REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie problemy mają gminy z ewidencjonowaniem nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ AJ

REKLAMA

Jakie zmiany należy wprowadzić, żeby ewidencje były prowadzone prawidłowo? Jak sprawny system ewidencjonowania nieruchomości może mieć wpływ na obsługę inwestorów przez jednostki samorządu terytorialnego?

MIECZYSŁAW KIECA

REKLAMA

REKLAMA

prezydent Wodzisławia Śląskiego

Prawidłowe gospodarowanie mieniem zgodnie z ustawą z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami wymaga tego, aby gmina prowadziła ewidencję mienia komunalnego, sporządzała plany wykorzystania zasobu, naliczała należności za nieruchomości udostępniane z zasobu. Problem, na jaki napotykają gminy, wynika z braku przepisów wykonawczych do wspomnianej ustawy, określających, jak powinna być prowadzona ewidencja nieruchomości.

W związku z powyższym w pierwszej kolejności należy opracować zbiór przepisów wykonawczych w formie rozporządzenia. Aby usprawnić działanie gmin, przygotować się do dynamicznej i nowoczesnej obsługi inwestora w gminie oraz obsługi osób zainteresowanych budownictwem różnego rodzaju, należałoby w ewidencji zebrać: dane ewidencyjne, jak np. właściciel nieruchomości, powierzchnia, numer KW, sposób dysponowania mieniem, zapisy w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego lub w przypadku jego braku przeznaczenie zgodne ze studium, system uzbrojenia według gestorów sieci, położenie w obecnym i planowanym układzie komunikacyjnym oraz przybliżoną wartość gruntu za mkw. Zebranie tych danych w formie papierowej, a najlepiej elektronicznej, pozwoli na sprawne zarządzanie mieniem przy użyciu programów komputerowych wspomagających podejmowanie decyzji, np. o przeznaczeniu do sprzedaży, dzierżawy, najmu. Oczywiście wymaga to ciągłej ich aktualizacji, zarówno z dokumentacją znajdującą się w powiatowym zasobie geodezyjnym, jak przez uzupełnianie danych przez merytoryczne wydziały.

REKLAMA

W Wodzisławiu Śląskim ewidencja mienia komunalnego jest skatalogowana w formie papierowej i zawiera: dane z ewidencji gruntów i budynków, usystematyzowane według obrębów katastralnych (dane w formie zestawień tabelarycznych), nieruchomości stanowiące zasób mienia komunalnego wniesione na mapach topograficznych. Jednak tak prowadzona ewidencja mienia jest niewystarczająca do sprawnej obsługi inwestora w gminie oraz obsługi osób zainteresowanych nabyciem, dzierżawą czy też najmem nieruchomości stanowiących własność miasta. Brak danych obejmujących między innymi: przeznaczenie w planie zagospodarowania miasta czy uzbrojenia danej nieruchomości powoduje znaczne utrudnienie w prawidłowym gospodarowaniu mieniem gminy. Dlatego miasto podjęło się zadania utworzenia mapy numerycznej, a na jej bazie zebrania wszystkich niezbędnych danych opisowych (ewidencyjnych, decyzji komunalizacyjnych, form władania itp.), gromadzonych w obecnie wykorzystywanych systemach źródłowych i opracowania systemu informacji przestrzennej. System ten rozszerzy papierowy plan zarządzania mieniem, a w przyszłości da odpowiedzi na pytania, które działki przeznaczyć do sprzedaży, dzierżawy, czy też nabyć na rzecz miasta w celu budowania ładu urbanistycznego miasta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzanie takich systemów jest sporym wydatkiem i wielu gminom trudno takie koszty ponosić. Dlatego w przypadku ustanowienia rozporządzeń wykonawczych należy się zastanowić nad pomocą finansową dla gmin przy zleceniu obligatoryjnego budowania cyfrowej ewidencji i systemu zarządzania. Można to zrealizować przekazując środki centralne na zadanie zlecone gminy.

AJ

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA