REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie konkurs na wyższe stanowiska

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Radwan
Artur Radwan
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

O wyższe stanowiska w służbie cywilnej będą mogły ubiegać się osoby, które mają sześcioletni staż pracy, w tym trzyletni na stanowisku kierowniczym. Nabór na te stanowiska ma być otwarty i konkurencyjny, w formie konkursu.

Przepisy uchwalonej przez Sejm 24 października 2008 r. ustawy o Służbie Cywilnej wprowadzają wiele istotnych zmian - m.in. likwidują państwowy zasób kadrowy, przywracają stanowisko szefa służby cywilnej, włączają wyższe stanowiska do Służby Cywilnej (SC), określają nowy sposób naboru i dopuszczają cudzoziemców do pracy w administracji. Oznacza to większą dostępność osób do stanowisk wyższego szczebla. Szef SC i Rada SC będą mogli nadzorować prawidłowy przebieg przeprowadzania naborów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać w pierwszych miesiącach 2009 roku.

REKLAMA

Pierwsza praca

REKLAMA

Wymagania dla osób ubiegających się o pracę w Służbie Cywilnej zostały doprecyzowane i częściowo zmienione. Kandydat nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe. Musi także posiadać kwalifikacje wymagane na stanowisko, o które się ubiega, a nie jak wcześniej to było uregulowane - posiadać kwalifikacje wymagane w służbie cywilnej.

W SC może być także zatrudniona osoba, która nie posiada obywatelstwa polskiego. O niektóre stanowiska, poza obywatelami polskimi, będą mogli starać się obywatele UE i innych państw, które na podstawie stosownych umów międzynarodowych i przepisów prawa wspólnotowego mogą podejmować pracę w Polsce.

Konkurs na wyższych szczeblach

Nabór na wszystkie stanowiska w SC ma mieć charakter otwarty i konkurencyjny. Oznacza to, że mogą do niego przystąpić wszystkie osoby, które spełniają formalne wymagania w ogłoszeniu. Jedyną różnicą jest to, że w przypadku wyższych stanowisk otwarty i konkurencyjny nabór będzie musiał mieć charakter konkursu. W związku z tym na wyższe stanowiska nie wystarczy przeprowadzić tylko rozmowy kwalifikacyjnej, ale również rozwiązać na przykład test wiedzy wymaganej na danym stanowisku.

Ogłoszenie o wolnych stanowiskach w urzędzie dyrektor generalny będzie musiał zamieścić, nie tylko jak do tej pory w biuletynie kancelarii premiera, ale również w biuletynie swojego urzędu. W nowej ustawie protokół z przeprowadzonego naboru będzie rozszerzony o liczbę nadesłanych ofert, w tym ofert niespełniających wymogów formalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czas nieokreślony po ocenie

Aby pracownik mógł starać się o zatrudnienie na czas nieokreślony, będzie musiał uzyskać tak zwaną pierwszą pozytywną ocenę w SC od swojego bezpośredniego przełożonego. Pierwsza ocena może być dokonana nie wcześniej niż po upływie ośmiu miesięcy, a nie później niż miesiąc przed upływem okresu, na który została zawarta z pracownikiem. Szczegółowe warunki i sposób dokonywania pierwszej oceny zostaną określone przez premiera w rozporządzeniu.

Z pierwszej oceny są zwolnieni absolwenci Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, którzy złożyli wniosek o mianowanie w SC.

Dla kogo stanowisko szefa

W ustawie zostało przywrócone stanowisko szefa Służby Cywilnej, który ma być centralnym organem administracji rządowej. Nie będzie miał on jednak odrębnego urzędu. Dlatego jego obsługą będą zajmować się pracownicy Kancelarii Premiera. Będzie on powoływany przez premiera spośród urzędników SC. O to stanowisko będzie mogła ubiegać się osoba, która jest obywatelem polskim, posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym w administracji rządowej i nie była przez ostatnie pięć lat członkiem partii politycznej.

Likwidacja PZK

Nowa ustawa o SC uchyla także przepisy ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz.U. nr 170, poz. 1217 z późn. zm.). Na stanowiska dyrektorów generalnych oraz dyrektorów departamentów i ich zastępców nie będą powoływane osoby z zasobu kadrowego. Wyższe stanowiska zostaną włączone do SC.

REKLAMA

Likwidacja PZK oznacza, że prawie 40 prezesów i szefów urzędów centralnych nie będzie już powoływanych w dotychczasowy sposób, spośród osób należących do PZK. W ustawach regulujących zasady funkcjonowania poszczególnych urzędów, agencji i funduszy wprowadzono minimalne wymagania stawiane kandydatom na ich szefów. Będą oni musieli mieć m.in. co najmniej sześcioletni staż pracy, w tym trzyletni na stanowisku kierowniczym.

Zmiany wprowadzone do ustawy umożliwią większej grupie osób ubieganie się o mianowanie i wysokie stanowiska urzędnicze. Natomiast osoby, które rozpoczynają swoją karierę w administracji rządowej, będą musiały wykazać się m.in. zaangażowaniem w pracę i otrzymać pozytywną opinię, aby móc ubiegać się o umowę na czas nieokreślony.

ARTUR RADWAN

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa o służbie cywilnej, uchwalona 24 października (została skierowana do Senatu). Ma wejść w życie w ciągu trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA