reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Jakie problemy mają gminy z ewidencjonowaniem nieruchomości

Jakie problemy mają gminy z ewidencjonowaniem nieruchomości

Jakie zmiany należy wprowadzić, żeby ewidencje były prowadzone prawidłowo? Jak sprawny system ewidencjonowania nieruchomości może mieć wpływ na obsługę inwestorów przez jednostki samorządu terytorialnego?


MIECZYSŁAW KIECA

prezydent Wodzisławia Śląskiego

Prawidłowe gospodarowanie mieniem zgodnie z ustawą z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami wymaga tego, aby gmina prowadziła ewidencję mienia komunalnego, sporządzała plany wykorzystania zasobu, naliczała należności za nieruchomości udostępniane z zasobu. Problem, na jaki napotykają gminy, wynika z braku przepisów wykonawczych do wspomnianej ustawy, określających, jak powinna być prowadzona ewidencja nieruchomości.

W związku z powyższym w pierwszej kolejności należy opracować zbiór przepisów wykonawczych w formie rozporządzenia. Aby usprawnić działanie gmin, przygotować się do dynamicznej i nowoczesnej obsługi inwestora w gminie oraz obsługi osób zainteresowanych budownictwem różnego rodzaju, należałoby w ewidencji zebrać: dane ewidencyjne, jak np. właściciel nieruchomości, powierzchnia, numer KW, sposób dysponowania mieniem, zapisy w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego lub w przypadku jego braku przeznaczenie zgodne ze studium, system uzbrojenia według gestorów sieci, położenie w obecnym i planowanym układzie komunikacyjnym oraz przybliżoną wartość gruntu za mkw. Zebranie tych danych w formie papierowej, a najlepiej elektronicznej, pozwoli na sprawne zarządzanie mieniem przy użyciu programów komputerowych wspomagających podejmowanie decyzji, np. o przeznaczeniu do sprzedaży, dzierżawy, najmu. Oczywiście wymaga to ciągłej ich aktualizacji, zarówno z dokumentacją znajdującą się w powiatowym zasobie geodezyjnym, jak przez uzupełnianie danych przez merytoryczne wydziały.

W Wodzisławiu Śląskim ewidencja mienia komunalnego jest skatalogowana w formie papierowej i zawiera: dane z ewidencji gruntów i budynków, usystematyzowane według obrębów katastralnych (dane w formie zestawień tabelarycznych), nieruchomości stanowiące zasób mienia komunalnego wniesione na mapach topograficznych. Jednak tak prowadzona ewidencja mienia jest niewystarczająca do sprawnej obsługi inwestora w gminie oraz obsługi osób zainteresowanych nabyciem, dzierżawą czy też najmem nieruchomości stanowiących własność miasta. Brak danych obejmujących między innymi: przeznaczenie w planie zagospodarowania miasta czy uzbrojenia danej nieruchomości powoduje znaczne utrudnienie w prawidłowym gospodarowaniu mieniem gminy. Dlatego miasto podjęło się zadania utworzenia mapy numerycznej, a na jej bazie zebrania wszystkich niezbędnych danych opisowych (ewidencyjnych, decyzji komunalizacyjnych, form władania itp.), gromadzonych w obecnie wykorzystywanych systemach źródłowych i opracowania systemu informacji przestrzennej. System ten rozszerzy papierowy plan zarządzania mieniem, a w przyszłości da odpowiedzi na pytania, które działki przeznaczyć do sprzedaży, dzierżawy, czy też nabyć na rzecz miasta w celu budowania ładu urbanistycznego miasta.

Wprowadzanie takich systemów jest sporym wydatkiem i wielu gminom trudno takie koszty ponosić. Dlatego w przypadku ustanowienia rozporządzeń wykonawczych należy się zastanowić nad pomocą finansową dla gmin przy zleceniu obligatoryjnego budowania cyfrowej ewidencji i systemu zarządzania. Można to zrealizować przekazując środki centralne na zadanie zlecone gminy.

AJ

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP
Klasyfikacja budżetowa 202090.30 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Mirosław Siwiński

Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama