Budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2019 r.
REKLAMA
REKLAMA
Wydatki na ponad 1,06 mld zł przewiduje budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2019 r. - przyjęty we wtorek przez zgromadzenie Metropolii. Z tego blisko 950 mln zł pochłonie komunikacja publiczna. Dochody budżetu zaplanowano na blisko 1,22 mld zł.
REKLAMA
Jak wyjaśniał we wtorek skarbnik Metropolii Mariusz Konopka, kluczowy punkt wydatków – 949 mln zł - wiąże się z przejęciem przez GZM od nowego roku organizacji miejskiego transportu publicznego.
REKLAMA
„Zakres tych zadań będzie bardzo szeroki – obejmie bowiem realizację przewozów gminnych, przekazanych przez gminy członkowskie GZM oraz gminy ościenne, a także sukcesywnie poszerzane przewozy metropolitalne. Zadania organizatora transportu będą wykonywane poprzez jednostkę organizacyjną Zarząd Transportu Metropolitalnego” - przypomniał Konopka.
Do wydatków na organizację transportu zaliczono również „wydatki majątkowe o charakterze rozwojowym, związane z obsługą zadań transportowych”, w tym na rozwój systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych oraz znaczną rozbudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej; ponadto wszystkie koszty funkcjonowania Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Inne wydatki w budżecie GZM zaplanowano m.in. na: wsparcie gmin członkowskich w realizacji zadań inwestycyjnych - w ramach Metropolitalnego Funduszu Solidarności (23 mln zł), budowę systemu otwartych danych GZM (9,05 mln zł), projekty związane z budową infrastruktury związanej z upowszechnianiem transportu rowerowego (7 mln zł), działania integrujące transport na obszarze Metropolii (5,2 mln zł) i działania służące rozwojowi koncepcji smart city (5 mln zł).
Zobacz: Organizacja
W zakresie wydatków związanych z bieżącą działalnością GZM, wynagrodzenia i pochodne pochłoną 43 mln zł, a działania promocyjne (zgodne z jednym z ustawowych obszarów działań Metropolii) – 10,9 mln zł.
REKLAMA
W budżecie zaplanowano również rezerwy wynoszące łącznie 20 mln zł oraz nadwyżkę w wysokości 157 mln zł (w poprzednich miesiącach przedstawiciele Metropolii wskazywali, że chodzi m.in. o zapewnienie wkładu do planowanych znacznych inwestycji m.in. w transport zbiorowy).
Jak zaznaczył skarbnik Metropolii, na finansowanie zadań związanych z organizacją przewozów gminnych na rzecz członków Metropolii po raz pierwszy w jej budżecie zaplanowano część zmienną składki rocznej gmin członkowskich.
Składkę tę zaplanowano w łącznej wysokości 507,5 mln zł – zgodnie z uchwałą GZM z czerwca ub. roku (to składka przyjmująca wartości z br.; będzie ona weryfikowana w przyszłym roku wobec nieprzyjęcia pod koniec listopada br. przez członków GZM składek w wysokościach wskazanych przez dotychczasowych organizatorów komunikacji na podstawie zaktualizowanych obliczeń).
Pozostałe większe dochody w przyszłym roku pochodzić będą z przewidzianych ustawą metropolitalną udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych (372 mln zł), wpływów ze sprzedaży biletów na przejazdy komunikacją zbiorową (247 mln zł) oraz części stałej składek członkowskich gmin (37 mln zł).
W dyskusji nad budżetem pojawiły się m.in. wątki prognozowanych mniejszych niż założone wpływów z biletów, w związku ze zmianami taryfowymi (o ok. 13 mln zł), które trzeba będzie uwzględnić wraz z weryfikacją części zmiennych składek gmin członkowskich.
Zarząd GZM wyjaśniał też, że dotychczasowe wydatki na promocję wiązały się z budową świadomości nt. istnienia i działania Metropolii; kolejne mają ściślej wiązać się z realizacją jej zadań, np. w obszarze smart city czy wsparcia elektromobilności.
Wraz z budżetem na 2019 r. zgromadzenie Metropolii uchwaliło we wtorek wieloletnią prognozę finansową na lata 2019-2030.
W załączniku do WPF metropolii znalazły się w wydatki wieloletnie – łącznie 42 zadania, w tym 32 bieżące oraz 10 majątkowych. Wydatki zaplanowane na realizację tych zadań w całym okresie objętym prognozą to łącznie 11,36 mld zł, z tego na wydatki bieżące 9,98 mld zł na zadania bieżące, natomiast 1,39 mld zł.
We wtorek zgromadzenie GZM przyjęło WPF wraz z autopoprawką uwzględniającą uwagi formalne Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz korektę zadania wieloletniego, realizowanego przez Zarząd Transportu Metropolitalnego.
GZM powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Zgodnie z ustawą ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.(PAP)
autor: Mateusz Babak
REKLAMA
REKLAMA