Na Okęcie pociągiem - za dwa lata
REKLAMA
Umowa między spółką PKP Polskie Linie Kolejowe a konsorcjum pod przewodnictwem firmy Bilfinger Berger Polska jest warta 411 mln zł i przewiduje wybudowanie 1,5 km torów do przygotowanej już dawno w podziemiach Terminalu 2 stacji kolejowej.
REKLAMA
Zgodnie z zapisami umowy, połączenie zostanie wykonane w 20 miesięcy. Po jego oddaniu do użytku przejazd do ścisłego centrum Warszawy potrwa kilkanaście minut. Odległość w linii prostej jest co prawda niewielka, lecz pociągi pojadą istniejącymi torami, czyli łukiem przez Warszawę Zachodnią. Przejazd w tym kierunku będzie możliwy dla pociągów pasażerskich, w stronę Radomia zachowana zostanie istniejąca bocznica towarowa.
Jedynym polskim lotniskiem pasażerskim, na które można obecnie dojechać z centrum miasta koleją, jest Kraków – Balice. Szynobusy dojeżdżają z dworca Kraków Główny do stacji końcowej, zlokalizowanej jednak kilkaset metrów od budynków portu.
Warto przypomnieć, że wiele lotnisk w Polsce posiada bocznice kolejowe. Obsługują one jednak tylko ruch towarowy, np. do dowozu paliwa lotniczego. Aby zapewnić ruch pasażerski, wymagane jest porozumienie co najmniej kilku stron: Polskich Linii Kolejowych, zarządcy portu lotniczego, władz samorządowych, ewentualnych innych właścicieli gruntów a także Wojska.
Próby uruchomienia połączeń kolejowych na swoje lotniska podejmowano także na Górnym Śląsku oraz w Łodzi. Jednak ze względów na wysokie koszty (w przypadku Pyrzowic) lub konieczność dopracowania planów (na Lublinku) odłożono je na przyszłość.
Lotniskowe stacje kolejowe stają się normą w Europie Zachodniej. Paryskie Lotnisko Charlesa de Gaulle’a posiada połączenia zarówno w ramach sieci lokalnej RER jak i superszybkiej TGV. Podobnie skomunikowane jest np. lotnisko w Amsterdamie. Z Kopenhagi dojechać można bezpośrednio nawet do Szwecji, której z kolei główne lotnisko – Arlanda pod Sztokholmem – uzyskało szybkie połączenie z centrum miasta kilka lat temu. Natomiast ze stosunkowo niewielkiego - jak na europejskie standardy - lotniska w Bremie (Niemcy) można dojechać do miasta po prostu tramwajem.
NiP
samorzad.infor.pl
REKLAMA
REKLAMA