REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Premie dla pracowników samorządowych

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

Premie nie są płacą za konkretnie wykonaną pracę, lecz dodatkowym składnikiem wynagrodzenia, który ma charakter świadczenia. Premie występują przeważnie w systemach wynagradzania pracowników u pracodawców prywatnych – gdzie warunki płacy regulowane są głównie przepisami wewnętrznymi. Nie oznacza to jednak, że pracownicy należący do sfery budżetowej zostali całkowicie pozbawieni możliwości otrzymania takiego dodatkowego świadczenia.

Mimo że zasady wynagradzania pracowników samorządowych są w pierwszej kolejności regulowane przez przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa), istnieje możliwość ustalenia dodatkowych składników wynagrodzenia w regulaminie wynagradzania – w tym również premii.

REKLAMA

Podstawa przyznania premii samorządowcom

REKLAMA

Pracodawcy samorządowi tworzą regulamin wynagradzania, ale obejmuje on swoimi regulacjami tylko pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (art. 39 ustawy). Zasady wynagradzania pracowników wyższego szczebla (zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania) określają jedynie przepisy ustawy i rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej: rozporządzenie).

Regulamin wynagradzania musi dotyczyć wymagań kwalifikacyjnych i szczegółowych warunków wynagradzania – w tym maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego. Ma on zatem uszczegóławiać regulacje płacowe wynikające z rozporządzenia, dlatego może przewidywać np. ostrzejsze wymagania kwalifikacyjne do objęcia danego stanowiska urzędniczego, czy określać poszczególne elementy wynagrodzenia.

PRZYKŁAD

Czy regulamin wynagradzania tworzy się dla pracowników jednostki samorządowej tylko wtedy, gdy liczba zatrudnionych w niej pracowników wynosi co najmniej 20 osób? Wymóg taki wynika z art. 772 Kodeksu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie – wymóg tworzenia regulaminów wynagradzania przez pracodawców samorządowych nie zależy od liczby zatrudnionych w danej jednostce pracowników. Sytuację prawną samorządowców w pierwszej kolejności regulują przepisy szczególne dotyczące tej grupy zawodowej. Zaliczamy do nich ustawę o pracownikach samorządowych i rozporządzenie o ich wynagradzaniu. Jedynie w sprawach nieuregulowanych tymi aktami należy stosować ogólne przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.).

REKLAMA

Kwestia tworzenia regulaminów wynagradzania dla samorządowców zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wynika bezpośrednio z art. 39 ustawy. Przepis ten przesądził o konieczności wprowadzania takich regulaminów przez wszystkich pracodawców samorządowych.

Regulamin wynagradzania kształtuje prawa i obowiązki stron stosunku pracy w jednostce lub urzędzie, w którym obowiązuje. Tworząc go, pracodawca samorządowy przyjmuje na siebie określone zobowiązania (np. w zakresie wypłaty przysługującego pracownikom wynagrodzenia za pracę oraz innych dodatkowych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy). Zapisy regulaminu są zatem wiążące zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Pracownik objęty takimi wewnętrznymi regulacjami płacowymi, po spełnieniu wskazanych w nich wymagań, nabywa prawo do określonego świadczenia. Co więcej – ma możliwość skutecznego domagania się ich wypłaty, pod warunkiem, że zdobył potrzebne uprawnienia. W takim zakresie regulamin jest uzupełnieniem postanowień zawartych w umowie o pracę i przepisach szczególnych dotyczących danej grupy zawodowej.

Zasady przyznawania premii

Dodatkowy składnik wynagrodzenia, jakim jest premia, może, ale nie musi, przysługiwać pracownikom samorządowym. Wszystko zależy od tego, czy pracodawca w obowiązującym u niego regulaminie wynagradzania przewidział takie świadczenia. Dowolność w zakresie wypłaty premii wynika z art. 39 ust. 2 ustawy. Pracodawca w regulaminie może (czyli nie musi) określić warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród, innych niż nagroda jubileuszowa.

Więcej w dwutygodniku Rachunkowość Budżetowa - Zamów prenumeratę >>

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wyliczyć trzynastkę (dodatkowe wynagrodzenie roczne) dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA