REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzięki e-podpisowi urząd może być czynny 24 godziny na dobę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Adamska

REKLAMA

REKLAMA

Administracja publiczna nie może odmówić przyjęcia dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym. Elektroniczna Skrzynka Podawcza jest rozwiązaniem, które umożliwia załatwianie spraw urzędowych przez internet i poprawia jakość obsługi interesanta.

ESP to publicznie dostępny środek komunikacji elektronicznej, który służy do przykazywania informacji w formie elektronicznej do podmiotu publicznego przy wykorzystaniu internetu. Pozwala na bezpieczną i wiarygodną wymianę dokumentów elektronicznych między obywatelem (osobą fizyczną i prawną), a organem administracji publicznej.

REKLAMA

Łatwa w obsłudze i bezpieczna

REKLAMA

Elektroniczna Skrzynka Podawcza jest integralną częścią e-urzędu - współpracuje z elektronicznym systemem obiegu dokumentów, umożliwia wnoszenie e-dokumentów podpisanych bezpiecznym podpisem elektronicznym (automatycznie weryfikuje ważność podpisu elektronicznego i wystawia urzędowe poświadczenie odbioru - UPO). Bezpieczeństwo ESP zapewnia sprzętowy moduł bezpieczeństwa - Hardware Security Module (HSM), który służy do przechowywania materiału kryptograficznego i automatycznego generowania podpisów pod dokumentami elektronicznymi.

HSM chroni przed nieuprawnionym dostępem i gwarantuje, że w przypadku takiego zdarzenia materiał kryptograficzny przechowywany w urządzeniu zostanie automatycznie zniszczony. Daje to pewność, że UPO jest ważne i zostało opatrzone certyfikatem elektronicznym dedykowanym właściwemu urzędowi. Poświadczenie musi zawierać: pełną nazwę podmiotu, któremu doręczono dokument elektroniczny, datę i czas doręczenia dokumentu elektronicznego (rozumianego jako data i czas wprowadzenia albo przeniesienia dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego) oraz datę i czas wytworzenia urzędowego poświadczenia odbioru.

Otrzymując UPO, interesant ma gwarancję, że jego dokument znajduje się w systemie obiegu dokumentów urzędu, a urzędnik rozpocznie procedurę załatwiania jego sprawy.

FUNKCJONALNOŚĆ ESP

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Funkcjonalność Elektronicznej Skrzynki Podawczej:

• obsługa dokumentów elektronicznych opatrzonych kwalifikowanym podpisem elektronicznym, które interesant samodzielnie wnosi przez internet,

• generowanie urzędowego poświadczenia odbioru,

• odesłanie urzędowego poświadczenia odbioru do nadawcy,

• ewidencja urzędowych poświadczeń odbioru.

Z www do ESP

REKLAMA

Elektroniczna Skrzynka Podawcza rozpoznaje i weryfikuje dokumenty opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym wydawanym przez wszystkie centra certyfikacji (wpisane na mocy decyzji ministra gospodarki do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne), a podczas weryfikacji korzysta z list CRL publikowanych przez centra certyfikacji.

W przypadku wykrycia niezgodności podpisu z dokumentem lub nieważności certyfikatu ESP komunikuje nadawcy wiadomości o tym zdarzeniu i nie przyjmuje dokumentu. Skrzynka podawcza pozwala również na złożenie podpisu elektronicznego pod formularzem cyfrowym umieszczonym na stronie www. Po złożeniu podpisu formularz jest automatycznie umieszczany w ESP urzędu.

JAK MOŻNA ZŁOŻYĆ WNIOSEK ELEKTRONICZNY PRZEZ ESP

• wysyłając e-mail z załączonym podpisanym dokumentem (np. za pomocą programu pocztowego),

• wypełniając formularz cyfrowy podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym na stronie internetowej Elektronicznej Skrzynki Podawczej,

• poprzez upload pliku przez www (za pomocą strony internetowej Elektronicznej Skrzynki Podawczej),

• przynosząc do urzędu plik na dowolnym nośniku, na którym zapisany jest dokument elektroniczny.

KORZYŚCI ZWIĄZANE Z WYKORZYSTANIEM ESP

• skanowanie antywirusowe rejestrowanych dokumentów,

• ewidencjonowanie doręczonych dokumentów elektronicznych,

• możliwość opatrzenia wypełnionego dokumentu bezpiecznym podpisem elektronicznym,

• automatyczna weryfikacja ważności podpisu elektronicznego,

bezpieczeństwo przesyłanych informacji złożonych za pomocą formularza ESP,

• archiwizacja dokumentów wnoszonych poprzez ESP,

• dostęp do usług przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

IZABELA ADAMSKA

ekspert prawa nowoczesnych technologii informatycznych, prezes Instytutu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego

Podstawa prawna

Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. z 2001 r. nr 130, poz. 1450).

Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 nr 64, poz. 565).

Ustawa z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 nr 144, poz.1204).

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz.U. z 2005 nr 200, poz. 1651).

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 listopada 2006 r. w sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 227, poz. 1664).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA