REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Forum internetowe pomoże stworzyć modelowy BIP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Rubinkowska

REKLAMA

REKLAMA

W konsultacjach społecznych dotyczących funkcjonowania biuletynów informacji publicznej, prowadzonych przez MSWiA na forum internetowym, mogą wziąć udział wszyscy użytkownicy Internetu. To szansa na włączenie w dyskusję samorządowców jako twórców BIP-ów w swoich urzędach.

Intensywne prace związane z informatyzacją administracji oraz zapowiedź wprowadzenia w 2011 r. biometrycznych dowodów osobistych umożliwiających składanie podpisu elektronicznego to dobry moment na uporządkowanie rozwiązań prawnych dotyczących biuletynów informacji publicznej. Dlatego m.in. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zdecydowało się na nowatorską formułę prowadzenia konsultacji społecznych na temat modelowego funkcjonowania BIP w Portalu Interoperacyjności. Forum, które znajduje się pod adresem  http://epuap.gov.pl/jforum/forums/show/115.page, jest podzielone na pięć wątków, a w dyskusji może wziąć każdy – nie tylko samorządowiec, ale i obywatel – najważniejszy odbiorca informacji zamieszczanych w biuletynach. Efektem dyskusji na forum ma być opracowanie dokumentu „Modelowe funkcjonowanie Biuletynu Informacji Publicznej”.

REKLAMA


Idea forum

REKLAMA


Biuletyn Informacji Publicznej funkcjonuje już dziewięć lat, od momentu wejścia w życie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.  Służy on powszechnemu i bezpłatnemu dostępowi do informacji publicznej -  składa się ze strony głównej oraz ze stron podmiotowych. Zawiera m.in. informacje na temat danego podmiotu, jego statusu prawnego lub formy prawnej, przedmiotu działalności i kompetencji, struktury własnościowej, majątku, ale też dane publiczne, w tym dokumenty urzędowe, treści aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć podlegające udostępnieniu.

Narzędzie to powinno być podstawowym i rzetelnym źródłem informacji publicznych w Polsce. Jednak rozproszenie przepisów prawa dotyczących udostępnienia informacji publicznej w wielu aktach prawnych oraz nieprecyzyjne określenie podmiotów zobowiązanych do prowadzenia BIP powodują problemy z jego funkcjonowaniem.

REKLAMA

Zakres informacji publikowanych w BIP jest bardzo zróżnicowany, głównie z powodu niejednolitej interpretacji przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej określających zakres informacji podlegającej publikacji w BIP. Zwiększeniu dostępności do informacji publicznych nie służy też brak środków nadzoru nad funkcjonowaniem urzędowych publikatorów oraz brak sankcji za nieudostępnianie informacji publicznej w BIP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomocnym w rozwiązaniu tych problemów może być forum internetowe, dzięki któremu jego twórcy - resort spraw wewnętrznych i administracji - chcą doprowadzić do wypracowania modelowego BIP oraz znalezienia rozwiązania, które ułatwi dostęp do przejrzystej informacji publicznej. Zamiarem włączenia w dyskusję internautów jest obiektywna i kompleksowa ocena funkcjonowania oraz zawartości merytorycznej Biuletynów Informacji Publicznej, a także weryfikacja zgodności strony podmiotowej z aktualnie obowiązującymi standardami i przepisami prawa.

 

Nowe spojrzenie na BIP


W pierwszym wątku forum internetowego zatytułowanym „spotkania i konsultacje społeczne” publikowane są notatki z przebiegu spotkań oraz konsultacji społecznych dotyczących nowego spojrzenia na BIP i jego rozwój, z uwzględnieniem zmian legislacyjnych w ustawie o dostępie do informacji publicznej i rozporządzeniu w sprawie BIP.

Podczas spotkania, które obyło się 3 września br. w siedzibie Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego MSWiA, pojawiły się m.in. postulaty zmiany lub doprecyzowania definicji informacji publicznej, dookreślenia czy podmiot znajdujący się w posiadaniu pozyskanej informacji musi ją udostępniać, czy jej udostępnianie będzie tylko ze strony podmiotu wytwarzającego informację. Pojawiły się też pytania o formę udostępnianych informacji - czy ma to być sama treść i wzmianka o osobie odpowiedzialnej za tę treść czy też ma to być skan informacji i podpisu.


Jak pokazuje praktyka, informacje publiczne zamieszczane w BIP nie zawsze są przyjazne dla obywatela, dlatego zaproponowano ujednolicenie sposobu ich publikowania. Wskazano też, że sam fakt zamieszczenia informacji w BIP świadczy o jej wiarygodności, dlatego nie jest konieczne dodatkowe podpisywanie zamieszczanych informacji.

Kolejny wątek w portalu poświęcony jest „standaryzacji i interoperacyjności BIP”. Do dyskusji zachęca Izabela Adamska z Centrum Projektów Informatycznych MSWiA. Jak twierdzi, „poza typowo narzędziowymi rozwiązaniami, jak zabezpieczenie informacji przed usunięciem czy automatyczna archiwizacja, konieczne jest wyznaczenie odpowiednich kierunków rozwoju”. Sprawne funkcjonowanie BIP-u wymaga współdziałania z systemami informatycznymi, polegającego na bezpiecznej wymianie danych o określonej strukturze i ich wzajemnego wykorzystywania w różnych miejscach.

Z tą tezą zgadza się Piotr Jaworski – Grzanka, koordynator do spraw Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Jego zdaniem w kontekście BIP należy szerzej spojrzeć na kwestie agregowania informacji publicznych przez administrację publiczną. „Tyle razy administracja przesyła informacje publiczne do innych podmiotów z użyciem dedykowanych aplikacji, często udostępnionych przez właściwe ministerstwa. Niestety nie zawierają one modułu automatycznej publikacji w BIP” - ubolewa. Jego zdaniem w przypadku wytworzenia przez dane ministerstwo lub inny urząd centralny takiej aplikacji, powinien być wprowadzony mechanizm jej autoryzacji przez MSWiA pod kątem zgodnych ze standardami danych gotowych do publikacji w BIP, np. poprzez webservices.


Public relations administracji publicznej>>

Prezentacja treści


Szeroki zakres informacji publikowanych w Biuletynie Informacji Publicznej wymaga stworzenia jednolitego układu treści, który ułatwiłby użytkownikom szybkie wyszukiwanie potrzebnych informacji. Dlatego trzecia część forum dyskusyjnego poświęcona jest prezentacji treści w BIP.

Narzędziem, które można zastosować, by ten cel osiągnąć, jest standardowe menu przedmiotowe, którego forma byłaby zależna od kompetencji organu zobligowanego do prowadzenia BIP oraz regulowana przez odpowiednie przepisy prawa. Uczestnicy dyskusji potwierdzają tę tezę, czytamy m.in., że „ważne jest, aby było one przejrzyste i intuicyjne dla przeciętnego mieszkańca - nie każdy jest prawnikiem” oraz że „wprowadzenie jednolitych zasad prezentowania treści dla każdego szczebla administracji jest niezbędne. Standaryzacja prezentacji ze względu na podmiot i przedmiot w BIP-ie jest niezbędna i będzie prowadzić do pełnej transparentności działań administracji. Łatwość odszukiwania, porównywania zestandaryzowanych informacji umożliwi także szybsze reagowanie na nieprawidłowości i podniesie jakość życia publicznego w Polsce”.


Błędy w procedurze udzielania informacji publicznej>>


Organizacja pracy


Ostatnia część forum porusza zagadnienia prawno-organizacyjne, gdzie obecnie toczy się dyskusja na temat doprecyzowania definicji administracji publicznej oraz potrzeby jednoznacznego określenia podmiotów zobligowanych do prowadzenia tego publikatora. Jak zaznacza Izabela Adamska, dla sprawnego i efektywnego funkcjonowanie BIP konieczne jest również zdefiniowanie procedury kwalifikowania informacji jako publicznej, a także wypracowanie systemu zasad zarządzania zmianami w BIP.

Anna Rubinkowska

samorzad.infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odwołanie od decyzji administracyjnej. Najważniejsze informacje

Wiele życiowych spraw załatwianych jest decyzją administracyjną. Może to być np. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, przyznanie lub odmowa zasiłku rodzinnego, cofnięcie świadczeń z MOPS, przyjęcie lub nieprzyjęcie dziecka do przedszkola albo szkoły, określenie wysokości podatku od nieruchomości, pozwolenie na budowę, zajęcie pasa drogowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Coraz więcej Polaków regularnie podróżuje koleją. Dokąd i jak często jeździmy pociągiem?

Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?

Renta wdowia. 320 tys. osób już otrzymało świadczenia. Sprawdź, czy też możesz dostać

Już 320 tys. osób otrzymało świadczenia w ramach renty wdowiej z ZUS. Wnioski nadal można składać. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że dzięki rencie wdowiej świadczeniobiorcy zyskają średnio 358,27 zł.

Próg zaostrzony z 50 proc. do 25 proc. Nowe przepisy MEN zmieniają wszystko w szkołach

Istotne zmiany przepisów dla uczniów zakłada nowy projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej, który został już skierowany do konsultacji. Będą surowsze zasady w szkołach. Projekt zakłada m.in., że uczeń nie będzie klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich przedmiotów, gdy przekroczy próg 25 proc. nieobecności nieusprawiedliwionej.

REKLAMA

Od marzeń do nauki – po co naprawdę Sławosz Uznański – Wiśniewski poleciał w kosmos?

Śledzimy media społecznościowe, zdjęcia Ziemi z orbity i codzienne relacje Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ale za tą medialną euforią kryje się znacznie więcej niż symboliczny gest. Co z tego lotu wynika dla Polski? Jakie są realne, wymierne korzyści dla gospodarki, nauki i przemysłu?

Pensje w samorządach z wyrównaniem. Czy również dla byłych pracowników?

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zaczęła obowiązywać od 14 czerwca 2025 r. Nowe stawki wynagrodzeń będą należne pracownikom z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.

Stacje hydrologiczne odnotowują rekordy dobowego opadu deszczu. Ulewy w całym kraju

Aż jedenaście stacji hydrologicznych zanotowało opad dobowy wyższy niż dotychczasowa maksymalna suma dobowa - wynika z danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Dwukrotnie wyższy poziom odnotowano na trzech stacjach, na jednej - trzykrotnie wyższy.

„Jak mogliśmy do tego dopuścić?” – dramatyczny stan zdrowia dzieci w jednym z najbogatszych krajów

W ostatnich latach znacznie pogorszył się stan zdrowia dzieci w jednym z najbogatszych krajów świata. Z najnowszego raportu wynika, że najmłodsi chorują i umierają tam częściej niż ich rówieśnicy w innych wysoko rozwiniętych państwach. Główne przyczyny to wypadki, przemoc i choroby cywilizacyjne, ale nie tylko.

REKLAMA

Patrz na skład! Ogólnopolska kampania o świadomej suplementacji

Jak często poświęcamy chwilę, by sprawdzić skład na etykiecie? Kampania „Patrz na skład” zachęca do zastanowienia się nad naszymi codziennymi decyzjami i promuje świadome podejście do suplementacji.

Segregacja odpadów to za mało. Ekspert: "Najlepsze śmieci to te, które nigdy nie powstały"

Dlaczego recykling nie wystarczy? Jakie błędy popełniamy w gospodarowaniu bioodpadami? I co musi się zmienić, by Polska była gotowa na gospodarkę obiegu zamkniętego? O tym wszystkim opowiada Michał Paca – ekspert ds. gospodarki odpadami i zrównoważonego rozwoju.

REKLAMA