REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oceny działania audytu wewnętrznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bieżący monitoring audytu wewnętrznego polega na codziennym nadzorze, przeglądzie i pomiarze skuteczności oraz jakości jego działania. Ważny jest również przegląd okresowy, przeprowadzany np. przez inną osobę - w ramach jednostki - posiadającą wystarczającą znajomość praktyki audytu wewnętrznego.

Stosowane również w jednostkach sektora finansów publicznych Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego wydane przez Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA poruszają kwestię oceny działania audytu wewnętrznego.

REKLAMA

REKLAMA

Ocena wewnętrzna

Istnieją dwa podstawowe sposoby oceny pracy audytu wewnętrznego: oceny wewnętrzne i oceny zewnętrzne - wyjaśnia dr Agnieszka Bryl, menedżer w dziale doradztwa biznesowego Ernst & Young. Zgodnie ze standardem 1311 ocena wewnętrzna musi obejmować:

• bieżący monitoring działalności audytu wewnętrznego oraz

• okresowe przeglądy przeprowadzane drogą samooceny lub przez inną osobę - w ramach organizacji - posiadającą wystarczającą znajomość praktyki audytu wewnętrznego i standardów.

REKLAMA

Bieżący monitoring polega na codziennym nadzorze, przeglądzie i pomiarze skuteczności i jakości działalności audytu wewnętrznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Powinien on być włączony w codzienne zasady i działania wykorzystywane do zarządzania działalnością audytu wewnętrznego i wykorzystywać procesy, narzędzia i informacje konieczne do oceny zgodności ze standardami, a także oceny stosowania kodeksu etyki - twierdzi nasza rozmówczyni.

Ekspert podkreśla, że poradniki praktyczne (Practice Advisories) dają szereg wskazówek na temat prowadzenia oceny wewnętrznej prac audytu wewnętrznego. W szczególności wskazówki te dotyczą sposobu oceny poszczególnych audytów oraz sposobu oceny jakości i stopnia wykonania prac. Przykładowe mierniki oceny jakości i stopnia wykonania prac obejmują:

• mierniki oceny procesu audytu wewnętrznego (np. ilość, jakość i waga ustaleń i rekomendacji, stopień wykonania audytów, kwota oszczędności wynikająca z rekomendacji, techniki zapewnienia jakości, długość trwania audytów);

• mierniki satysfakcji klientów audytu - kierownictwa operacyjnego i audytowanych (np. wyniki badania opinii, procent wdrożonych rekomendacji, liczba wniosków o audyt, liczba skarg na audyt wewnętrzny).

Według Agnieszki Bryl okresowe przeglądy są prowadzone w celu oceny zgodności prowadzonych prac ze standardami, a także stosowania kodeksu etyki. Innym kryterium oceny jest skuteczność i wydajność audytu wewnętrznego w prowadzonych pracach. Podczas takich ocen powinien być stosowany Podręcznik Oceny Jakości. Okresowe przeglądy wewnętrzne mogą być prowadzone zarówno w formie samooceny, jak i przez osoby posiadające certyfikaty CIA lub inne odpowiednie kwalifikacje, umiejscowione poza komórką audytu wewnętrznego. Wyniki oceny wewnętrznej powinny być raportowane co najmniej raz do roku do kierownictwa organizacji.

Ocena zewnętrzna

Z kolei Katarzyna Włodarska, menedżer i wykładowca w Ernst & Young Academy of Business, twierdzi, że drugą formą oceny są oceny zewnętrzne. Zgodnie ze standardami powinny być przeprowadzane co najmniej raz na pięć lat przez wykwalifikowaną osobę lub zespół spoza organizacji.

Kto mógłby dokonać takiej oceny? Przede wszystkim musi to być osoba (zespół) niezależna od organizacji, czyli taka, u której nie występuje ani rzeczywisty, ani domniemany konflikt interesów.

