REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Forum internetowe pomoże stworzyć modelowy BIP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Rubinkowska

REKLAMA

REKLAMA

W konsultacjach społecznych dotyczących funkcjonowania biuletynów informacji publicznej, prowadzonych przez MSWiA na forum internetowym, mogą wziąć udział wszyscy użytkownicy Internetu. To szansa na włączenie w dyskusję samorządowców jako twórców BIP-ów w swoich urzędach.

Intensywne prace związane z informatyzacją administracji oraz zapowiedź wprowadzenia w 2011 r. biometrycznych dowodów osobistych umożliwiających składanie podpisu elektronicznego to dobry moment na uporządkowanie rozwiązań prawnych dotyczących biuletynów informacji publicznej. Dlatego m.in. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zdecydowało się na nowatorską formułę prowadzenia konsultacji społecznych na temat modelowego funkcjonowania BIP w Portalu Interoperacyjności. Forum, które znajduje się pod adresem  http://epuap.gov.pl/jforum/forums/show/115.page, jest podzielone na pięć wątków, a w dyskusji może wziąć każdy – nie tylko samorządowiec, ale i obywatel – najważniejszy odbiorca informacji zamieszczanych w biuletynach. Efektem dyskusji na forum ma być opracowanie dokumentu „Modelowe funkcjonowanie Biuletynu Informacji Publicznej”.

REKLAMA


Idea forum

REKLAMA


Biuletyn Informacji Publicznej funkcjonuje już dziewięć lat, od momentu wejścia w życie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.  Służy on powszechnemu i bezpłatnemu dostępowi do informacji publicznej -  składa się ze strony głównej oraz ze stron podmiotowych. Zawiera m.in. informacje na temat danego podmiotu, jego statusu prawnego lub formy prawnej, przedmiotu działalności i kompetencji, struktury własnościowej, majątku, ale też dane publiczne, w tym dokumenty urzędowe, treści aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć podlegające udostępnieniu.

Narzędzie to powinno być podstawowym i rzetelnym źródłem informacji publicznych w Polsce. Jednak rozproszenie przepisów prawa dotyczących udostępnienia informacji publicznej w wielu aktach prawnych oraz nieprecyzyjne określenie podmiotów zobowiązanych do prowadzenia BIP powodują problemy z jego funkcjonowaniem.

REKLAMA

Zakres informacji publikowanych w BIP jest bardzo zróżnicowany, głównie z powodu niejednolitej interpretacji przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej określających zakres informacji podlegającej publikacji w BIP. Zwiększeniu dostępności do informacji publicznych nie służy też brak środków nadzoru nad funkcjonowaniem urzędowych publikatorów oraz brak sankcji za nieudostępnianie informacji publicznej w BIP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomocnym w rozwiązaniu tych problemów może być forum internetowe, dzięki któremu jego twórcy - resort spraw wewnętrznych i administracji - chcą doprowadzić do wypracowania modelowego BIP oraz znalezienia rozwiązania, które ułatwi dostęp do przejrzystej informacji publicznej. Zamiarem włączenia w dyskusję internautów jest obiektywna i kompleksowa ocena funkcjonowania oraz zawartości merytorycznej Biuletynów Informacji Publicznej, a także weryfikacja zgodności strony podmiotowej z aktualnie obowiązującymi standardami i przepisami prawa.

 

Nowe spojrzenie na BIP


W pierwszym wątku forum internetowego zatytułowanym „spotkania i konsultacje społeczne” publikowane są notatki z przebiegu spotkań oraz konsultacji społecznych dotyczących nowego spojrzenia na BIP i jego rozwój, z uwzględnieniem zmian legislacyjnych w ustawie o dostępie do informacji publicznej i rozporządzeniu w sprawie BIP.

Podczas spotkania, które obyło się 3 września br. w siedzibie Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego MSWiA, pojawiły się m.in. postulaty zmiany lub doprecyzowania definicji informacji publicznej, dookreślenia czy podmiot znajdujący się w posiadaniu pozyskanej informacji musi ją udostępniać, czy jej udostępnianie będzie tylko ze strony podmiotu wytwarzającego informację. Pojawiły się też pytania o formę udostępnianych informacji - czy ma to być sama treść i wzmianka o osobie odpowiedzialnej za tę treść czy też ma to być skan informacji i podpisu.


Jak pokazuje praktyka, informacje publiczne zamieszczane w BIP nie zawsze są przyjazne dla obywatela, dlatego zaproponowano ujednolicenie sposobu ich publikowania. Wskazano też, że sam fakt zamieszczenia informacji w BIP świadczy o jej wiarygodności, dlatego nie jest konieczne dodatkowe podpisywanie zamieszczanych informacji.

Kolejny wątek w portalu poświęcony jest „standaryzacji i interoperacyjności BIP”. Do dyskusji zachęca Izabela Adamska z Centrum Projektów Informatycznych MSWiA. Jak twierdzi, „poza typowo narzędziowymi rozwiązaniami, jak zabezpieczenie informacji przed usunięciem czy automatyczna archiwizacja, konieczne jest wyznaczenie odpowiednich kierunków rozwoju”. Sprawne funkcjonowanie BIP-u wymaga współdziałania z systemami informatycznymi, polegającego na bezpiecznej wymianie danych o określonej strukturze i ich wzajemnego wykorzystywania w różnych miejscach.

Z tą tezą zgadza się Piotr Jaworski – Grzanka, koordynator do spraw Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Jego zdaniem w kontekście BIP należy szerzej spojrzeć na kwestie agregowania informacji publicznych przez administrację publiczną. „Tyle razy administracja przesyła informacje publiczne do innych podmiotów z użyciem dedykowanych aplikacji, często udostępnionych przez właściwe ministerstwa. Niestety nie zawierają one modułu automatycznej publikacji w BIP” - ubolewa. Jego zdaniem w przypadku wytworzenia przez dane ministerstwo lub inny urząd centralny takiej aplikacji, powinien być wprowadzony mechanizm jej autoryzacji przez MSWiA pod kątem zgodnych ze standardami danych gotowych do publikacji w BIP, np. poprzez webservices.


Public relations administracji publicznej>>

Prezentacja treści


Szeroki zakres informacji publikowanych w Biuletynie Informacji Publicznej wymaga stworzenia jednolitego układu treści, który ułatwiłby użytkownikom szybkie wyszukiwanie potrzebnych informacji. Dlatego trzecia część forum dyskusyjnego poświęcona jest prezentacji treści w BIP.

Narzędziem, które można zastosować, by ten cel osiągnąć, jest standardowe menu przedmiotowe, którego forma byłaby zależna od kompetencji organu zobligowanego do prowadzenia BIP oraz regulowana przez odpowiednie przepisy prawa. Uczestnicy dyskusji potwierdzają tę tezę, czytamy m.in., że „ważne jest, aby było one przejrzyste i intuicyjne dla przeciętnego mieszkańca - nie każdy jest prawnikiem” oraz że „wprowadzenie jednolitych zasad prezentowania treści dla każdego szczebla administracji jest niezbędne. Standaryzacja prezentacji ze względu na podmiot i przedmiot w BIP-ie jest niezbędna i będzie prowadzić do pełnej transparentności działań administracji. Łatwość odszukiwania, porównywania zestandaryzowanych informacji umożliwi także szybsze reagowanie na nieprawidłowości i podniesie jakość życia publicznego w Polsce”.


Błędy w procedurze udzielania informacji publicznej>>


Organizacja pracy


Ostatnia część forum porusza zagadnienia prawno-organizacyjne, gdzie obecnie toczy się dyskusja na temat doprecyzowania definicji administracji publicznej oraz potrzeby jednoznacznego określenia podmiotów zobligowanych do prowadzenia tego publikatora. Jak zaznacza Izabela Adamska, dla sprawnego i efektywnego funkcjonowanie BIP konieczne jest również zdefiniowanie procedury kwalifikowania informacji jako publicznej, a także wypracowanie systemu zasad zarządzania zmianami w BIP.

Anna Rubinkowska

samorzad.infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimum 8000 zł brutto dla pracowników sądów? Związki zawodowe apelują o reformy

Brak rąk do pracy, niskie wynagrodzenia i narastający problem rotacji – pracownicy sądów alarmują, że bez systemowych reform i podwyżek polski wymiar sprawiedliwości może się załamać. Związek Zawodowy Ad Rem wskazuje, że choć podpisano porozumienie z rządem, jest to dopiero pierwszy krok do normalizacji.

5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

REKLAMA

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Drones360 Nowe technologie na rzecz zielonej i cyfrowej przyszłości edukacji zawodowej w Europie

Innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET) to przedsięwzięcie mające na celu wprowadzenie fundamentalnej zmiany w sposobie przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach. Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu krajów Unii Europejskiej.

Raport o stanie gminy na ostatniej prostej

To już ostatni moment na przygotowanie i przedłożenie radzie raportu o stanie gminy. Termin mija 31 maja. Jego dochowanie jest konieczne dla uzyskania przez wójta wotum zaufania. Warto prześledzić, co musi zawierać taki dokument, oraz jaka jest procedura jego opracowania i przyjęcia.

REKLAMA

Ile Polacy planują wydać na wakacje i jak będą odpoczywać w tym roku?

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Jaki budżet na wyjazd przewidują Polacy? Co planują robić podczas urlopu?

Bilety kolejowe za złotówkę z okazji Dnia Dziecka

W niedzielę 1 czerwca jest Dzień Dziecka, z tej okazji Koleje Śląskie wprowadzają jednodniową promocję. Bilety dla dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat będą kosztować 1 zł na pociągi regionalnego przewoźnika kursujące w granicach woj. śląskiego.

REKLAMA