REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można zorganizować współpracę na rzecz bezpieczeństwa

Łs

REKLAMA

Jak wygląda współpraca gmin z Policją? Jak gminy mogą poprawić bezpieczeństwo na swoim terenie? Jakie działania przynoszą najlepsze efekty?

JAROSŁAW KAPSA

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Miejski w Częstochowie

Błędem są wszelkie działania oddzielające samorządy od wpływu na sprawy bezpieczeństwa. Negatywne skutki przyniosła zwłaszcza zmiana ustawy o Policji wprowadzona w 2001 roku. Wprowadzona centralizacja Policji, odejście od zasady finansowania tej formacji poprzez budżety samorządowe i pozbawienie nawet ograniczonego wpływu na ocenę kadr dowódczych Policji (komendantów miejskich i powiatowych) - faktycznie doprowadziło do sytuacji, gdy Policja sama sobie wyznacza zadania i sama rozlicza ich wykonanie w twórczym oderwaniu od oczekiwań społeczeństwa. Większość samorządowców od lat wyraża przeciwne centralizacji postulaty.

Namiastką współpracy na rzecz bezpieczeństwa stały się działające w miastach komisje bezpieczeństwa i porządku publicznego przy prezydencie miasta. Komisje stanowią forum spotkań różnych służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo - Policji, straży miejskich, straży pożarnych, służb zarządzania kryzysowego, sanepidu, prokuratury, kuratorów sądowych, służb odpowiedzialnych za edukację, a także radnych i przedstawicieli organizacji pozarządowych. Dzięki takim formom współpracy można skutecznie wypracować różne formy działań prewencyjnych, zawartych w uchwalanych przez rady miast programach - Bezpieczne Miasto. Współdziałanie pozwala także wdrażać owe programy i monitorować efekty.

REKLAMA

Widoczne to jest w wielu przykładach. Popularne są mieszane patrole Straży Miejskiej i Policji, gdzie pewna rywalizacja między tymi służbami poprawia efektywność patroli. Miasta - tu już można mówić o zdecydowanej większości ośrodków miejskich - z własnych środków budowały systemy monitoringu wizyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współpraca tego typu pozwala, co jest bardzo istotne, ujmować kwestie bezpieczeństwa już w fazie planowania zadań publicznych. Znana jest bowiem zależność poczucia bezpieczeństwa od stopnia, a nawet sposobu oświetlenia ulic. Istnieje także podobny związek dotyczący lokalizacji i sposobu zagospodarowania otoczenia takich obiektów publicznych, jak szkoły, placówki kultury, obiekty sportowe czy komunikacyjne.

Decentralizacja Policji, związanie jej z samorządem, jest więc dobrym sposobem wzmocnienia skuteczności jej działań. Pamiętać przy tym należy o różnicach postrzegania. Dla polityków z centrum skuteczność policji widoczna jest, gdy formacja ta rozbija mafijny gang. Dla zwykłego mieszkańca istotniejsze jest, by ta Policja łapała złodziei rowerów i przeganiała chuliganów z podwórka.

Ważną rolę odgrywa współdziałanie w prowadzeniu działań profilaktycznych. W Częstochowie współpraca Straży Miejskiej ze szkołami (w tym prelekcje prowadzone przez strażników) w widoczny sposób ograniczyła plagę napadów rabunkowych w okolicach szkół. Cenne jest także współdziałanie Policji, Straży, Monaru i szkół w zwalczaniu zjawiska handlu narkotykami.

W ramach poszukiwań skutecznych form profilaktyki sięga się często do metod niekonwencjonalnych. Straż Miejska w Częstochowie, dostrzegając problem dzieci ulicy z biedniejszych dzielnic, zaczęła prowadzić w swojej siedzibie świetlicę socjoterapeutyczą.

ŁS

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

REKLAMA

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

REKLAMA

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA