Elektroniczna karta metropolitalna
REKLAMA
Porozumienie w tej sprawie podpisali w ubiegłym tygodniu przedstawiciele władz miast oraz Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP. Karta pełnić będzie funkcję elektronicznego instrumentu płatniczego w transakcjach bezgotówkowych. Może stać się również nośnikiem podpisu elektronicznego oraz dokumentem identyfikacyjnym w kontaktach mieszkańców z instytucjami publicznymi.
REKLAMA
REKLAMA
Śląska Kartą będzie można zapłacić m.in. za korzystanie z komunikacji publicznej i parkingów. Możliwe będzie też opłacenie nią wstępu na wybrane imprezy kulturalne i sportowe. Będzie to karta typu bezdotykowego, z wtopionym mikroukładem elektronicznym.
Planowane na 2011 r. wdrożenie Karty ma – oprócz ułatwienia życia mieszkańcom – usprawnić system transportu zbiorowego w aglomeracji oraz ułatwić rozliczenia między przedsiębiorstwami komunikacyjnymi. Jest to o tyle istotne, że oprócz Tramwajów Śląskich SA – wspólnego dla miast GOP przewoźnika tramwajowego - w Komunalnym Związku Komunikacyjnym zrzeszonych jest kilkanaście przedsiębiorstw komunikacji autobusowej. Niestety, przynajmniej na razie, nie podjęto decyzji o dołączeniu do projektu żadnego przewoźnika kolejowego.
Projekt „Śląska Karta Usług Publicznych” jest w ok. 75 proc. współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Pozostałą część kosztów ponoszą KZK GOP oraz poszczególne gminy. Łącznie na jego realizację przewidziano kwotę 107,5 mln zł.
Jak dotąd, najdłużej w Polsce z podobnego instrumentu korzystają mieszkańcy stolicy. Warszawska Karta Miejska funkcjonuje od 2001 r. i służy obecnie do kodowania na niej biletów komunikacji miejskiej (ważnych również w pociągach) oraz jako karta parkingowa.
Inne miasta stosujące tego typu rozwiazania to: Poznań (od 2003 r.), Gdańsk (od 2006 r.) oraz Kraków (od 2008 r.). Wprowadzenie kart planują także władze Łodzi i Wrocławia.
NiP
przemyslaw.niewiadomski(at)infor.pl
REKLAMA
REKLAMA