| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Zadania gminy, które mają służyć przedsiębiorcom

Zadania gminy, które mają służyć przedsiębiorcom

Obowiązkiem każdej gminy jest prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej. W imieniu gminy zadania te wykonuje wójt, burmistrz, prezydent miasta. Gminy mają także możliwości promocji i reklamy lokalnych przedsiębiorstw oraz prowadzenia kampanii informacyjnej, np. w zakresie pozyskiwania środków unijnych.

EWIDENCJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej organy administracji publicznej wspierają rozwój przedsiębiorczości, tworząc korzystne warunki do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej. Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o zasięgu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Uprzywilejowanie pod tym względem zarezerwowane jest w szczególności dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.

Ewidencja działalności

Pierwszym i jednym z najważniejszych zadań gminy związanym z wspieraniem przedsiębiorczości jest prowadzenie Ewidencji Działalności Gospodarczej. Prowadzi ją gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Dodatkowo ewidencję prowadzi się w systemie informatycznym, a organem ewidencyjnym jest wójt, burmistrz, prezydent miasta. Gmina ma obowiązek dokonania wpisu do ewidencji zawsze na wniosek przedsiębiorcy. Wniosek o wpis powinien być złożony na urzędowym formularzu. Coraz częściej urzędy udostępniają na swoich stronach internetowych wnioski on-line. W ten sposób wygodnie można rozpocząć zakładanie własnej firmy.

Opłata od wniosku

Każdy wniosek powinien być także opłacony. Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej podlega opłacie w kwocie 100 zł, a jeżeli zgłoszenie dotyczy zmiany wpisu, opłata wynosi 50 zł. Rada gminy może jednak wprowadzić zwolnienie od przedsiębiorcy od obowiązku ponoszenia tych opłat.

Jeżeli złożony wniosek nie zawiera danych określonych w ustawie lub jeżeli nie został on opłacony, a rada gminy nie zwolniła przedsiębiorcy z opłat, to wójt, burmistrz, prezydent miasta ma obowiązek wezwania przedsiębiorcy do jego uzupełnienia. Termin na poprawienie wniosku wynosi siedem dni. Jeżeli przedsiębiorca nie uzupełni wniosku, to organ ewidencyjny pozostawia wniosek bez rozpoznania. Decyzja o wpisie do ewidencji podlega natychmiastowemu wykonaniu, z wyjątkiem decyzji o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji.

Zmiany w ewidencji

Wójt, burmistrz, prezydent miasta ma także obowiązek dokonywania zmian we wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Zmiany takiej dokonuje się na wniosek przedsiębiorcy, który powinien dokonać zgłoszenia w terminie siedmiu dni od dnia ich powstania. Zmiana miejsca zamieszkania przedsiębiorcy podlega wpisowi przez organ ewidencyjny, który był właściwy przed zmianą.

Organ prowadzący ewidencję ma także obowiązek dokonania wykreślenia znajdującego się w niej wpisu. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje wykreślenia z urzędu, jeżeli prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej we wpisie działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę, jeżeli do rejestru przedsiębiorców została wpisana spółka handlowa powstała z przekształcenia spółki cywilnej lub w przypadku stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Organ ewidencyjny może także wykreślić z urzędu wpis zawierający dane niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy. W takim przypadku musi on najpierw wezwać przedsiębiorcę do złożenia stosownego oświadczenia w terminie siedmiu dni. Wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej może być także wykreślony na wniosek samego przedsiębiorcy.

Promocja i informacyjna

Kolejnym zadaniem gminy jest także promocja lokalnej przedsiębiorczości. Organy samorządu terytorialnego mają wiele możliwości w zakresie wykonywania tego zadania. Organizując różne spotkania oraz imprezy okolicznościowe mogą one np. korzystać z ich usług oraz umieszczać w widocznych miejscach logo firm. Mogą one także udostępniać im swoje powierzchnie reklamowe, np. w budynkach urzędów, na których przedsiębiorcy bezpłatnie będą się reklamowali. Promocja i darmowa reklama są jedną z najlepszych i najskuteczniejszych form pomocy gminy lokalnej przedsiębiorczości.

Fundusze europejskie

Gminy mogą, a nawet powinny, prowadzić także kampanię informacyjną w zakresie możliwości pozyskiwania przez przedsiębiorców środków finansowych z Unii Europejskiej. Jest bowiem wiele programów, jak np. Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (WKP), Rozwój Sektorowego Programu Operacyjnego Zasobów Ludzkich (RZL) i Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR), z których udzielana jest przedsiębiorcom pomoc. Niestety, często nie wiedzą oni o takich możliwościach i tracą pieniądze, które często mogłyby być dużym zastrzykiem finansowym pozwalającym im na szybszy rozwój. Rolą samorządów jest tutaj prowadzenie takiej skutecznej kampanii informacyjnej, która dotrze do przedsiębiorców i pozwoli im na skorzystanie z tej pomocy finansowej. Samorządy mogą także udzielać przedsiębiorcom pomocy przy kompletowaniu potrzebnych dokumentów i wypełnianiu odpowiednich wniosków.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Stillwell Polska Sp. z o.o.

Stillwell Polska Sp. z o.o. jest nowoczesną firmą prawniczą zajmującą się obsługą prawną przedsiębiorstw a także sprzedażą gotowych spółek.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »