REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System organizacji PPP w pracy urzędu

Rafał Cieślak

REKLAMA

Kluczowym czynnikiem powodzenia projektów z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego jest zorganizowanie koordynacji i wdrażania PPP w danej jednostce samorządowej.

Mało która jednostka samorządu terytorialnego (dalej: JST) może pozwolić sobie na wyodrębnienie wydziału czy innej komórki zajmującej się wyłącznie partnerstwem publiczno-prywatnym (dalej: PPP). W praktyce zadania z tego zakresu powierzane są osobom zajmującym się strategiami rozwoju, inwestycjami, funduszami unijnymi lub innymi środkami zewnętrznymi. W najmniejszych gminach funkcje te pełni zwykle samodzielnie kadra kierownicza. Uzasadnione zatem jest powołanie zespołu ds. PPP, działającego przy zarządzie danej JST.

REKLAMA

System organizacji PPP powinien zakładać cztery główne etapy prac:

1) faza koncepcyjna,

2) faza analityczna,

3) postępowanie o wybór inwestora prywatnego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) kontrola realizacji umowy z inwestorem prywatnym.

Faza koncepcyjna

REKLAMA

Koncepcja realizacji przedsięwzięcia w formule PPP kierowana jest do komórki, którą określimy jako „inwestycje”. Wytypowany pracownik dokonuje wstępnej oceny projektu pod kątem możliwości zastosowania PPP. Następnie wyznaczany jest wstępny zakres przedsięwzięcia, wstępny podział zadań i ryzyk oraz szacunek wartości nakładów inwestycyjnych.

Zebrane informacje przedkładane są do komórki „finanse” w celu dokonania wstępnej analizy wykonalności finansowej projektu w modelu PPP. Na jej podstawie zarząd podejmuje decyzję. Na tym etapie może już wspierać się także opiniami ekspertów zewnętrznych. W przypadku braku akceptacji dla tego sposobu realizacji projektu proces jest przerywany, co nie wyklucza możliwości wdrożenia projektu w inny sposób.

W przypadku pozytywnej decyzji o realizacji przedsięwzięcia zaleca się wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego. Zadanie to może być także zlecone zewnętrznej firmie świadczącej usługi w tym zakresie. Możliwe jest również zlecenie wykonania kompletnej dokumentacji technicznej, choć w przypadku PPP należy raczej unikać decydowania za inwestora prywatnego o konkretnym kształcie i funkcjonalnościach planowanej infrastruktury.

Autopromocja

Zarząd powinien wyznaczyć koordynatora projektu, który przygotowuje szczegółowy harmonogram dalszych działań.

Następny krok stanowi przeprowadzenie przez komórkę „przetargi” postępowania w przedmiocie wyboru doradcy zewnętrznego. Zakres jego obowiązków uzależniony będzie od potrzeb jednostki.

Faza analityczna

Pierwszym zadaniem doradcy stanie się przygotowanie analiz formalnoprawnych, ekonomiczno-finansowych oraz analizy ryzyk projektowych. Wyniki analiz prezentowane są zespołowi ds. PPP w formie rekomendacji. Merytoryczną zawartość opracowań weryfikują komórki „inwestycje” oraz „finanse”. Po zaakceptowaniu ostatecznej wersji analiz stosowne wnioski wraz z opiniami członków zespołu ds. PPP przekazywane są do zarządu.

Na tym etapie zaleca się także skonfrontowanie założeń projektu z oczekiwaniami potencjalnych inwestorów prywatnych.

Do dobrych praktyk należy przeprowadzanie badania opinii publicznej. Ten ostatni element ma szczególne znaczenie w przypadku przedsięwzięć wrażliwych społecznie, takich jak np. budowa szpitala, spalarni odpadów czy cmentarza.

Wnioski zarządu, wyciągnięte na podstawie wymienionych działań, pozwolą podjąć ostateczną decyzję o skierowaniu procesu do fazy wyboru inwestora prywatnego. W przypadku decyzji pozytywnej warto rozważyć także podjęcie przez organ stanowiący JST uchwały intencyjnej, wyrażającej akceptację dla realizacji przedsięwzięcia w formule PPP. W przypadku braku akceptacji dla realizacji inwestycji w modelu PPP procedura jest przerywana.

Wybór inwestora prywatnego

Cała faza III obejmuje proces wyboru inwestora prywatnego. Przygotowanie postępowania wiąże się m.in. z powołaniem komisji przetargowej, w której skład wejść mogą zarówno przedstawiciele zespołu ds. PPP, jak i doradcy zewnętrzni. Dalsza ścieżka procesu determinowana jest podstawą prawną wyboru inwestora prywatnego. Zastosowanie znajdą tu dwa główne tryby, przewidziane przepisami ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych lub ustawy z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (dalej: ustawa o koncesjach). Ogłoszenie postępowania rozpoczyna wstępną selekcję partnerów, a następnie przeprowadzenie negocjacji z podmiotami, które spełniły warunki udziału w postępowaniu. Po zamknięciu procedury negocjacyjnej następuje ostateczne sformułowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia (koncesji). W kolejnym etapie komisja przetargowa dokonuje wyboru oferty najkorzystniejszej. Procedurę kończy podpisanie umowy z wybranym inwestorem prywatnym i uruchomienie projektu.

Kontrola realizacji umowy

REKLAMA

Ostatnia faza jest najdłuższa i trwa do rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z inwestorem prywatnym. Zarówno ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym, jak i ustawa o koncesjach nakładają na podmiot publiczny obowiązek sprawowania kontroli realizacji projektu przez inwestora prywatnego na wszystkich etapach przygotowania, budowy i eksploatacji infrastruktury. Zasady i szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli określa umowa o PPP.

Warunki umowy muszą przewidywać sposoby wychodzenia z sytuacji konfliktowych. W negocjacjach lub mediacjach, mających za przedmiot polubowne załatwienie sprawy, uczestniczyć mogą również doradcy zewnętrzni. W przypadku sporu sądowego właściwy do jego rozstrzygnięcia będzie zwykle sąd właściwy ze względu na siedzibę strony publicznej.

Warunki umowy określają również sposób zakończenia umowy z inwestorem prywatnym i zasady dokonania rozliczeń między stronami. W przypadku rozwiązania umowy z inwestorem prywatnym podmiot publiczny – do czasu wyboru nowego partnera – może zlecić wykonywanie zadań w trybie zamówienia z wolnej ręki.

Zalety systemu organizacji PPP

Wdrożenie systemu organizacji PPP stanowi sygnał dla prywatnych inwestorów, że JST jest przygotowana do nawiązania zaawansowanej współpracy z przedsiębiorcami w sposób zorganizowany.

Kolejną zaletę zorganizowanego podejścia do PPP stanowi ustanowienie samej procedury – wytyczenie ścieżki, według której poszczególni członkowie zespołu ds. PPP i organy jednostki podejmują kolejne działania oraz decyzje. System prowadzi także do minimalizacji ryzyka prawnego związanego z korupcją i nieprawidłowościami w trakcie przygotowywania projektów i na etapie wyboru inwestorów prywatnych. Może stanowić dogodne uzupełnienie istniejących w strukturze urzędu systemów zarządzania jakością, może też funkcjonować jako odrębny mechanizm regulujący wyłącznie aspekty współpracy publiczno-prywatnej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    UWAGA! Ratownik medyczny zrobi USG i poda leki na ciśnienie, przeciwpłytkowe i przeciwkrwotoczne. I pobierze wymaz na obecność grypy

    Nowelizacja rozporządzenia w sprawie medycznych czynności ratunkowych i świadczeń zdrowotnych innych niż medyczne czynności ratunkowe, które mogą być udzielane przez ratownika medycznego

    Zmiany na maturze: zwolnienie z opłat, przechowywanie protokołów, liczba członków komisji [projekt rozporządzenia]

    Nowy termin końcowy składania wniosku o zwolnienie z opłat, zmiany w komisjach i terminach przechowywania protokołów zbiorczych. I matura z łaciny oraz biznesu.

    Kto deklaruje przekazanie swojego ciała po śmierci do celów naukowych? "Ludzkiej anatomii nie da się odtworzyć na żadnym plastikowym modelu"

    Przekazanie zwłok po śmierci na cele dydaktyczne funkcjonuje w społecznej świadomości znacznie mniej, niż dawstwo narządów. Kto przekazuje swoje ciało po śmierci do celów naukowych? Dlaczego żaden model nie będzie tak doskonały jak ciało człowieka?  

    Połowa Polaków nie wie, gdzie wyrzucać elektrośmieci

    Czy Polacy potrafią prawidłowo zidentyfikować elektroodpad? Czy wiedzą, gdzie oddawać zużyte sprzęty? W teorii tak, w praktyce niekoniecznie. 

    REKLAMA

    Dodatek osłonowy wraca w 2024 r.! 2,3 mld do wydania! Dla 7 mln rodzin. Poprzednio do 1437,50 zł! Ile dostaną w 2024 r.? [druk sejmowy nr 72]

    Dodatek osłonowy ma być wypłacony jednorazowo do końca czerwca 2024 r. Projekt ustawy złożyli posłowie (druk sejmowy nr 72). I nie są to posłowie PIS, a mający większość posłowie KO i Polski 2050 - TD.

    Koszt miesięcznego utrzymania studenta wynosi średnio 3 867 zł. Coraz więcej żaków się zadłuża

    O ile wzrosło miesięczne utrzymanie studenta? Jaki procent studentów bierze pod uwagę rezygnację z kształcenia z przyczyn materialnych? Na jaką kwotę średnio zadłużony jest student? 

    Kiedy zgłosić się do okulisty, a kiedy do optometrysty?

    Wady i choroby oczu dotykają coraz więcej osób. Przyczynia się do tego również nadmierna ekspozycja na ekrany oraz brak profilaktyki. Kiedy umówić się na badanie wzroku z optometrystą, a kiedy konieczna jest wizyta u lekarza okulisty wyjaśnia ekspert.

    Cząstkowy raport komisji ds. rosyjskich wpływów: W czasie rządów D.Tuska Służba Kontrwywiadu Wojskowego uległa wpływom Rosji

    Służba Kontrwywiadu Wojskowego uległa wpływom Rosji. Zaistniał rosyjski wpływ na polski kontrwywiad. Korzystając ze zgody premiera D. Tuska na współpracę podpisano porozumienie między SKW i FSB - to główne tezy cząstkowego raportu Państwowej Komisji do spraw badania wpływów rosyjskich na bezpieczeństwo wewnętrzne Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2007-2022 przedstawione przez jej członków w środę 29 listopada 2023 r. na konferencji prasowej.

    REKLAMA

    Rząd Tuska już 11 grudnia? Marszałek Hołownia: tego dnia M. Morawiecki wygłosi expose i będzie głosowanie nad wotum zaufania

    W dniu 11 grudnia o godzinie 10 premier M. Morawiecki wygłosi expose; ok. godz. 15 powinno nastąpić głosowanie nad wotum zaufania dla rządu - powiedział 29 listopada 2023 r. marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Następnie, jak wyjaśnił, ogłosi przerwę, w której będzie oczekiwał na zgłoszenie kandydatur na premiera w drugim konstytucyjnym kroku.

    Rząd ostrzega przed "zaświadczeniami na druku MEN/MEiN". Ministerstwo nie wydaje takich dokumentów na potwierdzenie kwalifikacji po kursach

    Zaświadczenie o ukończeniu kursu jest wydawane przez organizatora kursu i potwierdza wyłącznie uczestnictwo w danym kursie, nie zaświadcza o uzyskanych efektach kształcenia i kwalifikacjach - informuje MEiN. 

    REKLAMA