| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Na Okęcie pociągiem - za dwa lata

Na Okęcie pociągiem - za dwa lata

Dzisiejsze podpisanie umowy na budowę torów kolejowych łączących port lotniczy Warszawa Okęcie z linią Warszawa - Radom oznacza kolejną szansę na połączenie lotniska z siecią kolejową, które miało zostać uruchomione już cztery lata temu.

Umowa między spółką PKP Polskie Linie Kolejowe a konsorcjum pod przewodnictwem firmy Bilfinger Berger Polska jest warta 411 mln zł i przewiduje wybudowanie 1,5 km torów do przygotowanej już dawno w podziemiach Terminalu 2 stacji kolejowej.

 

Zgodnie z zapisami umowy, połączenie zostanie wykonane w 20 miesięcy. Po jego oddaniu do użytku przejazd do ścisłego centrum Warszawy potrwa kilkanaście minut. Odległość w linii prostej jest co prawda niewielka, lecz pociągi pojadą istniejącymi torami, czyli łukiem przez Warszawę Zachodnią. Przejazd w tym kierunku będzie możliwy dla pociągów pasażerskich, w stronę Radomia zachowana zostanie istniejąca bocznica towarowa.

 

Jedynym polskim lotniskiem pasażerskim, na które można obecnie dojechać z centrum miasta koleją, jest Kraków – Balice. Szynobusy dojeżdżają z dworca Kraków Główny do stacji końcowej, zlokalizowanej jednak kilkaset metrów od budynków portu.

 

Warto przypomnieć, że wiele lotnisk w Polsce posiada bocznice kolejowe. Obsługują one jednak tylko ruch towarowy, np. do dowozu paliwa lotniczego. Aby zapewnić ruch pasażerski, wymagane jest porozumienie co najmniej kilku stron: Polskich Linii Kolejowych, zarządcy portu lotniczego, władz samorządowych, ewentualnych innych właścicieli gruntów a także Wojska.

 

Próby uruchomienia połączeń kolejowych na swoje lotniska podejmowano także na Górnym Śląsku oraz w Łodzi. Jednak ze względów na wysokie koszty (w przypadku Pyrzowic) lub konieczność dopracowania planów (na Lublinku) odłożono je na przyszłość.

 

Lotniskowe stacje kolejowe stają się normą w Europie Zachodniej. Paryskie Lotnisko Charlesa de Gaulle’a posiada połączenia zarówno w ramach sieci lokalnej RER jak i superszybkiej TGV. Podobnie skomunikowane jest np. lotnisko w Amsterdamie. Z Kopenhagi dojechać można bezpośrednio nawet do Szwecji, której z kolei główne lotnisko – Arlanda pod Sztokholmem – uzyskało szybkie połączenie z centrum miasta kilka lat temu. Natomiast ze stosunkowo niewielkiego - jak na europejskie standardy - lotniska w Bremie (Niemcy) można dojechać do miasta po prostu tramwajem.

 

NiP

samorzad.infor.pl

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kalicińska

Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »