reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Dzięki e-podpisowi urząd może być czynny 24 godziny na dobę

Dzięki e-podpisowi urząd może być czynny 24 godziny na dobę

Administracja publiczna nie może odmówić przyjęcia dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym. Elektroniczna Skrzynka Podawcza jest rozwiązaniem, które umożliwia załatwianie spraw urzędowych przez internet i poprawia jakość obsługi interesanta.


ESP to publicznie dostępny środek komunikacji elektronicznej, który służy do przykazywania informacji w formie elektronicznej do podmiotu publicznego przy wykorzystaniu internetu. Pozwala na bezpieczną i wiarygodną wymianę dokumentów elektronicznych między obywatelem (osobą fizyczną i prawną), a organem administracji publicznej.

Łatwa w obsłudze i bezpieczna

Elektroniczna Skrzynka Podawcza jest integralną częścią e-urzędu - współpracuje z elektronicznym systemem obiegu dokumentów, umożliwia wnoszenie e-dokumentów podpisanych bezpiecznym podpisem elektronicznym (automatycznie weryfikuje ważność podpisu elektronicznego i wystawia urzędowe poświadczenie odbioru - UPO). Bezpieczeństwo ESP zapewnia sprzętowy moduł bezpieczeństwa - Hardware Security Module (HSM), który służy do przechowywania materiału kryptograficznego i automatycznego generowania podpisów pod dokumentami elektronicznymi.

HSM chroni przed nieuprawnionym dostępem i gwarantuje, że w przypadku takiego zdarzenia materiał kryptograficzny przechowywany w urządzeniu zostanie automatycznie zniszczony. Daje to pewność, że UPO jest ważne i zostało opatrzone certyfikatem elektronicznym dedykowanym właściwemu urzędowi. Poświadczenie musi zawierać: pełną nazwę podmiotu, któremu doręczono dokument elektroniczny, datę i czas doręczenia dokumentu elektronicznego (rozumianego jako data i czas wprowadzenia albo przeniesienia dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego) oraz datę i czas wytworzenia urzędowego poświadczenia odbioru.

Otrzymując UPO, interesant ma gwarancję, że jego dokument znajduje się w systemie obiegu dokumentów urzędu, a urzędnik rozpocznie procedurę załatwiania jego sprawy.

FUNKCJONALNOŚĆ ESP

Funkcjonalność Elektronicznej Skrzynki Podawczej:

• obsługa dokumentów elektronicznych opatrzonych kwalifikowanym podpisem elektronicznym, które interesant samodzielnie wnosi przez internet,

• generowanie urzędowego poświadczenia odbioru,

• odesłanie urzędowego poświadczenia odbioru do nadawcy,

• ewidencja urzędowych poświadczeń odbioru.

Z www do ESP

Elektroniczna Skrzynka Podawcza rozpoznaje i weryfikuje dokumenty opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym wydawanym przez wszystkie centra certyfikacji (wpisane na mocy decyzji ministra gospodarki do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne), a podczas weryfikacji korzysta z list CRL publikowanych przez centra certyfikacji.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


INFORLEX Plan kont – program dla księgowych jednostek budżetowych199.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Ltdconsulting.pl

Biuro księgowe wzbogacone o doradztwo i consulting gospodarczy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama