REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie problemy mają gminy z ewidencjonowaniem nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ AJ

REKLAMA

Jakie zmiany należy wprowadzić, żeby ewidencje były prowadzone prawidłowo? Jak sprawny system ewidencjonowania nieruchomości może mieć wpływ na obsługę inwestorów przez jednostki samorządu terytorialnego?

MIECZYSŁAW KIECA

REKLAMA

prezydent Wodzisławia Śląskiego

REKLAMA

Prawidłowe gospodarowanie mieniem zgodnie z ustawą z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami wymaga tego, aby gmina prowadziła ewidencję mienia komunalnego, sporządzała plany wykorzystania zasobu, naliczała należności za nieruchomości udostępniane z zasobu. Problem, na jaki napotykają gminy, wynika z braku przepisów wykonawczych do wspomnianej ustawy, określających, jak powinna być prowadzona ewidencja nieruchomości.

REKLAMA

W związku z powyższym w pierwszej kolejności należy opracować zbiór przepisów wykonawczych w formie rozporządzenia. Aby usprawnić działanie gmin, przygotować się do dynamicznej i nowoczesnej obsługi inwestora w gminie oraz obsługi osób zainteresowanych budownictwem różnego rodzaju, należałoby w ewidencji zebrać: dane ewidencyjne, jak np. właściciel nieruchomości, powierzchnia, numer KW, sposób dysponowania mieniem, zapisy w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego lub w przypadku jego braku przeznaczenie zgodne ze studium, system uzbrojenia według gestorów sieci, położenie w obecnym i planowanym układzie komunikacyjnym oraz przybliżoną wartość gruntu za mkw. Zebranie tych danych w formie papierowej, a najlepiej elektronicznej, pozwoli na sprawne zarządzanie mieniem przy użyciu programów komputerowych wspomagających podejmowanie decyzji, np. o przeznaczeniu do sprzedaży, dzierżawy, najmu. Oczywiście wymaga to ciągłej ich aktualizacji, zarówno z dokumentacją znajdującą się w powiatowym zasobie geodezyjnym, jak przez uzupełnianie danych przez merytoryczne wydziały.

W Wodzisławiu Śląskim ewidencja mienia komunalnego jest skatalogowana w formie papierowej i zawiera: dane z ewidencji gruntów i budynków, usystematyzowane według obrębów katastralnych (dane w formie zestawień tabelarycznych), nieruchomości stanowiące zasób mienia komunalnego wniesione na mapach topograficznych. Jednak tak prowadzona ewidencja mienia jest niewystarczająca do sprawnej obsługi inwestora w gminie oraz obsługi osób zainteresowanych nabyciem, dzierżawą czy też najmem nieruchomości stanowiących własność miasta. Brak danych obejmujących między innymi: przeznaczenie w planie zagospodarowania miasta czy uzbrojenia danej nieruchomości powoduje znaczne utrudnienie w prawidłowym gospodarowaniu mieniem gminy. Dlatego miasto podjęło się zadania utworzenia mapy numerycznej, a na jej bazie zebrania wszystkich niezbędnych danych opisowych (ewidencyjnych, decyzji komunalizacyjnych, form władania itp.), gromadzonych w obecnie wykorzystywanych systemach źródłowych i opracowania systemu informacji przestrzennej. System ten rozszerzy papierowy plan zarządzania mieniem, a w przyszłości da odpowiedzi na pytania, które działki przeznaczyć do sprzedaży, dzierżawy, czy też nabyć na rzecz miasta w celu budowania ładu urbanistycznego miasta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzanie takich systemów jest sporym wydatkiem i wielu gminom trudno takie koszty ponosić. Dlatego w przypadku ustanowienia rozporządzeń wykonawczych należy się zastanowić nad pomocą finansową dla gmin przy zleceniu obligatoryjnego budowania cyfrowej ewidencji i systemu zarządzania. Można to zrealizować przekazując środki centralne na zadanie zlecone gminy.

AJ

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA