REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rola i zadania gmin w procesie prywatyzacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komercjalizacja, czyli powołanie jednoosobowej spółki gminy lub skarbu państwa na miejsce dotychczasowego przedsiębiorstwa państwowego, jest w większości przypadków etapem przejściowym przed prywatyzacją.


Na gminy zostało nałożonych wiele obowiązków związanych ze świadczeniem usług dla lokalnych społeczności. Przedsiębiorstwa komunalne często źle funkcjonują, są nierentowne i wymagają ciągłych inwestycji. Tracą na tym przede wszystkim obywatele, którzy są zmuszeni do korzystania z drogich i niskiej jakości usług przedsiębiorstw komunikacyjnych, ciepłowniczych czy szpitali. W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest tworzenie spółek gminnych czy prywatyzacja. Gminy uwłaszczone na państwowym majątku miały do wyboru powołanie na ich terenie zakładów budżetowych, komercjalizację, powołanie spółek lub holdingów międzygminnych, prywatyzację lub oddanie majątku w użytkowanie. Zmiany restrukturyzacyjne przyspieszyła ustawa o gospodarce komunalnej z 1996 roku, która nakładała na gminy obowiązek podjęcia uchwał przekształcających przedsiębiorstwa komunalne w zakłady budżetowe lub spółki prawa handlowego. Te, w stosunku do których gmina do dnia 30 czerwca 1997 r. nie postanowiła o wyborze organizacyjnoprawnej formy lub o ich prywatyzacji, uległy z mocy prawa z dniem 1 lipca 1997 roku przekształceniu w jednoosobową spółkę gminy.
Komercjalizacja, czyli powołanie jednoosobowej spółki gminy lub skarbu państwa na miejsce dotychczasowego przedsiębiorstwa państwowego, jest w większości przypadków etapem przejściowym przed prywatyzacją. Jest ona pierwszym etapem tzw. prywatyzacji pośredniej. Niestety, wiele przedsiębiorstw (np. ciepłowniczych) zatrzymało swe przekształcenie na etapie komercjalizacji. Gminy obawiają się, że przekazanie własności przedsiębiorstw w ręce prywatne pozbawi ją kontroli nad usługami użyteczności publicznej, przez co mogą mieć kłopoty w wypełnianiu swoich ustawowych obowiązków w stosunku do lokalnych społeczności.
Czy warto prywatyzować

Najczęstszym inicjatorem procesu prywatyzacyjnego jest gmina, gdyż ona zazwyczaj jest właścicielem lub większościowym udziałowcem firm wypełniających zadania użyteczności publicznej. Podmioty takie, zorganizowane w spółki prawa handlowego, z założenia nie mogą uznawać zyskowności za najważniejszy cel swojego funkcjonowania, mimo że prowadzenie działalności gospodarczej już w samym założeniu powinno podążać właśnie w tym kierunku. Z racji posiadania takich przedsiębiorstw gmina czerpie nie tylko profity, ale ma też szereg obowiązków związanych z inwestycjami i ich modernizacją. Niestety, kondycja wielu budżetów gminnych często nie pozwala na prawidłowe ich wypełnianie, przez co jakość i niezawodność dostarczanych usług może być niezadowalająca dla lokalnych społeczności. Jedynym sposobem na rozwiązanie problemu może okazać się prywatyzacja. Nowi właściciele potrafią często usprawnić daną działalność, podwyższyć standard usług i obniżyć ich koszty. Korzystają na tym nie tylko prywatni przedsiębiorcy, ale i sami mieszkańcy, bo często po prostu płacą mniej. O ile sprywatyzowanie dobrze prosperującego, niewymagającego doinwestowania, przedsiębiorstwa może być dla jednostki samorządu pewnym dylematem, to restrukturyzacja firm o złej kondycji finansowej nie powinna wzbudzać większych kontrowersji. Pozytywną stroną sprzedaży udziałów lub akcji jest duży zastrzyk finansowy dla budżetu gminy. Uzyskane w ten sposób środki finansowe można przeznaczyć na zasilenie innych ważnych obszarów działalności gminy.
Różne metody prywatyzacji

Przedsiębiorstwo państwowe można sprywatyzować na dwa sposoby – bezpośrednio lub pośrednio. Prywatyzacja bezpośrednia polega na przekazaniu wszystkich składników materialnych i niematerialnych majątku przedsiębiorstwa państwowego nowemu właścicielowi na podstawie zarządzenia wydanego przez organ założycielski. Nowy właściciel staje się następcą prawnym przedsiębiorstwa państwowego poddanego prywatyzacji bezpośredniej, a także przejmuje odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe przedsiębiorstwa państwowego. Obejmuje ona głównie przedsiębiorstwa o dobrej kondycji finansowej i zatrudniające mniej niż 500 osób.
Prywatyzować można także w sposób pośredni. Mamy tutaj do czynienia z dwoma etapami: komercjalizacją oraz zbyciem udziałów lub akcji powstałej spółki. Pierwszy etap jest warunkiem koniecznym do przeprowadzenia drugiego. Komercjalizacja polega na przekształceniu formy prawnej przedsiębiorstwa, które z państwowego staje się spółką prawa handlowego (spółkę z ograniczona odpowiedzialnością lub akcyjną) – z większościowym (na ogół 100-proc.) udziałem gminy. Jest to etap przejściowy do właściwej prywatyzacji i polega na udostępnianiu akcji lub udziałów spółki osobom trzecim. Po przekształceniu następuje drugi etap polegający na zbyciu przez gminę udziałów lub akcji skomercjalizowanej spółki osobom fizycznym lub prawnym, którymi mogą być drobni inwestorzy oraz inwestorzy strategiczni.
Co do zasady prywatyzacji i komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego dokonuje minister właściwy do spraw skarbu państwa. W przypadku przedsiębiorstw komunalnych jest inaczej. Kompetencje ministra lub organu założycielskiego wykonuje wobec prywatyzowanego przedsiębiorstwa komunalnego organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego lub związku takich jednostek. Poza tym wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta, marszałek województwa są obowiązani do składania ministrowi właściwemu do spraw skarbu państwa informacji dotyczących przekształceń i prywatyzacji mienia komunalnego. Nadzór nad wykonywaniem tych obowiązków sprawują właściwi wojewodowie.

SPOSOBY PRYWATYZACJI BEZPOŚREDNIEJ

• sprzedaż przedsiębiorstwa w całości lub w zorganizowanych częściach jego majątku
• wniesienie przedsiębiorstwa w całości lub w zorganizowanych częściach jego majątku do spółki (wynik rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia)
• oddanie przedsiębiorstwa w całości lub w zorganizowanych częściach jego majątku do odpłatnego korzystania przez powstałą spółkę osób fizycznych
• wykup przedsiębiorstwa przez jego kadrę zarządzającą i/lub załogę
• kontrakty menedżerskie – przenoszenie praw własności na grupę menedżerską
Gmina może wybrać

Samorząd gminny w Polsce w celu wykonywania swoich zadań ma swobodę wyboru form i sposobów, jak i instrumentów prawnych przewidzianych przez przepisy prawa. W zakresie wykonywania zadań użyteczności publicznej gmina może przyjąć dwa różne rozwiązania organizacyjne. Może je wykonywać poprzez utworzone przez siebie w tym celu jednostki organizacyjne albo za pośrednictwem innych niepowiązanych z gminą podmiotów: osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Do pierwszej kategorii podmiotów należą zakłady budżetowe i spółki prawa handlowego.
Zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce komunalnej jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. Generalnie są one tworzone w celu wykonywania zadań związanych ze sferą użyteczności publicznej, jednak ustawa dopuszcza odstępstwo od tej zasady jeżeli istnieją niezaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na rynku lokalnym i występujące w gminie bezrobocie w znacznym stopniu wpływa ujemnie na poziom życia jej mieszkańców. Oba te warunki muszą być jednak spełnione łącznie. Utworzenie takiej spółki w celach niezwiązanych z użytecznością publiczną jest możliwe także wtedy, gdy zbycie części majątku spółki mogącego stanowić wkład niepieniężny do spółki albo też rozporządzanie nim w inny sposób, spowoduje dla gminy poważną stratę majątkową. Te postanowienia ustawy o gospodarce komunalnej dają gminom szerokie pole manewru w zakresie inwestycji kapitałowych oraz w zakresie wykorzystywania spółek jako narzędzi do koordynowania lokalnego rozwoju gospodarczego. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że nawet i takie spółki nie powinny zastępować w działaniu innych podmiotów gospodarczych ani konkurować z firmami funkcjonującymi na lokalnym rynku. Zawsze więc, zanim utworzy się jednoosobową spółkę gminy, należy spróbować, czy nie lepiej będzie utworzyć ją wspólnie z lokalnymi przedsiębiorcami lub przedsiębiorstwami.
Spółki gminne mogą powstawać w wyniku przekształcenia zakładów budżetowych (szpitali, przedsiębiorstw oczyszczania miasta czy komunikacji miejskiej). Decyduje o tym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w drodze uchwały. Następuje wtedy likwidacja zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Majątek pozostały po likwidacji zakładu zostaje przeznaczony na pokrycie kapitału spółki. Krótko mówiąc składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się jej majątkiem. W wyniku przekształcenia wstępuje ona we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego, a więc także długi. Jednym z ważnych powodów wyboru spółki jako najwłaściwszej formy prowadzenia działalności gospodarczej jest to, że gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a więc muszą one samodzielnie utrzymywać swoją pozycję finansową i mogą być, tak samo jak wszystkie inne podmioty gospodarcze, zagrożone upadłością. Spółki kapitałowe odpowiadają tylko do wysokości zgromadzonego kapitału zakładowego. W momencie przekształcenia otrzymuje ona także prawo użytkowania wieczystego na gruncie zarządzanym wcześniej przez zakład. Do wszystkich spółek powstałych w ten sposób stosuje się przepisy kodeksu spółek handlowych, chyba że wyłącza to inna ustawa szczególna.
Spółki kapitałowe są najwłaściwszą formą organizacyjnoprawną wykorzystywaną do prowadzenia działalności gospodarczej przez gminy. Zarówno spó- łka z o.o., jak i akcyjna są obdarzone osobowością prawną, a przez to, że są traktowane przez prawo tak jak inne podmioty gospodarcze, podlegają takim samym zasadom konkurencji rynkowej. Firmy działające w formie opartej na prawie budżetowym mogą przejmować część zadań administracyjnych i wówczas podlegać będą ograniczeniom typowym dla struktur administracyjnych. Mogą też często prowadzić działalność nierentowną, do której z budżetu gminy trzeba dopłacać i co najważniejsze gmina ponosi pełną odpowiedzialność za skutki finansowe prowadzonej przez nie działalności. Brak mechanizmów motywacyjnych w jednostkach i zakładach budżetowych może spowodować, że skutki finansowe prowadzonej działalności gospodarczej będą zdecydowanie gorsze niż w spółkach, a mimo to straty zawsze będą musiały być pokryte przez budżet gminy.



Adam Makosz
adam.makosz@infor.pl
Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. nr 171, poz. 1397 ze zm.).
• Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. nr 9, poz. 43).
• Ustawa dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. nr 94, poz. 1037).
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

REKLAMA

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA