REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe dowody osobiste od 4 marca 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe dowody osobiste od 4 marca 2019 r./ fot. Shutterstock
Nowe dowody osobiste od 4 marca 2019 r./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe dowody osobiste z warstwą elektroniczną już od 4 marca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw.

Celem ustawy jest realizacja zobowiązania Polski wobec Unii Europejskiej dotyczącego wprowadzenia wielofunkcyjnego dokumentu tożsamości z warstwą elektroniczną.

REKLAMA

Nowy dowód osobisty, czyli dowód osobisty z warstwą elektroniczną, po aktywowaniu certyfikatów, umożliwiał będzie:

  1. uwierzytelnienie posiadacza dowodu osobistego w systemach teleinformatycznych (certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia); 
  2. potwierdzenie obecności posiadacza dowodu osobistego w określonym miejscu i w określonym czasie (certyfikat potwierdzania obecności);
  3. składanie podpisu osobistego, który będzie zaawansowanym podpisem elektronicznym (certyfikat podpisu osobistego);
  4. zamieszczenie kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego wydawanego przez dostawców komercyjnych.

Nowelizacja ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1464, z późn. zm.) ogranicza się w zasadzie do uregulowania zagadnień związanych z funkcjonalnościami warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Rozwiązania szczegółowe zawarte w ustawie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. w ustawie wyraźnie wskazano, że oprócz warstwy graficznej dowód osobisty zawierał będzie warstwę elektroniczną, wskazano również wszystkie funkcjonalności dowodu osobistego (art. 10a);
  2. wszystkie dowody osobiste będą wyposażone w certyfikat potwierdzenia obecności. Natomiast certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia będzie zamieszczony w dowodach osobistych osób posiadających pełną zdolność do czynności prawnych oraz osób posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Certyfikat podpisu osobistego będą posiadały dowody osobiste wydane osobom, które posiadają pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziły zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, oraz osobom małoletnim, które w okresie ważności dowodu osobistego ukończą 18 rok życia, jeżeli rodzic, opiekun prawny lub kurator tej osoby przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraził zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu. Certyfikat podpisu osobistego będzie więc zamieszczany w dowodach osobistych tylko tych osób które będą chciały korzystać z tej funkcjonalności (art. 12a);
  3. „aktywacja” certyfikatów identyfikacji i uwierzytelnienia będzie polegała na ustaleniu kodów dla każdego z certyfikatów przy odbiorze dowodu osobistego. Będzie też możliwe, w każdym czasie, dokonanie przez posiadacza dowodu osobistego, zmiany kodów a w przypadku ich zablokowania będzie możliwe ich odblokowanie przy użyciu kodu odblokowującego, który posiadacz dowodu osobistego otrzyma przy odbiorze dowodu osobistego (art. 12b);
  4. użycie osobistego podpisu elektronicznego dla podmiotu publicznego wywoływało będzie taki sam skutek jak złożenie podpisu własnoręcznego, a w przypadku innego podmiotu tak sam skutek zaistnieje o ile podmiot ten i posiadacz dowodu osobistego wyrażą na to zgodę (art. 12e);
  5. w przypadku uzasadnionego podejrzenia naruszenia praw obywateli związanego z naruszeniem bezpieczeństwa wykorzystania warstwy elektronicznej dowodu osobistego, minister właściwy do spraw wewnętrznych będzie mógł unieważnić certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego przy zachowaniu warstwy graficznej dowodu osobistego;
  6. przewidziano możliwość zawieszenia i cofnięcia zawieszenia certyfikatów zawartych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Zawieszenie certyfikatów powodowało będzie zawieszenie ważności dowodu osobistego a czynności dokonane w okresie zawieszenia albo unieważnienia certyfikatów nie wywołają skutków prawnych (art. 12i);
  7. minister właściwy do spraw informatyzacji obowiązany został do udostępnienia usługi elektronicznej, która umożliwi zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego. Umożliwi to niezwłoczne unieważnienie dowodu osobistego bez udziału urzędnika także w dni wolne od pracy.

REKLAMA

Do ustawy o dowodach osobistych, niezależnie od wskazanych powyżej zmian, wprowadzono regulację, która nie jest związana z wprowadzeniem dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Przewidziano mianowicie rezygnację z dwuinstancyjności postępowań prowadzonych na podstawie art. 52 ustawy o dowodach osobistych. Na podstawie art. 52 ustawy wydawane są decyzje o unieważnieniu dowodu osobistego. Celem tych decyzji jest bezzwłoczne usuniecie z obrotu prawnego nieprawidłowego wydanego dowodu osobistego. Decyzje takie posiadają rygor natychmiastowej wykonalności a dowód osobisty, który został unieważniony podlega zniszczeniu. Nie ma więc możliwości cofnięcia tego unieważnienia nawet w przypadku gdy strona wniosła odwołanie a wojewoda wydał rozstrzygnięcie stwierdzające unieważnienie za nieuzasadnione. Skuteczne odwołanie prowadzi zawsze do wydania nowego dokumentu tożsamości. W wyniku wprowadzonych zmian decyzje wydane w pierwszej instancji będą decyzjami ostatecznymi i będzie przysługiwała na nie skarga do sądu administracyjnego

W ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2017 r. poz. 657, z późn. zm.) przewidziano możliwość wykorzystania dowodu osobistego jako środka identyfikacji elektronicznej, do pobrania z rejestru PESEL informacji o adresie zameldowania. Minister właściwy do spraw informatyzacji ma stworzyć usługę elektroniczną umożliwiającą otrzymanie takiej informacji.

W przepisach przejściowych wskazano, że wymiana obecnie obowiązujących dowodów osobistych na dowody z warstwą elektroniczną będzie dotyczyła dowodów osobistych z określonym terminem ważności, czyli dowodów osobistych będących w obiegu do końca 2028 r. Z uzasadnienia do ustawy wynika, że zdecydowano się na wariat naturalnej wymiany dowodów w okresie 10 lat. Proces ten ma zakończyć się w 2029 r.  

Ustawa wchodzi w życie z dniem 4 marca 2019 r. z wyjątkiem:

  1. art. 45 pkt 6, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia;
  2. art. 45 pkt 3, który wchodzi w życie z dniem 31 maja 2019 r.;
  3. art. 23 pkt 3, który wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2019 r.;

4) art. 26 pkt 2 oraz art. 45 pkt 1, 2, 4 i 5, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.;

5) art. 9 i art. 40 w zakresie wniosków składanych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, które wchodzą w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia

Źródło: http://www.prezydent.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

REKLAMA