REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy gmina po klęsce żywiołowej może ubiegać się o pomoc w naprawieniu szkód

_ AM

REKLAMA

Jak szacowane są koszty naprawienia szkód spowodowanych przez klęskę żywiołową? Jak rozliczać środki, które jednostka samorządu wydała na pokrycie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi?

Franciszek Szumiejko

REKLAMA

kierownik Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego

Próg, po przekroczeniu którego gmina lub powiat mają prawo ubiegać się o pomoc, to straty w mieniu, które przekraczają 5 proc. dochodu własnego gminy.

REKLAMA

Zanim samorząd otrzyma taką dotację, musi przejść określoną procedurę weryfikacyjną. Wójt, burmistrz, prezydent lub starosta powołuje komisję do spraw szacowania strat wywołanych klęską żywiołową czy też zdarzeniem o charakterze klęskowym. Komisja po ustąpieniu zagrożenia udaje się w teren, by zlokalizować uszkodzenia i opisać je w protokole z prac komisji (wzór protokołu określony jest przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i podobnie jak inne niezbędne dokumenty znajduje się na stronie internetowej ministerstwa). Następnie komisja szacuje koszt odtworzenia danego obiektu. Po doświadczeniach dwóch dużych powodzi w latach 1997 i 1998 uznano, że należy brać pod uwagę nie wartość rzeczywistą, a odtworzeniową, ponieważ właśnie taką kwotę trzeba będzie ponieść na remonty i odbudowę.

Po zakończeniu prac komisji samorządowych gminy i powiaty wnioskują do właściwego wojewody o weryfikację strat przez komisje wojewódzkie. W zależności od skali zniszczeń i zasięgu ich występowania Rada Ministrów może zdecydować się na uproszczony sposób postępowania przy odbudowie poklęskowej na danym obszarze (często jest to obszar nawet nie gmin, a jedynie konkretnych miejscowości). Równie często gminy i powiaty są proszone o wskazanie zadań priorytetowych, których wykonanie jest dla nich najważniejsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie informacje są bez zbędnej zwłoki przekazywane do MSWiA. Tu dokonywana jest weryfikacja danych i dzielona rezerwa celowa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych. Następnie minister spraw wewnętrznych przy udziale wojewody wręcza promesy otrzymania dotacji konkretnym samorządom. Przy okazji otrzymują oni pełny spis dokumentów, które stanowią załącznik do wniosku o uruchomienie dotacji.

REKLAMA

Samorząd w określonym czasie musi dostarczyć pełną dokumentację zadania wojewodzie (m.in. kosztorys, umowę z wykonawcą, dokumenty potwierdzające środki własne na poziomie nie mniejszym niż 20 proc. wartości zadania). Ten z kolei opiniuje zadanie oraz przeprowadza wizję terenową. Po otrzymaniu dokumentów od wojewody, samorząd wnioskuje do ministra spraw wewnętrznych i administracji o uruchomienie dotacji.

Po wykonaniu zadania przychodzi czas na kontrolę rzeczowo-finansową. Od kilku lat są to kontrole wspólne, wojewody i ministerstwa. Sprawdza się przede wszystkim, czy zadanie zostało wykonane i czy dotacja budżetowa została wydatkowana zgodnie z przeznaczeniem i obowiązującymi przepisami. Po dziesięciu latach doświadczeń można stwierdzić, że samorządy nauczyły się wykorzystywać otrzymane środki budżetowe prawie bezbłędnie. Jeżeli uchybienia się zdarzają, to są raczej wynikiem nadmiaru dobrych chęci niż braku umiejętności. Najczęstszym przypadkiem są sytuacje, gdy po przetargach zostają pieniądze. Mogą one zostać wydana na kolejne zadanie tylko po uzyskaniu zgody ministra spraw wewnętrznych i administracji.

AM

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA