Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-urząd to nadal tylko fikcja

Łukasz Sobiech
inforCMS
Większość urzędów administracji publicznej nie jest przygotowana do przyjmowania w wersji elektronicznej podań i wniosków obywateli. Winę za to ponosi Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji - uważają eksperci.

Wszystkie urzędy administracji publicznej powinny przyjmować od 1 maja dokumenty drogą elektroniczną. Jednak zdaniem ekspertów system nie działa i na jego pełne wdrożenie potrzeba jeszcze kilku tygodni. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zapewnia, że system będzie gotowy 9 maja.

- Wynika to przede wszystkim z zaniedbania MSWiA, które na czas nie uruchomiło Centralnego Repozytorium Wzorów Pism oraz nie opublikowało zasad tworzenia wyróżników, na podstawie których można opracować wzory pism potrzebnych do złożenia e-wniosku - mówi Tomasz Rakoczy, doradca w Stowarzyszeniu Podpis Elektroniczny Mobile Internet (PEMI).

Zgodnie z przepisami podmiotem odpowiedzialnym za rejestrację wniosku jest administracja rządowa lub samorządowa, która otrzymała uprawnienia do wprowadzenia wzoru danego wniosku rozporządzeniem czy uchwałą rady gminy.

- Wzór pozwolenia na budowę powinien zostać opracowany i przesłany do MSWiA przez ministra infrastruktury, wzór decyzji o sprzedaży alkoholu przez urząd gminy, a wniosek o przyznanie stypendium nauczycielowi przez starostwo powiatowe - wyjaśnia Tomasz Rakoczy.

Z ocen stowarzyszenia wynika, że ministerstwa muszą przygotować około 80 proc. wniosków, a na razie nie przygotowały ani jednego.

- W tej sytuacji korzystanie ze skrzynek, które wykorzystują wzory wniosków nieopublikowane w Centralnym Repozytorium Wniosków, może być potraktowane jako niezgodne z obowiązującym prawem. To tak, jakby PIT-37 złożyć na kartce z odręcznie narysowanymi kratkami i wpisanymi cyframi - podsumowuje Tomasz Rakoczy.

Bezużyteczny e-podpis

Kolejny problem dotyczy podpisu elektronicznego, jaki musi zawierać dokument przesyłany drogą elektroniczną. Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

- Zapis ten powoduje, że wniesienie podania w formie dokumentu elektronicznego ma braki, jeśli nie zostanie podpisane podpisem, którego wyrobienie kosztuje około 400 zł. W ten prosty sposób ustawodawca skutecznie zniechęcił do korzystania z e-governmentu. Równocześnie nie ma ograniczeń dla podań wysyłanych faksem. Ustawodawca dla dokumentu elektronicznego nie dopuścił nawet bezpiecznego podpisu niekwalifikowanego, czyli takiego jak w banku elektronicznym. Ale już wniosku o wymeldowanie za pomocą podpisu niekwalifikowanego złożyć nie można - tłumaczy Piotr Absalon, sekretarz miasta Radlin.

Problemem kwalifikowanego podpisu elektronicznego nie jest tylko jego cena, ale brak praktycznego wykorzystania.

- Obywatel mógłby wydać pieniądze na podpis elektroniczny, gdyby wiedział, że za jego pomocą może załatwić więcej niż jedną sprawę - rozliczać się w urzędzie skarbowym, złożyć wniosek o niezaleganie z podatkami czy potwierdzić zakupy w internecie - tłumaczy Tomasz Rakoczy.

Zabrakło gotowości

Mimo zapewnień organy administracji nie są przygotowane na przyjmowanie podań w wersji elektronicznej. Jest wielu dostawców, którzy oferują bezpieczny podpis elektroniczny i skrzynkę podawczą. Jednak to nie wystarcza. Konieczne jest spełnienie innych warunków, w tym również technicznych. Niestety, wiele urzędów, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, nie zdążyło z przygotowaniami i nadal sprawy trzeba załatwiać osobiście.

Nie pomogło też MSWiA, które przygotowuje projekt e-PUAP. Dzięki niemu urzędy będą miały możliwość tworzenia za darmo skrzynek podawczych, za których pośrednictwem obywatele będą mogli przesyłać podania. Samorządowcy skarżą się, bo nie mogli przetestować systemu. Nie został uruchomiony z wystarczającym wyprzedzeniem. W środę przez kilka e-godzin strony internetowe e-PUAP-u i Centralnego Repozytorium Wzorów Pism nie działały.

- Od momentu uruchomienia platformy na e-PUAP założono ponad 2,6 tys. kont - mówi Wioletta Paprocka, rzecznik prasowy resortu.

- Wystąpiliśmy do MSWiA o uruchomienie Elektronicznej Skrzynki Podawczej na platformie e-PUAP. Niestety nie otrzymaliśmy uprawnień do zakładania skrzynki - mówi Tomasz Kaliciak, sekretarz urzędu w Raciborzu.

Lepiej jest w dużych miastach. W Warszawie samorząd wykupił usługę skrzynki podawczej u komercyjnego dostawcy. Oznacza to, że posiadacze bezpiecznego podpisu elektronicznego będą mogli przez internet zgłosić wpis do ewidencji działalności gospodarczej czy złożyć wniosek o udostępnienie danych meldunkowych.

- Katalog spraw będzie sukcesywnie rozbudowywany - zapewnia Dorota Gawot, zastępca dyrektora Biura Informatyki i Przetwarzania Informacji w stołecznym ratuszu.

W Urzędzie Miasta w Kielcach można załatwiać sprawy drogą elektroniczną już od kilkunastu miesięcy.

- Dysponujemy kwalifikowanym podpisem elektronicznym na 16 stanowiskach i jesteśmy gotowi do załatwiania spraw on-line. Ponadto w pierwszych dniach maja rusza Elektroniczny Obieg Dokumentów (ESOD) oraz Platforma Usług Publicznych, na której będą elektroniczne formularze i elektroniczna skrzynka podawcza - informuje Zygmunt Mazur, dyrektor Zakładu Obsługi i Informatyki Urzędu Miasta Kielce.

Jedną z lepiej przygotowanych jednostek do obsługi spraw drogą elektroniczną jest Urząd Miasta Łódź.

- Posiadamy elektroniczny obieg dokumentów elektronicznych, pracownicy wyposażeni są w certyfikaty kwalifikowane, wyznaczone zostało stanowisko do przyjmowania dokumentów na nośnikach informatycznych. Ponadto system teleinformatyczny Urzędu Miasta Łódź jest zintegrowany z portalem internetowym dedykowanym do obsługi usług elektronicznych - mówi Artur Prasal, kierownik Biura ds. Elektronicznego Urzędu Miasta Łódź.

Elektroniczny KRS

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało prezesów sądów apelacyjnych o konieczności przyjmowania wniosków i podań w formie elektronicznej. Sądy oraz podległe im jednostki mogą skorzystać z platformy e-PUAP lub zdecydować się na wdrożenie innego rozwiązania.

Możliwy jest również elektroniczny dostęp do KRS, zapewniony poprzez stronę Ministerstwa Sprawiedliwości.

- Moduł elektronicznego dostępu do KRS umożliwia składanie drogą elektroniczną wniosków, załączników i dokumentów do sądów rejestrowych lub Centralnej Informacji KRS, odbieranie korespondencji z sądów i Centralnej Informacji KRS - mówi Joanna Dębek z Ministerstwa Sprawiedliwości.

Do prawidłowej pracy niezbędny jest również podpis elektroniczny weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym wystawionym przez podmiot występujący w rejestrze Narodowego Centrum Certyfikacji.

E-deklaracje mało popularne

System do przesyłania elektronicznych deklaracji podatkowych udostępniono przedsiębiorcom od początku roku, a od kwietnia także osoby fizyczne mogą składać zeznania za 2007 r. przez internet.

Z systemu korzysta jednak niewielu podatników. Ernest Frankowski, doradca podatkowy PricewaterhouseCoopers, twierdzi, że przyczyną jest to, że dopiero od 1 stycznia 2008 r. system został udostępniony wszystkim przedsiębiorcom. Złożenie e-deklaracji wymaga także bezpiecznego podpisu elektronicznego, a w systemie nie ma jeszcze możliwości przesłania deklaracji NIP. Kolejnym utrudnieniem jest złożona ścieżka administracyjna prowadząca do uzyskania zgody na elektroniczne składanie deklaracji.

 

 

400 zł koszt zakupu bezpiecznego podpisu elektronicznego

Łukasz Sobiech

lukasz.sobiech@infor.pl

Współpraca Daria Stojak, Łukasz Zalewski

Podstawa prawna

• Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. z 2001 r. nr 130, poz.1450 ze zm.).

Instrukcje księgowego
Instrukcje księgowego – książka z aktualizacjami w serwisie online

Zawiera zestaw 96 aktualnych instrukcji objaśniających wybrane procedury podatkowe, księgowe, kadrowe oraz z dziedziny prawa cywilnego i gospodarczego. Instrukcje w serwisie są powiązane z kalkulatorami, formularzami, wskaźnikami, materiałami wideo i aktami prawnymi.

Teraz 17% taniej!
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sasin: cena prądu powyżej 2000 kWh będzie ustawowo ograniczona w 2023 r.
    Rząd wkrótce przedstawi propozycję ograniczenia ceny energii elektrycznej dla szeregu podmiotów, w tym samorządów, uczelni oraz małych i średnich firm, a także dla gospodarstw domowych powyżej limitów z ustawy o zamrożeniu cen - poinformował w Sejmie wicepremier Jacek Sasin.
    COVID-19 u kobiet i mężczyzn - różnice
    Hormony męskie i żeńskie różnicują przebieg COVID-19. Mężczyźni są bardziej podatni i narażeni na śmiertelność z powodu ostrej infekcji, a u kobiet częściej występują długoterminowe objawy – zaznaczyła w rozmowie z PAP wirusolog prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska.
    MON: Onet, Wp, Interia przekażą policji dane o korzystaniu z emaili przez internautów? Czy dotyczy to poczty od Google?
    Nowa ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. MON proponuje, by dostawcy poczty elektronicznej tworzyli rejestry logowań i na życzenie udostępniali je służbom.
    Senat: Zamrożenie cen prądu i dodatek elektryczny
    Senacka komisja gospodarki wprowadziła szereg poprawek do ustawy zamrażającej ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych w 2023 r. Zgodnie z poprawkami m.in. ochroną objęci będą odbiorcy, którzy trafią do sprzedawcy rezerwowego po wypowiedzeniu umowy.
    Bon edukacyjny: 500 zł dla ucznia na potrzeby edukacyjne
    Niestety na razie tylko w Wadowicach.
    DGP: Osoby bezrobotne będą miały ubezpieczenie zdrowotne w 2023 r. Muszą tylko złożyć wniosek do ZUS
    Od 2023 r. 2,8 mln osób bez pracy zyska prawo do ubezpieczenia zdrowotnego na wniosek złożony w ZUS.
    Nowy wzór wniosku o świadczenie ratownicze dla strażaków OSP [projekt rozporządzenia]
    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego dla strażaków Ochotniczych Straży Pożarnych. Zmiany dotyczą usunięcia z wzoru wniosku zgody na przetwarzanie danych oraz rubryk z adresem e-mail i numerem telefonu.
    Średnie wynagrodzenie nauczycieli: dyplomowanych 7326,05 zł brutto, mianowanych 5733,43 zł, początkujących 4777,86 zł [projekt budżetu 2023 r., podwyżki o 7,8%]
    Resort edukacji nie wywalczył 9-proc. podwyżek, które obiecał związkowcom. W projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. nauczyciele mają zapewniony wzrost płac na poziomie 7,8 proc.
    Szef MON: 450 zł dodatku służbowego dla żołnierzy
    Podjąłem decyzję, aby żołnierze w określonych jednostkach wojsk lądowych dostawali dodatek służbowy 450 zł miesięcznie; rozporządzenie w tej sprawie skierowano już do uzgodnień - poinformował w mediach społecznościowych wicepremier, szef MON Mariusz Błaszczak.
    Spray lub żel do nosa zamiast igły i strzykawki lub tabletki. Nowe metody szczepień i podawania leków
    Naukowcy mają dobre wieści dla tych, którzy boją się igieł i nie lubią tabletek. Nowe szczepionki i leki mogą być wkrótce podawane w postaci sprayu czy żelu do nosa. Jednak komfort to nie wszystko - takie preparaty mogą też przynosić lepsze efekty.
    Gminy wzywają do poprawy złożonych przez ePUAP wniosków o dodatek węglowy. Nie popełnij tego błędu przy innych dodatkach
    Błąd polega na niepodpisaniu wniosku o dodatek węglowy profilem zaufanym. Profilem opatrzono tylko pismo do gminy. Ale załącznik do pisma z wnioskiem o dodatek węglowy nie miał podpisu elektronicznego.
    Czy Polacy chcą przywrócenia poboru do wojska [Sondaż]
    Z sondażu przeprowadzonego przez IBRiS dla "Rzeczpospolitej" wynika, że tylko co trzeci badany zgadza się na przywrócenie poboru. W ciągu kilku miesięcy spadła liczba tych, którzy popierają przywrócenie obowiązkowej zasadniczej służby wojskowej w Polsce.
    Windfall tax to danina a nie podatek? Zapłacą wszystkie duże spółki podnoszące marżę o 200% pod pretekstem inflacji?
    MAP broni pomysłu nowego podatku. To ma być podatek nie od zysków a od marż. Nowy podatek ma dać 5 mld zł na prąd dla samorządów, szpitali, żłobków, szkół.
    DGP: Trzy nowe podatki od nieruchomości w 2023 r.?
    Resort min. Jacka Sasina pracuje nad nowymi podatkami obciążającymi właścicieli wielu nieruchomości. Podatek mają zapłacić m.in. fundusze kupujące po kilkadziesiąt mieszkań w jednej transakcji.
    PIS: Po dodatku węglowym kolejne dopłaty do węgla aż obniżymy jego cenę
    Mogę potwierdzić, że będą kolejne dopłaty do węgla po to, żeby obniżyć jego cenę w taki sposób, żeby Polacy decydowali się go kupić - powiedział w sobotę europoseł, wiceprezes PiS Joachim Brudziński. Chcemy realnie pomóc Polakom przejść przez ten trudny okres zimowy - dodał
    Min. Maląg zapowiedziała nowy nabór do programu Maluch Plus
    Maluch Plus 2023. Prawdopodobnie za miesiąc, półtora, ogłosimy zasady nowego naboru, zupełnie innego, z większym budżetowaniem – mówiła Marlena Maląg, odnosząc się do programu Maluch Plus.
    Kalendarz akademicki 2022/2023
    Rok akademicki 2022/2023 rozpoczął się 1 października 2022 r. Zakończy się 30 się września 2023 r. Podzielony jest na dwa semestry.
    Rok akademicki 2022/23: 1,2 mln studentów, 100 000 nauczycieli akademickich, 400 uczelni
    Rok akademicki 2022/2023 - w Polsce jest blisko 100 tys. nauczycieli akademickich, ok. 28,5 tys. doktorantów i blisko 1,2 mln studentów. Wśród kadry akademickiej jest ok. 9,7 tys. profesorów, ponad 21 tys. doktorów habilitowanych i ok. 45,8 tys. doktorów.
    Czy dodatek elektryczny do pomp ciepła, bojlerów, pieców jest zwolniony z podatku PIT?
    Tak, dodatek elektryczny jest zwolniony z podatku PIT. Przy dodatku do prądu obowiązują te same zasady, co przy dodatku węglowym, dodatku do pelletu, gazu LPG, drewna, oleju. A wcześniej dodatku osłonowym.
    Nieleczony ząb = paciorkowce = zawał(?)
    Nieleczony ząb zwiększa prawdopodobieństwo zawału.
    Jak uzyskać dodatek elektryczny 1000 zł albo 1500 zł do bojlera [od 1 grudnia 2022 r.]
    Dodatek do prądu a bojler - w ewidencji CEEB zgłoszono przeszło 1 mln bojlerów elektrycznych. Osoby korzystające z tych urządzeń do ogrzewania mieszkań albo domów mają prawo do dodatku elektrycznego.
    Tauron: Zniesienie obliga giełdowego może obniżyć hurtowe ceny energii
    Planowane zniesienie obliga giełdowego docelowo powinno spowodować znaczący spadek cen energii na rynku hurtowym. Może jednak zwiększyć ryzyko kosztów zakupu energii elektrycznej - prezes Tauronu Paweł Szczeszek.
    DGP: Czym różni się praca okazjonalna od pracy zdalnej
    Pracodawcy chcą, aby praca okazjonalna miała wymiar 52 dni w roku. W praktyce pozwoli to na ograniczenie u danego pracodawcy pracy zdalnej. Pracownik na pracy okazjonalnej będzie jeden dzień w tygodniu pracował w domu (bez zwrotu kosztów takiej pracy). A w pozostałe 4 dni pojedzie do biura.
    Jak otrzymać dodatek elektryczny 1000 zł albo 1500 zł? [dodatek do prądu]
    Dodatek elektryczny wynosi 1000 zł. Jego podwyższona wysokość to 1500 zł. Wnioski składa się w gminie miejsca zamieszkania od 1 grudnia 2022 r. do 1 lutego 2023 r. Ma być wypłacony najpóźniej do 31 marca 2023 r.
    10% upust do rachunku za prąd dostaniesz jak zaczniesz oszczędzać już od 1 października 2022 r. [Ustawa]
    Rząd zapowiedział 10% upust w rachunkach za prąd w 2024 r. dla oszczędzających energię w 2023 r. Okazało się, że oszczędzać trzeba nie od 1 stycznia 2023 r., a już od 1 października 2022 r.