REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie w wielu jednostkach samorządu terytorialnego zostaną przeprowadzone wybory uzupełniające radnych oraz wybory przedterminowe wójtów. W większości przypadków przyczyną wyborów jest rezygnacja danej osoby z mandatu.

Z informacji uzyskanych w Państwowej Komisji Wyborczej wynika, że w najbliższym czasie dojedzie do wyborów uzupełniających w ponad 58 jednostkach samorządu terytorialnego. Również służby Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji informują o konieczności przeprowadzenia wyborów, udostępniając nowe projekty rozporządzeń w sprawie przedterminowych wyborów w gminach. Najczęstszą przyczyną wyborów jest dobrowolna rezygnacja kandydata bądź też jego śmierć.

REKLAMA

REKLAMA

Dzisiaj przedstawiam opinie doświadczonych samorządowców na temat cech, którymi powinien odznaczać się dobry kandydat na szefa lokalnej społeczności.

Stabilność władzy

Zdaniem Jarosława Kapsy z Urzędu Miejskiego w Częstochowie, stabilność władzy wykonawczej przynosi dobre efekty. Jego zdaniem szczególnie jest to widoczne w miastach rządzonych od dawna przez tych samych prezydentów: w Chorzowie, gdzie od 1990 roku prezydentem jest Marek Kopel, w Gliwicach (od 15 lat Zygmunt Frankiewicz), w Gdyni, w Katowicach itd.

- Mocna pozycja i osobisty autorytet tych prezydentów pozwala konsekwentnie realizować politykę rozwoju. Tam, gdzie nie ma takiej stabilizacji, przeważa asekuranctwo - tłumaczy Jarosław Kapsa.

REKLAMA

Dodaje, że cechy osobiste lokalnych liderów, tak jak i jakość kapitału społecznego gminy, to dziś czynniki, od których zależy rozwój bądź stagnacja małych ojczyzn.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Są to czynniki ważniejsze od położenia geograficznego, zasobów surowcowych itd. Warto to sobie uświadomić, podejmując decyzję wyborczą. I warto podtrzymać zaufanie do wybranej władzy, nim niechcący nie oddamy jej w ręce nieodpowiedzialnej przed nikim mniejszościowej grupy. - podsumowuje Jarosław Kapsa.

Władza jak służba

Zdaniem Mirosława Mikietyńskiego, prezydenta Koszalina, aby być dobrym włodarzem gminy, trzeba przede wszystkim czuć się jej gospodarzem i swoją pracę traktować jak służbę, a nie okazję do zaistnienia lub - co gorsza - poprawienia stanu majątkowego swoich najbliższych i znajomych.

- Pamiętać należy o tym, aby miasto rozwijało się w sposób zrównoważony i na tyle aktywny, żeby nie powtórzył się czarny scenariusz miast dawnej NRD, gdzie liczba mieszkańców spadła o połowę. Aby było to możliwe, potrzebna jest wizja rozwoju gminy, jej strategia i odwaga, by wprowadzać zawarte tam zadania w życie. Ale sama wizja i odwaga to za mało: konieczna jest także umiejętność nowoczesnego i sprawnego zarządzania - zarówno majątkiem gminy, jak i pracującymi na rzecz samorządu ludźmi - wyjaśnia Mirosław Mikietyński.

Gospodarz Koszalina zwraca również uwagę na konieczność poświęcania czasu na sprawy istotne dla mieszkańców.

- W gminie nie ma ważnych i mniej ważnych problemów - każdemu trzeba poświęcić czas. Dlatego w Koszalinie raz w tygodniu do prezydenta i jego zastępców mogą przyjść mieszkańcy i przedstawić swoje problemy. Naszym zadaniem jest pomóc koszalinianom w sposób odpowiedzialny i jednocześnie zgodny z prawem. Bo kolejnym podstawowym filarem zrozumienia między władzą a mieszkańcami jest działanie przy tzw. otwartej kurtynie. Z jednej strony mieszkańcy mają dostęp do wszelkich interesujących ich informacji, z drugiej zaś nabierają pewności, że władza niczego przed nimi nie ukrywa. Dostęp ten powinien być jak najbardziej powszechny - mieszkańcy muszą mieć możliwość bezpośredniego kontaktu z władzą gminy. My takie spotkania organizujemy raz na dwa miesiące. Dla ludzi, którzy mają mniej czasu, proponuję stronę internetową, gdzie można uzyskać odpowiedź na zadane mi pytania i spotkać się ze mną na czacie. Tego typu działania budują zaufanie między władzą a społeczeństwem i są podstawą społeczeństwa obywatelskiego - podpowiada chętnym do objęcia funkcji wójta prezydent Koszalina.

Umiejętność przewidywania

W opinii Wojciecha Kudelskiego, prezydenta Siedlec, dobry gospodarz musi umieć przewidywać długofalowe efekty zarówno pozytywne, jak i ewentualnie negatywne swojego działania.

- Skuteczne zarządzanie samorządem zależy też w dużej mierze od umiejętności zbudowania wokół siebie zespołu kompetentnych ludzi, potrafiących w odpowiedzialny i skuteczny sposób realizować zadania nakreślone przez szefa samorządu. Wójt, burmistrz czy prezydent musi być menedżerem, który potrafi myśleć strategicznie o przyszłości, a obecnie wymaga to także skuteczności w relacjach z innymi instytucjami publicznymi. Tak naprawdę bardzo wiele można zrobić dopiero pozyskując wsparcie finansowe z zewnątrz. Sprawujący władzę, który nie będzie miał wystarczająco determinacji, by ruszyć do instytucji dzielących np. fundusze unijne, zostanie daleko w tyle za swoimi kolegami, którzy będą aktywnie o to zabiegać - mówi Wojciech Kudelski.

 

 

 

Fot. Arch.

Filarem zrozumienia między władzą a mieszkańcami jest działanie przy tzw. otwartej kurtynie. Z jednej strony mieszkańcy mają dostęp do informacji, z drugiej zaś nabierają pewności, że władza niczego przed nimi nie ukrywa - mówi Mirosław Mikietyński, prezydent Koszalina.

 

 

Fot. Arch.

Zdaniem Wojciecha Kudelskiego prezydenta Siedlec, wójt, burmistrz czy prezydent musi być menedżerem, który potrafi myśleć strategicznie o przyszłości, a obecnie wymaga to także skuteczności w relacjach z innymi instytucjami publicznymi.

ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA