REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podnoszenie kwalifikacji kadry kierowniczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Lipka-Szostak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym ze sposobów  wzmocnienia potencjału samorządu jest usprawnienie funkcjonowania struktur administracji samorządowej, a można to zrobić, uczestnicząc w cyklu szkoleń w „Akademii Liderów Samorządowych”.
 

Akademia Liderów Samorządowych to projekt systemowy o charakterze pilotażowym. Finansowany jest w ramach Priorytetu V Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL) – w 85% są to środki unijne, pozostała kwota to wkład własny beneficjenta, czyli środki budżetowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: MSWiA). Budżet wynosi 2 mln zł. Pracownicy samorządowi nie ponoszą kosztów uczestnictwa w szkoleniach.

REKLAMA

REKLAMA

Od 17 sierpnia br. trwa rekrutacja pierwszej grupy uczestników projektu Akademia Liderów Samorządowych. W latach 2009/2010 w zajęciach Akademii Liderów weźmie udział 240 uczestników z jednostek samorządu terytorialnego. Projekt umożliwi wyższym urzędnikom samorządowym ukończenie studiów podyplomowych albo studium zawodowego, dotyczących m.in. zarządzania zasobami ludzkimi, stanowienia prawa miejscowego oraz finansów.

Kto może wziąć udział w zajęciach Akademii Liderów

Projekt skierowany jest do 3 grup pracowników samorządowych:

1) wójtów, burmistrzów lub prezydentów, ich zastępców, starostów i członków zarządu powiatów, a także marszałków województw i członków zarządów województw (położono szczególny nacisk na tę grupę ze względu na jej kluczową rolę w zarządzaniu administracją samorządową),

REKLAMA

2) sekretarzy odpowiedzialnych za organizację i jakość pracy urzędu, w tym także za procedury i współpracę z organem stanowiącym,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) skarbników odpowiedzialnych za sprawy finansowe jednostek.

Koniec kadencji samorządowej to istotny problem w doborze uczestników pierwszej grupy – mówi Jacek Sonta, Naczelnik Wydziału Komunikacji i Promocji MSWiA. – Dlatego zdecydowaliśmy, że w pierwszej edycji Akademii Liderów Samorządowych 2009/2010 stanowić oni będą najmniejszą grupę, a program szkoleniowy będzie miał dla nich formę pilotażu. W drugiej edycji Akademii, tj. w latach 2010/2011, nabór na szkolenia dla tej grupy zostanie zakończony po wyborach samorządowych. Dokonamy starań, aby w rezultacie przeszkolić jak najwięcej przedstawicieli tej grupy. Jak wynika z przeprowadzonych przez MSWiA badań ankietowych, zapotrzebowanie na tego typu szkolenia jest bardzo duże. Nie przewidujemy problemów w naborze uczestników.

Ministerstwo stosować będzie zasadę równego dostępu wszystkich samorządów do Akademii. Ze względu na fakt, że małe i średnie gminy stanowią większość w Polsce, zakłada się, że najwięcej kadry kierowniczej pochodzić będzie właśnie z tych jednostek.

Warunkiem przystąpienia do projektu jest udział w badaniach ankietowych prowadzonych przez Departament Administracji Publicznej MSWiA w ramach projektu systemowego „Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, opracowanie standardów kompetencyjnych oraz przeprowadzenie oceny potrzeb szkoleniowych pracowników urzędów administracji samorządowej”. Badania ankietowe już trwają. W projekcie mogą wziąć udział ci, którzy:

• już wypełnili ankietę oraz

• wypełnią ją przed rozpoczęciem naboru do Akademii Liderów.

Jaki jest cel projektu

Projekt ma na celu przygotowanie kierowniczej kadry urzędników samorządowych do poprawienia jakości w zakresie:

• stanowienia aktów prawa miejscowego,

• usług świadczonych przez jst, zwłaszcza w związku z funkcjonowaniem przedsiębiorstw,

• zarządzania zasobami ludzkimi jst,

• budowania wizerunku urzędu jst,

• przejrzystości funkcjonowania urzędu i praktyk antykorupcyjnych,

• zarządzania finansami publicznymi,

• współpracy z organizacjami pozarządowymi i społecznymi.

Cel ten zostanie osiągnięty dzięki podniesieniu umiejętności przywódczych urzędników (takich jak: motywowanie pracowników, planowanie ścieżek kariery, zarządzanie zmianą czy praca zespołowa), interpersonalnych i negocjacyjnych (poprawienie umiejętności wystąpień publicznych i protokołu biznesowego), wzbogaceniu wiedzy urzędników w zakresie zarządzania przez cele i mierzenie dokonań oraz systemów zapewniania jakości.

Efektem projektu ma być także zdynamizowanie działań jst na rzecz współpracy z przedsiębiorcami, wzmocnienie atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów oraz udziału jst w dialogu społecznym ze szczególnym uwzględnieniem organizacji pozarządowych.

Nabycie umiejętności i wzrost wiedzy uczestników szkoleń w zakresie teorii zarządzania i zachowań organizacyjnych oraz współczesnych metod i technik zarządzania organizacją usprawnią działania kadr urzędów administracji samorządowej. Tym samym przyczynią się do zbliżenia urzędu do obywatela – dodaje Jacek Sonta. – Umiejętności związane z budowaniem zespołów i pracy zespołowej oraz umiejętności interpersonalne i polepszenie technik negocjacyjnych przyczynią się do poprawy jakości funkcjonowania i obsługi w urzędach jst. Podobne projekty realizowane są w większości krajów Unii Europejskiej, np. w Słowenii.

Zakres tematyczny

Akademia liderów składa się z:

• bloku wspólnego oraz

• 3 bloków zajęć do wyboru przez uczestników.

Blok wspólny obejmuje m.in.: zajęcia dotyczące zarządzania jakością pracy urzędów oraz wdrażania mechanizmów poprawy jakości obsługi klienta w urzędach jst, zaprezentowanie dobrych praktyk w urzędach jst i problemowe omówienie wybranych rozwiązań, warsztaty dotyczące relacji interpersonalnych, komunikacji i rozwiązywania konfliktów, a także budowy zespołu „team building”.

Bloki do wyboru:

1) zarządzanie zasobami ludzkimi, promocja, a w nim:

• zarządzanie zasobami ludzkimi,

• poszerzenie wiedzy z zakresu kultury organizacyjnej i budowy strategii zarządzania jst,

• techniki promocji i budowania pozytywnego wizerunku;

2) jakość i stanowienie prawa w jst, zwłaszcza:

• warsztaty z dobrego rządzenia (case study),

• techniki legislacji w prawie lokalnym,

• fundusz sołecki,

• procedury administracyjne,

• poprawa jakości stanowionego prawa (procedury),

• współpraca z organem stanowiącym,

• zarządzanie jakością w urzędzie;

3) finanse publiczne koncentrujące się na:

• poszerzaniu wiedzy z zakresu zarządzania finansami publicznymi, w tym wdrażaniu budżetów zadaniowych w jst,

• finansach jst w świetle prawa unijnego,

• rozliczaniu finansów w ramach dotacji unijnych.

Warunki uzyskania dyplomu

Absolwenci uzyskają świadectwo ukończenia Akademii Liderów Samorządowych w formie dyplomu ukończenia studiów podyplomowych lub studium zawodowego, poświadczonego przez uczelnię wyższą oraz MSWiA. Ci, którzy biorą udział w studiach podyplomowych, żeby uzyskać świadectwa, muszą zaliczyć wszystkie objęte programem przedmioty, a także przygotować i obronić pracę dyplomową. W przypadku studium zawodowego należy uczestniczyć w nie mniej niż 80% wszystkich zajęć i pozytywnie zaliczyć wszystkie objęte programem przedmioty.

TERMINY REKRUTACJI

Pierwsza edycji Akademii Liderów trwa:

• rekrutacja: od 17 sierpnia do 8 października 2009 r.,

• termin pierwszych zajęć: 17 października 2009 r.,

• termin ostatnich zajęć: 20 czerwca 2010 r.

Druga edycja odbędzie się w latach 2010–2011.

Katarzyna Lipka-Szostak

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA