REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oceny działania audytu wewnętrznego

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bieżący monitoring audytu wewnętrznego polega na codziennym nadzorze, przeglądzie i pomiarze skuteczności oraz jakości jego działania. Ważny jest również przegląd okresowy, przeprowadzany np. przez inną osobę - w ramach jednostki - posiadającą wystarczającą znajomość praktyki audytu wewnętrznego.

Stosowane również w jednostkach sektora finansów publicznych Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego wydane przez Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA poruszają kwestię oceny działania audytu wewnętrznego.

REKLAMA

REKLAMA

Ocena wewnętrzna

Istnieją dwa podstawowe sposoby oceny pracy audytu wewnętrznego: oceny wewnętrzne i oceny zewnętrzne - wyjaśnia dr Agnieszka Bryl, menedżer w dziale doradztwa biznesowego Ernst & Young. Zgodnie ze standardem 1311 ocena wewnętrzna musi obejmować:

• bieżący monitoring działalności audytu wewnętrznego oraz

• okresowe przeglądy przeprowadzane drogą samooceny lub przez inną osobę - w ramach organizacji - posiadającą wystarczającą znajomość praktyki audytu wewnętrznego i standardów.

REKLAMA

Bieżący monitoring polega na codziennym nadzorze, przeglądzie i pomiarze skuteczności i jakości działalności audytu wewnętrznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Powinien on być włączony w codzienne zasady i działania wykorzystywane do zarządzania działalnością audytu wewnętrznego i wykorzystywać procesy, narzędzia i informacje konieczne do oceny zgodności ze standardami, a także oceny stosowania kodeksu etyki - twierdzi nasza rozmówczyni.

Ekspert podkreśla, że poradniki praktyczne (Practice Advisories) dają szereg wskazówek na temat prowadzenia oceny wewnętrznej prac audytu wewnętrznego. W szczególności wskazówki te dotyczą sposobu oceny poszczególnych audytów oraz sposobu oceny jakości i stopnia wykonania prac. Przykładowe mierniki oceny jakości i stopnia wykonania prac obejmują:

• mierniki oceny procesu audytu wewnętrznego (np. ilość, jakość i waga ustaleń i rekomendacji, stopień wykonania audytów, kwota oszczędności wynikająca z rekomendacji, techniki zapewnienia jakości, długość trwania audytów);

• mierniki satysfakcji klientów audytu - kierownictwa operacyjnego i audytowanych (np. wyniki badania opinii, procent wdrożonych rekomendacji, liczba wniosków o audyt, liczba skarg na audyt wewnętrzny).

Według Agnieszki Bryl okresowe przeglądy są prowadzone w celu oceny zgodności prowadzonych prac ze standardami, a także stosowania kodeksu etyki. Innym kryterium oceny jest skuteczność i wydajność audytu wewnętrznego w prowadzonych pracach. Podczas takich ocen powinien być stosowany Podręcznik Oceny Jakości. Okresowe przeglądy wewnętrzne mogą być prowadzone zarówno w formie samooceny, jak i przez osoby posiadające certyfikaty CIA lub inne odpowiednie kwalifikacje, umiejscowione poza komórką audytu wewnętrznego. Wyniki oceny wewnętrznej powinny być raportowane co najmniej raz do roku do kierownictwa organizacji.

Ocena zewnętrzna

Z kolei Katarzyna Włodarska, menedżer i wykładowca w Ernst & Young Academy of Business, twierdzi, że drugą formą oceny są oceny zewnętrzne. Zgodnie ze standardami powinny być przeprowadzane co najmniej raz na pięć lat przez wykwalifikowaną osobę lub zespół spoza organizacji.

Kto mógłby dokonać takiej oceny? Przede wszystkim musi to być osoba (zespół) niezależna od organizacji, czyli taka, u której nie występuje ani rzeczywisty, ani domniemany konflikt interesów.

- Nie może to być osoba z innego departamentu ani z podmiotu powiązanego z organizacją - twierdzi nasza rozmówczyni. Ocenę zewnętrzną mogą przeprowadzać, np. osoby dokonujące przeglądów zapewniania jakości z IIA, pracownicy organów regulacyjnych, konsultanci, audytorzy zewnętrzni, inni dostawcy profesjonalnych usług oraz audytorzy wewnętrzni spoza organizacji, których działalność podlega ocenom zewnętrznym.

Według eksperta osoba dokonująca oceny powinna posiadać odpowiednie kwalifikacje. Oznacza to, po pierwsze, że musi to być kompetentny, dyplomowany profesjonalista w zakresie audytu, posiadający aktualną wiedzę na temat standardów. Po drugie, osoba ta powinna posiadać dobrą orientację w zakresie dobrych praktyk audytu wewnętrznego. Po trzecie, powinna posiadać co najmniej trzyletnie doświadczenie zdobyte w ostatnim czasie w audycie wewnętrznym na stanowisku kierowniczym.

Jaki zakres obejmuje ocena zewnętrzna? Katarzyna Włodarska twierdzi, że oceniający sprawdza, czy działalność audytu jest zgodna ze standardami, kodeksem etyki IIA, z kartą audytu, planami, procedurami oraz odpowiednimi wymogami prawnymi i regulacyjnymi. Ocenia również, czy spełnione są oczekiwania kierownictwa oraz czy audyt przysparza wartości i usprawnia działania organizacji.

- Oceniający dokonuje przeglądu narzędzi i metod stosowanych w audycie, sprawdza też, czy zespół audytorów posiada odpowiednią wiedzę, umiejętności i doświadczenie potrzebne do właściwego wypełniania obowiązków - wyjaśnia rozmówczyni.

Dodaje, że na zakończenie kierownictwo powinno otrzymać formalne sprawozdanie z dokonanej oceny. Powinno ono zawierać opinię na temat zgodności działania audytu wewnętrznego ze standardami, ocenę stosowania najlepszych praktyk oraz ewentualne zalecenia, jeżeli zachodzi potrzeba ich wydania.

Pytania egzaminacyjne

Jak natomiast ten problem weryfikowany jest na egzaminie na audytora wewnętrznego CIA oraz CGAP przeprowadzanych przez IIA?

Angelika Rokicka-Buczek, wykładowca w Ernst & Young Academy of Business, uważa, że mimo iż ocena działania audytu wewnętrznego może się wydawać łatwym tematem, nie należy podchodzić do niego na wyczucie.

- Trzeba dokładnie wczytać się w odpowiednie standardy oraz poradniki i przygotować się, np. na pytanie, co powinno zawierać sprawozdanie z wyników przeglądu zewnętrznego - twierdzi nasza rozmówczyni.

Przykładowe odpowiedzi (z których można wybrać tylko jedną) to: opinia na temat zgodności audytu wewnętrznego ze standardami lub opinia na temat przestrzegania karty audytu wewnętrznego. Na zdrowy rozsądek obie możliwości wydają się być poprawne i tu właśnie niezbędna okazuje się znajomość poradnika 1312-1, dzięki której eliminujemy drugą opcję.

NARZĘDZIA OCENY AUDYTU

Narzędzia wykorzystywane w procesie oceny audytu:

• procedury nadzoru nad audytami,

• listy sprawdzające i inne narzędzia dokumentujące stosowanie przyjętych regulacji i metodyk audytu wewnętrznego,

• ocena pracy audytu wewnętrznego przez klientów audytu oraz innych interesariuszy,

• wybrane wewnętrzne przeglądy dokumentacji roboczej przez pracowników niezaangażowanych w dany audyt,

• budżety projektów, systemy ewidencji czasu pracy, wykonanie planów audytu, wykonanie budżetów,

• analiza innych mierników jakości i stopnia wykonania prac.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA