REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykorzystać mediację przed sądem administracyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AT

REKLAMA

Czy postępowanie mediacyjne jest formą kontroli legalności działania lub zaniechania administracji publicznej? Jak powinno przebiegać postępowanie mediacyjne? Jakie są cechy charakterystyczne działań podejmowanych przez mediatora?

 

Posiedzenie mediacyjne prowadzić ma do przyjęcia przez jego strony ustaleń co do sposobu rozwiązania sporu będącego przyczyną wszczęcia postępowania sądowo-administracyjnego oraz do wyjaśnienia okoliczności faktycznych i prawnych sprawy. Biorąc powyższe pod uwagę, należy podkreślić, że posiedzenie mediacyjne nie jest więc kontrolą legalności działania lub zaniechania administracji publicznej, a co za tym idzie, nie może prowadzić do objaśnienia stronom, czy w toku postępowania przed organem administracji doszło do naruszenia prawa i na czym to naruszenie poległo oraz jakie mogą być następstwa tego uchybienia.

W postępowaniu mediacyjnym przedstawia się stronom mediacji prawidłowy przebieg procesu decyzyjnego, przy udziale organu administracji publicznej, którego działanie lub zaniechanie zaskarżono. Prowadzący posiedzenie mediacyjne powinien wskazać stronom posiedzenia mediacyjnego, jakie przepisy prawa należy zastosować w sprawie będącej przedmiotem mediacji oraz omówić stan faktyczny sprawy pod kątem wypełnienia ustawowych przesłanek zawartych w hipotezach norm proceduralnych i materialnych prawa administracyjnego. Przedmiotowe czynności mają doprowadzić do rekonstrukcji norm podlegających konkretyzacji, dlatego też prowadzący postępowanie mediacyjne dokonuje analizy stanu prawnego sprawy przez rekonstrukcję norm prawa procesowego i materialnego zastosowanych w sprawie przez organ administracji, ze szczególnym uwzględnieniem hipotez tych norm i stanu faktycznego sprawy. Prezentacja prawidłowego przebiegu procesu decyzyjnego, jaki powinien być w sprawie udziałem organu administracji publicznej prowadzi de facto do porównania wyników wykładni prawa procesowego i materialnego dokonanych przez madiatora i organ administracji przy uwzględnieniu ustalonego w sprawie stanu faktycznego. W przebiegu posiedzenia mediacyjnego jest ona podstawą do podjęcia przez jego strony negocjacji prowadzących do ustalenia sposobu załatwienia sprawy w inny sposób niż rozstrzygnięcie sądu administracyjnego. Przebieg procesu decyzyjnego ma w konsekwencji skłonić strony do podjęcia dyskusji nad przebiegiem postępowania administracyjnego, które doprowadziło do wydania zaskarżonego aktu administracyjnego lub na okoliczności, które nie doprowadziły do podjęcia działania przez ten organ.

Na uwagę zasługuje również fakt, że cechą charakterystyczną czynności podejmowanych przez mediatora jest to, że w swoim działaniu nawiązuje on do czynności, jakie podejmuje sędzia sądu administracyjnego przed wydaniem przez niego orzeczenia w danej sprawie jednak inny jest ich cel. Należy podkreślić, że głównym zadaniem mediatora jest dokonanie oceny legalności działania administracji publicznej, dokonując w tym celu ustalenia, jak powinien przebiegać w sprawie proces decyzyjny z udziałem organu administracji, którego działanie lub zaniechanie zaskarżono, jednocześnie starając się nakreślić jego etapy obarczone nieprawidłowościami. Mediator musi więc ocenić, czy ustalony między stronami sposób jej załatwienia jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi. Ocena ta opiera się zarówno na wiedzy o stanie sprawy, jak i wiedzy fachowej prowadzącego postępowanie mediacyjne.

WNIOSEK

Zadaniem postępowania mediacyjnego jest nie tylko wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy, ale także ustalenie, w oparciu o wynik rozważań nad elementami faktycznymi i prawnymi sprawy, sposobu jej załatwienia. w jaki strony zamierzają załatwić sprawę.


ANNA WALCZAK

radca prawny w Kancelarii Dziedzic & Kielmans

AT

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA