REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie problemy mają gminy z ewidencjonowaniem nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ AJ

REKLAMA

Jakie zmiany należy wprowadzić, żeby ewidencje były prowadzone prawidłowo? Jak sprawny system ewidencjonowania nieruchomości może mieć wpływ na obsługę inwestorów przez jednostki samorządu terytorialnego?

MIECZYSŁAW KIECA

REKLAMA

prezydent Wodzisławia Śląskiego

REKLAMA

Prawidłowe gospodarowanie mieniem zgodnie z ustawą z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami wymaga tego, aby gmina prowadziła ewidencję mienia komunalnego, sporządzała plany wykorzystania zasobu, naliczała należności za nieruchomości udostępniane z zasobu. Problem, na jaki napotykają gminy, wynika z braku przepisów wykonawczych do wspomnianej ustawy, określających, jak powinna być prowadzona ewidencja nieruchomości.

REKLAMA

W związku z powyższym w pierwszej kolejności należy opracować zbiór przepisów wykonawczych w formie rozporządzenia. Aby usprawnić działanie gmin, przygotować się do dynamicznej i nowoczesnej obsługi inwestora w gminie oraz obsługi osób zainteresowanych budownictwem różnego rodzaju, należałoby w ewidencji zebrać: dane ewidencyjne, jak np. właściciel nieruchomości, powierzchnia, numer KW, sposób dysponowania mieniem, zapisy w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego lub w przypadku jego braku przeznaczenie zgodne ze studium, system uzbrojenia według gestorów sieci, położenie w obecnym i planowanym układzie komunikacyjnym oraz przybliżoną wartość gruntu za mkw. Zebranie tych danych w formie papierowej, a najlepiej elektronicznej, pozwoli na sprawne zarządzanie mieniem przy użyciu programów komputerowych wspomagających podejmowanie decyzji, np. o przeznaczeniu do sprzedaży, dzierżawy, najmu. Oczywiście wymaga to ciągłej ich aktualizacji, zarówno z dokumentacją znajdującą się w powiatowym zasobie geodezyjnym, jak przez uzupełnianie danych przez merytoryczne wydziały.

W Wodzisławiu Śląskim ewidencja mienia komunalnego jest skatalogowana w formie papierowej i zawiera: dane z ewidencji gruntów i budynków, usystematyzowane według obrębów katastralnych (dane w formie zestawień tabelarycznych), nieruchomości stanowiące zasób mienia komunalnego wniesione na mapach topograficznych. Jednak tak prowadzona ewidencja mienia jest niewystarczająca do sprawnej obsługi inwestora w gminie oraz obsługi osób zainteresowanych nabyciem, dzierżawą czy też najmem nieruchomości stanowiących własność miasta. Brak danych obejmujących między innymi: przeznaczenie w planie zagospodarowania miasta czy uzbrojenia danej nieruchomości powoduje znaczne utrudnienie w prawidłowym gospodarowaniu mieniem gminy. Dlatego miasto podjęło się zadania utworzenia mapy numerycznej, a na jej bazie zebrania wszystkich niezbędnych danych opisowych (ewidencyjnych, decyzji komunalizacyjnych, form władania itp.), gromadzonych w obecnie wykorzystywanych systemach źródłowych i opracowania systemu informacji przestrzennej. System ten rozszerzy papierowy plan zarządzania mieniem, a w przyszłości da odpowiedzi na pytania, które działki przeznaczyć do sprzedaży, dzierżawy, czy też nabyć na rzecz miasta w celu budowania ładu urbanistycznego miasta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzanie takich systemów jest sporym wydatkiem i wielu gminom trudno takie koszty ponosić. Dlatego w przypadku ustanowienia rozporządzeń wykonawczych należy się zastanowić nad pomocą finansową dla gmin przy zleceniu obligatoryjnego budowania cyfrowej ewidencji i systemu zarządzania. Można to zrealizować przekazując środki centralne na zadanie zlecone gminy.

AJ

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA