REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podlaskie chce rozpocząć budowę regionalnego lotniska

REKLAMA

Jeszcze w tym roku samorząd województwa podlaskiego chciałby podpisać umowę na sfinansowanie ze środków unijnych budowy lotniska regionalnego - poinformował w środę na konferencji prasowej w Białymstoku marszałek województwa Jarosław Dworzański.

Marszałek otrzymał w środę wydaną w piątek przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Białymstoku decyzję środowiskową w sprawie budowy lotniska. To dokument, który przesądza o lokalizacji lotniska w okolicach wsi Sawino - Saniki - Bagienki w gminie Tykocin.

REKLAMA

O taką lokalizację zabiegały samorządowe władze województwa, na nią - jako najlepszą ze względów środowiskowych - wskazywał przygotowany przez konsorcjum firm Arup - Ekoton raport o oddziaływaniu na środowisko i na taką lokalizację została wydana decyzja środowiskowa.

"Podtrzymuję, że była to najlepsza z możliwych lokalizacji i potwierdzeniem słusznej decyzji zarządu (województwa - PAP) jest wydanie dla niej pozytywnej decyzji środowiskowej" - powiedział marszałek.

Tymczasem ekolodzy zapowiedzieli, że zaskarżą tę decyzję do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie, bo uważają, że materiał, na podstawie którego została wydana, jest zły i niewystarczający.

REKLAMA

Marszałek Jarosław Dworzański powiedział w środę, że decyzja środowiskowa ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że mogą być prowadzone dalsze prace nad przygotowywaniem inwestycji. Przypomniał, że ekolodzy mają miesiąc na zaskarżenie decyzji. "Jestem przekonany, że decyzja (środowiskowa - PAP) spełnia wszystkie wymogi prawa w tym zakresie" - mówił Dworzański i podkreślał, że to nie samorząd ma udowodnić, że prawo zostało naruszone, ale ci, którzy to będą kwestionować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że spodziewa się odwołań. Mówił jednak, że "na terenach cennych przyrodniczo można realizować takie projekty" jak lotnisko, bo nie jest to zabronione, trzeba jednak wykazać, że zostało zrobione wszystko, żeby zminimalizować skutki inwestycji dla środowiska oraz to, że przeanalizowano warianty alternatywne.

REKLAMA

Marszałek poinformował, że podlaskie lotnisko regionalne ma być "nowoczesne z super nowoczesnym oprzyrządowaniem nawigacyjnym", bo kwestie bezpieczeństwa startów i lądowań są najważniejsze. Mówił, że lokalizacja w gminie Tykocin daje szanse na rozwijanie podlaskiego portu regionalnego w przyszłości. "Dzisiaj zależy nam na budowie pasa startowego o długości 2,5 km, terminala pasażerskiego niezbyt skomplikowanego, niezbyt okazałego, który zapewni obsługę pasażerów na odpowiednim poziomie, zaplecza technicznego służb ratowniczych" - mówił marszałek.

Dyrektor RDOŚ w Białymstoku dr Lech Magrel przypomniał, że decyzja została wydana, ale "wymusza" ona na inwestorze, którym jest samorząd województwa, sporządzenie ponownego, drugiego raportu oddziaływania na środowisko już na etapie pozwolenia na realizację inwestycji, bo dopiero wtedy będą znane szczegóły techniczne, np. kwestia nalotów samolotów, lądowań, poruszania się nad obszarami parków narodowych: Biebrzańskiego i Narwiańskiego, obszarami Natura 2000.

Magrel przypomniał też, że w decyzji środowiskowej jest zawarty zakaz latania samolotów nocą w okresach wiosennych i jesiennych migracji ptaków. Powiedział też, że według obecnych ekspertyz dotyczących ruchu na podlaskim lotnisku, w pierwszym okresie jego funkcjonowania jest mowa o dwóch startach i dwóch lądowaniach samolotów w ciągu doby. Pełną przepustowość lotnisko ma osiągnąć dopiero za niemal 40 lat - w 2049 roku.

Jak informowały wcześniej samorządowe władze województwa podlaskiego, budowa regionalnego lotniska ma kosztować 516-518 mln zł. Władze mają na ten cel 66 mln euro z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Marszałek mówił w środę, że w tym programie na lotnisko jest wystarczająco środków.

Samorząd województwa chce rozstrzygnąć teraz przetarg na studium wykonalności lotniska, które określi m.in. analizę ruchu, koszty funkcjonowania, ma zawierać całą analizę ekonomiczną przedsięwzięcia. Do wtorku firmy startujące w tym przetargu mogą zgłaszać odwołania - poinformowało Biuro Inwestycji Podlaskiego Urzędu Marszałkowskiego. Trwają prace nad dokumentacją potrzebną do budowy. Jak powiedział marszałek, w tym roku ta dokumentacja raczej nie będzie gotowa. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

REKLAMA

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

REKLAMA

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA