Przygotowanie uchwał w sprawie odpadów
REKLAMA
REKLAMA
Rewolucja w gospodarce odpadami rozpoczęła się 1 stycznia 2012 r., kiedy to weszła w życie ustawa z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ustawa śmieciowa). Jednym z pierwszych etapów realizacji tych przepisów jest przyjęcie przez rady gmin uchwał wprowadzających nowe zasady odbierania odpadów od mieszkańców oraz nowe regulaminy utrzymania czystości i porządku. Radni mają na to czas do 31 grudnia 2012 r.
REKLAMA
Nowy regulamin musi być dostosowany do zaktualizowanego wojewódzkiego planu gospodarki odpadami (WPGO). Na aktualizacje tych planów sejmiki województw mają czas do 1 lipca br. Oznacza to, że gminy muszą poczekać z przygotowaniem swoich regulaminów do czasu zaktualizowania WPGO. Niestety, sejmiki województw nie śpieszą się z realizacją tego obowiązku. Z wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Środowiska (MŚ) wynika, że w kwietniu 2012 r. do resortu trafił tylko jeden zaktualizowany WPGO. Biorąc pod uwagę, że MŚ ma dwa miesiące na zaopiniowanie uchwały sejmiku wojewódzkiego w sprawie aktualizacji WPGO, to niewiele. Najprawdopodobniej więc większość regionów nie zdąży zaktualizować swoich WPGO w terminie. Samorządy wojewódzkie nie poniosą jednak z tego tytułu żadnych konsekwencji. Problemy mogą mieć natomiast gminy, które nie zdążą przygotować regulaminów.
Uchwały rady gminy
Poza regulaminem czystości i porządku, radni gmin muszą przyjąć także uchwały w sprawie:
● stawek opłat za gospodarowanie odpadami,
● terminu, częstotliwości i trybu uiszczania tych opłat,
● wzoru deklaracji o wysokości opłaty,
● szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zamian za opłatę.
REKLAMA
– Gminy nie mogą też zapomnieć o obowiązku przeprowadzenia kampanii informacyjno-edukacyjnej na temat nowego systemu odbioru odpadów. Kampania ta powinna rozpocząć się po przyjęciu uchwał przez radnych – mówi Maria Duczmal, radca prawny w Departamencie Gospodarki Odpadami Ministerstwa Środowiska.
Uchwały regulujące cały system odbioru odpadów w gminie są podstawą nowego systemu. Dopiero po ich przyjęciu gmina będzie mogła rozpocząć przetargi na wybór firm, które w jej imieniu będą odbierać odpady. Wybrany przez samorząd przedsiębiorca musi zacząć odbierać odpady od właścicieli nieruchomości najpóźniej 1 lipca 2013 r. Czasu, zwłaszcza biorąc pod uwagę długotrwałość procedur przetargowych, zostało niewiele.
W przypadku uchwały o opłacie za gospodarowanie odpadami (art. 6k ust. 1 ustawy śmieciowej) radni przede wszystkim muszą wybrać jedną z metod jej ustalenia. Stawkę opłaty mogą uzależnić od liczby mieszkańców lokalu mieszkalnego, jego powierzchni albo zużycia wody.
– Stawka opłaty w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, będzie zależna od ilości zebranych odpadów, wyrażonej w pojemnikach o określonej pojemności – informuje Robert Kamionowski, radca prawny w kancelarii Peter Nielsen & Partners Law Office.
Natomiast, określając wysokość stawki opłaty, radni muszą wziąć pod uwagę koszty funkcjonowania całego systemu, w tym m.in.:
1) odbierania, transportowania, zbierania, odzyskiwania i unieszkodliwiania,
2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania,
3) obsługi administracyjnej tego systemu.
REKLAMA
REKLAMA