REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowej jednostki budżetowej na rok 2012

KRYSTYNA GĄSIOREK

REKLAMA

Zbliża się termin opracowywania przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych projektów oraz planów finansowych na rok 2012. Jakie zasady i terminy obowiązują w tym zakresie?

Plan finansowy samorządowej jednostki budżetowej stanowi podstawę jej gospodarki finansowej, ale aby on powstał, najpierw na podstawie materiałów do opracowania projektu uchwały budżetowej należy sporządzić jego projekt, a dopiero potem tworzy się plan finansowy. Materiał przekazywany do organu wykonawczego (w gminie – do wójta, burmistrza, prezydenta miasta, w powiecie i województwie samorządowym – do zarządu) do 15 listopada 2011 r. jest materiałem do opracowania projektu uchwały budżetowej na rok 2012, a nie projektem planu finansowego. Projekt planu finansowego samorządowej jednostki budżetowej na rok 2012 nie może zostać opracowany wcześniej niż po 15 listopada 2011 r., chyba że projekt uchwały budżetowej zostanie przekazany wcześniej, wtedy automatycznie zmieniają się terminy w tym zakresie.

REKLAMA

Projekt planu finansowego, jak również sam plan finansowy samorządowej jednostki budżetowej należy sporządzić na podstawie:

● ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) w tym zakresie,

● rozporządzenia Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (dalej: rozporządzenie w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych).

Projekt planu finansowego

W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST), zarząd JST (w gminach: wójt, burmistrz, prezydent miasta) zobowiązany jest przekazać podległym jednostkom informację niezbędną do opracowania projektu ich planów finansowych. Informacja ta powinna zawierać dane w zakresie dochodów i wydatków budżetowych w szczegółowości nie mniejszej niż przyjęta w projekcie uchwały budżetowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie otrzymanych informacji kierownicy samorządowych jednostek budżetowych opracowują projekty planów finansowych w szczegółowości:

● dział,

● rozdział,

● paragraf,

REKLAMA

czyli podziałki klasyfikacji budżetowej określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych z uwzględnieniem zmiany wynikającej z rozporządzenia Ministra Finansów z 29 sierpnia 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Projekt planu finansowego samorządowej jednostki budżetowej, zapewniający zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem uchwały budżetowej powinien zatwierdzić kierownik jednostki, a następnie przekazać go do zarządu JST (w gminach: do wójta, burmistrza, prezydenta miasta) w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji z projektu uchwały budżetowej, lecz nie później jednak niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy (§ 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych).

W przypadku szkół i placówek projekty planów finansowych, zgodnie z ustawą z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty), opiniuje rada:

pedagogiczna (art. 41 ust. 2 pkt 2),

rodziców (art. 54 ust. 2 pkt 3),

szkoły, jeśli funkcjonuje (art. 50 ust. 2 pkt 2).

REKLAMA

Zarząd JST (w gminach: wójt, burmistrz, prezydent miasta) dokonuje weryfikacji otrzymanych projektów planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej. W przypadku stwierdzenia różnic są w nich wprowadzane odpowiednie zmiany, o których zarząd informuje kierownika samorządowej jednostki budżetowej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego, lecz nie później niż do 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

Jeśli w JST została powołana do obsługi szkół, przedszkoli i placówek oświatowych jednostka budżetowa (tzw. ZEAS, OAS itp.), wówczas projekty planów finansowych powinny być opracowane dla każdej obsługiwanej jednostki budżetowej odrębnie. Ponadto każdy z projektów planu finansowego powinien być zatwierdzony przez kierownika danej oświatowej jednostki budżetowej.

Projekty planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych, które zachowują zgodność z projektem uchwały budżetowej oraz zostały odpowiednio zweryfikowane przez zarząd JST (w gminach: wójta, burmistrza, prezydenta miasta) w terminie nie później jednak niż do 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, stanowią podstawę gospodarki finansowej samorządowej jednostki budżetowej w okresie od 1 stycznia do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków, wynikających z uchwały budżetowej.

Plan finansowy

Po uchwaleniu uchwały budżetowej JST, na podstawie art. 249 ust. 1 pkt 1 uofp, zarząd JST (w gminach: wójt, burmistrz, prezydent miasta) w terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków w szczegółowości nie mniejszej niż przyjęte w uchwale budżetowej. Samorządowe jednostki budżetowe na podstawie otrzymanej informacji dostosowują projekt planu finansowego do uchwały budżetowej w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania tej informacji.

Każdy plan finansowy samorządowej jednostki budżetowej jest częścią budżetu danej JST.

W szkołach i placówkach oświatowych, w których funkcjonuje rada szkoły lub placówki, plan finansowy powinien być zaopiniowany przez radę szkoły lub placówki (art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie oświaty).

W planie finansowym urzędu JST należy ująć wszystkie wydatki budżetowe nieujęte w planach finansowych innych samorządowych jednostek budżetowych, w tym wydatki związane z funkcjonowaniem organu stanowiącego i wykonawczego JST. W planie tym powinny być ujęte również:

● dotacje dla samorządowych zakładów budżetowych,

● dotacje i środki przekazywane na rzecz innych JST i związków JST,

● pozostałe dotacje,

● wpłaty do budżetu państwa z przeznaczeniem na zwiększenie części subwencji ogólnej, określone w odrębnych ustawach,

● płatności oraz składki wpłacane na rzecz instytucji krajowych i zagranicznych.

W samorządowej jednostce budżetowej zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków budżetowych nie mogą pojawić się dochody w postaci dotacji, subwencji ani wydatki w formie dotacji. Jedynie w planie finansowym wojewódzkiej jednostki budżetowej, innej niż urząd marszałkowski, mogą być ujmowane dotacje związane z realizacją programów operacyjnych.

Plan finansowy stanowi podstawę gospodarki finansowej każdej samorządowej jednostki budżetowej od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Czytaj także: Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową>>

Dokonywanie zmian w planach finansowych

W przypadku przekazania przez zarząd JST (w gminie: wójta, burmistrza, prezydenta miasta) upoważnień do dokonywania zmian w planie finansowym jednostki, kierownik samorządowej jednostki budżetowej, korzystając z przekazanych uprawnień, może dokonywać przeniesień planowanych wydatków, wprowadzając zmiany w planie finansowym jednostki i jednocześnie informując o dokonanych przeniesieniach w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany:

● zarząd województwa – w województwie,

● zarząd powiatu – w powiecie,

● wójta, burmistrza, prezydenta miasta – w gminie.

Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych mogą dokonywać zmian w planowanych wydatkach zgodnie z upoważnieniem. Nie mogą być jednak dokonywane zmiany przez kierownika jednostki budżetowej dotyczące przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej, jak również nie może on wprowadzać zmian w dochodach jednostki budżetowej.

W przypadku braku upoważnienia do przenoszenia wydatków, zmiany dokonywane są przez:

● zarząd województwa – w województwie,

● radę lub zarząd – w powiecie,

● wójta, burmistrza, prezydenta miasta – w gminach.

Zmiany w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych mogą być dokonywane na skutek zmian wprowadzanych w planie dochodów i wydatków dokonywanych podczas wykonywania budżetu. Zarząd JST zawiadamia wówczas samorządowe jednostki budżetowe o zmianie planów dochodów i wydatków wprowadzanych w toku wykonywania budżetu. Zawiadomienie to stanowi podstawę dokonania zmian w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych.

Podstawy prawne

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 185, poz. 1092)

● Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz.U. Nr 241, poz. 1616)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 38, poz. 207; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 185, poz. 1098)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Flagi państw Europy. Na pewno je znasz? To nie jest łatwy QUIZ!
Czy na pewno znasz flagi państw Europy? To może być naprawdę trudne zadanie. Do rozwiązania quizu zachęcamy nie tylko podróżników i fanów piłki nożnej. Powodzenia!
Lubnauer: Katechetów przekwalifikować, duchownych wycofać ze szkół

Zmniejszenie liczby lekcji religii, przekwalifikowanie katechetów, wycofanie duchownych ze szkół – o takich zmianach informuje Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji. Podkreśla, że według szacunków Ministerstwa Edukacji Narodowej zmiany w organizacji nauki religii mogą przynieść 1,5 mld zł oszczędności. Pieniądze te mają być przeznaczone na inne cele edukacyjne.

Dostępność dziś i jutro – nowe technologie ułatwiają korzystanie z urzędów

11 września w Oddziale ZUS w Chorzowie odbyła się konferencja „Dostępność dziś i jutro”. Przedstawiciele rządu, instytucji i organizacji pozarządowych dyskutowali na temat dostępności podmiotów publicznych dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Ruszają prace nad nowelizacją Karty Nauczyciela. Celem jest zmiana systemu wynagradzania nauczycieli

Ruszają prace nad obywatelskim projektem „Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli”. 13 września br. zajmie się nim sejmowa Komisja Edukacji i Nauki.

REKLAMA

Bogate złoże ropy naftowej w pobliżu Świebodzina (ponad 100 tys. ton). Duży sukces geologów i inżynierów Orlenu

Grupa Orlen odkryła zawierające ponad 100 tys. ton ropy naftowej złoże w województwie lubuskim - poinformował Orlen w komunikacie prasowym. Co więcej w pobliżu tego odkrycia znajdują się kolejne struktury geologiczne, w których mogą znajdować się dodatkowe ilości surowca. Zasobność całego złoża w tej okolicy Orlen szacuje na ponad 500 tys. ton ropy.

Kosztowne podwyżki. NFZ nie ma pieniędzy dla szpitali na niektóre świadczenia. Pacjenci będą zapisywani na 2025 rok

O tym, że NFZ nie zapłacił szpitalom za nadwykonania alarmuje od kilku tygodni Ogólnopolski Związek Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji NFZ Paweł Florek poinformował, że realizacja ustawy podwyżkowej, czyli o minimalnym wynagrodzeniu w ochronie zdrowia i przekazanie do finansowania przez NFZ części świadczeń, za które jeszcze do 2022 r. płacił budżet państwa, np. ratownictwo medyczne, są sporym obciążeniem dla budżetu NFZ.

Rodzice chcą by w miejsce religii i muzyki szkoła uczyła ich dzieci zarządzania finansami osobistymi

Rodzice wyciągają wnioski z własnych doświadczeń. Dlatego niemal co drugi badany optuje za edukacją w zakresie finansów osobistych w ramach nauczania szkolnego. Najchętniej za lekcje religii i muzyki.

Dlaczego warto studiować prawo? Jakie zarobki po studiach prawniczych?

“Prawo” niezmiennie pozostaje jednym z najchętniej wybieranych kierunków studiów w Polsce. Potwierdzają to dane z raportu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dotyczące wyników rekrutacji na rok akademicki 2023/2024 , podczas której kierunek ten znalazł się wśród najczęściej wybieranych, przyciągając znaczną liczbę kandydatów - aż 21 786. Co sprawia, że tak wiele osób decyduje się na tę ścieżkę edukacyjną? W tym artykule przyjrzymy się głównym powodom, dla których warto studiować “Prawo” oraz korzyściom jakie wynikają z jego wyboru w kontekście współczesnych wyzwań zawodowych. 

REKLAMA

Aplikacja mObywatel: Nowa funkcja w usłudze Bezpiecznie w sieci

Baza wiedzy to nowa funkcja w aplikacji mObywatel. Funkcja została wprowadzona 11 września 2024 r. Baza wiedzy w znacznym stopniu przyczyni się do bezpieczeństwa użytkowników przy poruszaniu się w Internecie.

Wybory prezydenckie w USA w 2024 r. już rozstrzygnięte? Taylor Swift poparła Kamalę Harris

Taylor Swift, jedna z najpopularniejszych obecnie gwiazd muzyki pop, zaliczona przez magazyn "Forbes" do najbardziej wpływowych kobiet świata, udzieliła poparcia Kamali Harris. 10 września 2024 r. tuż po debacie telewizyjnej kandydatów na prezydenta USA, Swift na swoim koncie na Instagramie udzieliła jednoznacznego poparcia kandydatce Demokratów.

REKLAMA