REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzięki e-podpisowi urząd może być czynny 24 godziny na dobę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Adamska

REKLAMA

REKLAMA

Administracja publiczna nie może odmówić przyjęcia dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym. Elektroniczna Skrzynka Podawcza jest rozwiązaniem, które umożliwia załatwianie spraw urzędowych przez internet i poprawia jakość obsługi interesanta.

ESP to publicznie dostępny środek komunikacji elektronicznej, który służy do przykazywania informacji w formie elektronicznej do podmiotu publicznego przy wykorzystaniu internetu. Pozwala na bezpieczną i wiarygodną wymianę dokumentów elektronicznych między obywatelem (osobą fizyczną i prawną), a organem administracji publicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Łatwa w obsłudze i bezpieczna

Elektroniczna Skrzynka Podawcza jest integralną częścią e-urzędu - współpracuje z elektronicznym systemem obiegu dokumentów, umożliwia wnoszenie e-dokumentów podpisanych bezpiecznym podpisem elektronicznym (automatycznie weryfikuje ważność podpisu elektronicznego i wystawia urzędowe poświadczenie odbioru - UPO). Bezpieczeństwo ESP zapewnia sprzętowy moduł bezpieczeństwa - Hardware Security Module (HSM), który służy do przechowywania materiału kryptograficznego i automatycznego generowania podpisów pod dokumentami elektronicznymi.

HSM chroni przed nieuprawnionym dostępem i gwarantuje, że w przypadku takiego zdarzenia materiał kryptograficzny przechowywany w urządzeniu zostanie automatycznie zniszczony. Daje to pewność, że UPO jest ważne i zostało opatrzone certyfikatem elektronicznym dedykowanym właściwemu urzędowi. Poświadczenie musi zawierać: pełną nazwę podmiotu, któremu doręczono dokument elektroniczny, datę i czas doręczenia dokumentu elektronicznego (rozumianego jako data i czas wprowadzenia albo przeniesienia dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego) oraz datę i czas wytworzenia urzędowego poświadczenia odbioru.

Otrzymując UPO, interesant ma gwarancję, że jego dokument znajduje się w systemie obiegu dokumentów urzędu, a urzędnik rozpocznie procedurę załatwiania jego sprawy.

REKLAMA

FUNKCJONALNOŚĆ ESP

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Funkcjonalność Elektronicznej Skrzynki Podawczej:

• obsługa dokumentów elektronicznych opatrzonych kwalifikowanym podpisem elektronicznym, które interesant samodzielnie wnosi przez internet,

• generowanie urzędowego poświadczenia odbioru,

• odesłanie urzędowego poświadczenia odbioru do nadawcy,

• ewidencja urzędowych poświadczeń odbioru.

Z www do ESP

Elektroniczna Skrzynka Podawcza rozpoznaje i weryfikuje dokumenty opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym wydawanym przez wszystkie centra certyfikacji (wpisane na mocy decyzji ministra gospodarki do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne), a podczas weryfikacji korzysta z list CRL publikowanych przez centra certyfikacji.

W przypadku wykrycia niezgodności podpisu z dokumentem lub nieważności certyfikatu ESP komunikuje nadawcy wiadomości o tym zdarzeniu i nie przyjmuje dokumentu. Skrzynka podawcza pozwala również na złożenie podpisu elektronicznego pod formularzem cyfrowym umieszczonym na stronie www. Po złożeniu podpisu formularz jest automatycznie umieszczany w ESP urzędu.

JAK MOŻNA ZŁOŻYĆ WNIOSEK ELEKTRONICZNY PRZEZ ESP

• wysyłając e-mail z załączonym podpisanym dokumentem (np. za pomocą programu pocztowego),

• wypełniając formularz cyfrowy podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym na stronie internetowej Elektronicznej Skrzynki Podawczej,

• poprzez upload pliku przez www (za pomocą strony internetowej Elektronicznej Skrzynki Podawczej),

• przynosząc do urzędu plik na dowolnym nośniku, na którym zapisany jest dokument elektroniczny.

KORZYŚCI ZWIĄZANE Z WYKORZYSTANIEM ESP

• skanowanie antywirusowe rejestrowanych dokumentów,

• ewidencjonowanie doręczonych dokumentów elektronicznych,

• możliwość opatrzenia wypełnionego dokumentu bezpiecznym podpisem elektronicznym,

• automatyczna weryfikacja ważności podpisu elektronicznego,

bezpieczeństwo przesyłanych informacji złożonych za pomocą formularza ESP,

• archiwizacja dokumentów wnoszonych poprzez ESP,

• dostęp do usług przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

IZABELA ADAMSKA

ekspert prawa nowoczesnych technologii informatycznych, prezes Instytutu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego

Podstawa prawna

Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. z 2001 r. nr 130, poz. 1450).

Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 nr 64, poz. 565).

Ustawa z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 nr 144, poz.1204).

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz.U. z 2005 nr 200, poz. 1651).

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 listopada 2006 r. w sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 227, poz. 1664).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA