REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się promować w Internecie

Rafał Wiśniewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Głównym nośnikiem informacji turystycznej jest obecnie Internet. Jednak sam portal, nawet profesjonalnie i atrakcyjnie przygotowany, nie wystarczy, by potencjalni turyści dowiedzieli się o danej ofercie. Dlatego samorządy zainteresowane rozwojem turystyki muszą wykorzystywać wszystkie możliwości promocji, jakie daje sieć. Są to m.in.: fora dyskusyjne, serwisy ze zdjęciami i filmikami, systemy rezerwacyjne, witryny podróżnicze, a także blogi o atrakcjach miasta.

Według badań IPK International's European Travel Monitor z 2006 r. około 45% turystów szuka informacji o potencjalnym miejscu wypoczynku w Internecie. Dla porównania, tylko 20% radzi się w agencjach turystycznych, a 17% u przyjaciół i rodziny. Około 7% osób poszukuje informacji w broszurach. Z gazet i informacji telewizyjnej korzysta odpowiednio tylko 3 i 2% zainteresowanych.

REKLAMA

REKLAMA

Turyści szukają w sieci przede wszystkim wiadomości na temat:

• atrakcji turystycznych,

• miejsc noclegowych,

REKLAMA

• dojazdów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• sposobów spędzania wolnego czasu,

• danych umożliwiających porównanie konkretnych produktów turystycznych,

• biur podróży sprzedających pełny pakiet usług on-line.

Dlatego na sukces w rozwijaniu turystyki mogą liczyć tylko te samorządy, które w swoich działaniach promocyjnych wykorzystają możliwości, jakie niesie ze sobą Internet.

Nie ma cię w Internecie, to nie istniejesz

Oczywiście, gminy mają własne strony internetowe i w większości wykorzystują je jako narzędzie promocji turystycznej. Jest to jednak zbyt mało, by dotrzeć z informacją do potencjalnych turystów. Portal to tylko początek obecności w Internecie.

Kolejny krok, który decyduje o sukcesie serwisu, czyli wzroście oglądalności, to pozycjonowanie strony i zgłoszenie jej do odpowiednich wyszukiwarek internetowych. Najważniejsze wyszukiwarki w Polsce to Google (70% zasięgu) oraz Onet i Wirtualna Polska (po około 30% zasięgu). Warto być we wszystkich.

Natomiast pozycjonowanie portalu to odpowiednie dobranie kluczowych słów i fraz, po wpisaniu których strona pojawi się w wyszukiwarce. Muszą być dopasowane do oferty i specyfiki gminy, a także być popularne wśród internautów. Nie jest to takie proste. Najczęściej używane hasła są już zajęte, przy czym im więcej słów i fraz wybranych dla danego portalu, tym trudniejsza promocja serwisu. Dlatego pozycjonowanie zleca się najczęściej wyspecjalizowanym firmom.

Konieczna reklama

Przy promocji internetowej nie obejdzie się bez reklamy i to zarówno za pomocą banerów, jak i kampanii AdWords (kampania linku sponsorowanego).

Banery należy umieszczać przede wszystkim na atrakcyjnych portalach opiniotwórczych, społecznościowych (np. nasza-klasa.pl) i turystycznych. Natomiast kampanie adwords są organizowane w najpopularniejszych wyszukiwarkach i polegają na wyświetlaniu adresu strony obok wyników wyszukiwania wybranych słów kluczowych. Dzięki temu reklama trafia do osób już zainteresowanych tematem.

Strona www nie wystarczy

Ograniczenie swojej aktywności internetowej wyłącznie do własnej strony pozbawia jednak szerszych możliwości dotarcia do potencjalnych turystów. Dlatego warto korzystać z innych narzędzi dostępnych w sieci.

Ważnym źródłem informacji są krajowe i regionalne bazy danych o atrakcjach turystycznych (np. e-Podlasie.pl). To zazwyczaj od nich rozpocznie poszukiwania zainteresowany turysta. Z tego samego względu powinno się zamieszczać informacje o swoich zasobach także na serwisach urzędów marszałkowskich.

Kolejnym miejscem w sieci, gdzie trzeba się promować, są portale umożliwiające publikację własnych filmów wideo. To przede wszystkim YouTube (jest już także wersja polska) i video.google.com. Można na nich umieszczać filmiki prezentujące atrakcje i usługi turystyczne oraz relacje z imprez widziane okiem turysty.

Poza filmami należy także zamieszczać atrakcyjne fotografie na stronach z galeriami zdjęć (np. flickr.com) oraz informacje o lokalizacji atrakcji turystycznych na mapach internetowych (np. mapy google).

Trzeba też zadbać, żeby miejscowość znalazła się w elektronicznym systemie rezerwacyjnym (połowa Brytyjczyków wyjeżdżających za granicę kupuje bilety w sieci).

Ciekawą formą promocji jest również sprzedaż pamiątek i gadżetów na serwisach aukcyjnych (np. allegro.pl, czy ebay.com). Popularność zdobywa także obecność w wirtualnym świecie gry SekondLife (jest tam już m.in. Poznań i Kraków).

W sieci trzeba być aktywnym

Jednak rozpropagowanie informacji o sobie to wciąż za mało. Samorządy powinny być w Internecie aktywne, tzn. uczestniczyć w wymianie informacji na forach i blogach internetowych poświęconych turystyce.

Urzędnicy zajmujący się promocją mogą w ten sposób anonimowo reklamować swoją miejscowość oraz dowiadywać się, co o ofercie danej gminy myślą turyści, którzy już ją odwiedzili.

Warto także inicjować dyskusje o swojej ofercie i to zarówno pod własnymi informacjami (np. na stronie www (pod filmami i zdjęciami poświęconymi gminie), jak i tworzyć nowe wątki na popularnych portalach.

Turyści zostawiają miliardy dolarów

Pierwszym skutkiem działań aktywnego samorządu powinno być zwiększenie popularności informacji o gminie, przede wszystkim poprzez wzrost liczby odwiedzających serwisy poświęcone miejscowości i atrakcjom turystycznym regionu. Łatwo to sprawdzić, większość stron ma bowiem licznik odwiedzin.

Warto również wiedzieć, czy rozszerza się obecność naszej gminy w sieci i co o niej myślą internauci, sprawdzając to w najpopularniejszych wyszukiwarkach.

Wysiłki podjęte przy promocji zrekompensują się, gdy gminę zaczną odwiedzać turyści. Według danych Instytutu Turystyki w 2008 r. nasz kraj odwiedzi prawie 16 mln turystów zagranicznych, którzy zostawią ok. 9,1 mld dolarów.

 

TRZYNAŚCIE GŁÓWNYCH ŚCIEŻEK PROMOCJI GMINY W INTERNECIE TO:

1) pozycjonowanie stron www i zgłoszenie do wyszukiwarek google.pl, onet.pl. wp.pl,

2) umieszczenie adresu www na wizytówkach i gadżetach,

3) umieszczenie reklam na banerach i poprzez kampanie AdWords (wyświetlanie adresu strony obok wyników wyszukiwania wybranych słów kluczowych),

4) sprzedaż pamiątek z miast na serwisach aukcyjnych m.in. na ebay.pl i allegro.pl,

5) wpisy o mieście (jego atrakcjach turystycznych i infrastrukturze) na forach podróżniczych (np. www.travelforum.pl), w serwisie wikipedia.pl,

6) zaznaczenie punktu na mapie google.com, targeo.pl, panoramio.com,

7) uruchomienie blogu o atrakcjach,

8) obecność w systemie rezerwacyjnym (np. pasażer.com),

9) umieszczenie filmików z atrakcjami miasta na youtube.com, video.google.com, wrzuta.pl,

10) umieszczenie galerii zdjęć miasta na np. flickr.com,

11) zamieszczenie informacji o mieście i jego atrakcjach na portalu regionalnym, np. e-podlasie.pl,

12) umieszczenie atrakcji w Banku Produktów Turystycznych prowadzonych przez Polską Organizację Turystyczną,

13) umieszczenie informacji w Internetowym Systemie Informacji Turystycznej i Promocji Polski (polska.travel/pl/).

 

 

Rafał Wiśniewski


 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA