REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie uchwał w sprawie odpadów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

Zostało niewiele czasu na przygotowanie i przyjęcie uchwał wprowadzających w gminach nowy system gospodarowania odpadami. To już ostatni moment na rozpoczęcie prac nad tymi dokumentami.

Rewolucja w gospodarce odpadami rozpoczęła się 1 stycznia 2012 r., kiedy to weszła w życie ustawa z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ustawa śmieciowa). Jednym z pierwszych etapów realizacji tych przepisów jest przyjęcie przez rady gmin uchwał wprowadzających nowe zasady odbierania odpadów od mieszkańców oraz nowe regulaminy utrzymania czystości i porządku. Radni mają na to czas do 31 grudnia 2012 r.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy regulamin musi być dostosowany do zaktualizowanego wojewódzkiego planu gospodarki odpadami (WPGO). Na aktualizacje tych planów sejmiki województw mają czas do 1 lipca br. Oznacza to, że gminy muszą poczekać z przygotowaniem swoich regulaminów do czasu zaktualizowania WPGO. Niestety, sejmiki województw nie śpieszą się z realizacją tego obowiązku. Z wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Środowiska (MŚ) wynika, że w kwietniu 2012 r. do resortu trafił tylko jeden zaktualizowany WPGO. Biorąc pod uwagę, że MŚ ma dwa miesiące na zaopiniowanie uchwały sejmiku wojewódzkiego w sprawie aktualizacji WPGO, to niewiele. Najprawdopodobniej więc większość regionów nie zdąży zaktualizować swoich WPGO w terminie. Samorządy wojewódzkie nie poniosą jednak z tego tytułu żadnych konsekwencji. Problemy mogą mieć natomiast gminy, które nie zdążą przygotować regulaminów.

Uchwały rady gminy

Poza regulaminem czystości i porządku, radni gmin muszą przyjąć także uchwały w sprawie:

● stawek opłat za gospodarowanie odpadami,

REKLAMA

● terminu, częstotliwości i trybu uiszczania tych opłat,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● wzoru deklaracji o wysokości opłaty,

● szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zamian za opłatę.

– Gminy nie mogą też zapomnieć o obowiązku przeprowadzenia kampanii informacyjno-edukacyjnej na temat nowego systemu odbioru odpadów. Kampania ta powinna rozpocząć się po przyjęciu uchwał przez radnych – mówi Maria Duczmal, radca prawny w Departamencie Gospodarki Odpadami Ministerstwa Środowiska.

Uchwały regulujące cały system odbioru odpadów w gminie są podstawą nowego systemu. Dopiero po ich przyjęciu gmina będzie mogła rozpocząć przetargi na wybór firm, które w jej imieniu będą odbierać odpady. Wybrany przez samorząd przedsiębiorca musi zacząć odbierać odpady od właścicieli nieruchomości najpóźniej 1 lipca 2013 r. Czasu, zwłaszcza biorąc pod uwagę długotrwałość procedur przetargowych, zostało niewiele.

W przypadku uchwały o opłacie za gospodarowanie odpadami (art. 6k ust. 1 ustawy śmieciowej) radni przede wszystkim muszą wybrać jedną z metod jej ustalenia. Stawkę opłaty mogą uzależnić od liczby mieszkańców lokalu mieszkalnego, jego powierzchni albo zużycia wody.

– Stawka opłaty w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, będzie zależna od ilości zebranych odpadów, wyrażonej w pojemnikach o określonej pojemności – informuje Robert Kamionowski, radca prawny w kancelarii Peter Nielsen & Partners Law Office.

Natomiast, określając wysokość stawki opłaty, radni muszą wziąć pod uwagę koszty funkcjonowania całego systemu, w tym m.in.:

1) odbierania, transportowania, zbierania, odzyskiwania i unieszkodliwiania,

2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania,

3) obsługi administracyjnej tego systemu.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji -  prenumeratę >>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA