaawansowania rozwoju internetowych usług publicznych w Polsce jest o prawie połowę niższy niż średni poziom rozwoju tych usług w Unii. Jeżeli chodzi o pełną interaktywność tych usług jesteśmy trzeci od końca.



Najłatwiej nam jest przez Internet szukać pracy, zapłacić podatek dochodowy czy zarejestrować na studia, najtrudniej: dokonać zgłoszenia na policję czy skorzystać z usług służby zdrowia. Firmy przez Internet mogą załatwić więcej: opłacić obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, złożyć deklarację celną czy zapłacić podatek VAT. Opłata składek na ubezpieczenie czy złożenie deklaracji celnych odbywa się w zasadzie wyłącznie drogą elektroniczną. 

Dlaczego tak mało możemy załatwić przez Internet … 

Obecnie ponad 99 % urzędów posiada dostęp do Internetu, jednak większość małych gmin łączy się z siecią za pomocą modemu. Dodatkową przeszkodą w rozwoju e-usług jest brak doświadczenia w zarz ą dzaniu projektami elektronicznej administracji oraz wizji jej rozwoju. 

Strategia rozwoju informatyzacji Polski 

W opracowanej w 2005 strategii rządowej wśród celów informatyzacji kraju do roku 2013 wyróżniono przede wszystkim:  
- wzrost dostępu do szerokopasmowego Internetu;  
- ciągłe wzmacnianie infrastruktury teleinformatycznej nauki umożliwiające aktywne uczestnictwo wszystkich jednostek naukowych w wirtualnym świecie, np. wirtualne organizacje naukowe;  
- stworzenie wewnętrznej sieci administracji publicznej (centralnej i samorządowej) docierającej do wszystkich jednostek administracji w całym kraju; 
- stworzenie ogólnokrajowych platform świadczenia usług elektronicznych administracji wykorzystuj ą cych podpis cyfrowy i identyfikator elektroniczny;
- wdrożenie systemu identyfikacji obywatela bazującego na wielofunkcyjnych   dokumentach osobistych; 
- zapewnienie bezpiecznego i skutecznego dostępu on-line do wszystkich rejestrów państwowych i systemów ewidencyjnych administracji publicznej; 
- stworzenie warunków dla powszechności edukacji teleinformatycznej.  

W celu realizacji strategii rozwoju informatyzacji administracji publicznej przygotowano projekt Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, funkcjonującej pod nazwą e-PUAP. Ma ona przenieść na platformę elektroniczną 28 podstawowych usług publicznych. Portal e-PUAP ma za zadanie pośredniczyć pomiędzy usługobiorcami a usługodawcami w zakresie realizacji usług administracji publicznej. Platforma umożliwi m. in. generowanie, wypełnianie i przesyłanie do właściwych jednostek administracji publicznej odpowiednich formularzy, podpisywanie elektroniczne wypełnionych formularzy, sprawdzanie danych z rejestrów państwowych czy obsługę płatności elektronicznych za czynności administracyjne .  

W pierwszej kolejności w ramach e-PUAP będą wdrażane następuj ą ce usługi dla obywateli:  
- podatek dochodowy dla osób fizycznych,   - umówienie wizyty lekarskiej,  
- głosowanie przez portal internetowy,  
- wypożyczanie publikacji z biblioteki,  
- pośrednictwo pracy,  
- obsługa ubezpieczeń społecznych,  
- składanie podania o przyjęcia na studia,  
- uzyskiwanie wymaganych dokumentów z urzędu stanu cywilnego,  
- obsługa forum publicznego.  

Natomiast dla firm przewidziano wprowadzenie sześciu usług:  
- proces ubezpieczeń społecznych dla osób fizycznych,  
- proces przekazania danych statystycznych do GUS,  
- proces przekazania danych celnych,  
- proces rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych,  
- proces rozliczenia podatku VAT,  
- proces obsługi zamówień publicznych.

Zgodnie z założeniami strategii obywatel powinien mieć elektroniczny dostęp do wszystkich usług administracyjnych w Polsce do końca 2013 r.


Łukasz Trochimiuk

REKLAMA

REKLAMA

lukasz.trochimiuk@infor.pl



Opracowano na podstawie dokumentu "Strategia kierunkowa rozwoju informatyzacji Polski do roku 2013 oraz perspektywiczna prognoza transformacji społeczeństwa informacyjnego do roku 2020"

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA