REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykorzystać mediację przed sądem administracyjnym

AT

REKLAMA

Czy postępowanie mediacyjne jest formą kontroli legalności działania lub zaniechania administracji publicznej? Jak powinno przebiegać postępowanie mediacyjne? Jakie są cechy charakterystyczne działań podejmowanych przez mediatora?

 

Posiedzenie mediacyjne prowadzić ma do przyjęcia przez jego strony ustaleń co do sposobu rozwiązania sporu będącego przyczyną wszczęcia postępowania sądowo-administracyjnego oraz do wyjaśnienia okoliczności faktycznych i prawnych sprawy. Biorąc powyższe pod uwagę, należy podkreślić, że posiedzenie mediacyjne nie jest więc kontrolą legalności działania lub zaniechania administracji publicznej, a co za tym idzie, nie może prowadzić do objaśnienia stronom, czy w toku postępowania przed organem administracji doszło do naruszenia prawa i na czym to naruszenie poległo oraz jakie mogą być następstwa tego uchybienia.

W postępowaniu mediacyjnym przedstawia się stronom mediacji prawidłowy przebieg procesu decyzyjnego, przy udziale organu administracji publicznej, którego działanie lub zaniechanie zaskarżono. Prowadzący posiedzenie mediacyjne powinien wskazać stronom posiedzenia mediacyjnego, jakie przepisy prawa należy zastosować w sprawie będącej przedmiotem mediacji oraz omówić stan faktyczny sprawy pod kątem wypełnienia ustawowych przesłanek zawartych w hipotezach norm proceduralnych i materialnych prawa administracyjnego. Przedmiotowe czynności mają doprowadzić do rekonstrukcji norm podlegających konkretyzacji, dlatego też prowadzący postępowanie mediacyjne dokonuje analizy stanu prawnego sprawy przez rekonstrukcję norm prawa procesowego i materialnego zastosowanych w sprawie przez organ administracji, ze szczególnym uwzględnieniem hipotez tych norm i stanu faktycznego sprawy. Prezentacja prawidłowego przebiegu procesu decyzyjnego, jaki powinien być w sprawie udziałem organu administracji publicznej prowadzi de facto do porównania wyników wykładni prawa procesowego i materialnego dokonanych przez madiatora i organ administracji przy uwzględnieniu ustalonego w sprawie stanu faktycznego. W przebiegu posiedzenia mediacyjnego jest ona podstawą do podjęcia przez jego strony negocjacji prowadzących do ustalenia sposobu załatwienia sprawy w inny sposób niż rozstrzygnięcie sądu administracyjnego. Przebieg procesu decyzyjnego ma w konsekwencji skłonić strony do podjęcia dyskusji nad przebiegiem postępowania administracyjnego, które doprowadziło do wydania zaskarżonego aktu administracyjnego lub na okoliczności, które nie doprowadziły do podjęcia działania przez ten organ.

Na uwagę zasługuje również fakt, że cechą charakterystyczną czynności podejmowanych przez mediatora jest to, że w swoim działaniu nawiązuje on do czynności, jakie podejmuje sędzia sądu administracyjnego przed wydaniem przez niego orzeczenia w danej sprawie jednak inny jest ich cel. Należy podkreślić, że głównym zadaniem mediatora jest dokonanie oceny legalności działania administracji publicznej, dokonując w tym celu ustalenia, jak powinien przebiegać w sprawie proces decyzyjny z udziałem organu administracji, którego działanie lub zaniechanie zaskarżono, jednocześnie starając się nakreślić jego etapy obarczone nieprawidłowościami. Mediator musi więc ocenić, czy ustalony między stronami sposób jej załatwienia jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi. Ocena ta opiera się zarówno na wiedzy o stanie sprawy, jak i wiedzy fachowej prowadzącego postępowanie mediacyjne.

WNIOSEK

Zadaniem postępowania mediacyjnego jest nie tylko wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy, ale także ustalenie, w oparciu o wynik rozważań nad elementami faktycznymi i prawnymi sprawy, sposobu jej załatwienia. w jaki strony zamierzają załatwić sprawę.


ANNA WALCZAK

radca prawny w Kancelarii Dziedzic & Kielmans

AT

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Ponad 854 mln zł na Sejm w 2025 roku. Będą podwyżki wynagrodzeń dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Większe ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

Zmiany w finansowaniu ochotniczych straży pożarnych. Znamy plany ministerstwa

Wiceszef MSWiA Wiesław Leśniakiewicz przekazał, że w resorcie trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia ws. przyznawania rekompensaty pieniężnej oraz wyrównania do wysokości rekompensaty wypłacanej strażakowi ratownikowi ochotniczej straży pożarnej.

Zmiany w wynagradzaniu pracowników samorządowych wchodzą w życie 1 sierpnia 2024 r. Pensje od 4000 zł do 6200 zł

1 sierpnia wejdzie w życie znowelizowane rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Ale na wyższe pensje można liczyć przy pensjach należnych od 1 lipca. 

REKLAMA

Polaków ubywa, takie są fakty. Dane GUS pokazują co się dzieje, jest coraz gorzej

Polaków jest coraz mniej. W porównaniu z poprzednim rokiem liczba ludności w Polsce zmniejszyła się o prawie 130 tys. osób. Spadek liczby ludności zanotowano w 14 województwach i w 270 powiatach. Takie dane podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).

Tragiczne dane z weekendu - wypadki i utonięcia

Statystyki z minionego weekendu są zatrważające. W niedzielę w pięciu wypadkach śmiertelnych zginęło 5 osób, łącznie w weekend zginęło 11 osób. 17 osób utonęło.

Nie żartuj, że masz bombę w walizce, nie zostawiaj bagażu bez opieki. Mandaty są surowe

Pozostawienie na lotnisku bagaży bez opieki staje się plagą. Straż Graniczna od początku czerwca interweniowała już 125 razy. Nałożono mandaty na łączna kwotę 11 tys. zł.

Globalna awaria systemów Microsoft. Czy mamy się czym martwić w Polsce?

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski uspokaja, że obecnie w Polsce systemy infrastruktury informatycznej działają płynnie. 

REKLAMA

Jak uczniowie Szkoły w Chmurze poradzili sobie z maturą? "Wyniki są dramatyczne"

Kilkanaście procent polskich maturzystów nie zdało egzaminu maturalnego. Jak poszło uczniom Szkoły w Chmurze? 

Coraz większa liczba dzieci ukraińskich w polskich szkołach

Od 1 września 2024 r. do polskich szkół może pójść między 20 tys. a 60 tys. ukraińskich dzieci - szacuje Paulina Chrostowska z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Zdaniem nauczycieli największym wyzwaniem w edukacji uczniów z doświadczeniem migracji jest bariera językowa.

REKLAMA