REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powiatowe i gminne drogi za unijne pieniądze

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Powiaty mogą otrzymać dotacje na duże inwestycje drogowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Mniejsze gminne projekty drogowe wspierane są w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Zabezpieczeniem właściwego wykonania inwestycji dla jst są gwarancje dobrego wykonania kontraktu, udzielane z Funduszu Poręczeń Unijnych wykonawcom tych robót.

W przypadku starania się o dofinansowanie w ramach wszystkich unijnych źródeł pomocowych potrzebne jest studium wykonalności przedsięwzięcia oraz prognoza oddziaływania na środowisko. Wysokość dofinansowania może wynieść nawet 85 proc.

REKLAMA

REKLAMA

Wsparcie dla miast

Miasta na prawach powiatu mogą otrzymać wsparcie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przede wszystkim w ramach działania:

• 6.1 - Rozwój sieci drogowej,

• 8.2 - Drogi krajowe poza siecią TEN-T.

REKLAMA

W ramach tych działań dotacje można pozyskać na dofinansowanie inwestycji, polegającej na budowie obwodnic oraz przebudowie odcinków dróg. Celem tego działania jest poprawa płynności ruchu oraz skrócenie czasu przejazdu w połączeniach pomiędzy miastami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miasta na prawach powiatu mogą otrzymać dotację bezzwrotną do 85 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Środki własne beneficjenta, będącego jednostką samorządu terytorialnego na zabezpieczenie tzw. wkładu własnego, który wynosi około 15 proc. kosztów kwalifikowanych, muszą przynajmniej częściowo pochodzić ze środków własnych lub pożyczek. Minimalna wartość wsparcia wynosi 20 mln zł.

Miasta na prawach powiatu wsparcie mogą otrzymać również w ramach priorytetu VIII - bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe. Dotacja również może wynieść do 85 proc. kosztów kwalifikowanych. W obu przypadkach istnieje możliwość otrzymania zaliczki na poczet poniesionych kosztów inwestycyjnych. Minimalna wartość projektu wynosi 4 mln zł.

Mniejsze projekty

W ramach prawie każdego RPO przewidziany jest priorytet, dzięki któremu gmina albo samorząd powiatowy może otrzymać wsparcie na budowę, rozbudowę i modernizację drogi lokalnej - gminnej i powiatowej. Za pieniądze w ramach tych programów można zbudować drogi dojazdowe do terenów inwestycyjnych w ramach uzbrajania tych terenów i podnoszenia ich atrakcyjności inwestycyjnej. Można utwardzić drogę gruntową.

Za pieniądze z RPO można połączyć drogę gminną z powiatową, wojewódzką, krajową, z autostradą albo trasą szybkiego ruchu. Podobnie jest z projektami, które mogą być realizowane przez powiaty. Można połączyć drogę powiatową z wojewódzką lub z krajową.

Wartość projektu może wynieść kilka milionów złotych, nie więcej niż 20 mln.

Inwestycje na wschodzie

Specjalnie dla pięciu województw wschodnich: podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, został stworzony Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW). Samorządy gminne i powiatowe mogą otrzymać wsparcie m.in. na inwestycje drogowe w ramach priorytetu IV tego programu o nazwie - Infrastruktura transportu.

Co prawda, wsparcie będzie udzielane głównie na rozbudowę, budowę i modernizację sieci dróg krajowych i ekspresowych tych regionów, ale przewidziano także pomoc na inwestycje w drogownictwo lokalne i regionalne.

W szczególności w ramach Działania 4.6 - Spójność terytorialna (relacje miasto - wieś) samorządy gminne i powiatowe mogą liczyć na dofinansowanie: budowy, rozbudowy i modernizacji dróg lokalnych i regionalnych.

W ramach tego działania będzie rozbudowywana i usprawniana sieć połączeń drogowych miast oraz połączeń między miastami a terenami wiejskimi. Wsparcie dla projektów inwestycyjnych może wynieść nawet do 85 proc. kosztów kwalifikowanych. Podobnie jak w ramach RPO pomoc jest stosunkowo niewielka, wynosząca kilka milionów złotych.

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA