Podatek od wycieczki dla nauczycieli sfinansowanej z ZFŚS
REKLAMA
REKLAMA
ODPOWIEDŹ
REKLAMA
Jeżeli jest w rzeczywistości wyjazdem integracyjnym, to nie powstanie przychód. Jeśli jednak mamy do czynienia z wycieczką niestanowiącą wyjazdu integracyjnego, która jest finansowana ze środków ZFŚS, to przychód powstanie, ale będą spełnione warunki do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego.
UZASADNIENIE
Przychodami ze stosunku pracy, poza wynagrodzeniami i innymi świadczeniami pieniężnymi, są też m.in. świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 11 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych; dalej: updof).
Okoliczności, w których nieodpłatne świadczenia generują przychód (u pracowników i współpracowników), wskazał Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13):
- spełniono je za zgodą podatnika (pracownika lub współpracownika), który skorzystał z nich w pełni dobrowolnie;
- spełniono je w jego interesie (a nie w interesie płatnika) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść;
- stanowią one wymierną korzyść przypisaną indywidualnemu podatnikowi (korzyść nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).
Korzyść dla podatnika (przysporzenie majątkowe po jego stronie) powinna mieć realny, faktyczny charakter. Przychodem nie jest potencjalna możliwość skorzystania ze świadczenia. TK uznał też, że jakiekolwiek spotkania o charakterze integracyjnym (także organizowane w tym zakresie wycieczki) nie powodują powstania przychodu po stronie uczestników. Potwierdza to fiskus (patrz: INTERPRETACJE).
Podatek od wycieczki dla nauczycieli sfinansowanej z ZFŚS
INTERPRETACJE
[Jeżeli pracodawca] zorganizuje wyjazd o charakterze rekreacyjno-kulturalnym, mający na celu poprawienie relacji służbowych, której koszt będzie dofinansowany ze środków [ZFŚS], to po stronie pracowników nie wystąpi przychód ze stosunku pracy na podstawie art. 12 ust. 1 w zw. z art. 11 ust. 1 [updof] z tytułu nieodpłatnego świadczenia, a co za tym idzie, na [pracodawcy], jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy na podstawie art. 31 ust. 1 [updof]. [uzupełnienia autora]
Interpretacje indywidualne Dyrektora KIS: z 5 stycznia 2018 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.373.2017.1.PR oraz z 18 sierpnia 2017 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.189.2017.1.JŚ
Trzeba także wspomnieć o przedmiotowym zwolnieniu od podatku dochodowego, którym objęto m.in. świadczenia na warunkach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Chodzi tu o:
- otrzymane przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej rzeczowe świadczenia oraz otrzymane przez niego w tym zakresie świadczenia pieniężne (rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi);
- świadczenia sfinansowane w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związków zawodowych.
REKLAMA
Świadczenia te podlegają zwolnieniu łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1000 zł, a zgodnie z art. 52l pkt 3 updof, do końca roku podatkowego następującego po roku, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 (czyli do końca 2023 r.), limit ten wynosi 2000 zł.
Jeżeli więc wycieczka nie ma charakteru integracyjnego, a korzystają z niej pracownicy i sfinansowano ją w całości ze środków ZFŚS, to wartość takiej wycieczki dla tych osób jest przedmiotowo zwolniona od podatku. Wycieczka, chociaż w zasadzie stanowi zakup usługi, jest traktowana jak świadczenie pieniężne, które po spełnieniu wymienionych wyżej warunków korzystają ze zwolnienia podatkowego (patrz: INTERPRETACJE).
INTERPRETACJE
REKLAMA
(…) środki funduszu przeznaczone są m.in. na dofinansowanie wypoczynku po pracy, zorganizowanego przez [pracodawcę], w formie dopłat do wycieczek. Regulamin funduszu nie zawiera zapisu o możliwości dofinansowania wyjazdów integracyjnych. Corocznie, na wniosek pracowników, komisja ZFŚS przyznaje środki na dofinansowanie do wycieczek będących formą wypoczynku weekendowego, w których mogą wziąć udział pracownicy, uprawnieni członkowie ich rodzin oraz emeryci. (…) Udział w wycieczce był dobrowolny, ale obwarowany pewnymi ograniczeniami (…). [Pracownicy] biorący udział w wycieczce skorzystali z niej w pełni dobrowolnie, w swoim interesie i uzyskali wymierną korzyść, albowiem inny podmiot (pracodawca) poniósł częściowy koszt ich uczestnictwa. Dzięki temu doszło do przysporzenia w ich majątku, które traktować należy w kategorii przychodu.
Uwzględniając powyższe, dofinansowanie dla tych pracowników kosztów wycieczki należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy. Nadwyżka ponad [kwotę limitu] stanowi przychód podlegający opodatkowaniu.
Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 7 września 2020 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.490.2020.1.RS
Podstawa prawna
-
art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1846)
Powołane interpretacje podatkowe
-
interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 7 września 2020 r. (sygn. 0115-KDIT2.4011.490.2020.1.RS)
-
interpretacja indywidualne Dyrektora KIS z 5 stycznia 2018 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.373.2017.1.PR)
-
interpretacja indywidualne Dyrektora KIS z 18 sierpnia 2017 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.189.2017.1.JŚ)
©℗
Sławomir Liżewski
prawnik, były wieloletni pracownik aparatu skarbowego, autor licznych publikacji z zakresu prawa gospodarczego, prawa organizacji pozarządowych, instytucji kultury, prawa administracyjnego; doradca organizacji pozarządowych
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.