| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Gminy w ocenie inwestorów i przedsiębiorców

Gminy w ocenie inwestorów i przedsiębiorców

Samorządy powinny bardziej angażować się w promocję inwestycyjną. Oczekują tego i inwestorzy, i przedsiębiorcy. Najbardziej przyjazne dla lokowania biznesu są małe i średnie gminy.

W 2011 roku Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym” Krajowej Izby Gospodarczej przeprowadziła badanie przyjazności inwestycyjnej gmin. Objęło ono 67 samorządów, spośród 72 uczestników tegorocznego konkursu „Gmina Fair Play – Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji”.

Badania przeprowadzone w 2011 roku miały odmienny charakter od wcześniejszych. Do 2010 roku w trakcie konkursu badano tylko inwestorów, którzy rozpoczęli realizację inwestycji budowlanych. Tego typu podejście pomijało przedsiębiorców, którzy zrealizowali inwestycje w maszyny i urządzenia oraz inwestycje w kapitał ludzki. W roku 2011 w badaniach zostali uwzględnieni wszyscy inwestorzy, którzy zrealizowali dowolny rodzaj inwestycji. Podczas badania wykorzystano dane o przedsiębiorstwach pochodzących z dwóch baz danych:

1) KOMPASS – dla przedsiębiorstw dużych i

2) Bazy PKT – dla przedsiębiorstw małych i średnich.

Gminy nie miały żadnego wpływu na dobór próby.

Podczas realizacji badań zaobserwowano, że małe, lokalne firmy chętniej udzielały informacji niż przedsiębiorstwa duże, w jakich często problemem było znalezienie osoby, która mogłaby przeprowadzić ocenę. Odpowiedzi udzieliło 959 respondentów (380 kobiet i 579 mężczyzn) reprezentujących przedsiębiorstwa działające w gminach. Wśród respondentów:

● 50% stanowiły firmy usługowe,

● 27% – handlowe,

● 13% – produkcyjne,

● 6% – budowlane,

● 2% – rolnicze,

● 2% – transportowe.

Badane firmy miały zasięg lokalny (36%), regionalny (24%), krajowy (25%) i międzynarodowy (15%). Stosowano dwie skale pomiaru:

1) od -5 do +5 dla zagadnień, które mogły mieć wymiar pozytywno-negatywny i

2) od 0 do 10 dla pytań o wydźwięku pozytywnym.

Przedsiębiorcom zadano pytania dotyczące:

● oceny klimatu inwestycyjnego w gminie,

● sprawności urzędu gminy w zakresie obsługi biznesu i inwestorów,

● wsparcia gminy dla rozwoju biznesu,

● przejrzystości gospodarki gminnej, a także

● promocji i marketingu gminy.

Polityka inwestycyjna gmin

Na wykresie 1 przedstawiono wyniki w zakresie oceny klimatu inwestycyjnego w gminach w skali od –5 do +5. Pierwszy wykres pokazuje subiektywne oceny przedsiębiorców pogrupowane dla poszczególnych grup gmin, a drugi według województw.

Badania wykazały, że ocena klimatu inwestycyjnego dokonana przez przedsiębiorców jest odwrotnie proporcjonalna do wielkości gminy: im mniejsza gmina, tym wyższa ocena klimatu inwestycyjnego. Wynik ten można łączyć ze znacznie większą dostępnością do urzędników samorządowych i władz gminy dla potencjalnych inwestorów. Pomimo to we wszystkich ocenianych kategoriach gmin klimat inwestycyjny był oceniany pozytywnie, najwyżej w małych gminach wiejskich o specyfice rolniczej.

Czytaj także

Autor:

Biuro Konkursu „Gmina Fair Play”

Źródło:

Gazeta Samorządu i Administracji
INFORAKADEMIA - 6 modułów w cenie jednego599.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue

Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »