REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można zorganizować współpracę na rzecz bezpieczeństwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łs

REKLAMA

Jak wygląda współpraca gmin z Policją? Jak gminy mogą poprawić bezpieczeństwo na swoim terenie? Jakie działania przynoszą najlepsze efekty?

JAROSŁAW KAPSA

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Miejski w Częstochowie

Błędem są wszelkie działania oddzielające samorządy od wpływu na sprawy bezpieczeństwa. Negatywne skutki przyniosła zwłaszcza zmiana ustawy o Policji wprowadzona w 2001 roku. Wprowadzona centralizacja Policji, odejście od zasady finansowania tej formacji poprzez budżety samorządowe i pozbawienie nawet ograniczonego wpływu na ocenę kadr dowódczych Policji (komendantów miejskich i powiatowych) - faktycznie doprowadziło do sytuacji, gdy Policja sama sobie wyznacza zadania i sama rozlicza ich wykonanie w twórczym oderwaniu od oczekiwań społeczeństwa. Większość samorządowców od lat wyraża przeciwne centralizacji postulaty.

Namiastką współpracy na rzecz bezpieczeństwa stały się działające w miastach komisje bezpieczeństwa i porządku publicznego przy prezydencie miasta. Komisje stanowią forum spotkań różnych służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo - Policji, straży miejskich, straży pożarnych, służb zarządzania kryzysowego, sanepidu, prokuratury, kuratorów sądowych, służb odpowiedzialnych za edukację, a także radnych i przedstawicieli organizacji pozarządowych. Dzięki takim formom współpracy można skutecznie wypracować różne formy działań prewencyjnych, zawartych w uchwalanych przez rady miast programach - Bezpieczne Miasto. Współdziałanie pozwala także wdrażać owe programy i monitorować efekty.

REKLAMA

Widoczne to jest w wielu przykładach. Popularne są mieszane patrole Straży Miejskiej i Policji, gdzie pewna rywalizacja między tymi służbami poprawia efektywność patroli. Miasta - tu już można mówić o zdecydowanej większości ośrodków miejskich - z własnych środków budowały systemy monitoringu wizyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współpraca tego typu pozwala, co jest bardzo istotne, ujmować kwestie bezpieczeństwa już w fazie planowania zadań publicznych. Znana jest bowiem zależność poczucia bezpieczeństwa od stopnia, a nawet sposobu oświetlenia ulic. Istnieje także podobny związek dotyczący lokalizacji i sposobu zagospodarowania otoczenia takich obiektów publicznych, jak szkoły, placówki kultury, obiekty sportowe czy komunikacyjne.

Decentralizacja Policji, związanie jej z samorządem, jest więc dobrym sposobem wzmocnienia skuteczności jej działań. Pamiętać przy tym należy o różnicach postrzegania. Dla polityków z centrum skuteczność policji widoczna jest, gdy formacja ta rozbija mafijny gang. Dla zwykłego mieszkańca istotniejsze jest, by ta Policja łapała złodziei rowerów i przeganiała chuliganów z podwórka.

Ważną rolę odgrywa współdziałanie w prowadzeniu działań profilaktycznych. W Częstochowie współpraca Straży Miejskiej ze szkołami (w tym prelekcje prowadzone przez strażników) w widoczny sposób ograniczyła plagę napadów rabunkowych w okolicach szkół. Cenne jest także współdziałanie Policji, Straży, Monaru i szkół w zwalczaniu zjawiska handlu narkotykami.

W ramach poszukiwań skutecznych form profilaktyki sięga się często do metod niekonwencjonalnych. Straż Miejska w Częstochowie, dostrzegając problem dzieci ulicy z biedniejszych dzielnic, zaczęła prowadzić w swojej siedzibie świetlicę socjoterapeutyczą.

ŁS

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA