| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Na Okęcie pociągiem - za dwa lata

Na Okęcie pociągiem - za dwa lata

Dzisiejsze podpisanie umowy na budowę torów kolejowych łączących port lotniczy Warszawa Okęcie z linią Warszawa - Radom oznacza kolejną szansę na połączenie lotniska z siecią kolejową, które miało zostać uruchomione już cztery lata temu.

Umowa między spółką PKP Polskie Linie Kolejowe a konsorcjum pod przewodnictwem firmy Bilfinger Berger Polska jest warta 411 mln zł i przewiduje wybudowanie 1,5 km torów do przygotowanej już dawno w podziemiach Terminalu 2 stacji kolejowej.

 

Zgodnie z zapisami umowy, połączenie zostanie wykonane w 20 miesięcy. Po jego oddaniu do użytku przejazd do ścisłego centrum Warszawy potrwa kilkanaście minut. Odległość w linii prostej jest co prawda niewielka, lecz pociągi pojadą istniejącymi torami, czyli łukiem przez Warszawę Zachodnią. Przejazd w tym kierunku będzie możliwy dla pociągów pasażerskich, w stronę Radomia zachowana zostanie istniejąca bocznica towarowa.

 

Jedynym polskim lotniskiem pasażerskim, na które można obecnie dojechać z centrum miasta koleją, jest Kraków – Balice. Szynobusy dojeżdżają z dworca Kraków Główny do stacji końcowej, zlokalizowanej jednak kilkaset metrów od budynków portu.

 

Warto przypomnieć, że wiele lotnisk w Polsce posiada bocznice kolejowe. Obsługują one jednak tylko ruch towarowy, np. do dowozu paliwa lotniczego. Aby zapewnić ruch pasażerski, wymagane jest porozumienie co najmniej kilku stron: Polskich Linii Kolejowych, zarządcy portu lotniczego, władz samorządowych, ewentualnych innych właścicieli gruntów a także Wojska.

 

Próby uruchomienia połączeń kolejowych na swoje lotniska podejmowano także na Górnym Śląsku oraz w Łodzi. Jednak ze względów na wysokie koszty (w przypadku Pyrzowic) lub konieczność dopracowania planów (na Lublinku) odłożono je na przyszłość.

 

Lotniskowe stacje kolejowe stają się normą w Europie Zachodniej. Paryskie Lotnisko Charlesa de Gaulle’a posiada połączenia zarówno w ramach sieci lokalnej RER jak i superszybkiej TGV. Podobnie skomunikowane jest np. lotnisko w Amsterdamie. Z Kopenhagi dojechać można bezpośrednio nawet do Szwecji, której z kolei główne lotnisko – Arlanda pod Sztokholmem – uzyskało szybkie połączenie z centrum miasta kilka lat temu. Natomiast ze stosunkowo niewielkiego - jak na europejskie standardy - lotniska w Bremie (Niemcy) można dojechać do miasta po prostu tramwajem.

 

NiP

samorzad.infor.pl

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Anna Mosiej

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »