REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Lokale wyborcze w niedzielę będą czynne od godz. 6.00 do 20.00. Głosować może także osoba, która omyłkowo została pominięta w rejestrze wyborców. Głosy oddane w sposób nieważny nie będą miały wpływu na wynik wyborów.

W niedzielnych wyborach parlamentarnych wybierzemy 460 nowych posłów oraz 100 senatorów. Głosowanie odbędzie się w ponad dwudziestu pięciu tysiącach obwodów wyborczych położonych na terytorium Polski oraz 206 obwodach za granicą (od Afganistanu, przez Oman do Zimbabwe).

REKLAMA

REKLAMA

1 Kto jest uprawniony do głosowania

Czynne prawo wyborcze, czyli prawo oddania głosu na swojego kandydata w wyborach do Sejmu i Senatu, mają obywatele polscy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą osiemnaście lat (lub kobiety, które ukończyły 16 lat i zawarły związek małżeński). Prawa do brania czynnego udziału w wyborach nie mają osoby pozbawione praw publicznych lub ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sądu, jak również osoby pozbawione praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu.

Głosować może jedynie osoba, która stale zamieszkuje na terenie gminy i jest wpisana do gminnego rejestru wyborców. Do rejestru wpisywane są z urzędu osoby zameldowane na obszarze gminy na pobyt stały. Mogły się do niego wpisać także osoby zameldowane w innej gminie. Podstawą wpisu musi być jednak faktyczne zamieszkiwanie na obszarze gminy.

W dniu wyborów obwodowe komisje wyborcze dopisują do spisu wyborców jedynie tych wyborców, którzy przedłożą zaświadczenie o prawie do głosowania. Ponadto wyborca niewpisany do spisu wyborców musi udokumentować, że stale zamieszkuje na terenie danego obwodu głosowania. W tym celu należy okazać dowód osobisty lub inny ważny dokument.

REKLAMA

WAŻNE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdyby okazało się, że dana osoba nie figuruje w miejscowym spisie ludności, to mimo posiadania ważnego dokumentu potwierdzającego jej miejsce zamieszkania nie zostanie dopuszczona do głosowania.

Podstawa prawna

• Art. 6 ustawy z 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 46, poz. 499 z późn. zm.).

2 Czy można głosować poza miejscem zamieszknia

Wyborca, który zamierza zmienić miejsce swojego pobytu przed dniem wyborów, może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania. Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnym obwodzie głosowania w kraju, za granicą lub na polskim statku morskim.

Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania składa się w urzędzie gminy, w której wyborca będzie ujęty w spisie wyborców, najpóźniej dwa dni przed dniem wyborów, czyli do 19 października 2007 r. Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców w miejscu swego zamieszkania.

WAŻNE

Należy uważać, aby nie utracić zaświadczenia o prawie do głosowania. W przypadku jego utraty, niezależnie od przyczyny, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, jak również głosowanie w swoim miejscu głosowania.

Podstawa prawna

• Art. 23 ustawy z 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 46, poz. 499 z późn. zm.).

206 obwodów głosowania za granicą

25 264 obwody głosowania w Polsce

30 mln 508 tys. osób uprawnionych jest do głosowania

3 Jak będziemy głosować w niedzielę

Głosować musimy osobiście. Niezależnie od powodów naszej nieobecności w lokalu wyborczym, nie możemy nikogo upoważnić do głosowania w naszym imieniu. W dniu wyborów lokale wyborcze otwierane są o godz. 6.00, a zamykane punktualnie o 20.00. Warunkiem otrzymania kart do głosowania jest okazanie komisji wyborczej dowodu tożsamości (np. dowód osobisty, paszport). Na jego podstawie wyborca otrzyma tylko jeden komplet kart do głosowania. Odbiór kart będziemy musieli potwierdzić własnoręcznym podpisem. Wyborca otrzyma dwie karty do głosowania: w kolorze białym do Sejmu oraz żółtym do Senatu. Warto pamiętać, że formaty tych kart mogą być różne. W przypadku wyborów do Senatu karty zawsze są w formie jednej kartki. Natomiast w przypadku wyborów do Sejmu w niektórych okręgach zdarza się, że karty są w formie broszury.

WAŻNE

Na karcie do głosowania umieszcza się oznaczenia list zarejestrowanych w okręgu wyborczym, zawierające numer listy oraz nazwę komitetu wyborczego, w kolejności wzrastającej numerów list. Na każdej karcie do głosowania zamieszcza się również zwięzłą informację o sposobie głosowania oraz drukuje się odcisk pieczęci właściwej okręgowej komisji wyborczej. Karta do głosowania może być zadrukowana tylko po jednej stronie. Wielkość i rodzaj czcionki powinny być jednakowe dla oznaczeń wszystkich list i nazwisk kandydatów.

Podstawa prawna

• Art. 155-157 ustawy z 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 46, poz. 499 z późn. zm.).

JAK LICZONE SĄ GŁOSY W WYBORACH

Państwowa Komisja Wyborcza liczy głosy z całej Polski. W pierwszej kolejności ustala, które komitety zdobyły co najmniej 5 proc., a koalicje 7 proc. głosów w skali kraju. Tylko one są brane pod uwagę przy podziale mandatów w okręgowych komisjach wyborczych.

Ostateczny wynik wyborów zatwierdzony przez Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu protestów, znany będzie w ciągu miesiąca od dnia wyborów.

4 Ilu kandydatów na posłow i senatorów możemy wybrać

Aby oddać głos na listę poselską, stawiamy krzyżyk w kratce tuż obok nazwiska kandydata. Krzyżyk możemy postawić tylko na jednej liście wybranego komitetu wyborczego. Oddanie głosu na więcej niż jedną listę powoduje, że głos jest nieważny. Jeśli na liście jednego komitetu postawimy więcej niż jeden krzyżyk, wówczas ważny będzie głos oddany na kandydata, który jest wyżej na liście.

Podczas głosowania na kandydatów na senatorów możemy oddać głosy nawet na kilku kandydatów. Liczba głosów zależy od tego, w którym z 40 okręgów wyborczych głosujemy (możemy wybrać od dwóch do czterech senatorów). Możliwe jest postawienie mniejszej liczby znaków,,x” i głos będzie ważny. Informacje maksymalnej liczbie oddanych głosów w wyborach do Senatu znajdziemy w lokalach wyborczych. Oddany głos będzie nieważny, jeśli postawimy znak ,,x” obok nazwisk większej liczby kandydatów niż wynosi liczba wybieranych senatorów.

WAŻNE

Kartę do głosowania można otrzymać tylko raz. Nawet jeżeli się pomylimy przy oddawaniu głosów czy zniszczymy ją nieumyślnie, to nie będziemy mogli otrzymać następnego egzemplarza.

Podstawa prawna

• Art. 160 ust. 1 i art. 201 ust. 2 ustawy z 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 46, poz. 499 z późn. zm.).

5 Kiedy głos będzie nieważny

W przypadku list kandydatów na posłów za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów z różnych list okręgowych albo nie postawiono tego znaku w kratce z lewej strony obok nazwiska żadnego kandydata z którejkolwiek z list. Natomiast jeżeli na karcie do głosowania znak „x” postawiono w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów z tej samej listy okręgowej, to głos taki uważa się za głos ważnie oddany na wskazaną listę okręgową z przyznaniem pierwszeństwa do uzyskania mandatu kandydatowi na posła, którego nazwisko na tej liście umieszczone jest w pierwszej kolejności. W przypadku kandydatów na senatorów nieważny będzie głos oddany na więcej niż dwóch, trzech lub czterech kandydatów, w zależności od okręgu głosowania. Nieważne będzie również nieoddanie głosu na któregokolwiek z kandydatów. Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych numerów list i nazw lub nazwisk albo poczynienie innych dopisków nie wpływa na ważność oddanego na niej głosu.

WAŻNE

Głosy nieważnie oddane nie mają wpływu na wyniki wyborów.

Podstawa prawna

• Art. 160-161 i art. 201-202 ustawy z 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 46, poz. 499 z późn. zm.).

Kalendarz po wyborach

ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA