REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady wynagradzania kierowników samorządowych ZOZ-ów

Aleksandra Ostapiuk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego mają możliwość tworzenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, ale dowolność w zakresie wynagradzania tych osób jest ograniczona poprzez obowiązujące przepisy. Oznacza to, że zatrudniony przez samorząd kierownik nie może otrzymać więcej, niż wynika z ustawy.

REKLAMA

Zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, publiczny zakład opieki zdrowotne może być utworzony również przez jednostkę samorządu terytorialnego – gminę, powiat, województwo. Prowadzony jest on w formie samodzielnego zakładu, pokrywającego z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązań.

REKLAMA


Zakładem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz  kierownik, który jest też przełożonym pracowników zakładu. Podmiot, który utworzył publiczny zakład opieki zdrowotnej (w gminie – wójt, burmistrz lub prezydent, w powiecie – zarząd powiatu, w województwie – zarząd województwa), nawiązuje z kierownikiem tego zakładu stosunek pracy na podstawie powołania lub umowy o pracę albo zawiera z nim umowę cywilnoprawną.

REKLAMA


Zatrudniając kierownika zakładu opieki zdrowotnej podmiot zatrudniający nie ma dowolności w kształtowaniu jego wynagrodzenia. Pułap maksymalny wynagrodzenia kierownika samorządowego zakładu wyznacza ustawa z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, która ma zastosowania do samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej i ich kierowników (art. 1 pkt 16 w związku z art. 2 pkt 10 ustawy). Powołana ustawa ogranicza poziom możliwego świadczenia tylko i wyłącznie do wynagrodzenia miesięcznego. Powyższe oznacza, że będąc zatrudnionym jako kierownik samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej, można pobierać jedynie wynagrodzenie miesięczne, ograniczone przez powołaną ustawę do przewidzianej górnej wysokości maksymalnej. Nie ma znaczenia sama podstawa nawiązania stosunku pracy lub rodzaj umowy cywilnoprawnej, na podstawie której kierownik jest zatrudniony, ograniczenie obowiązuje bowiem w każdym przypadku.


Organem właściwym do ustalania wynagrodzenia miesięcznego kierowników samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, jest organ założycielski lub organ właściwy do reprezentowania jednostki samorządu terytorialnego w podmiocie. Ustawa o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami reguluje wysokość miesięcznego wynagrodzenia maksymalnego (art. 8 ustawy), jako czterokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Uregulowania powyższe są skuteczne również w przypadku, gdy kierownik zakładu opieki zdrowotnej wykonujący zawód medyczny jest zobowiązany do udzielania świadczeń zdrowotnych w tym zakładzie.


Kierownikowi samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej można, w zależność od osiągniętych wyników finansowych lub stopnia realizacji innych zadań, przyznać dodatkowo na podstawie ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi nagrodę roczną (na wniosek rady społecznej przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, która zakład ten utworzyła). Ustawa (w art. 10 ust. 7) reguluje również maksymalną wysokość ewentualnej nagrody rocznej, jako trzykrotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w roku poprzedzającym przyznanie nagrody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Prawo nie przewiduje w stosunku do kierowników samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej innych form wynagradzania w postaci świadczeń dodatkowych, przez które rozumie się świadczenia z tytułu zatrudnienia, w tym: bytowe, socjalne, komunikacyjne, oraz ubezpieczenia majątkowe i osobowe - inne bądź wyższe niż ustalone w regulaminach wynagradzania, zakładowych i ponadzakładowych układach zbiorowych pracy oraz w odrębnych przepisach. Należy pamiętać, że wśród osób uprawnionych do uzyskania takich świadczeń nie ma kierowników samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Nie przysługuje im również nagroda z zakładowego funduszu nagród.

Obowiązki i uprawnienia kierownika jednostki sektora finansów publicznych>>


Należy też pamiętać, że kierownik samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej nie jest uprawniony do otrzymania nagrody jubileuszowej. Nagroda ta jest świadczeniem dodatkowym, które mogą otrzymać jedynie te spośród osób objętych powołaną ustawą, które zostały w niej do tego wyraźnie uprawnione. W związku z tym, z tytułu świadczenia pracy na stanowisku kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej nagroda jubileuszowa nie przysługuje nawet, jeżeli kierownik przepracował wymagany do jej nabycia okres. Sąd Najwyższy wskazał, że nagroda jubileuszowa nie ma charakteru wynagrodzenia miesięcznego, jest natomiast świadczeniem dodatkowym (nagroda jubileuszowa jest świadczeniem z tytułu zatrudnienia, skoro przypada z tytułu długoletniej pracy - wyrok Sądu Najwyższego z 23 czerwca 2005 r., II PK 289/04, OSNP 2006/5-6/77).


Należy również zaznaczyć, że w razie odwołania ze stanowiska lub w razie rozwiązania umowy cywilnoprawnej przez podmiot zatrudniający – kierownikowi samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej może zostać przyznana odprawa, w wysokości nie wyższej niż trzykrotność wynagrodzenia miesięcznego (art. 12 ww. ustawy). Warunkiem przyznania jej jest jednak to, aby rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło z innych przyczyn niż naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych, wynikających ze stosunku pracy tego kierownika.


Powołana ustawa o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi jest przepisem szczególnym w stosunku do regulacji zawartych w Kodeksie pracy w odniesieniu do wynagrodzeń grupy pracowników, jaką są kierownicy samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Powoływanie się na regulamin wynagradzania jako układ zbiorowy w przedmiotowej sytuacji będzie błędne. Zgodnie z art. 24126 § 2 Kodeksu pracy układ zbiorowy nie może określać zasad wynagradzania osób zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy, a kierownik samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej jest, zgodnie z art. 128 § 2 pkt 2 Kodeksu pracy, osobą kierującą jednoosobowo zakładem pracy. 


Podsumowując, o wynagrodzeniu takiego pracownika, na podstawie ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, stanowić może tylko i wyłącznie organ powołujący na stanowisko kierownika, a zarazem ustalający w granicach przewidzianych przez powołaną ustawę wynagrodzenie za pełnienie tej funkcji. Należy pamiętać, że postanowień powołanej ustawy nie można wyłączyć powołując się na regulamin wynagradzania obowiązujący zakładzie, gdyż Kodeks pracy przewiduje w art. 24126 § 2 wyłączenie możliwości, aby osoby, które zawierają ze strony pracodawcy układ zakładowy (w myśl art. 24123 Kodeksu pracy), określały sobie same wynagrodzenie.

Wysokość wynagrodzenia w jednostkach samorządowych>>


Postanowienia układu zbiorowego, w postaci regulaminu wynagradzania pracowników samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej dotyczące możliwości wypłacania premii, nie mogą mieć zastosowania do kierownika zakładu, jako osoby zarządzającej w imieniu pracodawcy zakładem pracy. Ewentualne naliczenie i wypłacenie przez zakład premii kierownikowi będzie stanowiło pobranie świadczenia bez tytułu prawnego. Kierownik zakładu opieki zdrowotnej nie może nabyć bowiem prawa do premii z mocy stosownego przepisu regulaminu wynagradzania, gdyż zasady jego wynagradzania są ustalana przez organ zatrudniający. Przez „zasady wynagrodzenia” należy rozumieć postanowienia określające warunki przyznawania wynagrodzenia za pracę oraz składników wynagrodzenia.


Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów stanowiących podstawę nawiązania stosunku pracy albo umów cywilnoprawnych ustalające wynagrodzenie miesięczne, nagrodę roczną, odprawę oraz wartość świadczeń dodatkowych, w wysokości wyższej niż maksymalna dopuszczona ustawą, są nieważne z mocy prawa w odniesieniu do tej części, która przewyższa kwotę maksymalną określoną w ustawie albo wykracza poza możliwość jej pobierania.


Należy pamiętać, że ustawodawca nie tylko wynagrodzenie kierowników samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej ograniczył ustawowo w postaci wprowadzenia maksymalnej wysokości wynagrodzenia, ale również postanowił, że informacje o wynagrodzeniu tych osób oraz o nagrodach rocznych, świadczeniach dodatkowych i odprawach są jawne i nie podlegają ochronie danych osobowych ani tajemnicy handlowej.

Aleksandra Ostapiuk

samorzad.infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

REKLAMA

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

REKLAMA

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

REKLAMA