REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy są zobowiązane do zabezpieczenia swoich sieci komputerowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Polak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki administracji publicznej, w tym samorządowej, są zobowiązane do stworzenia takich warunków technicznych i organizacyjnych, które zapewnią bezpieczeństwo danym osobowym, pozostającym w ich dyspozycji.

Przetwarzanie danych osobowych przy użyciu komputerów w urzędach jest dziś powszechną praktyką. Mniej powszechne jest stosowanie wymaganych przez prawo zabezpieczeń technicznych tego procesu i prawidłowe administrowanie nim. Tymczasem każda jednostka administracji publicznej, jeśli dysponuje zbiorem danych osobowych (zawartym np. w rejestrach handlowych, ewidencji działalności gospodarczej, rejestrach zastawów, księgach wieczystych itp.) i przetwarza go za pomocą komputerów, zobowiązana jest zastosować zabezpieczenia przewidziane w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych.

REKLAMA

Wymagania techniczne

Rodzaj stosowanych zabezpieczeń zależy od poziomu przetwarzania danych osobowych. Ze względu na możliwe zagrożenia danych i samą ich kategorię wspomniane rozporządzenie wyróżnia następujące poziomy przetwarzania danych:

• poziom podstawowy - ma miejsce wówczas, gdy system informatyczny nie przetwarza danych wrażliwych (np. o chorobach poszczególnych osób) i żaden z komputerów użytkowanych w urzędzie systemu nie jest połączony z siecią publiczną, w praktyce chodzi tu o połączenie z internetem),

• poziom podwyższony - gdy komputery przetwarzają dane wrażliwe, ale żaden z nich nie jest połączony z siecią publiczną,

• poziom wysoki - stosuje się niezależnie od rodzaju przetwarzanych danych, gdy przynajmniej jedno urządzenie urzędowego systemu informatycznego, służącego do przetwarzania danych osobowych, połączone jest z siecią publiczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś w większości urzędów mamy w praktyce do czynienia z poziomem wysokim, gdyż przynajmniej jeden z komputerów jest tam połączony z internetem. Załącznik do wspomnianego rozporządzenia zawiera opis środków bezpieczeństwa sieci komputerów, jakie należy podjąć w każdym urzędzie, w celu należytej ochrony danych. Na poziomie podstawowym wymagane jest m.in. zabezpieczenie obszaru przetwarzania danych przed dostępem osób nieuprawnionych i samych danych przed ich zniszczeniem, wprowadzenie mechanizmów kontroli dostępu (identyfikatory), zachowanie szczególnej ostrożności przy transporcie urządzeń zawierających chronione dane (płyty CD, przenośne dyski pamięci, a także tradycyjne dyskietki). Na poziomie podwyższonym należy dodatkowo wprowadzić hasła dla użytkowników systemu zawierającego dane, a urządzenia przemieszczane poza obszar przetwarzania zabezpiecza się w sposób zapewniający poufność i integralność utrwalonych tam danym. Nie jest jednak wyjaśnione, w jaki konkretnie sposób to osiągnąć - istnieje tu interpretacyjna dowolność działania dla wyspecjalizowanych pracowników danej jednostki. Na poziomie wysokim, gdy zachodzi łączność systemu komputerowego w urzędzie z siecią publiczną, należy przede wszystkim wdrożyć fizyczne lub logiczne zabezpieczenia przed nieuprawnionym dostępem kogoś z zewnątrz i środki ochrony kryptograficznej (szyfrowanie).

Wymagania organizacyjne

Trzy paragrafy (3, 4 i 5) przywołanego rozporządzenia określają wymogi organizacyjne stawiane tym jednostkom administracji publicznej, które przetwarzają dane osobowe w komputerach. Najważniejsze z nich to:

• sporządzenie i wdrożenie polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych,

• wyznaczenie administratora bezpieczeństwa informacji - pracownika dbającego o bezpieczeństwo danych osobowych w systemie informatycznym urzędu,

• zadośćuczynienie podstawowym wymaganiom zabezpieczenia sieci komputerowej (wprowadzenie loginów i haseł, identyfikatorów użytkowników, zapewnienie zasilania awaryjnego itd.),

• wprowadzenie rozwiązania informatycznego, które zapewni rejestrowanie przez administratora sieci komputerowej w urzędzie każdego przypadku korzystania ze zbioru danych osobowych i ich przetwarzania,

• umożliwienie sporządzania i dru- kowania okresowych raportów o operacjach dokonanych na danych osobowych w systemie informatycznym służącym do przetwarzania danych.

ZBIORY, KTÓRYCH NIE MUSZĄ REJESTROWAĆ ADMINISTRATORZY DANYCH

Artykuł 43 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych wymienia następujące zbiory, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji. To takie zbiory, które:

• są objęte tajemnicą państwową ze względu na obronność lub bezpieczeństwo państwa, ochronę życia i zdrowia ludzi, mienia lub bezpieczeństwa i porządku publicznego,

• zostały uzyskane w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczych przez funkcjonariuszy organów uprawnionych do tych czynności,

• są przetwarzane dla potrzeb postępowania sądowego oraz na podstawie przepisów o Krajowym Rejestrze Karnym,

• są przetwarzane przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,

• dotyczą członków Kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej, a także dotyczą osób u nich zatrudnionych, zrzeszonych lub uczących się (nie trzeba więc rejestrować zbioru danych pracowników lub wykonawców zleceń, list członków stowarzyszenia, pracowników szkół itd.),

• dotyczą osób korzystających z usług medycznych, obsługi notarialnej, adwokackiej lub radcy prawnego, rzecznika patentowego, doradcy podatkowego lub biegłego rewidenta,

• są tworzone na podstawie Ordynacji wyborczych do Sejmu, Senatu, rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, ustawy o wyborze prezydenta RP oraz ustaw o referendum i ustawy o referendum gminnym,

• dotyczą osób pozbawionych wolności,

• są przetwarzane w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej (np. listy wynagrodzeń pracowników, zbiory rachunków i faktur VAT),

• są powszechnie dostępne (np. dane z książek telefonicznych),

• są przetwarzane w celu przygotowania pracy wymaganej do uzyskania dyplomu ukończenia szkoły wyższej lub stopnia naukowego,

• są przetwarzane w zakresie drobnych bieżących spraw życia codziennego (np. lista osób pracujących w tym samym budynku etc.),

• dotyczą danych o osobach reprezentujących firmy (są powszechnie dostępne i zbiory takich danych nie podlegają rejestracji, co wynika z zasady jawności obrotu gospodarczego).

krzysztof polak

krzysztof.polak@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz.U. nr 100, poz. 1024).

• Ustawa o ochronie danych osobowych z 1997 r. (Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa taryfa za prąd później! Rząd przesuwa termin, by umożliwić obniżki cen

Rząd planuje przesunąć start nowych taryf energii z lipca na październik 2025 roku. Powód? Lepsze warunki na rynku hurtowym dają szansę na niższe ceny prądu dla gospodarstw domowych. To może oznaczać realne oszczędności – ale trzeba będzie poczekać.

Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

REKLAMA

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

REKLAMA

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA