| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Czy poprawi się zarządzanie energią

Czy poprawi się zarządzanie energią

Branża ciepłownicza oczekuje od administracji rządowej podjęcia zmian i inicjatyw legislacyjnych, które zapewnią bezpieczeństwo dostaw ciepła systemowego dla kilkunastu milionów Polaków. Potrzebujemy nowego modelu regulacji cen, efektywności energetycznej czy rozwoju kogeneracji. Bez tego kondycja ciepła systemowego nie będzie najlepsza.

Samorządy mogą oszczędzić miliony złotych, jeśli poważnie podejdą do wytwarzania i zarządzania ciepłem oraz energią. Liczne przykłady dowodzą, że tam gdzie wdrożono programy oszczędnościowe, osiągnięto korzyści klimatyczne i finansowe.

Ciepłownictwo komunalne jest mniej zanieczyszczające i bardziej wydajne pod względem energetycznym, zarówno w procesie generacji, jak i dystrybucji ciepła, więc w pełni uzasadnione jest promowanie tej formy wytwarzania ciepła – z komunikatu Komisji Europejskiej „Plan działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii: sposoby wykorzystania potencjału”.

Prawne zobowiązanie

Od sierpnia br. obowiązuje ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (dalej: ustawa o efektywności energetycznej), przewidująca wzorcową rolę sektora publicznego w poprawianiu efektywności energetycznej. Prawo to ma „wymusić” – także na samorządach – oszczędność energii. Przymus w tym przypadku należy zdefiniować jako konieczny, ponieważ dotychczasowe zachęty nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.

Gminy w większości nie inwestują w efektywność energetyczną, tłumacząc się niewystarczającymi funduszami lub pilniejszymi zadaniami. Szkoda, że często lokalnym władzom decydującym o przeznaczeniu publicznych pieniędzy brakuje świadomości, że inwestycje w energię elektryczną i ciepło zwracają się bardzo szybko.

W 2008 roku zaledwie jedna czwarta gmin dysponowała planami zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. Ostateczny termin, do którego gminy muszą sporządzić lub uaktualnić założenia do planów upływa 11 marca 2012 roku.

Projekt założeń opiniuje samorząd województwa w części dotyczącej koordynacji współpracy z innymi gminami oraz w zakresie zgodności z polityką energetyczną państwa.

Praktyczne przykłady z Częstochowy i Poznania

Wyjątkiem pod względem skuteczności lokalnej polityki energetycznej jest Częstochowa, w której obowiązuje zasada współpracy i porozumienia między wszystkimi uczestnikami rynku energii. Od 2003 roku władze samorządowe realizują w Częstochowie projekt zarządzania energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Burchard

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »