REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się promować w Internecie

Rafał Wiśniewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Głównym nośnikiem informacji turystycznej jest obecnie Internet. Jednak sam portal, nawet profesjonalnie i atrakcyjnie przygotowany, nie wystarczy, by potencjalni turyści dowiedzieli się o danej ofercie. Dlatego samorządy zainteresowane rozwojem turystyki muszą wykorzystywać wszystkie możliwości promocji, jakie daje sieć. Są to m.in.: fora dyskusyjne, serwisy ze zdjęciami i filmikami, systemy rezerwacyjne, witryny podróżnicze, a także blogi o atrakcjach miasta.

Według badań IPK International's European Travel Monitor z 2006 r. około 45% turystów szuka informacji o potencjalnym miejscu wypoczynku w Internecie. Dla porównania, tylko 20% radzi się w agencjach turystycznych, a 17% u przyjaciół i rodziny. Około 7% osób poszukuje informacji w broszurach. Z gazet i informacji telewizyjnej korzysta odpowiednio tylko 3 i 2% zainteresowanych.

REKLAMA

Turyści szukają w sieci przede wszystkim wiadomości na temat:

• atrakcji turystycznych,

• miejsc noclegowych,

• dojazdów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• sposobów spędzania wolnego czasu,

• danych umożliwiających porównanie konkretnych produktów turystycznych,

• biur podróży sprzedających pełny pakiet usług on-line.

Dlatego na sukces w rozwijaniu turystyki mogą liczyć tylko te samorządy, które w swoich działaniach promocyjnych wykorzystają możliwości, jakie niesie ze sobą Internet.

Nie ma cię w Internecie, to nie istniejesz

REKLAMA

Oczywiście, gminy mają własne strony internetowe i w większości wykorzystują je jako narzędzie promocji turystycznej. Jest to jednak zbyt mało, by dotrzeć z informacją do potencjalnych turystów. Portal to tylko początek obecności w Internecie.

Kolejny krok, który decyduje o sukcesie serwisu, czyli wzroście oglądalności, to pozycjonowanie strony i zgłoszenie jej do odpowiednich wyszukiwarek internetowych. Najważniejsze wyszukiwarki w Polsce to Google (70% zasięgu) oraz Onet i Wirtualna Polska (po około 30% zasięgu). Warto być we wszystkich.

Natomiast pozycjonowanie portalu to odpowiednie dobranie kluczowych słów i fraz, po wpisaniu których strona pojawi się w wyszukiwarce. Muszą być dopasowane do oferty i specyfiki gminy, a także być popularne wśród internautów. Nie jest to takie proste. Najczęściej używane hasła są już zajęte, przy czym im więcej słów i fraz wybranych dla danego portalu, tym trudniejsza promocja serwisu. Dlatego pozycjonowanie zleca się najczęściej wyspecjalizowanym firmom.

Konieczna reklama

Przy promocji internetowej nie obejdzie się bez reklamy i to zarówno za pomocą banerów, jak i kampanii AdWords (kampania linku sponsorowanego).

Banery należy umieszczać przede wszystkim na atrakcyjnych portalach opiniotwórczych, społecznościowych (np. nasza-klasa.pl) i turystycznych. Natomiast kampanie adwords są organizowane w najpopularniejszych wyszukiwarkach i polegają na wyświetlaniu adresu strony obok wyników wyszukiwania wybranych słów kluczowych. Dzięki temu reklama trafia do osób już zainteresowanych tematem.

Strona www nie wystarczy

Ograniczenie swojej aktywności internetowej wyłącznie do własnej strony pozbawia jednak szerszych możliwości dotarcia do potencjalnych turystów. Dlatego warto korzystać z innych narzędzi dostępnych w sieci.

REKLAMA

Ważnym źródłem informacji są krajowe i regionalne bazy danych o atrakcjach turystycznych (np. e-Podlasie.pl). To zazwyczaj od nich rozpocznie poszukiwania zainteresowany turysta. Z tego samego względu powinno się zamieszczać informacje o swoich zasobach także na serwisach urzędów marszałkowskich.

Kolejnym miejscem w sieci, gdzie trzeba się promować, są portale umożliwiające publikację własnych filmów wideo. To przede wszystkim YouTube (jest już także wersja polska) i video.google.com. Można na nich umieszczać filmiki prezentujące atrakcje i usługi turystyczne oraz relacje z imprez widziane okiem turysty.

Poza filmami należy także zamieszczać atrakcyjne fotografie na stronach z galeriami zdjęć (np. flickr.com) oraz informacje o lokalizacji atrakcji turystycznych na mapach internetowych (np. mapy google).

Trzeba też zadbać, żeby miejscowość znalazła się w elektronicznym systemie rezerwacyjnym (połowa Brytyjczyków wyjeżdżających za granicę kupuje bilety w sieci).

Ciekawą formą promocji jest również sprzedaż pamiątek i gadżetów na serwisach aukcyjnych (np. allegro.pl, czy ebay.com). Popularność zdobywa także obecność w wirtualnym świecie gry SekondLife (jest tam już m.in. Poznań i Kraków).

W sieci trzeba być aktywnym

Jednak rozpropagowanie informacji o sobie to wciąż za mało. Samorządy powinny być w Internecie aktywne, tzn. uczestniczyć w wymianie informacji na forach i blogach internetowych poświęconych turystyce.

Urzędnicy zajmujący się promocją mogą w ten sposób anonimowo reklamować swoją miejscowość oraz dowiadywać się, co o ofercie danej gminy myślą turyści, którzy już ją odwiedzili.

Warto także inicjować dyskusje o swojej ofercie i to zarówno pod własnymi informacjami (np. na stronie www (pod filmami i zdjęciami poświęconymi gminie), jak i tworzyć nowe wątki na popularnych portalach.

Turyści zostawiają miliardy dolarów

Pierwszym skutkiem działań aktywnego samorządu powinno być zwiększenie popularności informacji o gminie, przede wszystkim poprzez wzrost liczby odwiedzających serwisy poświęcone miejscowości i atrakcjom turystycznym regionu. Łatwo to sprawdzić, większość stron ma bowiem licznik odwiedzin.

Warto również wiedzieć, czy rozszerza się obecność naszej gminy w sieci i co o niej myślą internauci, sprawdzając to w najpopularniejszych wyszukiwarkach.

Wysiłki podjęte przy promocji zrekompensują się, gdy gminę zaczną odwiedzać turyści. Według danych Instytutu Turystyki w 2008 r. nasz kraj odwiedzi prawie 16 mln turystów zagranicznych, którzy zostawią ok. 9,1 mld dolarów.

 

TRZYNAŚCIE GŁÓWNYCH ŚCIEŻEK PROMOCJI GMINY W INTERNECIE TO:

1) pozycjonowanie stron www i zgłoszenie do wyszukiwarek google.pl, onet.pl. wp.pl,

2) umieszczenie adresu www na wizytówkach i gadżetach,

3) umieszczenie reklam na banerach i poprzez kampanie AdWords (wyświetlanie adresu strony obok wyników wyszukiwania wybranych słów kluczowych),

4) sprzedaż pamiątek z miast na serwisach aukcyjnych m.in. na ebay.pl i allegro.pl,

5) wpisy o mieście (jego atrakcjach turystycznych i infrastrukturze) na forach podróżniczych (np. www.travelforum.pl), w serwisie wikipedia.pl,

6) zaznaczenie punktu na mapie google.com, targeo.pl, panoramio.com,

7) uruchomienie blogu o atrakcjach,

8) obecność w systemie rezerwacyjnym (np. pasażer.com),

9) umieszczenie filmików z atrakcjami miasta na youtube.com, video.google.com, wrzuta.pl,

10) umieszczenie galerii zdjęć miasta na np. flickr.com,

11) zamieszczenie informacji o mieście i jego atrakcjach na portalu regionalnym, np. e-podlasie.pl,

12) umieszczenie atrakcji w Banku Produktów Turystycznych prowadzonych przez Polską Organizację Turystyczną,

13) umieszczenie informacji w Internetowym Systemie Informacji Turystycznej i Promocji Polski (polska.travel/pl/).

 

 

Rafał Wiśniewski


 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kongresmeni USA: Charków na krawędzi upadku, sytuacja jest rozpaczliwa

    Charków jest na krawędzi upadku, historia nas osądzi, czy będziemy Chamberlainem, czy Churchillem - powiedział 16 kwietnia 2024 r. szef komisji spraw zagranicznych Izby Reprezentantów Michael McCaul. Wezwał do przyjęcia ustaw o pomocy Ukrainie i Izraelowi mimo gróźb rewolty skrajnego skrzydła partii.

    ZNP interweniuje przeciwko zwolnieniom z pracy nauczycieli albo zmniejszeniu im liczby godzin

    W roku szkolnym 2024/2025 w klasach pierwszych nie będzie przedmiotu HIT oraz edukacja obywatelska. Co z nauczycielami prowadzącymi te przedmioty. Niektórzy dla nich wrócili do pracy w szkole. Czy będą zwolnieni? Co ze zmniejszeniem liczby godzin nauczycieli, którzy nie zostaną zwolnieni?

    Żmije pojawiły się w Tatrach. Co robić, gdy spotkamy je na szlaku?

    Na tatrzańskich szlakach pojawiły się żmije zygzakowate. To efekt wyjątkowo ciepłego początku kwietnia. Jak się zachować, gdy natkniemy się na ten jadowity gatunek węża? 

    Nowy wzór legitymacji nauczyciela [Rozporządzenie z 11 kwietnia 2024 r. Dziennik Ustaw poz. 565]

    Od wtorku 16 kwietnia 2024 r. obowiązuje nowy wzór legitymacji nauczyciela. Jednak do 12 lipca 2024 r. nauczyciel może otrzymać legitymację na starym wzorze.

    REKLAMA

    Rząd: Nowy wzór karty parkingowej dla osób niepełnosprawnych. Karty tylko terminowe

    Niestety nie będzie bezterminowych kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Tak wynika z odpowiedzi na interpelację.

    Nowa era komunikacji. RDK może ułatwić Ci życie

    Rejestr Danych Kontaktowych, znany jako RDK, to baza danych zawierająca aktualne dane kontaktowe obywateli, do której mają dostęp urzędnicy administracji państwowej. Usługa ta, uruchomiona 22 grudnia 2019 roku, ma na celu usprawnienie komunikacji między urzędem a obywatelem.

    Wybory 2024 - druga tura. Czy cisza wyborcza będzie obowiązywać w całym kraju?

    Druga tura wyborów samorządowych 2024 odbędzie się w niedzielę 21 kwietnia. Cisza wyborcza rozpocznie się w nocy z piątku na sobotę i potrwa do godz. 21 w niedzielę. Czy będzie obowiązywać w całym kraju? 

    Dobrowolne ubezpieczenie w NFZ [WNIOSEK]

    Kto może się dobrowolnie ubezpieczyć w NFZ? Jak to zrobić? Kiedy trzeba uiścić opłatę dodatkową? 

    REKLAMA

    Oszuści podszywają się pod NFZ. Na te strony uważaj

    Oszuści próbują nowych sposobów, tym razem "na NFZ". W internecie pojawiły się fałszywe strony, które łudząco przypominają oficjalny serwis internetowy Narodowego Funduszu Zdrowia. Na czym polega oszustwo?

    Stop Smog. MKiŚ zapowiada zmiany w programie

    Resort klimatu chce uatrakcyjnić program "Stop Smog". Jakie zmiany proponuje? Które gminy mogą otrzymać środki na inwestycje?

    REKLAMA