- Nie może to być osoba z innego departamentu ani z podmiotu powiązanego z organizacją - twierdzi nasza rozmówczyni. Ocenę zewnętrzną mogą przeprowadzać, np. osoby dokonujące przeglądów zapewniania jakości z IIA, pracownicy organów regulacyjnych, konsultanci, audytorzy zewnętrzni, inni dostawcy profesjonalnych usług oraz audytorzy wewnętrzni spoza organizacji, których działalność podlega ocenom zewnętrznym.

Według eksperta osoba dokonująca oceny powinna posiadać odpowiednie kwalifikacje. Oznacza to, po pierwsze, że musi to być kompetentny, dyplomowany profesjonalista w zakresie audytu, posiadający aktualną wiedzę na temat standardów. Po drugie, osoba ta powinna posiadać dobrą orientację w zakresie dobrych praktyk audytu wewnętrznego. Po trzecie, powinna posiadać co najmniej trzyletnie doświadczenie zdobyte w ostatnim czasie w audycie wewnętrznym na stanowisku kierowniczym.

Jaki zakres obejmuje ocena zewnętrzna? Katarzyna Włodarska twierdzi, że oceniający sprawdza, czy działalność audytu jest zgodna ze standardami, kodeksem etyki IIA, z kartą audytu, planami, procedurami oraz odpowiednimi wymogami prawnymi i regulacyjnymi. Ocenia również, czy spełnione są oczekiwania kierownictwa oraz czy audyt przysparza wartości i usprawnia działania organizacji.

- Oceniający dokonuje przeglądu narzędzi i metod stosowanych w audycie, sprawdza też, czy zespół audytorów posiada odpowiednią wiedzę, umiejętności i doświadczenie potrzebne do właściwego wypełniania obowiązków - wyjaśnia rozmówczyni.

Dodaje, że na zakończenie kierownictwo powinno otrzymać formalne sprawozdanie z dokonanej oceny. Powinno ono zawierać opinię na temat zgodności działania audytu wewnętrznego ze standardami, ocenę stosowania najlepszych praktyk oraz ewentualne zalecenia, jeżeli zachodzi potrzeba ich wydania.

Pytania egzaminacyjne

Jak natomiast ten problem weryfikowany jest na egzaminie na audytora wewnętrznego CIA oraz CGAP przeprowadzanych przez IIA?

Angelika Rokicka-Buczek, wykładowca w Ernst & Young Academy of Business, uważa, że mimo iż ocena działania audytu wewnętrznego może się wydawać łatwym tematem, nie należy podchodzić do niego na wyczucie.

- Trzeba dokładnie wczytać się w odpowiednie standardy oraz poradniki i przygotować się, np. na pytanie, co powinno zawierać sprawozdanie z wyników przeglądu zewnętrznego - twierdzi nasza rozmówczyni.

Przykładowe odpowiedzi (z których można wybrać tylko jedną) to: opinia na temat zgodności audytu wewnętrznego ze standardami lub opinia na temat przestrzegania karty audytu wewnętrznego. Na zdrowy rozsądek obie możliwości wydają się być poprawne i tu właśnie niezbędna okazuje się znajomość poradnika 1312-1, dzięki której eliminujemy drugą opcję.

NARZĘDZIA OCENY AUDYTU

Narzędzia wykorzystywane w procesie oceny audytu:

• procedury nadzoru nad audytami,

• listy sprawdzające i inne narzędzia dokumentujące stosowanie przyjętych regulacji i metodyk audytu wewnętrznego,

• ocena pracy audytu wewnętrznego przez klientów audytu oraz innych interesariuszy,

• wybrane wewnętrzne przeglądy dokumentacji roboczej przez pracowników niezaangażowanych w dany audyt,

• budżety projektów, systemy ewidencji czasu pracy, wykonanie planów audytu, wykonanie budżetów,

• analiza innych mierników jakości i stopnia wykonania prac.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

REKLAMA

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

REKLAMA

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

REKLAMA