REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie nowe klauzule mogą wprowadzić samorządy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kożuchowski

REKLAMA

Jakie zasady obowiązują obecnie przy wypłacie odszkodowania? Jak można modyfikować zasady wypłaty odszkodowania za pomocą klauzul? Jak można zmodyfikować postanowienia dotyczące obowiązków informowania przez gminy ubezpieczyciela o okolicznościach mogących wpływać na odpowiedzialność z tytułu polisy?

REKLAMA

Nowe zapisy art. 817 par. 3 pozwalają na wprowadzenie klauzuli wymuszającej na ubezpieczycielu wypłatę bezspornej części odszkodowania w formie zaliczki już w ciągu 10-14 dni od powiadomienia go o szkodzie, jeżeli odpowiedzialność ubezpieczyciela nie budzi wątpliwości.

REKLAMA

Paragraf 2 powołanego przepisu kodeksu cywilnego przewiduje, że towarzystwo jest zobowiązane wypłacić bezsporną część odszkodowania w ciągu 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku (jeśli wypłata przeciąga się ponad 30 dni ze względu na trudności w ustaleniu odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia). Z kolei wspomniany par. 3 przewiduje, że umowa ubezpieczenia lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą zawierać postanowienia korzystniejsze dla uprawnionego określone w powyższym punkcie. Warto więc pokusić się o wprowadzenie takich zapisów do s.i.w.z. przynajmniej jako fakultatywnych, których przyjęcie da towarzystwu dodatkowe punkty. To nowa możliwość, więc nie wiadomo, jak ubezpieczyciele będą reagowali na takie zapisy i jaka jest najlepsza graniczna liczby dni, w których towarzystwo powinno wypłacić kwotę bezsporną. Status obligatoryjności można by jej nadać w przypadku dużych zamówień, w większych miastach, gdy potencjalna składka jest spora. Można jednak zakładać, że z czasem ich przyjmowanie stanie się dobrym standardem i takie zapisy będą mogły być wpisywane jako obligatoryjne również przy mniejszych zamówieniach. Konstruując s.i.w.z., warto też zwrócić uwagę na bardzo rygorystyczne wymogi informacyjne wprowadzone przez art. 815 kc. Przewiduje on, że ubezpieczający jest obowiązany podać do wiadomości ubezpieczyciela wszystkie znane sobie okoliczności, o które ubezpieczyciel pytał w formularzu oferty albo przed zawarciem umowy ubezpieczenia w innych pismach (a więc np. też w korespondencji mailowej). Bez zmian pozostał za to par. 2 art. 815, który przewiduje, że jeżeli w umowie ubezpieczenia zastrzeżono, że w czasie jej trwania należy zgłaszać zmiany tych okoliczności, to ubezpieczający ma o nich powiadomić niezwłocznie po otrzymaniu o nich wiadomości. Konsekwencją zaniedbania może być odmowa wypłaty odszkodowania, bo par. 3 tegoż artykułu przewiduje, że ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności za skutki okoliczności, które z naruszeniem paragrafów poprzedzających nie zostały podane do jego wiadomości. Ten rygor można złagodzić wprowadzając tzw. klauzulę przeoczenia. Powinna ona przewidywać, że z zachowaniem pozostałych, nie zmienionych niniejszą klauzulą, postanowień umowy ubezpieczenia określonych we wniosku i ogólnych warunkach ubezpieczenia strony uzgodniły dopuszczenie możliwości przeoczenia istotnych informacji przez ubezpieczającego i niedostarczenia ich w wymaganym terminie ubezpieczycielowi. Trzeba też dodać, zapis, że jeżeli przeoczenie nie będzie skutkiem winy umyślnej (lub rażącego niedbalstwa) ubezpieczającego, to nie będzie to miało negatywnego wpływu na ochronę ubezpieczeniową, a w szczególności nie będzie podstawą odmowy wypłaty odszkodowania lub jego ograniczenia. Oczywiście pod warunkiem uzupełnienia brakującej informacji niezwłocznie po stwierdzeniu przeoczenia.

To również nowa klauzula, więc należałby jej nadać status fakultatywnej, choć można też pokusić się o nadanie jej statusu obligatoryjności. Można też spróbować wyłączyć odpowiedzialność ubezpieczyciela za rażące niedbalstwo i ograniczyć negatywny wpływ na ochronę ubezpieczeniową do winy umyślnej. Ale klauzula w takim kształcie powinna mieć już jednak status fakultatywnej, bo nie wiadomo, jak ubezpieczyciele będą ją przyjmować.

ROBERT KOŻUCHOWSKI

prezes firmy Interbroker

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 815 i 817 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA