REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki samorządów w zakresie organizacji imprez masowych

Agnieszka Jezierska

REKLAMA

REKLAMA

W lecie wzrasta liczba organizowanych imprez plenerowych. Ze względu na udział znaczącej liczby uczestników stają się one imprezami masowymi. Samorząd, który organizuje taką imprezę, musi zdawać sobie sprawę z konieczności spełnienia wielu wymogów. Z kolei wójt, burmistrz czy prezydent miasta musi dołożyć wszelkiej staranności, aby organizator zapewnił bezpieczeństwo uczestnikom imprezy.

Na organach wydających zezwolenie na imprezę masową spoczywa odpowiedzialność za to, aby taka impreza przebiegła w bezpiecznych warunkach. Dlatego wójt, burmistrz i prezydent miasta musi kontrolować, czy impreza masowa przebiega zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu na taką imprezę. Jeśli organizator nie spełnia warunków określonych w zezwoleniu, uprawniony przedstawiciel wójta, burmistrza lub prezydenta miasta może przerwać imprezę. Nierzadko też jednostki samorządowe są organizatorami imprez masowych i na nich spoczywają obowiązki organizatora takiego przedsięwzięcia.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy gmina jest organizatorem

Organizator imprezy masowej ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo osobom obecnym na imprezie oraz porządku podczas trwania imprezy.

Zapewnia on:

• spełnienie wymogów określonych w przepisach prawa, w szczególności w przepisach prawa budowlanego, w przepisach sanitarnych i przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej,

REKLAMA

• służbę porządkową i informacyjną odpowiednio wyszkoloną i wyposażoną, wyraźnie wyróżniającą się elementami ubioru oraz powołuje kierownika do spraw bezpieczeństwa, kierującego tymi służbami,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• pomoc medyczną oraz zaplecze higieniczno-sanitarne,

drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd pojazdom służb ratowniczych i Policji,

• warunki zorganizowania łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy,

• sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne przy zabezpieczeniu działań ratowniczo-gaśniczych,

• w razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem.

Do obowiązków organizatora należy również udostępnienie uczestnikom imprezy regulaminu obiektu lub regulaminu imprezy. Organizator w uzgodnieniu z właściwym miejscowo komendantem Państwowej Straży Pożarnej musi określić także szczegółowe zasady postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego zagrożenia w obiekcie, w którym planowana jest impreza.

Pomoc Policji

Organizator imprezy masowej może zawrzeć z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) Policji porozumienie o odpłatnym udziale policji w zabezpieczeniu, podczas przeprowadzania imprezy masowej, bezpieczeństwa i porządku publicznego. Wcześniej musi na to wyrazić zgodę właściwy miejscowo komendant wojewódzki Policji. Porozumienie powinno w szczególności określać:

• sposób zabezpieczenia przez Policję bezpieczeństwa i porządku publicznego,

• kwotę odpłatności uiszczanej na rzecz Policji przez organizatora imprezy masowej,

• zasady i tryb nadzoru policji nad działalnością służby porządkowej i informacyjnej,

• kierownika do spraw bezpieczeństwa.

Trzeba złożyć wniosek

Nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy organizator powinien wystąpić do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy, z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.

Organizator musi zawrzeć umowę ubezpieczenia

Organizator imprezy masowej ma obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny. Odpowiedzialność za szkody powinna objąć także te szkody, które poniosły straże i służby w trakcie akcji porządkowej. Polisę ubezpieczeniową należy dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na organizację imprezy.

Zadania wójta

Wójt, burmistrz albo prezydent miasta wydaje zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej albo odmawia jego wydania w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku przez jej organizatora.

Zezwolenie na przeprowadzenie imprezy powinno zawierać nazwę organizatora, miejsce jej przeprowadzenia, czas rozpoczęcia i zakończenia, maksymalną liczbę osób, które mogą być obecne, liczbę porządkowych, dane o osobie reprezentującej organizatora w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa osób uczestniczących w imprezie masowej (kierowniku do spraw bezpieczeństwa) oraz informację o ewentualnym zainstalowaniu urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Od decyzji wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o odmowie wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego. Samorządowe kolegium odwoławcze rozpatruje takie odwołanie w terminie czterech dni od dnia jego wniesienia.

SŁOWNICZEK

Bezpieczeństwo imprezy masowej to spełnienie przez organizatora imprezy wymogów w zakresie bezpieczeństwa osób obecnych na imprezie. W szczególności jest to zapewnienie: ochrony porządku publicznego, zabezpieczenia pod względem medycznym, a także zabezpieczenia stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi (przeciwpożarowymi i sanitarnymi).

Impreza masowa to impreza sportowa, artystyczna lub rozrywkowa, obejmująca nie mniej niż 1000 osób w przypadku stadionu lub innego terenu i nie mniej niż 300 osób w przypadku hali sportowej lub innego budynku.

 

PRZYKŁAD

Czy organizator imprezy masowej musi zapłacić za szkody poniesione np. przez Policję, której funkcjonariusze zabezpieczali imprezę? Czy są określone sumy dla ubezpieczeń OC zawieranych przez organizatorów imprez masowych?

Organizator imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny, w tym imprez odbywających się według określonego terminarza, odpowiada za rzeczywiste szkody, które poniosły Policja, żandarmeria wojskowa, straż gminna (miejska), państwowa straż pożarna i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz służba zdrowia, w związku z ich działaniami w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej. Odpowiedzialność za te szkody obejmuje równowartość zniszczonego lub uszkodzonego mienia użytego np. przez Policję, w związku z działaniami w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej. Organizator imprezy masowej ma obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do imprezy sportowej wynosi równowartość w złotych 30 tys. euro (dotyczy to imprezy masowej przeprowadzonej na otwartej przestrzeni, gdzie liczba miejsc dla osób wynosi nie mniej niż tysiąc i nie więcej niż 2 tys. miejsc). W przypadku wzrostu liczby miejsc o każde kolejne 100 - minimalna suma gwarancyjna wzrasta o 1,5 tys. euro.

 

Agnieszka Jezierska

Podstawy prawne:

• Ustawa z 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (j.t. Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 909; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 99, poz. 665)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2003 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych (Dz.U. nr 220, poz. 2179)

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA