REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykorzystać mediację przed sądem administracyjnym

AT

REKLAMA

Czy postępowanie mediacyjne jest formą kontroli legalności działania lub zaniechania administracji publicznej? Jak powinno przebiegać postępowanie mediacyjne? Jakie są cechy charakterystyczne działań podejmowanych przez mediatora?

 

Posiedzenie mediacyjne prowadzić ma do przyjęcia przez jego strony ustaleń co do sposobu rozwiązania sporu będącego przyczyną wszczęcia postępowania sądowo-administracyjnego oraz do wyjaśnienia okoliczności faktycznych i prawnych sprawy. Biorąc powyższe pod uwagę, należy podkreślić, że posiedzenie mediacyjne nie jest więc kontrolą legalności działania lub zaniechania administracji publicznej, a co za tym idzie, nie może prowadzić do objaśnienia stronom, czy w toku postępowania przed organem administracji doszło do naruszenia prawa i na czym to naruszenie poległo oraz jakie mogą być następstwa tego uchybienia.

W postępowaniu mediacyjnym przedstawia się stronom mediacji prawidłowy przebieg procesu decyzyjnego, przy udziale organu administracji publicznej, którego działanie lub zaniechanie zaskarżono. Prowadzący posiedzenie mediacyjne powinien wskazać stronom posiedzenia mediacyjnego, jakie przepisy prawa należy zastosować w sprawie będącej przedmiotem mediacji oraz omówić stan faktyczny sprawy pod kątem wypełnienia ustawowych przesłanek zawartych w hipotezach norm proceduralnych i materialnych prawa administracyjnego. Przedmiotowe czynności mają doprowadzić do rekonstrukcji norm podlegających konkretyzacji, dlatego też prowadzący postępowanie mediacyjne dokonuje analizy stanu prawnego sprawy przez rekonstrukcję norm prawa procesowego i materialnego zastosowanych w sprawie przez organ administracji, ze szczególnym uwzględnieniem hipotez tych norm i stanu faktycznego sprawy. Prezentacja prawidłowego przebiegu procesu decyzyjnego, jaki powinien być w sprawie udziałem organu administracji publicznej prowadzi de facto do porównania wyników wykładni prawa procesowego i materialnego dokonanych przez madiatora i organ administracji przy uwzględnieniu ustalonego w sprawie stanu faktycznego. W przebiegu posiedzenia mediacyjnego jest ona podstawą do podjęcia przez jego strony negocjacji prowadzących do ustalenia sposobu załatwienia sprawy w inny sposób niż rozstrzygnięcie sądu administracyjnego. Przebieg procesu decyzyjnego ma w konsekwencji skłonić strony do podjęcia dyskusji nad przebiegiem postępowania administracyjnego, które doprowadziło do wydania zaskarżonego aktu administracyjnego lub na okoliczności, które nie doprowadziły do podjęcia działania przez ten organ.

Na uwagę zasługuje również fakt, że cechą charakterystyczną czynności podejmowanych przez mediatora jest to, że w swoim działaniu nawiązuje on do czynności, jakie podejmuje sędzia sądu administracyjnego przed wydaniem przez niego orzeczenia w danej sprawie jednak inny jest ich cel. Należy podkreślić, że głównym zadaniem mediatora jest dokonanie oceny legalności działania administracji publicznej, dokonując w tym celu ustalenia, jak powinien przebiegać w sprawie proces decyzyjny z udziałem organu administracji, którego działanie lub zaniechanie zaskarżono, jednocześnie starając się nakreślić jego etapy obarczone nieprawidłowościami. Mediator musi więc ocenić, czy ustalony między stronami sposób jej załatwienia jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi. Ocena ta opiera się zarówno na wiedzy o stanie sprawy, jak i wiedzy fachowej prowadzącego postępowanie mediacyjne.

WNIOSEK

Zadaniem postępowania mediacyjnego jest nie tylko wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy, ale także ustalenie, w oparciu o wynik rozważań nad elementami faktycznymi i prawnymi sprawy, sposobu jej załatwienia. w jaki strony zamierzają załatwić sprawę.


ANNA WALCZAK

radca prawny w Kancelarii Dziedzic & Kielmans

AT

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA