reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Niepełnosprawni - pracownikami urzędów

Niepełnosprawni - pracownikami urzędów

Znowelizowana ustawa o służbie cywilnej zawiera uregulowania umożliwiające zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych w służbie cywilnej, urzędach państwowych, jak również jednostkach samorządowych.

Dotychczasowe uregulowania nie gwarantowały osobom niepełnosprawnym odpowiedniego dostępu do podjęcia zatrudnienia w służbie cywilnej, co zapewnia im art. 60 Konstytucji RP. Nowelizacja przepisów zmienia dotychczasowy system zatrudniania, w tym przyjmowania do pracy osób niepełnosprawnych.

WAŻNE!

Obecnie kandydatom na stanowiska urzędnicze z orzeczoną niepełnosprawnością łatwiej będzie otrzymać zatrudnienie w administracji publicznej. Wprowadzone ułatwienia dla pracowników niepełnosprawnych są wynikiem zmian w zasadach naboru pracowników do urzędów i będą one dotyczyć przyjmowanych do pracy w służbie cywilnej, w urzędach państwowych i jednostkach samorządowych.

Służba cywilna

Nowe przepisy gwarantują niepełnosprawnym pierwszeństwo zatrudnienia w służbie cywilnej, jeżeli niepełnosprawny kandydat znalazł się wśród:

● 5 najlepszych osób – wyłonionych w wyniku naboru,

● 2 najlepszych kandydatów – w przypadku naboru na wyższe stanowisko w służbie cywilnej.

Warunkiem pierwszeństwa jest, aby wskaźnik zatrudnienia niepełnosprawnych w danej jednostce w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia o naborze był niższy niż 6% (art. 1 pkt 3 i 7 ustawy zmieniającej).

Wprowadzone zmiany w naborze pracowników przewidują, że ogłoszenie o naborze powinno zawierać obok nazwy i adresu urzędu określenie stanowiska pracy, a także wymagania związane ze stanowiskiem pracy zgodnie z opisem danego stanowiska. Należy wskazać, które z wymagań są niezbędne, a które dodatkowe, jak również określić zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy, a także wskazać wymagane dokumenty oraz termin i miejsce ich składania.

W wyniku nowelizacji przepisów w ogłoszeniu o naborze na wolne stanowisko będzie konieczne podanie dodatkowo:

● informacji o warunkach pracy na danym stanowisku pracy,

● informacji o tym, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w urzędzie, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%.

Każda osoba niepełnosprawna, która chce skorzystać z pierwszeństwa w zatrudnieniu, powinna przedłożyć kopie dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność. Szczegółowe zasady realizacji pierwszeństwa w zatrudnieniu niepełnosprawnych określają kierownicy danego urzędu.

Znowelizowane zasady naboru dotyczą również naboru na wyższe stanowisko w służbie cywilnej. Ogłoszenie o takim naborze publikuje się w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu oraz w Biuletynie Kancelarii (np. Prezesa Rady Ministrów)

reklama

Czytaj także

Autor:

radca prawny

Źródło:

Serwis Prawno-Pracowniczy
Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Accace Polska

Accace to zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, profesjonalne usługi doradztwa podatkowego, doradztwa transakcyjnego oraz nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama