Postęp we wdrażaniu e-administracji
REKLAMA
Projekt rozszerza krąg podmiotów zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy o:
REKLAMA
- jednostki badawczo-rozwojowe,
- uczelnie publiczne,
- Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,
- Rzecznika Praw Obywatelskich,
- Trybunał Konstytucyjny,
- Sąd Najwyższy,
- sądy administracyjne,
- Najwyższą Izbę Kontroli,
- Krajową Radę Radiofonii i Telewizji,
- Krajowe Biuro Wyborcze,
- Instytut Pamięci Narodowej - Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
Instytucje te zobowiązane będą do kontaktowania się z obywatelami za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Projekt zakłada również połączenie czterech instrukcji kancelaryjnych w celu ustalenia jednolitych podstaw prawnych dla zarządzania dokumentem elektronicznym (i danymi) w różnych rodzajach spraw.
Ponadto wprowadza podstawy prawne dla działania Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) oraz ustawową podstawę dla stworzenia centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych.
Przyjęty przez Sejm projekt rozstrzyga kontrowersje związane z różnymi sposobami identyfikacji działań użytkownika systemów teleinformatycznych e-administracji.
Wprowadza też zupełnie nowe rozwiązanie, decydujące, że podstawową formą identyfikacji użytkownika systemów teleinformatycznych udostępnianych przez podmioty publiczne jest kwalifikowany certyfikat lub profil zaufany ePUAP.
Profil ten to darmowe narzędzie umożliwiające obywatelom wnoszenie podań, odwołań i skarg oraz korzystanie z usług udostępnianych przez administrację publiczną na drodze elektronicznej bez konieczności posiadania kwalifikowanego certyfikatu - wystarczy login i hasło systemu ePUAP.
Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego polegają w szczególności na:
- nałożeniu na organ obowiązku zastosowania do doręczeń środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona się o to zwróciła lub wyraziła zgodę,
- rozszerzeniu kręgu adresatów pism doręczanych środkami komunikacji elektronicznej na innych uczestników postępowania niż strona,
- rezygnacji z warunku opatrzenia podania „bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu”,
- stworzenia podstaw prawnych do zapewnienia online dostępu strony do pism w formie dokumentu elektronicznego.
NiP
REKLAMA
REKLAMA