Obowiązki samorządów w zakresie organizacji imprez masowych
REKLAMA
REKLAMA
Na organach wydających zezwolenie na imprezę masową spoczywa odpowiedzialność za to, aby taka impreza przebiegła w bezpiecznych warunkach. Dlatego wójt, burmistrz i prezydent miasta musi kontrolować, czy impreza masowa przebiega zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu na taką imprezę. Jeśli organizator nie spełnia warunków określonych w zezwoleniu, uprawniony przedstawiciel wójta, burmistrza lub prezydenta miasta może przerwać imprezę. Nierzadko też jednostki samorządowe są organizatorami imprez masowych i na nich spoczywają obowiązki organizatora takiego przedsięwzięcia.
REKLAMA
Gdy gmina jest organizatorem
Organizator imprezy masowej ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo osobom obecnym na imprezie oraz porządku podczas trwania imprezy.
Zapewnia on:
• spełnienie wymogów określonych w przepisach prawa, w szczególności w przepisach prawa budowlanego, w przepisach sanitarnych i przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej,
• służbę porządkową i informacyjną odpowiednio wyszkoloną i wyposażoną, wyraźnie wyróżniającą się elementami ubioru oraz powołuje kierownika do spraw bezpieczeństwa, kierującego tymi służbami,
• pomoc medyczną oraz zaplecze higieniczno-sanitarne,
• drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd pojazdom służb ratowniczych i Policji,
• warunki zorganizowania łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy,
• sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne przy zabezpieczeniu działań ratowniczo-gaśniczych,
• w razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem.
Do obowiązków organizatora należy również udostępnienie uczestnikom imprezy regulaminu obiektu lub regulaminu imprezy. Organizator w uzgodnieniu z właściwym miejscowo komendantem Państwowej Straży Pożarnej musi określić także szczegółowe zasady postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego zagrożenia w obiekcie, w którym planowana jest impreza.
Pomoc Policji
Organizator imprezy masowej może zawrzeć z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) Policji porozumienie o odpłatnym udziale policji w zabezpieczeniu, podczas przeprowadzania imprezy masowej, bezpieczeństwa i porządku publicznego. Wcześniej musi na to wyrazić zgodę właściwy miejscowo komendant wojewódzki Policji. Porozumienie powinno w szczególności określać:
• sposób zabezpieczenia przez Policję bezpieczeństwa i porządku publicznego,
• kwotę odpłatności uiszczanej na rzecz Policji przez organizatora imprezy masowej,
• zasady i tryb nadzoru policji nad działalnością służby porządkowej i informacyjnej,
• kierownika do spraw bezpieczeństwa.
Trzeba złożyć wniosek
Nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy organizator powinien wystąpić do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy, z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.
Organizator musi zawrzeć umowę ubezpieczenia
Organizator imprezy masowej ma obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny. Odpowiedzialność za szkody powinna objąć także te szkody, które poniosły straże i służby w trakcie akcji porządkowej. Polisę ubezpieczeniową należy dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na organizację imprezy.
Zadania wójta
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta wydaje zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej albo odmawia jego wydania w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku przez jej organizatora.
Zezwolenie na przeprowadzenie imprezy powinno zawierać nazwę organizatora, miejsce jej przeprowadzenia, czas rozpoczęcia i zakończenia, maksymalną liczbę osób, które mogą być obecne, liczbę porządkowych, dane o osobie reprezentującej organizatora w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa osób uczestniczących w imprezie masowej (kierowniku do spraw bezpieczeństwa) oraz informację o ewentualnym zainstalowaniu urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Od decyzji wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o odmowie wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego. Samorządowe kolegium odwoławcze rozpatruje takie odwołanie w terminie czterech dni od dnia jego wniesienia.
SŁOWNICZEK
REKLAMA
Bezpieczeństwo imprezy masowej to spełnienie przez organizatora imprezy wymogów w zakresie bezpieczeństwa osób obecnych na imprezie. W szczególności jest to zapewnienie: ochrony porządku publicznego, zabezpieczenia pod względem medycznym, a także zabezpieczenia stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi (przeciwpożarowymi i sanitarnymi).
Impreza masowa to impreza sportowa, artystyczna lub rozrywkowa, obejmująca nie mniej niż 1000 osób w przypadku stadionu lub innego terenu i nie mniej niż 300 osób w przypadku hali sportowej lub innego budynku.
PRZYKŁAD
Czy organizator imprezy masowej musi zapłacić za szkody poniesione np. przez Policję, której funkcjonariusze zabezpieczali imprezę? Czy są określone sumy dla ubezpieczeń OC zawieranych przez organizatorów imprez masowych?
Organizator imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny, w tym imprez odbywających się według określonego terminarza, odpowiada za rzeczywiste szkody, które poniosły Policja, żandarmeria wojskowa, straż gminna (miejska), państwowa straż pożarna i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz służba zdrowia, w związku z ich działaniami w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej. Odpowiedzialność za te szkody obejmuje równowartość zniszczonego lub uszkodzonego mienia użytego np. przez Policję, w związku z działaniami w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej. Organizator imprezy masowej ma obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do imprezy sportowej wynosi równowartość w złotych 30 tys. euro (dotyczy to imprezy masowej przeprowadzonej na otwartej przestrzeni, gdzie liczba miejsc dla osób wynosi nie mniej niż tysiąc i nie więcej niż 2 tys. miejsc). W przypadku wzrostu liczby miejsc o każde kolejne 100 - minimalna suma gwarancyjna wzrasta o 1,5 tys. euro.
Agnieszka Jezierska
Podstawy prawne:
• Ustawa z 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (j.t. Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 909; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 99, poz. 665)
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2003 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych (Dz.U. nr 220, poz. 2179)
REKLAMA
REKLAMA