REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oceny działania audytu wewnętrznego

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bieżący monitoring audytu wewnętrznego polega na codziennym nadzorze, przeglądzie i pomiarze skuteczności oraz jakości jego działania. Ważny jest również przegląd okresowy, przeprowadzany np. przez inną osobę - w ramach jednostki - posiadającą wystarczającą znajomość praktyki audytu wewnętrznego.

Stosowane również w jednostkach sektora finansów publicznych Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego wydane przez Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA poruszają kwestię oceny działania audytu wewnętrznego.

REKLAMA

REKLAMA

Ocena wewnętrzna

Istnieją dwa podstawowe sposoby oceny pracy audytu wewnętrznego: oceny wewnętrzne i oceny zewnętrzne - wyjaśnia dr Agnieszka Bryl, menedżer w dziale doradztwa biznesowego Ernst & Young. Zgodnie ze standardem 1311 ocena wewnętrzna musi obejmować:

• bieżący monitoring działalności audytu wewnętrznego oraz

• okresowe przeglądy przeprowadzane drogą samooceny lub przez inną osobę - w ramach organizacji - posiadającą wystarczającą znajomość praktyki audytu wewnętrznego i standardów.

REKLAMA

Bieżący monitoring polega na codziennym nadzorze, przeglądzie i pomiarze skuteczności i jakości działalności audytu wewnętrznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Powinien on być włączony w codzienne zasady i działania wykorzystywane do zarządzania działalnością audytu wewnętrznego i wykorzystywać procesy, narzędzia i informacje konieczne do oceny zgodności ze standardami, a także oceny stosowania kodeksu etyki - twierdzi nasza rozmówczyni.

Ekspert podkreśla, że poradniki praktyczne (Practice Advisories) dają szereg wskazówek na temat prowadzenia oceny wewnętrznej prac audytu wewnętrznego. W szczególności wskazówki te dotyczą sposobu oceny poszczególnych audytów oraz sposobu oceny jakości i stopnia wykonania prac. Przykładowe mierniki oceny jakości i stopnia wykonania prac obejmują:

• mierniki oceny procesu audytu wewnętrznego (np. ilość, jakość i waga ustaleń i rekomendacji, stopień wykonania audytów, kwota oszczędności wynikająca z rekomendacji, techniki zapewnienia jakości, długość trwania audytów);

• mierniki satysfakcji klientów audytu - kierownictwa operacyjnego i audytowanych (np. wyniki badania opinii, procent wdrożonych rekomendacji, liczba wniosków o audyt, liczba skarg na audyt wewnętrzny).

Według Agnieszki Bryl okresowe przeglądy są prowadzone w celu oceny zgodności prowadzonych prac ze standardami, a także stosowania kodeksu etyki. Innym kryterium oceny jest skuteczność i wydajność audytu wewnętrznego w prowadzonych pracach. Podczas takich ocen powinien być stosowany Podręcznik Oceny Jakości. Okresowe przeglądy wewnętrzne mogą być prowadzone zarówno w formie samooceny, jak i przez osoby posiadające certyfikaty CIA lub inne odpowiednie kwalifikacje, umiejscowione poza komórką audytu wewnętrznego. Wyniki oceny wewnętrznej powinny być raportowane co najmniej raz do roku do kierownictwa organizacji.

Ocena zewnętrzna

Z kolei Katarzyna Włodarska, menedżer i wykładowca w Ernst & Young Academy of Business, twierdzi, że drugą formą oceny są oceny zewnętrzne. Zgodnie ze standardami powinny być przeprowadzane co najmniej raz na pięć lat przez wykwalifikowaną osobę lub zespół spoza organizacji.

Kto mógłby dokonać takiej oceny? Przede wszystkim musi to być osoba (zespół) niezależna od organizacji, czyli taka, u której nie występuje ani rzeczywisty, ani domniemany konflikt interesów.

- Nie może to być osoba z innego departamentu ani z podmiotu powiązanego z organizacją - twierdzi nasza rozmówczyni. Ocenę zewnętrzną mogą przeprowadzać, np. osoby dokonujące przeglądów zapewniania jakości z IIA, pracownicy organów regulacyjnych, konsultanci, audytorzy zewnętrzni, inni dostawcy profesjonalnych usług oraz audytorzy wewnętrzni spoza organizacji, których działalność podlega ocenom zewnętrznym.

Według eksperta osoba dokonująca oceny powinna posiadać odpowiednie kwalifikacje. Oznacza to, po pierwsze, że musi to być kompetentny, dyplomowany profesjonalista w zakresie audytu, posiadający aktualną wiedzę na temat standardów. Po drugie, osoba ta powinna posiadać dobrą orientację w zakresie dobrych praktyk audytu wewnętrznego. Po trzecie, powinna posiadać co najmniej trzyletnie doświadczenie zdobyte w ostatnim czasie w audycie wewnętrznym na stanowisku kierowniczym.

Jaki zakres obejmuje ocena zewnętrzna? Katarzyna Włodarska twierdzi, że oceniający sprawdza, czy działalność audytu jest zgodna ze standardami, kodeksem etyki IIA, z kartą audytu, planami, procedurami oraz odpowiednimi wymogami prawnymi i regulacyjnymi. Ocenia również, czy spełnione są oczekiwania kierownictwa oraz czy audyt przysparza wartości i usprawnia działania organizacji.

- Oceniający dokonuje przeglądu narzędzi i metod stosowanych w audycie, sprawdza też, czy zespół audytorów posiada odpowiednią wiedzę, umiejętności i doświadczenie potrzebne do właściwego wypełniania obowiązków - wyjaśnia rozmówczyni.

Dodaje, że na zakończenie kierownictwo powinno otrzymać formalne sprawozdanie z dokonanej oceny. Powinno ono zawierać opinię na temat zgodności działania audytu wewnętrznego ze standardami, ocenę stosowania najlepszych praktyk oraz ewentualne zalecenia, jeżeli zachodzi potrzeba ich wydania.

Pytania egzaminacyjne

Jak natomiast ten problem weryfikowany jest na egzaminie na audytora wewnętrznego CIA oraz CGAP przeprowadzanych przez IIA?

Angelika Rokicka-Buczek, wykładowca w Ernst & Young Academy of Business, uważa, że mimo iż ocena działania audytu wewnętrznego może się wydawać łatwym tematem, nie należy podchodzić do niego na wyczucie.

- Trzeba dokładnie wczytać się w odpowiednie standardy oraz poradniki i przygotować się, np. na pytanie, co powinno zawierać sprawozdanie z wyników przeglądu zewnętrznego - twierdzi nasza rozmówczyni.

Przykładowe odpowiedzi (z których można wybrać tylko jedną) to: opinia na temat zgodności audytu wewnętrznego ze standardami lub opinia na temat przestrzegania karty audytu wewnętrznego. Na zdrowy rozsądek obie możliwości wydają się być poprawne i tu właśnie niezbędna okazuje się znajomość poradnika 1312-1, dzięki której eliminujemy drugą opcję.

NARZĘDZIA OCENY AUDYTU

Narzędzia wykorzystywane w procesie oceny audytu:

• procedury nadzoru nad audytami,

• listy sprawdzające i inne narzędzia dokumentujące stosowanie przyjętych regulacji i metodyk audytu wewnętrznego,

• ocena pracy audytu wewnętrznego przez klientów audytu oraz innych interesariuszy,

• wybrane wewnętrzne przeglądy dokumentacji roboczej przez pracowników niezaangażowanych w dany audyt,

• budżety projektów, systemy ewidencji czasu pracy, wykonanie planów audytu, wykonanie budżetów,

• analiza innych mierników jakości i stopnia wykonania prac.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA