Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Forum internetowe pomoże stworzyć modelowy BIP

Anna Rubinkowska
W konsultacjach społecznych dotyczących funkcjonowania biuletynów informacji publicznej, prowadzonych przez MSWiA na forum internetowym, mogą wziąć udział wszyscy użytkownicy Internetu. To szansa na włączenie w dyskusję samorządowców jako twórców BIP-ów w swoich urzędach.

Intensywne prace związane z informatyzacją administracji oraz zapowiedź wprowadzenia w 2011 r. biometrycznych dowodów osobistych umożliwiających składanie podpisu elektronicznego to dobry moment na uporządkowanie rozwiązań prawnych dotyczących biuletynów informacji publicznej. Dlatego m.in. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zdecydowało się na nowatorską formułę prowadzenia konsultacji społecznych na temat modelowego funkcjonowania BIP w Portalu Interoperacyjności. Forum, które znajduje się pod adresem  http://epuap.gov.pl/jforum/forums/show/115.page, jest podzielone na pięć wątków, a w dyskusji może wziąć każdy – nie tylko samorządowiec, ale i obywatel – najważniejszy odbiorca informacji zamieszczanych w biuletynach. Efektem dyskusji na forum ma być opracowanie dokumentu „Modelowe funkcjonowanie Biuletynu Informacji Publicznej”.


Idea forum


Biuletyn Informacji Publicznej funkcjonuje już dziewięć lat, od momentu wejścia w życie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.  Służy on powszechnemu i bezpłatnemu dostępowi do informacji publicznej -  składa się ze strony głównej oraz ze stron podmiotowych. Zawiera m.in. informacje na temat danego podmiotu, jego statusu prawnego lub formy prawnej, przedmiotu działalności i kompetencji, struktury własnościowej, majątku, ale też dane publiczne, w tym dokumenty urzędowe, treści aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć podlegające udostępnieniu.

Narzędzie to powinno być podstawowym i rzetelnym źródłem informacji publicznych w Polsce. Jednak rozproszenie przepisów prawa dotyczących udostępnienia informacji publicznej w wielu aktach prawnych oraz nieprecyzyjne określenie podmiotów zobowiązanych do prowadzenia BIP powodują problemy z jego funkcjonowaniem.

Zakres informacji publikowanych w BIP jest bardzo zróżnicowany, głównie z powodu niejednolitej interpretacji przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej określających zakres informacji podlegającej publikacji w BIP. Zwiększeniu dostępności do informacji publicznych nie służy też brak środków nadzoru nad funkcjonowaniem urzędowych publikatorów oraz brak sankcji za nieudostępnianie informacji publicznej w BIP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomocnym w rozwiązaniu tych problemów może być forum internetowe, dzięki któremu jego twórcy - resort spraw wewnętrznych i administracji - chcą doprowadzić do wypracowania modelowego BIP oraz znalezienia rozwiązania, które ułatwi dostęp do przejrzystej informacji publicznej. Zamiarem włączenia w dyskusję internautów jest obiektywna i kompleksowa ocena funkcjonowania oraz zawartości merytorycznej Biuletynów Informacji Publicznej, a także weryfikacja zgodności strony podmiotowej z aktualnie obowiązującymi standardami i przepisami prawa.

 

Nowe spojrzenie na BIP


W pierwszym wątku forum internetowego zatytułowanym „spotkania i konsultacje społeczne” publikowane są notatki z przebiegu spotkań oraz konsultacji społecznych dotyczących nowego spojrzenia na BIP i jego rozwój, z uwzględnieniem zmian legislacyjnych w ustawie o dostępie do informacji publicznej i rozporządzeniu w sprawie BIP.

Podczas spotkania, które obyło się 3 września br. w siedzibie Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego MSWiA, pojawiły się m.in. postulaty zmiany lub doprecyzowania definicji informacji publicznej, dookreślenia czy podmiot znajdujący się w posiadaniu pozyskanej informacji musi ją udostępniać, czy jej udostępnianie będzie tylko ze strony podmiotu wytwarzającego informację. Pojawiły się też pytania o formę udostępnianych informacji - czy ma to być sama treść i wzmianka o osobie odpowiedzialnej za tę treść czy też ma to być skan informacji i podpisu.


Jak pokazuje praktyka, informacje publiczne zamieszczane w BIP nie zawsze są przyjazne dla obywatela, dlatego zaproponowano ujednolicenie sposobu ich publikowania. Wskazano też, że sam fakt zamieszczenia informacji w BIP świadczy o jej wiarygodności, dlatego nie jest konieczne dodatkowe podpisywanie zamieszczanych informacji.

Kolejny wątek w portalu poświęcony jest „standaryzacji i interoperacyjności BIP”. Do dyskusji zachęca Izabela Adamska z Centrum Projektów Informatycznych MSWiA. Jak twierdzi, „poza typowo narzędziowymi rozwiązaniami, jak zabezpieczenie informacji przed usunięciem czy automatyczna archiwizacja, konieczne jest wyznaczenie odpowiednich kierunków rozwoju”. Sprawne funkcjonowanie BIP-u wymaga współdziałania z systemami informatycznymi, polegającego na bezpiecznej wymianie danych o określonej strukturze i ich wzajemnego wykorzystywania w różnych miejscach.

Z tą tezą zgadza się Piotr Jaworski – Grzanka, koordynator do spraw Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Jego zdaniem w kontekście BIP należy szerzej spojrzeć na kwestie agregowania informacji publicznych przez administrację publiczną. „Tyle razy administracja przesyła informacje publiczne do innych podmiotów z użyciem dedykowanych aplikacji, często udostępnionych przez właściwe ministerstwa. Niestety nie zawierają one modułu automatycznej publikacji w BIP” - ubolewa. Jego zdaniem w przypadku wytworzenia przez dane ministerstwo lub inny urząd centralny takiej aplikacji, powinien być wprowadzony mechanizm jej autoryzacji przez MSWiA pod kątem zgodnych ze standardami danych gotowych do publikacji w BIP, np. poprzez webservices.


Public relations administracji publicznej>>

Prezentacja treści


Szeroki zakres informacji publikowanych w Biuletynie Informacji Publicznej wymaga stworzenia jednolitego układu treści, który ułatwiłby użytkownikom szybkie wyszukiwanie potrzebnych informacji. Dlatego trzecia część forum dyskusyjnego poświęcona jest prezentacji treści w BIP.

Narzędziem, które można zastosować, by ten cel osiągnąć, jest standardowe menu przedmiotowe, którego forma byłaby zależna od kompetencji organu zobligowanego do prowadzenia BIP oraz regulowana przez odpowiednie przepisy prawa. Uczestnicy dyskusji potwierdzają tę tezę, czytamy m.in., że „ważne jest, aby było one przejrzyste i intuicyjne dla przeciętnego mieszkańca - nie każdy jest prawnikiem” oraz że „wprowadzenie jednolitych zasad prezentowania treści dla każdego szczebla administracji jest niezbędne. Standaryzacja prezentacji ze względu na podmiot i przedmiot w BIP-ie jest niezbędna i będzie prowadzić do pełnej transparentności działań administracji. Łatwość odszukiwania, porównywania zestandaryzowanych informacji umożliwi także szybsze reagowanie na nieprawidłowości i podniesie jakość życia publicznego w Polsce”.


Błędy w procedurze udzielania informacji publicznej>>


Organizacja pracy


Ostatnia część forum porusza zagadnienia prawno-organizacyjne, gdzie obecnie toczy się dyskusja na temat doprecyzowania definicji administracji publicznej oraz potrzeby jednoznacznego określenia podmiotów zobligowanych do prowadzenia tego publikatora. Jak zaznacza Izabela Adamska, dla sprawnego i efektywnego funkcjonowanie BIP konieczne jest również zdefiniowanie procedury kwalifikowania informacji jako publicznej, a także wypracowanie systemu zasad zarządzania zmianami w BIP.

Anna Rubinkowska

samorzad.infor.pl

 

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rząd chwali się 30 korzystnymi dla Polaków zmianami w podatkach

    Ministerstwo opublikowało listę korzystnych zmian w podatkach wprowadzonych od 2016 r. Jest to prawdopodobnie odpowiedź na zestawienie szeregu podwyżek podatków, opłat i niekorzystnych rozwiązań przez money.pl. 

    Duża podwyżka: 4765,32 zł brutto dla osoby niepełnosprawnej. Świadczenie wspierające i jednocześnie renta socjalna w 2024 r.

    Projekt ustawy wprowadzającej nowe świadczenie wspierające dla osób niepełnosprawnych został w środę skierowany pod obrady Rady Ministrów. Projekt przewiduje również możliwość dorabiania przez opiekunów do świadczenia pielęgnacyjnego - poinformowało MRiPS.

    Niewyjaśnione problemy trawienne. Zespół alfa-gal. Czy to skutek ukąszenia kleszcza?

    The American Gastroenterological Association (AGA) opublikowało nowe wytyczne kliniczne, aby pomóc lekarzom i pacjentom w określeniu, czy niewyjaśnione objawy ze strony przewodu pokarmowego są spowodowane zespołem alfa-gal, alergią pokarmową na mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego powodowaną przez ukąszenie kleszcza amerykańskiego. W Polsce pierwszy przypadek zespołu alfa-gal odnotowano w roku 2021 w Krakowie.

    MF: nie będzie waloryzacji 500+ do 1000+

    Nie dyskutujemy i nie ma mowy o podniesieniu 500 plus do 1000 plus - poinformowała w środę minister finansów Magdalena Rzeczkowska. W tym roku priorytetem, jaki stanął przed polskim budżetem, jest szeroko pojęte bezpieczeństwo - dodała.

    "Trenuj z wojskiem" - weekendowe szkolenia w kwietniu 2023 r.

    Kolejna edycja programu "Trenuj z wojskiem" będzie przybliżać różne specjalizacje w Wojsku Polskim, by zachęcić młodych ludzi do służby – zapowiedział wicepremier, szef MON Mariusz Błaszczak.

    DGP: Szurm emerytów na ZUS. Eksperci chcą to zatrzymać zrównaniem wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn

    Polacy ignorują zachęty do dłuższej pracy przed emeryturą. 

    Plan Strategiczny WPR. Jest harmonogram naboru wniosków

    Harmonogram naboru wniosków o wsparcie dla rolników w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 opublikowała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Rolnicy mogą występować o dopłaty bezpośrednie od połowy marca.

    W środę kolejna akcja NURD. Będzie więcej policji na drogach

    Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego (NURD) – to nazwa ogólnopolskich działań kontrolno-prewencyjnych, jakie drogówka przeprowadzi w środę 22 marca. Funkcjonariusze będą kontrolować, czy kierowcy ustępują pierwszeństwa pieszym na przejściach.

    Kto, gdzie, kiedy składa wniosek o dopłaty w rolnictwie w 2023 r. [Harmonogram dla rolników pszczelarzy, producentów owoców]

    ARiMR opublikowała harmonogram naboru wniosków w ramach Planu Strategicznego WPR

    1,2 mln laptopów dla uczniów za 3 mld zł - szczegóły programu

    1,2 mln laptopów, za łączną kwotę blisko 3 mld zł; komputery trafią zarówno szkół publicznych jak i niepublicznych, dostarczone będą wraz z oprogramowaniem; powstanie specjalny portal zgłoszeniowy, który pozwoli zgłaszać potencjalne problemy ze sprzętem - to niektóre z wyjaśnień kancelarii premiera w odpowiedzi na pytania posłów w sprawie zakupu laptopów dla czwartoklasistów i nauczycieli.

    Las – naturalne lekarstwo. I to bez recepty!

    Las – naturalne lekarstwo. Przywitaliśmy już wiosnę, a w nocy z 25 na 26 marca zmieniamy czas na letni i dłużej będziemy cieszyć się światłem w ciągu dnia. To dobry moment, aby przebywać jak najwięcej na świeżym powietrzu, w otoczeniu natury. Dlaczego las ma na nas taki dobry wpływ?

    Wdówik: Świadczenie wspierające 3176 zł będzie można łączyć z rentą socjalną albo zasiłkiem pielęgnacyjnym

    Dla osób z najcięższą niepełnosprawność będziemy kierować dodatkowe świadczenie równe 200 proc. renty socjalnej, czyli 3176 zł. To działanie w ramach skali opartej o narzędzia międzynarodowej klasyfikacji funkcjonowania ICF - powiedział wiceminister rodziny i polityki społecznej Paweł Wdówik.

    MRiPS: Badania psychiatryczne pacjenta DPS. Czy można trafić do DPS bez swojej zgody?

    Niedopuszczalne jest przyjmowanie i przebywanie w placówkach zapewniających całodobową opiekę osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych i osób w podeszłym wieku, bez wyrażenia przez te osoby świadomej zgody – wyjaśnił resort rodziny i polityki społecznej.

    Wiceminister Szwed: 930 mln zł na środowiskowe domy samopomocy

    W tym roku przekażemy łącznie ponad 930 mln zł na środowiskowe domy samopomocy - czyli ośrodki wsparcia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną - poinformował we wtorek wiceminister rodziny i polityki społecznej Stanisław Szwed.

    Rolniku! W tym roku nie tylko dopłaty. Możesz złożyć osobny wniosek o pieniądze na ekoschematy

    Podstawowy termin składania wniosków upłynie 15 maja 2023 r. Jeżeli rolnik złoży wniosek po tym terminie, jednak nie później niż do 9 czerwca 2023 r. jego dopłata zostanie pomniejszona o 1 proc. za każdy roboczy dzień opóźnienia.

    Pierwszy stały garnizon US Army w Polsce od 21 marca 2023 r. "Camp Kościuszko"

    We wtorek 21 marca 2023 r. w poznańskim "Camp Kościuszko" odbędzie się uroczystość przekształcenia Regionalnej Grupy Wsparcia w Garnizon Sił Zbrojnych US Army w Polsce. Jak podkreśla Ministerstwo Obrony Narodowej, będzie to pierwszy stały garnizon wojsk amerykańskich w Polsce. 

    Nowe świadczenie wspierające 3176,88 zł dla niepełnosprawnych. Czy trzeba zrezygnować z renty socjalnej i świadczenia pielęgnacyjnego?

    Od 1 stycznia 2024 r. osoba niepełnosprawna może otrzymać świadczenie wspierające w kwocie dwa razy większej niż renta socjalna.  Na dziś jest to 3176,88 zł brutto. Czy skorzystanie z niego wymaga rezygnacji z renty socjalnej i świadczenia pielęgnacyjnego?

    Jak rozliczyć składkę zdrowotną za 2022 r. w ZUS RCA [nowy wzór od 1 maja 2023 r.]

    W 2023 r. po raz pierwszy masz obowiązek złożyć roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2022 r. Rozliczenie roczne przekazujesz w dokumencie za kwiecień 2023 roku

    Jak często Polacy myją zęby? Sytuacja nie wygląda najlepiej

    Jak często Polacy myją zęby?  Z najnowszego badania opinii społecznej wynika, że blisko 60% Polaków myje zęby dwa razy dziennie, a niecałe 20% robi to tylko raz. Z kolei ponad 11% ankietowanych sięga po szczoteczkę trzy razy w ciągu dnia, a niespełna 3% – częściej. Tylko nieco ponad 2% czyści zęby po każdym posiłku. Sondaż pokazuje też, że blisko 3% ankietowanych nie szczotkuje ich codziennie. Brakuje polityki profilaktycznej. 

    Co to jest wyspa ciepła w miastach? [wywiad]

    W miastach powstają tzw. wyspy ciepła, które - w połączeniu z falami upałów - dla wielu mogą być niebezpieczne. Aby sprawdzić, jak zmiany klimatu wpływają na miasta, Polska Agencja Kosmiczna zleciła wykonanie analizy wysp ciepła dla pięciu dużych polskich miast - mówi Jolanta Orlińska z POLSA.

    Nowy wzór ZUS DRA w PDF dla rozliczenia składki zdrowotnej od 1 maja 2023 r. [zasady ogólne, ryczałt, podatek liniowy]

    Do rozliczenia składki zdrowotnej za 2022 r. wypełnia się blok XII nowego wzoru ZUS DRA. Formularz jest już opublikowany, ale obowiązuje od 1 maja 2023 r.

    ZUS ZSWA do 31 marca 2023 r. Poradnik ZUS [PDF do ściągnięcia]

    31 marca 2023 r. upływa termin na złożenie dokumentu ZUS ZSWA – Zgłoszenie / korekta danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze za 2022 rok.

    Nowelizacja Kodeksu wyborczego - Dz.U. poz. 497 [Centralny Rejestr Wyborców]

    Bezpłatne przewozy dla wyborców w gminach bez publicznego transportu, powstanie Centralnego Rejestru Wyborców, zmiany w zasadach nagrywania prac obwodowej komisji wyborczej.

    Skierowanie do sanatorium w formie elektronicznej od 17 marca 2023 r.

    Od piątku, 17 marca, działa e-skierowanie do sanatorium. Przyszły kuracjusz będzie mógł śledzić na Internetowym Koncie Pacjenta, na jakim etapie przetwarzania jest jego e-skierowanie - informuje Centrum e-Zdrowia

    Darowizna na krwiodawstwo

    Honorowy dawca krwi może skorzystać z ulgi w zeznaniu rocznym za 2022 r. Limit darowizn wynosi 6% dochodu/przychodu.