| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Bezpieczeństwo > Obowiązki samorządów w zakresie organizacji imprez masowych

Obowiązki samorządów w zakresie organizacji imprez masowych

W lecie wzrasta liczba organizowanych imprez plenerowych. Ze względu na udział znaczącej liczby uczestników stają się one imprezami masowymi. Samorząd, który organizuje taką imprezę, musi zdawać sobie sprawę z konieczności spełnienia wielu wymogów. Z kolei wójt, burmistrz czy prezydent miasta musi dołożyć wszelkiej staranności, aby organizator zapewnił bezpieczeństwo uczestnikom imprezy.


Na organach wydających zezwolenie na imprezę masową spoczywa odpowiedzialność za to, aby taka impreza przebiegła w bezpiecznych warunkach. Dlatego wójt, burmistrz i prezydent miasta musi kontrolować, czy impreza masowa przebiega zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu na taką imprezę. Jeśli organizator nie spełnia warunków określonych w zezwoleniu, uprawniony przedstawiciel wójta, burmistrza lub prezydenta miasta może przerwać imprezę. Nierzadko też jednostki samorządowe są organizatorami imprez masowych i na nich spoczywają obowiązki organizatora takiego przedsięwzięcia.

Gdy gmina jest organizatorem

Organizator imprezy masowej ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo osobom obecnym na imprezie oraz porządku podczas trwania imprezy.

Zapewnia on:

• spełnienie wymogów określonych w przepisach prawa, w szczególności w przepisach prawa budowlanego, w przepisach sanitarnych i przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej,

• służbę porządkową i informacyjną odpowiednio wyszkoloną i wyposażoną, wyraźnie wyróżniającą się elementami ubioru oraz powołuje kierownika do spraw bezpieczeństwa, kierującego tymi służbami,

• pomoc medyczną oraz zaplecze higieniczno-sanitarne,

• drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd pojazdom służb ratowniczych i Policji,

• warunki zorganizowania łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy,

• sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne przy zabezpieczeniu działań ratowniczo-gaśniczych,

• w razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem.

Do obowiązków organizatora należy również udostępnienie uczestnikom imprezy regulaminu obiektu lub regulaminu imprezy. Organizator w uzgodnieniu z właściwym miejscowo komendantem Państwowej Straży Pożarnej musi określić także szczegółowe zasady postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego zagrożenia w obiekcie, w którym planowana jest impreza.

Pomoc Policji

Organizator imprezy masowej może zawrzeć z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) Policji porozumienie o odpłatnym udziale policji w zabezpieczeniu, podczas przeprowadzania imprezy masowej, bezpieczeństwa i porządku publicznego. Wcześniej musi na to wyrazić zgodę właściwy miejscowo komendant wojewódzki Policji. Porozumienie powinno w szczególności określać:

• sposób zabezpieczenia przez Policję bezpieczeństwa i porządku publicznego,

• kwotę odpłatności uiszczanej na rzecz Policji przez organizatora imprezy masowej,

• zasady i tryb nadzoru policji nad działalnością służby porządkowej i informacyjnej,

• kierownika do spraw bezpieczeństwa.

Trzeba złożyć wniosek

Nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy organizator powinien wystąpić do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy, z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.

Organizator musi zawrzeć umowę ubezpieczenia

Organizator imprezy masowej ma obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny. Odpowiedzialność za szkody powinna objąć także te szkody, które poniosły straże i służby w trakcie akcji porządkowej. Polisę ubezpieczeniową należy dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na organizację imprezy.

Zadania wójta

Wójt, burmistrz albo prezydent miasta wydaje zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej albo odmawia jego wydania w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku przez jej organizatora.

Zezwolenie na przeprowadzenie imprezy powinno zawierać nazwę organizatora, miejsce jej przeprowadzenia, czas rozpoczęcia i zakończenia, maksymalną liczbę osób, które mogą być obecne, liczbę porządkowych, dane o osobie reprezentującej organizatora w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa osób uczestniczących w imprezie masowej (kierowniku do spraw bezpieczeństwa) oraz informację o ewentualnym zainstalowaniu urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Od decyzji wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o odmowie wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego. Samorządowe kolegium odwoławcze rozpatruje takie odwołanie w terminie czterech dni od dnia jego wniesienia.

SŁOWNICZEK

Bezpieczeństwo imprezy masowej to spełnienie przez organizatora imprezy wymogów w zakresie bezpieczeństwa osób obecnych na imprezie. W szczególności jest to zapewnienie: ochrony porządku publicznego, zabezpieczenia pod względem medycznym, a także zabezpieczenia stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi (przeciwpożarowymi i sanitarnymi).

Impreza masowa to impreza sportowa, artystyczna lub rozrywkowa, obejmująca nie mniej niż 1000 osób w przypadku stadionu lub innego terenu i nie mniej niż 300 osób w przypadku hali sportowej lub innego budynku.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Kręcisz

Księgowa, ekonomistka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »