REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się promować w Internecie

Rafał Wiśniewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Głównym nośnikiem informacji turystycznej jest obecnie Internet. Jednak sam portal, nawet profesjonalnie i atrakcyjnie przygotowany, nie wystarczy, by potencjalni turyści dowiedzieli się o danej ofercie. Dlatego samorządy zainteresowane rozwojem turystyki muszą wykorzystywać wszystkie możliwości promocji, jakie daje sieć. Są to m.in.: fora dyskusyjne, serwisy ze zdjęciami i filmikami, systemy rezerwacyjne, witryny podróżnicze, a także blogi o atrakcjach miasta.

Według badań IPK International's European Travel Monitor z 2006 r. około 45% turystów szuka informacji o potencjalnym miejscu wypoczynku w Internecie. Dla porównania, tylko 20% radzi się w agencjach turystycznych, a 17% u przyjaciół i rodziny. Około 7% osób poszukuje informacji w broszurach. Z gazet i informacji telewizyjnej korzysta odpowiednio tylko 3 i 2% zainteresowanych.

REKLAMA

Turyści szukają w sieci przede wszystkim wiadomości na temat:

• atrakcji turystycznych,

• miejsc noclegowych,

Autopromocja

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna

Kup książkę:

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna - Poradnik Gazety Prawnej

• dojazdów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• sposobów spędzania wolnego czasu,

• danych umożliwiających porównanie konkretnych produktów turystycznych,

• biur podróży sprzedających pełny pakiet usług on-line.

Dlatego na sukces w rozwijaniu turystyki mogą liczyć tylko te samorządy, które w swoich działaniach promocyjnych wykorzystają możliwości, jakie niesie ze sobą Internet.

Autopromocja

Nie ma cię w Internecie, to nie istniejesz

REKLAMA

Oczywiście, gminy mają własne strony internetowe i w większości wykorzystują je jako narzędzie promocji turystycznej. Jest to jednak zbyt mało, by dotrzeć z informacją do potencjalnych turystów. Portal to tylko początek obecności w Internecie.

Kolejny krok, który decyduje o sukcesie serwisu, czyli wzroście oglądalności, to pozycjonowanie strony i zgłoszenie jej do odpowiednich wyszukiwarek internetowych. Najważniejsze wyszukiwarki w Polsce to Google (70% zasięgu) oraz Onet i Wirtualna Polska (po około 30% zasięgu). Warto być we wszystkich.

Natomiast pozycjonowanie portalu to odpowiednie dobranie kluczowych słów i fraz, po wpisaniu których strona pojawi się w wyszukiwarce. Muszą być dopasowane do oferty i specyfiki gminy, a także być popularne wśród internautów. Nie jest to takie proste. Najczęściej używane hasła są już zajęte, przy czym im więcej słów i fraz wybranych dla danego portalu, tym trudniejsza promocja serwisu. Dlatego pozycjonowanie zleca się najczęściej wyspecjalizowanym firmom.

Konieczna reklama

Przy promocji internetowej nie obejdzie się bez reklamy i to zarówno za pomocą banerów, jak i kampanii AdWords (kampania linku sponsorowanego).

Banery należy umieszczać przede wszystkim na atrakcyjnych portalach opiniotwórczych, społecznościowych (np. nasza-klasa.pl) i turystycznych. Natomiast kampanie adwords są organizowane w najpopularniejszych wyszukiwarkach i polegają na wyświetlaniu adresu strony obok wyników wyszukiwania wybranych słów kluczowych. Dzięki temu reklama trafia do osób już zainteresowanych tematem.

Strona www nie wystarczy

Ograniczenie swojej aktywności internetowej wyłącznie do własnej strony pozbawia jednak szerszych możliwości dotarcia do potencjalnych turystów. Dlatego warto korzystać z innych narzędzi dostępnych w sieci.

REKLAMA

Ważnym źródłem informacji są krajowe i regionalne bazy danych o atrakcjach turystycznych (np. e-Podlasie.pl). To zazwyczaj od nich rozpocznie poszukiwania zainteresowany turysta. Z tego samego względu powinno się zamieszczać informacje o swoich zasobach także na serwisach urzędów marszałkowskich.

Kolejnym miejscem w sieci, gdzie trzeba się promować, są portale umożliwiające publikację własnych filmów wideo. To przede wszystkim YouTube (jest już także wersja polska) i video.google.com. Można na nich umieszczać filmiki prezentujące atrakcje i usługi turystyczne oraz relacje z imprez widziane okiem turysty.

Poza filmami należy także zamieszczać atrakcyjne fotografie na stronach z galeriami zdjęć (np. flickr.com) oraz informacje o lokalizacji atrakcji turystycznych na mapach internetowych (np. mapy google).

Trzeba też zadbać, żeby miejscowość znalazła się w elektronicznym systemie rezerwacyjnym (połowa Brytyjczyków wyjeżdżających za granicę kupuje bilety w sieci).

Ciekawą formą promocji jest również sprzedaż pamiątek i gadżetów na serwisach aukcyjnych (np. allegro.pl, czy ebay.com). Popularność zdobywa także obecność w wirtualnym świecie gry SekondLife (jest tam już m.in. Poznań i Kraków).

W sieci trzeba być aktywnym

Jednak rozpropagowanie informacji o sobie to wciąż za mało. Samorządy powinny być w Internecie aktywne, tzn. uczestniczyć w wymianie informacji na forach i blogach internetowych poświęconych turystyce.

Urzędnicy zajmujący się promocją mogą w ten sposób anonimowo reklamować swoją miejscowość oraz dowiadywać się, co o ofercie danej gminy myślą turyści, którzy już ją odwiedzili.

Warto także inicjować dyskusje o swojej ofercie i to zarówno pod własnymi informacjami (np. na stronie www (pod filmami i zdjęciami poświęconymi gminie), jak i tworzyć nowe wątki na popularnych portalach.

Turyści zostawiają miliardy dolarów

Pierwszym skutkiem działań aktywnego samorządu powinno być zwiększenie popularności informacji o gminie, przede wszystkim poprzez wzrost liczby odwiedzających serwisy poświęcone miejscowości i atrakcjom turystycznym regionu. Łatwo to sprawdzić, większość stron ma bowiem licznik odwiedzin.

Warto również wiedzieć, czy rozszerza się obecność naszej gminy w sieci i co o niej myślą internauci, sprawdzając to w najpopularniejszych wyszukiwarkach.

Wysiłki podjęte przy promocji zrekompensują się, gdy gminę zaczną odwiedzać turyści. Według danych Instytutu Turystyki w 2008 r. nasz kraj odwiedzi prawie 16 mln turystów zagranicznych, którzy zostawią ok. 9,1 mld dolarów.

 

TRZYNAŚCIE GŁÓWNYCH ŚCIEŻEK PROMOCJI GMINY W INTERNECIE TO:

1) pozycjonowanie stron www i zgłoszenie do wyszukiwarek google.pl, onet.pl. wp.pl,

2) umieszczenie adresu www na wizytówkach i gadżetach,

3) umieszczenie reklam na banerach i poprzez kampanie AdWords (wyświetlanie adresu strony obok wyników wyszukiwania wybranych słów kluczowych),

4) sprzedaż pamiątek z miast na serwisach aukcyjnych m.in. na ebay.pl i allegro.pl,

5) wpisy o mieście (jego atrakcjach turystycznych i infrastrukturze) na forach podróżniczych (np. www.travelforum.pl), w serwisie wikipedia.pl,

6) zaznaczenie punktu na mapie google.com, targeo.pl, panoramio.com,

7) uruchomienie blogu o atrakcjach,

8) obecność w systemie rezerwacyjnym (np. pasażer.com),

9) umieszczenie filmików z atrakcjami miasta na youtube.com, video.google.com, wrzuta.pl,

10) umieszczenie galerii zdjęć miasta na np. flickr.com,

11) zamieszczenie informacji o mieście i jego atrakcjach na portalu regionalnym, np. e-podlasie.pl,

12) umieszczenie atrakcji w Banku Produktów Turystycznych prowadzonych przez Polską Organizację Turystyczną,

13) umieszczenie informacji w Internetowym Systemie Informacji Turystycznej i Promocji Polski (polska.travel/pl/).

 

 

Rafał Wiśniewski


 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zimno? W tym miasteczku temperatura spadła do minus 58 stopni Celsjusza!

    Minus 58 stopni Celsjusza - taką temperaturę odnotowano w miejscowości Ojmiakon na Syberii, w republice Jakucji. Szacuje się, że z powodu wiatru i wilgoci odczuwalna temperatura może wynosić nawet minus 63 stopnie! Informacje podała agencja Reutera.

    Od 6 grudnia będzie można się zaszczepić przeciw COVID-19. Jak się zapisać? Kto jest w grupie ryzyka?

    Od 6 grudnia 2023 r. wszystkie osoby powyżej 12 r.ż. będą mogły zaszczepić się szczepionką Nuvaxovid firmy Novavax zmodyfikowaną na podwariant koronawirusa XBB.1.5. Skierowanie na szczepienie będzie wystawione automatycznie przez system w nocy z 5 na 6 grudnia. 

    Ratusz zatwierdził. Feministki zamiast świętych w nazwach ulic w Barcelonie

    Ratusz Barcelony zatwierdził zmianę nazw ulic w stolicy Katalonii, usuwając z nich imiona świętych: Rafała, Magdaleny, Agaty oraz Róży. Ich miejsce zajmą nazwiska działaczek feministycznych, podały władze hiszpańskiego miasta.

    Większe bezpieczeństwo na drogach i przyjazna przestrzeń. Nowoczesne oświetlenie ulic z programem „Rozświetlamy Polskę”

    Ponad miliard złotych w rządowym programie „Rozświetlamy Polskę” trafi do samorządów na wymianę oświetlenia drogowego na energooszczędne. 

    REKLAMA

    Zima to najtrudniejszy czas dla osób w kryzysie bezdomności. A w Polsce jest ich około 30 tys.

    Bezdomność najbardziej doskwiera zimą. To wtedy  wtedy odnotowuje się wśród osób w kryzysie bezdomności największą liczbę zgonów, a liczba potrzebujących gwałtownie rośnie. 

    Kontrowersyjna ustawa "wiatrakowa". O co chodzi? Marszałek Hołownia: intencje były dobre

    Wielkie kontrowersje oraz emocje budzi tzw. ustawa wiatrakowa. Wyjaśniamy o co dokładnie chodzi. Posłowie PiS stawiają szereg zarzutów proponowanym przez posłów Polski 2050-Trzeciej Drogi i Koalicji Obywatelskiej przepisom. Chodzi przede wszystkim o zmniejszenie odległości elektrowni wiatrowych od zabudowań mieszkalnych oraz o stworzenie możliwości wywłaszczeń czy szybszego odrolnienia gruntów pod budowę tych elektrowni. Intencje były dobre, popełniono błędy w komunikacji, w wytłumaczeniu, o co dokładnie chodzi - powiedział 4 grudnia 2023 r. w Polsat News marszałek Sejmu Szymon Hołownia. "Ludzie nie mogą mieć wątpliwości, że nie będzie wiatraków w parkach narodowych, że nikt nie chce stawiać im wiatraków 300 metrów od domu" - dodał.

    Maluch plus. Nabór wniosków dla gmin trwa do 31 grudnia 2023 r. Do podziału jest 5,5 mld zł

    Do końca 2023 r. gminy mogą składać wnioski w ramach drugiego naboru do programu „Maluch plus”. W 2023 r. ministerstwo rodziny i polityki społecznej zwiększyło budżet programu do 5,5 mld zł, co ma pozwolić na utworzenie ponad 102 tys. nowych miejsc opieki nad najmłodszymi dziećmi.

    Niepełnosprawny z Łańcuta nie da rady dotrzeć do Rzeszowa na komisję po punkty. Jakie ma opcje? [świadczenie wspierające]

    To częste pytanie czytelników "Mam kłopoty z poruszaniem się. Jestem przykuty do łóżka. Nie opuszczam mieszkania. W jaki sposób spotkam się z wojewódzkim zespołem ds orzekania o niepełnosprawności.?"

    REKLAMA

    Szczepienia na koronawirusa (podwariant XBB.1.5. "Kraken") w Polsce - zapisy od 6 grudnia 2023 r.

    Ministerstwo Zdrowia informuje, że od 6 grudnia osoby powyżej 12 roku życia będą mogły zaszczepić się szczepionką Nuvaxovid firmy Novavax zmodyfikowaną na podwariant koronawirusa XBB.1.5 ("Kraken"). W nocy z 5 na 6 grudnia 2023 r. skierowanie na szczepienie zostanie wystawiane automatycznie przez system - informuje MZ.

    Biały Dom do Kongresu USA: skończyły nam się pieniądze dla Ukrainy

    Skończyły nam się pieniądze dla Ukrainy i prawie skończył się czas - napisała 4 grudnia 2023 r. w liście do spikera Izby Reprezentantów Mike'a Johnsona szefowa Biura Budżetu i Zarządzania (OMB) w Białym Domu Shalanda Young. Ostrzegła, że jeśli do końca grudnia Kongres nie przegłosuje nowego pakietu środków dla Ukrainy, administracja nie będzie mogła dostarczać Ukrainie pomocy.

    REKLAMA