REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo imprez masowych - przepisy karne

Piotr Górnik

REKLAMA

W dniu 31 maja 2011 r. rząd przyjął projekty ustaw o bezpieczeństwie imprez masowych oraz o zapewnieniu bezpieczeństwa w związku z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy - Euro 2012. Poniżej analiza przepisów karnych aktualnie obowiązujących w tym zakresie.

W chwili obecnej zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas organizacji tych imprez, w tym meczy piłki nożnej, uregulowane jest w ustawie z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Ustawa ta określa zasady postępowania konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa imprez masowych, warunki bezpieczeństwa imprez masowych, zasady i tryb wydawania zezwoleń na przeprowadzanie imprez masowych, zasady gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych, zasady odpowiedzialności organizatorów za szkody wyrządzone w związku ze zorganizowaniem imprez masowych. Ustawa zawiera również przepisy dotyczące odpowiedzialności karnej za przestępstwa i wykroczenia popełnione w związku z imprezą masową.

REKLAMA

REKLAMA

Czytaj także: Bezpieczeństwo imprez masowych i Euro 2012 - rząd przyjął projekty ustaw>>

Przestępstwa popełnione w związku z imprezą masową

Przestępstwa zostały określone w art. 58 – 61 ustawy. Pierwszy z nich przewiduje, że każdy kto organizuje imprezę masową bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu albo przeprowadza ją wbrew wydanemu zakazowi popełnia przestępstwo.

Zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej, jak i odmowa, wydawana jest w drodze decyzji przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwych ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej. W przypadku wyrażenia zgody, zezwolenie wskazuje warunki przeprowadzenia imprezy masowej i w przypadku ich nieprzestrzegania organizator imprezy masowej popełnia przestępstwo. Art. 58 przewiduje ponadto, że przestępstwo zachodzi gdy organizator imprezy masowej, nie zachowuje warunków bezpieczeństwa do których jest zobowiązany przez ustawę. Zgodnie z nią organizator zapewnia:

REKLAMA

 1)   spełnienie wymogów określonych, w szczególności, w przepisach prawa budowlanego, w przepisach sanitarnych i przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  2)   udział służb porządkowych, służb informacyjnych oraz kierującego tymi służbami kierownika do spraw bezpieczeństwa;

  3)   pomoc medyczną;

  4)   zaplecze higieniczno-sanitarne;

  5)   wyznaczenie dróg ewakuacyjnych oraz dróg umożliwiających dojazd pojazdom służb ratowniczych i Policji;

  6)   warunki do zorganizowania łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy masowej;

  7)   sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do zabezpieczenia imprezy masowej w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych;

  8)   wydzielone pomieszczenia dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy masowej.

Czytaj także: Obowiązki samorządów w zakresie organizacji imprez masowych>>

Kolejne przestępstwo zostało określone w art. 59 ustawy i zgodnie z nim przestępstwo popełnia każdy, kto wnosi lub posiada na imprezie masowej broń, (w rozumieniu ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji) wyroby pirotechniczne, materiały pożarowo niebezpieczne lub inne niebezpieczne przedmioty lub materiały wybuchowe. Bronią jest:

   1)  broń palna, w tym broń bojowa, myśliwska, sportowa, gazowa, alarmowa i sygnałowa;

   2)  broń pneumatyczna;

   3)  miotacze gazu obezwładniającego;

   4)  narzędzia i urządzenia, których używanie może zagrażać życiu lub zdrowiu:

  a)  broń biała w postaci:

-  ostrzy ukrytych w przedmiotach niemających wyglądu broni,

-  kastetów i nunczaków,

-  pałek posiadających zakończenie z ciężkiego i twardego materiału lub zawierających wkładki z takiego materiału,

-  pałek wykonanych z drewna lub innego ciężkiego i twardego materiału, imitujących kij bejsbolowy,  

  b)  broń cięciwowa w postaci kusz,

  c)  przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej.

Wyroby pirotechniczne to wyroby zawierające jeden lub kilka materiałów pirotechnicznych, przeznaczone do uzyskiwania efektów pirotechnicznych, w tym widowiskowych, a materiały pożarowo niebezpieczne to:

  a)  gazy palne,

   b)  ciecze palne o temperaturze zapłonu poniżej 328,15 K (55°C),

   c)  materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne,

   d)  materiały zapalające się samorzutnie na powietrzu,

   e)  materiały wybuchowe i wyroby pirotechniczne,

   f)  materiały ulegające samorzutnemu rozkładowi lub polimeryzacji,

   g)  materiały mające skłonności do samozapalenia,

   h)  materiały inne niż wymienione w lit. a-g, jeśli sposób ich składowania, przetwarzania lub innego wykorzystania może spowodować powstanie pożaru.

Natomiast materiały wybuchowe to substancje chemiczne stałe lub ciekłe albo mieszaniny substancji zdolne do reakcji chemicznej z wytwarzaniem gazu o takiej temperaturze i ciśnieniu i z taką szybkością, że mogą powodować zniszczenia w otaczającym środowisku, a także wyroby wypełnione materiałem wybuchowym.

Przestępstwem, określonym przez art. 60 ustawy, jest wdzieranie się na teren w czasie trwania masowej imprezy sportowej, w tym meczu piłki nożnej, na którym rozgrywane są zawody sportowe, albo nieopuszczanie takiego miejsca wbrew żądaniu osoby uprawnionej.

Ponadto odpowiedzialności za przestępstwo podlega ten, kto w czasie trwania imprezy masowej rzuca przedmiot, mogący stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia lub bezpieczeństwa osób przebywających na terenie lub w obiekcie, gdzie odbywa się impreza masowa, albo w inny, równie niebezpieczny sposób zakłóca przebieg tej imprezy, jak również ten, kto w czasie i w miejscu trwania imprezy masowej narusza nietykalność cielesną członka służby porządkowej lub służby informacyjnej.

Należy zaznaczyć, że jeżeli sprawca, dopuszczając się ww. czynów, używa elementu odzieży lub przedmiotu do zakrycia twarzy celem uniemożliwienia lub utrudnienia rozpoznania jego osoby to zagrożenie karą jest większe.

Ostatnie przestępstwo zostało wskazane przez ustawę w art. 61 i zachodzi wtedy, gdy spiker zawodów sportowych, swoim zachowaniem prowokuje kibiców do działań zagrażających bezpieczeństwu w miejscu i w czasie trwania masowej imprezy sportowe.

Postępowanie w sprawach o wymienione przestępstwa prowadzi się na podstawie przepisów o postępowaniu przyspieszonym, o którym mowa w Kodeksie postępowania karnego.

Należy zaznaczyć, że wobec sprawców przestępstw, o których mowa w art. 59 i 60 ustawy, sąd obligatoryjnie musi orzec zakaz wstępu na imprezę masową.

Czytaj także: Imprezy masowe: organizacja i wydawanie zezwoleń>>

Wykroczenia popełnione w związku z imprezą masową

Wykroczenia zostały określone w art. 54 – 57 ustawy. Pierwsze z wykroczeń zachodzi wtedy, gdy osoba nie wykonuje polecenia porządkowego, wydanego na podstawie ustawy, regulaminu obiektu (terenu) lub regulaminu imprezy masowej przez służby porządkowe lub służby informacyjne. 

Służba informacyjna to osoby podlegające kierownikowi do spraw bezpieczeństwa, wyznaczone przez organizatora, w tym spikera zawodów sportowych, a służba porządkowa to  osoby podlegające kierownikowi do spraw bezpieczeństwa, wyznaczone przez organizatora, legitymujące się ważną licencją pracownika ochrony fizycznej.

Poleceniem porządkowym jest nakaz określonego zachowania, wydany uczestnikowi lub uczestnikom imprezy masowej.

Regulamin obiektu (terenu) to przepisy wydane przez właściciela, posiadacza, użytkownika lub zarządzającego obiektem lub terenem, zawierające:

- zasady wstępu na teren lub obiekt, w tym osób małoletnich,

- zasady zachowania się osób obecnych w obiekcie lub na terenie i

- zasady korzystania z obiektu lub terenu oraz ze znajdujących się tam urządzeń,

- określenie miejsc nieprzeznaczonych dla publiczności.

Wykroczeniem jest zachowanie osoby, która w czasie trwania imprezy masowej przebywa w miejscu nieprzeznaczonym dla publiczności. Również wykroczeniem, określonym w art. 55, jest niewykonanie polecenia wydanego przez Policję lub Żandarmerię Wojskową, w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej.

Każdy, kto wnosi lub posiada na imprezie masowej napoje alkoholowe odpowiada za wykroczenie. Napój alkoholowy to każdy produkt przeznaczony do spożycia zawierający więcej niż 0,5% alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego.

Kolejnym wykroczeniem, określonym w art. 57 ustawy, jest zachowanie osoby, która będąc do tego zobowiązana nie przekazuje informacji dotyczącej bezpieczeństwa imprezy masowej albo przekazuje informację nieprawdziwą w tym zakresie. Do przekazywania takich informacji zobowiązane są m.in. kluby sportowe, organizatorzy czy też właściciele obiektów, na terenie których organizowane są masowe imprezy sportowe, w tym mecze piłki nożnej.

Postępowanie w sprawach o wymienione wykroczenia prowadzi się na podstawie przepisów o postępowaniu przyspieszonym, o którym mowa Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia. Należy zaznaczyć, że wobec sprawców wykroczeń określonych w art. 54-56 ustawy, popełnionych w związku z imprezą masową artystyczno-rozrywkową, sąd może orzec zakaz wstępu. Natomiast w przypadku masowej imprezy sportowej, w tym meczu piłki nożnej, sąd orzeka środek karny zakazu wstępu na imprezę masowe.

Na podstawie powyższego można stwierdzić, że ustawa wyposaża podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo imprez masowych w szereg środków pozwalających na zapewnienie bezpieczeństwa tych imprez. Jednak trzeba również zaznaczyć, że wprowadzenie nawet najlepszych rozwiązań opartych na sprawdzonych już na metodach nie jest w stanie zapewnić pełnego bezpieczeństwa publiczności bez pełnej współpracy wszystkich zainteresowanych bezpieczeństwem imprez masowych.

Czytaj także: Organizacja i przeprowadzanie imprez masowych>>

Piotr Górnik

samorzad.infor.pl

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2009, Nr 62, poz. 504 z późn. zm.);

- Ustawa z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (t. j. Dz. U. z 2004, Nr 22, poz. 525 z późn. zm.);

- Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. z 2002, Nr 117, poz. 1007 z późn. zm.);

- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2007, Nr 70, poz. 473 z późn. zm.);

- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. z 2010, Nr 109, poz. 719);

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA