REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak postępować w przypadku należności z tytułu nadużyć byłego pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W szkole podstawowej na koncie 240 widnieje należność z tytułu nadużyć byłego pracownika. Należność jest zasądzona wyrokiem sądowym. Część należności podlega egzekucji komorniczej z otrzymywanego przez tę osobę świadczenia przedemerytalnego. Otrzymywane kwoty od komornika nie pokrywają nawet doliczonych odsetek ustawowych.

Wykonywane są następujące księgowania: wpływ należności od komornika 130/240, przekazanie otrzymanych dochodów budżetowych do urzędu miasta 222/130, doliczenie na koniec każdego kwartału odsetek ustawowych 240/290 (odpisy aktualizujące należności z tytułu odsetek naliczonych od należności niespłaconych w terminie). Czy przedstawione księgowania są prawidłowe? Kto może zadecydować o dokonaniu odpisu aktualizującego?

REKLAMA

REKLAMA

Wskazane w pytaniu księgowania są prawidłowe. Wartość należności aktualizuje się, uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty poprzez dokonanie odpisu aktualizującego, zwłaszcza w odniesieniu do należności kwestionowanych przez dłużników oraz z których zapłatą dłużnik zalega, a według oceny sytuacji majątkowej i finansowej dłużnika spłata należności w umownej kwocie nie jest prawdopodobna - do wysokości niepokrytej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności (art. 35b ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości; dalej: uor).

W sytuacji przedstawionej w pytaniu koniecznie należy utworzyć odpis aktualizujący na całą kwotę należności, którą oddano do egzekucji komorniczej. Jeżeli otrzymywane kwoty od komornika nie pokrywają nawet doliczanych odsetek ustawowych, jak najbardziej należy odpis w całości utrzymywać w księgach, aż do dnia ustania przyczyny, dla której dokonano odpisu aktualizującego wartość należności. Jeżeli należność zostanie całkowicie spłacona, wtedy równowartość całości uprzednio dokonanego odpisu aktualizującego zwiększa wartość należności i podlega zaliczeniu odpowiednio do pozostałych przychodów operacyjnych lub przychodów finansowych. Jeżeli należność zostanie umorzona, przedawniona lub uznana za całkowicie nieściągalną, wtedy dokonany uprzednio odpis aktualizujący zmniejszy jej wartość.

Dokonany odpis aktualizujący tej należności wpłynie wyłącznie na wycenę bilansową tej grupy aktywów, ponieważ w bilansie należność wykaże się w kwocie netto, czyli pomniejszoną o odpis aktualizujący. Ujęty na koncie 290 odpis aktualizujący nie zmienia zasad wykazywania należności w sprawozdaniach budżetowych, a zwłaszcza w Rb-27, Rb-27S oraz Rb-N.

REKLAMA

Warto przypomnieć, że kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą (w tym za dokonywanie odpisów aktualizujących należności) również w przypadku, gdy obowiązki te - z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury - zostaną powierzone innej osobie za jej zgodą (art. 4 ust. 5 uor). Dlatego, odpowiadając na ostatnie pytanie, wyłącznie kierownik jednostki zobowiązany jest do uregulowania w polityce rachunkowości szczególnych zasad dokonywania odpisów aktualizujących należności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pięć wskazówek - jak postępować w przypadku należności z tytułu nadużyć byłego pracownika

1. Jednostka ma prawo dochodzić odszkodowań z tytułu nadużyć od byłych pracowników.

2. Jednostka zobowiązana jest do prawidłowego ustalenia należności od byłych pracowników.

3. Jednostka zobowiązana jest do terminowego wysyłania do byłych pracowników upomnienia oraz podejmowania w stosunku do nich czynności zmierzających do wykonania zobowiązania w drodze egzekucji.

4. Jednostka zobowiązana jest do naliczania odsetek od niespłaconych w terminie należności nie rzadziej niż na koniec kwartału.

5. Jednostka inwentaryzuje tego typu należności wyłącznie metodą weryfikacji zapisów księgowych z posiadaną dokumentacją.

Podstawa prawna

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1343)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

REKLAMA

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

REKLAMA